2linia-RMX-program.pdf

(161 KB) Pobierz
Ma∏gorzata Mularska
Matematyka
PROGRAM NAUCZANIA
dla liceum ogólnokszta∏càcego
Zakres rozszerzony
Gdynia
2009
Projekt ok∏adki: Artur Tarasiewicz
Redaktor prowadzàcy: Artur Lenckowski
Redakcja: zespó∏
Redakcja graficzna i sk∏ad: Danuta Jarzembek, Sebastian Czuba
Korekta: Joanna Dàbrowska-Samaszko
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez ministra w∏aÊciwego do spraw oÊwiaty
i wychowania i wpisany do wykazu programów przeznaczonych do kszta∏cenia ogólnego do
nauczania matematyki w zakresie rozszerzonym na poziomie liceum, na podstawie opinii
rzeczoznawców: dr. hab. Jacka M. J´drzejewskiego i mgr. Marka Sadowskiego.
Numer dopuszczenia DPN-5002-06/09
Program jest zgodny z podstawà programowà kszta∏cenia ogólnego dla liceów
ogólnokszta∏càcych, liceów profilowanych i techników w zakresie rozszerzonym
(rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r., Dz.U. Nr 157, poz.
1100).
© Copyright by Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o. & Ma∏gorzata Mularska
Gdynia 2007
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy
zabronione.
2-9/V
Wydawca:
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
tel. centrali 058 679 00 00
e-mail: info@operon.pl
http://www.operon.pl
ISBN 978-83-7461-874-8
Spis treÊci
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
Za∏o˝enia programu ........................................................................................................ 4
Ogólne cele edukacyjne .................................................................................................. 4
Ramowy rozk∏ad materia∏u – proponowany przydzia∏ godzin .......................................... 5
TreÊci kszta∏cenia, cele edukacyjne i za∏o˝one osiàgni´cia ucznia .................................. 11
Procedury osiàgania celów kszta∏cenia .......................................................................... 33
Metody oceny osiàgni´ç uczniów .................................................................................. 35
3
I. Za∏o˝enia programu
Niniejszy program nauczania zawiera opis celów kszta∏cenia, treÊci, sposobów nauczania oraz
osiàgni´ç uczniów liceum ogólnokszta∏càcego uczàcych si´ matematyki w zakresie rozszerzo-
nym. Wynikajà one z podstawy programowej kszta∏cenia ogólnego (Rozporzàdzenie Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wy-
chowania przedszkolnego oraz kszta∏cenia ogólnego w poszczególnych typach szkó∏,
z uwzgl´dnieniem póêniejszych zmian, w tym rozporzàdzenia z dnia 23 sierpnia 2008 r.). Pro-
gram uwzgl´dnia tak˝e wymagania egzaminacyjne przedstawione przez Centralnà Komisj´ Eg-
zaminacyjnà w
Informatorze maturalnym od 2005 roku
(www.cke.edu.pl).
Nauczanie matematyki na poziomie rozszerzonym jest nastawione na rozumienie i samo-
dzielne wnioskowanie. Uczeƒ powinien si´ wykazaç umiej´tnoÊcià rozwiàzywania zadaƒ proble-
mowych. W wykazie za∏o˝onych osiàgni´ç ucznia szczegó∏owo podano osiàgni´cia wynikajàce
z poszczególnych celów nauczania matematyki. Realizacja programu powinna si´ przyczyniç
do nabycia przez ucznia umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´ matematykà jako specyficznym j´zy-
kiem porozumiewania si´, argumentowania, wykonywania potrzebnych obliczeƒ oraz opisywa-
nia zjawisk z ˝ycia codziennego.
Materia∏ nauczania zosta∏ podzielony na klasy. Przyj´to, ˝e w klasie pierwszej i drugiej jest 37
tygodni nauki, a w trzeciej – 26. Ka˝de zagadnienie zosta∏o uszczegó∏owione, z uwzgl´dnie-
niem poj´ç, w∏asnoÊci, definicji, twierdzeƒ i umiej´tnoÊci. Program opracowany zosta∏ dla ma-
tematyki nauczanej w wymiarze 5 godzin tygodniowo w cyklu trzyletnim, ale jego realizacja jest
mo˝liwa tak˝e w cyklu 4 godzin w uj´ciu trzyletnim. Przy podziale materia∏u na poszczególne
lata nauki w liceum ogólnokszta∏càcym pewnà iloÊç godzin zostawiono do dyspozycji nauczy-
ciela. Mo˝e je on wykorzystaç na realizacj´ zagadnieƒ, które sprawià uczniom najwi´cej proble-
mów. Prezentowany program zak∏ada aktywnoÊç oraz indywidualizm nauczyciela. Poniewa˝ za-
kres wiadomoÊci i umiej´tnoÊci m∏odzie˝y podejmujàcej nauk´ w liceum jest zró˝nicowany,
dlatego zaproponowany w klasie pierwszej uk∏ad treÊci umo˝liwia rozpocz´cie nauki od powtó-
rzenia i uzupe∏nienia niezb´dnych wiadomoÊci z gimnazjum.
II. Ogólne cele edukacyjne
Opracowany program nauczania matematyki ma na celu wykszta∏cenie u uczniów umiej´t-
noÊci operowania najprostszymi obiektami abstrakcyjnymi: liczbami, zmiennymi i zbudowany-
mi z nich wyra˝eniami algebraicznymi, zbiorami (liczb, punktów, zdarzeƒ elementarnych) oraz
funkcjami. Uczeƒ, który opanuje ten program, b´dzie potrafi∏ budowaç modele matematycz-
ne przydatne do rozwiàzywania problemów praktycznych, na przyk∏ad napotykanych w ˝yciu
codziennym, a tak˝e projektowaç obliczenia oraz je wykonywaç. Pozna podstawowe elementy
myÊlenia matematycznego i nab´dzie umiej´tnoÊç samodzielnego zdobywania wiedzy mate-
matycznej. Realizujàc program, nale˝y dà˝yç do tego, aby uczeƒ potrafi∏:
– myÊleç analitycznie i syntetycznie,
– wypowiadaç si´ w sposób jasny, spójny i logiczny,
– samodzielnie organizowaç sobie prac´,
– korzystaç z encyklopedii, leksykonów, czasopism matematycznych oraz Internetu,
– korzystaç z nowoczesnych narz´dzi wspomagajàcych rozwiàzywanie problemów matema-
tycznych (kalkulatorów, komputerów),
– odczytywaç i interpretowaç tabele, diagramy i wykresy,
– przedstawiaç dane w ró˝nych formach: symbolicznej, graficznej, za pomocà wzorów,
– dostrzegaç ró˝nego rodzaju zwiàzki i zale˝noÊci,
– formu∏owaç samodzielnie wnioski,
4
– dokonywaç oceny w∏asnego sposobu uczenia si´,
– wspó∏pracowaç w grupie przy rozwiàzywaniu problemów.
Nale˝y stwarzaç takie sytuacje dydaktyczne, aby uczeƒ analizowa∏ dostrze˝one wokó∏ siebie
problemy, wykorzystujàc zdobytà wiedz´ matematycznà. Nauczanie matematyki w szkole po-
nadgimnazjalnej ma nie tylko zaznajomiç ucznia z zagadnieniami matematycznymi, ale tak˝e
sprzyjaç jego wszechstronnemu rozwojowi, rozwijaniu jego zainteresowaƒ oraz uzdolnieƒ.
Nauczajàc matematyki, nie wolno zapominaç o realizacji celów wychowawczych. Na lekcjach
powinno si´ wdra˝aç ucznia do wykonywania dok∏adnych obliczeƒ, starannych rysunków,
przejrzystych, logicznych zapisów. Nale˝y wymagaç od ucznia poprawnych wypowiedzi, u˝y-
wania j´zyka matematycznego, ale tak˝e wyrabiaç w nim takie cechy, jak: systematycznoÊç,
pracowitoÊç, dok∏adnoÊç, kole˝eƒskoÊç, ˝yczliwoÊç, tolerancj´, prawdomównoÊç.
Na przebieg procesu dydaktycznego ogromny wp∏yw ma osobowoÊç nauczyciela, jego oso-
biste zaanga˝owanie oraz przyjazny i pe∏en szacunku stosunek do uczniów. Bardzo wa˝ne jest,
by nauczyciel aktywizowa∏ uczniów. Ogromnà rol´ spe∏niajà w tym zakresie oceny, ale równie˝
pochwa∏y. Trzeba pami´taç, ˝e pope∏nianie b∏´dów jest nieod∏àcznym elementem nauki. Trze-
ba wi´c stwarzaç na lekcjach matematyki atmosfer´ ˝yczliwoÊci, ale równie˝ ustaliç jasne zasa-
dy post´powania.
III. Ramowy rozk∏ad materia∏u – proponowany przydzia∏ godzin
Rok szkolny liczy oko∏o 37 tygodni. Przy za∏o˝eniu, ˝e w ka˝dym tygodniu uczeƒ ma 5 godzin
matematyki, nauczyciel dysponuje 185 godzinami rocznie. W klasie trzeciej rok szkolny trwa
oko∏o 26 tygodni, co daje oko∏o 130 godzin matematyki.
Poni˝ej przedstawiono podzia∏ treÊci programowych na poszczególne klasy oraz orientacyj-
nà liczb´ godzin potrzebnà na ich realizacj´. Zaproponowany rozk∏ad materia∏u nauczania
w ka˝dej z trzech klas jest jedynie propozycjà realizacji prezentowanego programu. Na podsta-
wie tego rozk∏adu nauczyciel ma mo˝liwoÊç opracowania w∏asnego rozk∏adu, uwzgl´dniajàce-
go przydzia∏ godzin w cyklu kszta∏cenia, jak równie˝ mo˝liwoÊci percepcyjne oraz zainteresowa-
nia uczniów.
Propozycja rozk∏adu materia∏u
Tematy nadobowiàzkowe sà zapisane kursywà.
Klasa I
– 165 godzin + 20 godzin do dyspozycji nauczyciela
I. Liczby i dzia∏ania (27 godz.)
1. Liczby naturalne i ca∏kowite (2 godz.)
2. O podzielnoÊci liczb (3 godz.)
3. Liczby wymierne (2 godz.)
4. Liczby niewymierne (3 godz.)
5. Liczby rzeczywiste (2 godz.)
6. Obliczenia procentowe (5 godz.)
7. Pot´gi (2 godz.)
8. Pierwiastki (3 godz.)
9. Pot´gi o wyk∏adnikach wymiernych (2 godz.)
10. Powtórzenie (1 godz.)
11. Praca klasowa i jej omówienie (2 godz.)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin