Szober S - Gramatyka języka polskiego. Nauka o znaczeniu i budowie wyrazów [1923].pdf
(
2982 KB
)
Pobierz
STANISŁAW SZOBER
GRAMATYKA
JĘZYKA POLSKIEGO
W Y D A N I E
ZESZYT.
DRUGI E
DRUGI
NAUKA
O ZNACZENIU
1 B U D O W IE W Y R A Z Ó W
Połączone Biblioteki WFiS UW. IFiS PAN i PTF
U.13536
39013536000000
K S I Ą Ż N I C A
Ł
P O L S K A
TOW . NAUCZYCIELI SZKÓL W YŻSZYCH
LW Ó W —W AR SZA W A
1923
http://rcin.org.pl/ifis/
r
WYDAWNI CTWA
K S I Ą Ż N I C Y P O L S K I E J T. N. S. W.
Adamczewski St.
Zbiór zadań i pytań z literatury polskiej .
Chrzanowski I.
i
Wojciechowski K.
W ypisy polskie dla klas
wyższych, część
I
....................................................
.
Łoś J .
Zasady ortografji polskiej i słownik ortograficzny .
Mickiewicz.
Pan Tadeusz— dla szkół opracowali Bystrzycki
i J a n i k ..............................................................................
Mościcki H.
Pod znakiem Orła i Pogoni...................................
(Szkice historyczne, m. i. „Ostatni pobyt Mickiewicza
w W ilnie". „G uw erner^łow ackiego". „Zniesienie Uni
wersytetu W ileńskiego*).................................................
Opaliński K.
Obrona Polski, przetł. i opr. Tyszkowski
Szober St.
Zasady nauczania języka polskiego
Wojciechowski K.
W ypisy polski dla klasy
IV
.
W
4.50
S
50
4.50
2.40
6.40
n
W
n
»
V
v
6.—
1.80
—
.
—
4.60
4.50
Górski A.
Monsalwat
„
V
.............................................................
Na nowym progu (w druku)...................................
j
F.
K I E R S K I
PODRĘCZNA ENCYKLOPEDJA PEDAGOGICZNA
Na całość składają się obszerniejsze artykuły lub • krótkie
wzmianki, informujące:
1) o teoretykach pedagogiki i systemach pedagogicznych,
2) o terminach i metodach pedagogicznych, z uwzględnieniem waż
niejszych terminów fdozoficznych, logicznych i psychologicznych,
3) o kierunkach pedagogicznych, 4) o ważniejszych instytucjach
oświatowych, 5) o poszczególnych przedmiotach nauczania. Arty
kuły zaopatrzone są w bibljografję obcą i polską. Specjalnie szeroko
zostały potraktowane oświata i szkolnictwo w Polsce w chwili
obecnej: dążeniem autora było dokładne odtworzenie faktycznego
stanu, w jakim znajduje się nasze szkolnictwo (powszechne, śred
nie, wyższe, zawodowe, wojskowe) i oświata pozaszkolna.
Druk będzie ukończony przypuszczalnie w maju 1923 r.
Przedpłaty przyjmuje Książnica Polska T. N. S. W .
J
http://rcin.org.pl/ifis/
13536
NAUKA O ZNACZENIU W YRAZÓ W
(SEM A N T YK A )
L P O D S T A W O W E K A T E G O R JE Z N A C Z E N IO W E W Y R A Z Ó W .
§ 163. T r e ś ć w y r a z u . W yrazy, jak sama ich nazwa wskazuje,
tem się różnią od wszelkich innych, występujących poza mową, kom
pleksów głosowych, że coś wyrażają lub oznaczają, są więc symbo
lami pewnych treści psychicznych. Tę wartość symboliczną otrzymują
wyrazy dzięki temu, że wchodzą w ustalone przez zwyczaj społeczno-
językowy związki skojarzeniowe i łączą się wskutek tego z jakiemś
wyobrażeniem, pojęciem lub stanem wzruszeniowym. To, czego wyraz
jest znakiem, stanowi podstawę jego treści; poza tem jednak na treść
wyrazu składa się także s p o s ó b , w jaki wyraża to, co tworzy podstawę
jego treści. Tak, naprzykład, podstawą treści wyrazów
błyskawica
i
błyska
się
jest wyobrażenie jednego i tego samego zjawiska, ale sposób, w jaki
w jednym i drugim wypadku zjawisko to jest oznaczane, jest różny;
treść obu wyrazów, pomimo wspólnej podstawy, jest wskutek tego
nieco różna. W yrazy
to, tamto
i naprzykład
książka, klucz, ręcznik, bat
mogą wskazywać i nieraz w różnych, wypowiadanych przez nas zda
niach, wskazują na jedne i te same przedmioty, a jednak treść ich jest
różna, bo sposób, w jaki to wskazywanie się odbywa, jest różna. W y
razy
biały
i
białość
oznaczają jedną i tę samą cechę, ale treść ich jest
różna, bo każdy z nich wskazuje na inny sposób ujmowania tej cechy;
postawa umysłu, uświadamiającego sobie tę cechę, w obu wypad
kach jest różna: pod wpływem wyrazów
biały, biała
lub
białe
świado
mość odtwarza sobie cechę, oznaczaną przez te wyrazy, jako składnik
jakiegoś wyobrażenia przedmiotowego; w związku z wyrazem
białość
ta sama cecha jest przez umysł ujmowana, jako niezależny przedmiot
uwagi i w stosunku do wyobrażenia przedmiotowego, w którem jest
rozróżniana, zajmuje w świadomości stanowisko dominujące: Tem się
tłumaczy różnica treści, zawartej w wyrażeniach
biały śnieg
a
białość
śniegu.
W wypadku pierwszym świadomość włącza cechę, jako składo
wą cząstkę, w wyobrażenie przedmiotu (śniegu); w wypadku drugim
S. Stober. Gramatyka jęz. polsk. Wydanie
a.
7
http://rcin.org.pl/ifis/
•ll.SH.5i
A A
U
K.
—
98
—
czyni z niej niezależny przedmiot swojej uwagi, uniezależnia od wy
obrażenia przedmiotowego, a nawet wysuwa ją ponad nie.
§ 164. W y r a z y , j a k o z n a k i s k ł a d n i k ó w m y ś l i i z n a k i
s t a n ó w w z r u s z e n i o w y c h . W yrazy albo są znakami składników
myśli albo wyrażają stany wzruszeniowe. Wyrazy, będące znakami sta
nów wzruszeniowych, noszą ogólną nazwę w y k r z y k n i k ó w , nap.
o! ach! a j! e! a !
Natomiast pierwsza kategorja wyrazów, zależnie od
właściwej im teści i od sposobu jej oznaczania, dzieli się na dalsze
klasy. W śród składników myśli rozróżniamy cztery podstawowe kate-
gorje: 1) wyobrażenia i pojęcia przedmiotów, 2) pojęcia właściwości
lub cech, 3) pojęcia lub wyobrażenia stanów i czynności, 4) pojęcia
stosunków.
§ 165. W y r a z y s a m o d z i e l n e i n i e s a m o d z i e l n e . Pojęcia
stosunków rozwijają się na podłożu tych związków, jakie świadomość
ustala między wyobrażeniami i pojęciami przedmiotów, właściwości,
czynności i stanów, są więc wtórnemi składnikami myśli, a wyrazy,
które je oznaczają, występują zawsze w łączności z wypowiedzianemi
lub choćby tylko domyślnemi wyrazami, oznaczającemi wyobrażenia
i pojęcia przedmiotów, właściwości, czynności lub stanów, nie posia
dają wskutek tego samodzielności i nazywają się wyrazami n i e s a m o -
d z i e l n e m i , nap.
ale, i, od, pod, nad, z..
W przeciwstawieniu do nich
wszystkie inne wyrazy, nie wyłączając wykrzykników, noszą ogólną
nazwę wyrazów s a m o d z i e l n y c h , nap.
człowiek, dom, las, białość, biały,
bieleć, bieleje, ach! a j!
§ 166. R z e c z o w n i k , p r z y m i o t n i k , c z a s o w n i k , p r z y s ł ó
w e k . W yrazy, oznaczające przedmioty, nazywają się r z e c z o w n i
k a m i ; wyrazy, określające właściwość przedmiotów, tworzą kate-
gorję p r z y m i o t n i k ó w ; wyrazy, oznaczające czynności i stany, są
c z a s o w n i k a m i . Jest to wyróżnienie bardzo ogólnikowe, nie może
przeto wystarczać, bo zaraz nasuwa cały szereg wątpliwości. W yraz
białość
oznacza właściwość, wyraz
miłość
wskazuje na stan, a przecież
oba pomimo to są rzeczownikami. Trzeba więc bliżej sprecyzować
granice różnic i w tym celu ustalić dokładnie stosunek, zachodzący
między przedmiotami a ich właściwościami i stanami.
Cechy wyróżniamy w przedmiotach i dlatego zwykle uświada-
damiamy je sobie w ścisłej łączności z wyobrażeniami przedmiotowemi,
nap.
biały śnieg, białe płótno, biała ściana.
Przymiotniki wskazują tylko na
tak uświadamiane cechy przedmiotów. Właściwości, wyróżniane przez
doświadczenie w przedmiotach, możemy jednak uświadamiać sobie także
inaczej. Dzięki symbolom językowym, które zastępują w myśleniu spo
strzeżenia i wyobrażenia zmysłowe przedmiotów świata zewnętrznego,
możemy cechy, wyróżniane w wyobrażeniach przedmiotów, tak od nich
wyodrębnić, że stają się one przedmiotami naszej uwagi, występując
w świadomości w oparciu o symbolizujący je wyraz, jako cechy oder
wane. Cechy oderwane, jako samoistne przedmioty naszej uwagi, zbli
http://rcin.org.pl/ifis/
—
99
—
żają się pod tym względem do wyobrażeń przedmiotowych i dlatego
otrzymują ten sam wyraz formalny,—są oznaczane zapomocą rzeczow
ników, nap.
białość, wdzięczność, waleczność, odwaga.
Tak samo czynności i stany są nam
w
doświadczeniu dawane
zawsze w łączności z jakiemiś przedmiotami, nap.
wiatr gwiżdże, słońce
zachodzi, las szumi, żołnierz W alczy..., Walczący żołnierz ..,
Czasowniki
wskazują tylko na tak uświadamiane stany i czynności. Dzięki jednak
zdolności myślenia zapomocą wyrazów, możemy stany i czynności tak
samo, jak właściwości przedmiotów, uświadamiać sobie poza przed
miotami, w których je w doświadczeniu spostrzegamy. W tedy czyn
ności i stany stają się samoistnemi przedmiotami naszej uwagi i rysują
się świadomości,jako z j a w i s k a świata zewnętrznego i wewnętrznego,
ujmowane już to w swoim przebiegu, już to jako rezultat tego prze
biegu, nap.
koń biegnie '. biegnięcie
:
bieg; myśliwy strzela ' strzelanie : strzał;
■
słońce zachodzi
:
zachodzenie : zachód.
Zjawiska, jako stany i czynności,
ujmowane samoistnie poza wyobrażeniami przedmiotów, w których
są wyróżniane, zbliżają się pod tym względem do wyobrażeń przed
miotów i otrzymują ten sam wyraz formalny, czyli są oznaczane za-
pom >cą rzeczowników.
Po tych zastrzeżeniach możemy w następujący sposób zdefinjować
bliżej różnice znaczeniowe, zachodzące między rzeczownikiem a przy
miotnikiem i czasownikiem. Rzeczowniki wskazują na przedmioty albo na
właściwości, stany lub czynności oderwane. Przymiotniki oznaczają wła
ściwości przedmiotów, uświadamiane w łączności z wyobrażeniami
przedmiotowemi, w których są wyróżniane. Czasowniki wskazują na
czynności i stany przedmiotów, uświadamiane łącznie z temi przed
miotami.
Właściwości możemy wyróżniać nietylko w przedmiotach, lecz
także w innych właściwościach, czynnościach lub stanach. Wyrazy,
które tego rodzaju właściwości oznaczają, nazywamy p r z y s ł ó w k a m i .
Ale i tu dla jasności należy dodać pewne zastrzeżenie: przysłówki
oznaczają właściwości cech, wyrażanych przez przymiotniki, i właści
wości czynności lub stanów, wyrażanych przez czasowniki. Z tej defi
nicji wynika, że przysłówki znajdziemy w takich wyrażeniach, jak
cie
mno zielony, bardzo dzielny, dzielnie walczący, sumiennie pracuje, pięknie mó
w ił...,
mema natomiast przysłówków w takich zwrotach, jak
piękność
wdzięczności, szlachetność kochania, trudność Wykonania, uciążliwość pracy, siła
uderzenia...,
bo wyrazy
piękność, szlachetność, trudność, uciążliwość, siła,
jakkolwiek oznaczają w tych zwrotach właściwości cech, czynności
i stanów, ale cechy te nie są oznaczone zapomocą przymiotników,
a czynności i stany nie są wyrażone przez czasowniki.
§ 167. W y r a z y n a z y w a j ą c e i o k r e ś l a j ą c e . Z zestawie
nia różnic znaczeniowych, jakie zachodzą między przymiotnikami i czaso
wnikami a rzeczownikami, oznacza jącemi cechy oderwane i zjawiska, czyli
czynności i stany oderwane, uwidoczniają s ę wartości funkcjonalne tych
http://rcin.org.pl/ifis/
Plik z chomika:
DarkDream
Inne pliki z tego folderu:
Grzegorczykowa R, Laskowski R, Wróbel H - Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. wyd 3.pdf
(114014 KB)
Świdziński M - Elementy gramatyki opisowej języka polskiego [bez rozdziału 2].7z
(1197 KB)
Szober S - Gramatyka języka polskiego. Nauka o znaczeniu i budowie wyrazów [1923].pdf
(2982 KB)
Gaertner H - Gramatyka współczesnego języka polskiego. Słowotwórstwo [1934].pdf
(25808 KB)
Nagórko A - Zarys gramatyki polskiej. ver.pdf
(32174 KB)
Inne foldery tego chomika:
Język a kultura. Tomy 1-16
Miodońska-Brookes, Kulawik, Tatara - Zarys poetyki [fragmenty]
Najsłynniejsze poematy XX wieku [wybór Stanisław Stanuch]
Polski. Artykuły
Polski. Dialekty, gwary, odmiany
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin