Ilustrowany przewodnik po Paryżu, Warszawa 1889.pdf
(
18317 KB
)
Pobierz
ILUSTROWANY
PRZEWODNIK PO
PARYŻU.
ZEST.A.
W I Ł
- <—-c£*«sas&>—<*-
WARSZAWA
"^7"3rca.si.3a.ie S K e d a i e c j i "
i
s^7"<§;d.rcwca
1889.
Biblioteka Narodowa
Warszawa
30001011672911
Powiatowa
rala
Bibliotek Ruchomych
w Białej Podlaskiej
^lnwenłarz».__.__ j _
PRZEDMOWA.
^osBOjieHO E(eH3ypow.
BapniaBa, OaTHÓpa 8 RHH 1888 roja.
P
V
7:^5".
w
^DrukZsiwiMewskiego, Chmielna M / '
ddawna
już polscy turyści, zwiedzający Paryż,
tę
prawdziwą stolicę Europy i świata cywilizo
wanego, dyktującą prawa w zakresie cywilizacji,
wiedzy, sztuki, a przedewszystkiem gustu, oczeki
wali ukazania się książki w języku naszym, która
mogłaby im ułatwić zwiedzenie wielkiego miasta,
poznanie go z opisu już przed wyjazdem, słowem
książki, odtwarzającej Paryż.
Wydawnictwem takiem pragnie być niniejszy
„Przewodnik."
Zamierzyliśmy w nim dać książkę podręczną
dla każdego z naszych rodaków, zwiedzających sto
licę Francji i w tym celu umieściliśmy tu wszystkie
wskazówki praktyczne, ułatwiające orjentowanie
się w Paryżu, dogodne urządzenie sobie tam krót
szej lub dłuższej egzystencji, wreszcie zwiedzenie
wszystkich jego ciekawości. Jestto część właściwie
^^\\\%\
VI
„przewodnikowa." Z drugiej strony, nie bawiąc się
zresztą w aspiracje do monografji, postanowiliśmy
w szczupłych, z góry zakreślonych sobie ramach, od
tworzyć o tyle, o ile, obraz Paryża i jego życia,
słowem do pewnego stopnia dać jego opis. Wre
szcie celem naszym było zwrócić uwagę na rzeczy
polskie w Paryżu.
O ile udało się nam to potrójne zadanie, osą
dzi czytelnik.
Nadmienimy jeszcze, iż przyszłoroczna wysta
wa wszechświatowa w Paryżu, która ze względu na
prawdopodobnie liczne odwiedziny naszych roda
ków w "stolicy Francji czyni potrzebę obecnego
wydawnictwa tem pilniejszą, będzie odpowiednia
uwzględnioną w „Przewodniku."
ROZDZIAŁ I.
J a k się dostaó d o
Paryża?
Najtańsza
i najprostsza droga do Paryża prowa
dzi, jak gdyby dla ironji, przez Berlin.
Przysłowie powiada: „Każda droga prowadzi do
Rzymu." I słusznie. Turyści pragnący zwiedzić po
drodze część Europy, mogą wybrać tyle kombinacji
i dróg, ile im się tylko podoba i zawsze będą pewni,
że przy zapasie czasu i pieniędzy, znajdą się u celu.
Turystom tego rodzaju wskazać możemy, jako wielce
przydatny, klasyczny przewodnik kolejowy, wydawa
ny w Frankfurcie nad Menem,
Hendschel's Telegraph,
który znajdą w każdej niemal księgarni warszawskiej.
Wskazówki nasze przeznaczamy dla osób, pragną^
cych się dostać do Paryża drogą najkrótszą, bez straty
czasu i pieniędzy.
Przedewszystkiem tedy, jak to powszechnie wia
domo, wyjeżdżający z Warszawy powinien uzyskać
—
paszport, co zajmuje od 2 do 3 dni czasu i kosztuje dla
stałego mieszkańca Warszawy, razem z wizą, od 17 do
18 rubli (15 rubli opłata, marki na podanie i kwalifika
cja przeszło rubla, wiza około rnbla). Ponieważ wy
jazd następuje na granicę pruską, paszport musi być
wizowany w konsulacie pruskim. Jest to formalność
niezbędna, bez której nie można przejechać granicy...
Wyjeżdża się koleją warszawskobydgoską. Po
mimo drobnych zmian w rozkładzie jazdy, zależnych
głównie od pory loku, rozkład w ogólnym zarysie po
zostaje zawsze prawie jednakowy. Na kolei bydgo
skiej znajdujemy w ciągu dnia dwa pociągi, któremi
można wyjechać za granicę: a) pociąg kurjerski zwy
kle około 3 w południe i b) pociąg osobowy między 6 a
7 rano. Ma się rozumieć, dokładniejszy czas odjazdu
należy sprawdzić w planie jazdy w danej chwili.
Jeżeli fundusze pozwalają podróżnemu jechać do
Paryża pierwszą lub drugą klasą i to pociągiem kur
ierskim (w stosunku do cen pociągu osobowego różnica
około 30°|
0
), radzimy wziąć bilet bezpośredniej komu
nikacji do Paryża odrazu w Warszawie. Uwolni go to
od szukania kas i biletów po stacjach pośrednich.
W takim razie zadanie podróżnego jest bardzo proste,
albowiem marszruta bezpośredniej komunikacji po
spiesznej, tak jest skombinowana przez zarządy kole
jowe, żeby nniknąć długiego oczekiwania na stacjach
i przerw w podróży. Rezultatem tego pośpiech.
Wyjechawszy z Warszawy kurjerem bydgoskim
po 3 w południe (podług obecnego rozkładu jazdy o 3
9
—
m. 15), znajdujemy się między 8 a 9 wieczorem w Ale
ksandrowie, na granicy pruskiej, a nazajutrz rano mię
dzy 6 a 7 (ob. rozkład jazdy 6 m. 11) w B erlinie.
Z B erlina można wyruszyć dalej do Kolonji przez Ha
nower, albo zaraz około 7 rano (podł. ob. rozkł. 7 m.
45), lub po jedenastej rano (p. ob. r. l i m . 56). W pier
wszym razie przybywa się do Kolonji po6 wieczorem
w drugim między 9tą a 10tą wieczorem. Z Kolonji
pociąg do Liege (Littich) i dalej do Paryża, wyrusza
dopiero między 10tą a 11tą wieczorem, (p. ob. rozkład
10 m. 30), tak, źe albo w Kolonji, albo w B erlinie,
stosownie do obranego rano z Berlina pociągu, trzeba
przeczekać około czterech godzin. W Paryżu wresz
cie stajemy między godziną 8ą a 9tą rano (podł. ob.
roz. 8 m. 35) nazajutrz. W ten sposób podróż trwa
mniej więcej 43 godziny, czyli, źe jeśli wyjedziemy
z Warszawy
dziś w południe,
znajdziemy się w Paryżu
pojutrze rano.
Koszt takiej podróży jest dość znaczny.
Mianowicie bilet 1ej klasy do Paryża kosztuje
rs. 9 kop. 16 i około 140 marek pruskich; bilet drugiej
klasy (skombinowany z pierwszą) 6 rs. 89 kop. i około
110 marek pruskich. Nadto bilet dodatkowy za wagon
sypialny, wynosi na przestrzeni WarszawaB erlm w kla
sie 1szej—10 marek, w klasie 2ej—6 m. 50 pf., a na
przestrzeni B erlin Paryż (tylko 1 klasa i tylko w po
ciągu wychodzącym z B erlina (po 11 ej rano) —17
marek.
W ten sposób wygodna jazda do Paryża, tam
—
10
—
—
11 —
i z powrotem najbliższą drogą, kosztować będzie mniej
więcej
od 130 do 190 rubli.
Ostrzegamy podróżnych tej kategorji, że pociągi
pośpieszne z B erlina do Kolonji wyruszają z jednego
z trzech śródmiejskich dworców:
ScUs. Bnhf., Alexan
derplatz Bhf.
lub
Friedrichstr. Bhf.,
zaś na dworcu
Lertejskim nie zatrzymują się wcale. Jadąc z War
szawy, należy się tedy zatrzymać ua jednym z trzech
wymienionych banhofów.
Zupełnie inaczej przedstawia się marszruta osób,
starających się urządzać oszczędniej, a więc jadących
pociągami osobowemi drugą, trzecią, a nawet po części
czwartą klasą. Podróż turystów tej kategorji trwać
będzie znacznie dłużej, a mianowicie zamiast 43 go
dzin, aż 69 do 70 godzin, czyli prawie trzy doby. Po
wodem takiego opóźnienia, oprócz wolniejszego biegu
pociągów, są jeszcze kilkogodzinne przerwy, które z ko
nieczności trzeba robić po różnych punktach, że wzglę
du na rozkłady jazdy...
A więc wyjeżdża się z Warszawy rano między
6 a 7 (podług obecnego rozkł. jazdy 7 m. 5), do Alek
sandrowa przybywa w południe, a w B erlinie staje się
nazajutrz rano, między 5 a 6 (patrz ob. roz. jazdy
5 m. 57). W B erlinie należy przeczekać pół dnia, po
nieważ najbliższy pociąg osobowy do Kolonji na H a
nower wychodzi dopiero około drugiej w południe
(p. ob. r. j . 2 ga bez minut;; w Hanowerze stajemy
około 8ej wieczorem, a w dalszą drogę po trzygodzin
nym przystanku ruszamy między lltą a 12tą
w nocy i jesteśmy w Kolonji nazajutrz rano około
9tej (p. ob. r. jazdy 9 m. 10). Około 10tąj rano (ob.
r. j . 10 m. 14) wyruszymy z Kolonji przez Aachen do
Liege (po niemiecku Luttich), w B elgji, dokąd też przy
bywamy około 2ej w południe (p. ob. rozkł. jazdy 2 m.
7). Z Liege pociąg osobowy wyrusza do Paryża około
3ej (p. ob. r. jazdy 3 m. 20) a przybywa do stolicy
Francji po paru przystankach na liujach belgijskich,
nazajutrz około 4ej nad ranem (p. ob. rozkł. j . 4 m. 5).
Biletów na cały ten przejazd od razu brać nie
można, ze względu na kombinacje pociągów, można j e
zaś brać na następujące przestrzenie: w Warszawie—do
Berlina; w B erlinie—do Kolonji; w Kolonji^do Liege
(Luttich) i w Liege—do Paryża.
Koszt 2giej klasy wynosi 5 rs. 96 kop. i 26 m.
60 pf. do B erlina; z B erlina do Kolonji—35 m. 60 pf.;
z Kolonji do Liege (Luttich) 8 m. 60 pf.; wreszcie
z Liege do Paryża—31 fr. 30 et. Ogółem—5 rs. 96 k., 60
m. 80 pf. i 31 fr. 30 et. Trzecia klasa kosztuje: z War
szawy do B erlina—3 rs. 15 kop. i 17 m. 80 pf.; z Berlina
do Kolonji 17 m. 80 pf.; z Kolonji do Liege — 5 m. 90
pf. i z Liege do Paryża—21 fr. 25 et. Ogółem 3 rs. 15
kop., 47 m. 50 pf. i 21 fr. 25 et. Słowem, koszt jazdy
drugą klasą w jedną i drugą stronę, stanowi
od 110 do
120 rubli,
trzecią—od
80 do 90 rubli.
Koszt ten może się jeszcze bardzo znacznie zmniej
szyć, jeśli weźmiemy nalinjach kolejowych niemieckich
klasę czwartą, która zresztą odznacza się wieloma nie
dogodnościami.
Plik z chomika:
cedrik59
Inne pliki z tego folderu:
Szczęsny Rutkowski, W 150 dni naokolo swiata, Warszawa [b.d.].pdf
(12798 KB)
Podręczny Atlas Geograficzny (1914).djvu
(19738 KB)
Ilustrowany przewodnik po Paryżu, Warszawa 1889.pdf
(18317 KB)
Historja-podroży i odkryć, Warszawa 1851,tom 1.pdf
(17954 KB)
5 części świata. Atlas geograficzny ''Dnia'' (1914).djvu
(29618 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
♥ Historia II WS
Bellona
CSI Miami
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin