Aktywność uczniów jest ważna w procesie zdobywania wiedzy. Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna.
Aktywność twórcza i samodzielne dochodzenie do celu sprzyja pogłębieniu zdobywanej wiedzy, jej operatywności i trwałości.
Według J. Krzyżewskiej metody aktywizujące dzielimy na:
1) metody integracyjne (Krasnoludek, Pajęczynka lub Kłębek, Graffiti)
2) metody tworzenia i definiowania pojęć (Kula Śniegowa, Burza Mózgów, Mapa Pojęciowa),
3) metody hierarchizacji (Promyczkowe uszeregowanie, Diamentowe uszeregowanie, Piramida priorytetów i Poker kryterialny),
4) metody twórczego rozwiązywania problemów (Burza mózgów, 635, Rybi szkielet, Metoda trójkąta i Mapy mentalne, Sześć myślących kapeluszy),
5) metody pracy we współpracy (Układanka, puzzle lub Jigsaw i Zabawa na hasło)
6) metody ewaluacyjne (Kosz i walizeczka, Tarcza strzelecka i Rybi szkielet).
7) metody diagnostyczne (Obcy przybysz, Procedura U oraz Metaplan).
8) metody dyskusyjne (Debata – za i przeciw, Akwarium)
9) metody rozwijające twórcze myślenie (Słowo przypadkowe, Niezwykłe zadania, Fabuła z kubka).
10) metody grupowego podejmowania decyzji (Pustynia, Drzewo decyzyjne, Sześć par butów, Technika grupy nominalnej).
11) metody planowania (Gwiazda pytań, Projekt, Planowanie z przyszłości).
12) metody przyspieszonego uczenia się (kinezjologia edukacyjna, Techniki szybkiego czytania, Haki pamięciowe, Łańcuchowa metoda skojarzeń)
13) gry dydaktyczne
Zatem metoda słowno- przypadkowa: to prosta i owocna technika myślenia twórczego, która polega na wyszukiwaniu zupełnie przypadkowych wyrazów(słów) czyli bodźców do pomysłów i łączenia ich z konkretną sprawą czy zagadnieniem. Technika ta stosowana jest najczęściej przez ludzi, którzy zajmują się wymyślaniem innowacji.
Przebieg
udane
morze
jezioro
góry
słońce
lody
kolonie
pływanie
wycieczki
komputer
piłka
Zosia
Rafał
Ania
Przykład tekstu ze zgromadzonym słownictwem:
Minione wakacje uważamy za udane. Każdy z nas spędził je miło.Oto kilka zdań, jak wakacje spędzili nasi koledzy z zespołu: Zosia była na koloniach w górach i codziennie wędrowała górskimi szlakami, zdobywając kolejne wierzchołki gór. Rafał i Marek podczas wakacji byli nad Morzem Bałtyckim. Najbardziej podobały im się kąpiele w morzu, gdy świeciło słońce i było ciepło, dla ochłody jedli smaczne lody. Natomiast w czasie deszczu grali w różne gry komputerowe.
Wybór przez głosowanie na przykład najbardziej oryginalnej wypowiedzi.
Kolejnym etapem zajęć może być np.:
o ilustrowanie utworzonych tekstów przez sąsiednie grupy,
o po wykonaniu prac plastycznych ich prezentacja i ponowne odczytanie ilustrowanego tekstu,
o rozmowa, czy wykonane prace są zgodne z oczekiwaniami autorów tekstu, co może być przyczyną rozbieżności.
qasw1