myślenie slowno- przypadkowe.docx

(15 KB) Pobierz

Aktywność uczniów jest ważna w procesie zdobywania wiedzy. Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia uczniom  ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna.

Aktywność twórcza i samodzielne dochodzenie do celu sprzyja pogłębieniu zdobywanej wiedzy, jej operatywności i trwałości.

 

Według J. Krzyżewskiej metody aktywizujące dzielimy na:

1)     metody integracyjne (Krasnoludek, Pajęczynka lub Kłębek, Graffiti)

2)     metody tworzenia i definiowania pojęć (Kula Śniegowa, Burza Mózgów, Mapa Pojęciowa),

3)     metody hierarchizacji (Promyczkowe uszeregowanie, Diamentowe uszeregowanie, Piramida priorytetów i Poker kryterialny),

4)     metody twórczego rozwiązywania problemów (Burza mózgów, 635, Rybi szkielet, Metoda trójkąta i Mapy mentalne, Sześć myślących kapeluszy),

5)     metody pracy we współpracy (Układanka, puzzle lub Jigsaw i Zabawa na hasło)

6)     metody ewaluacyjne (Kosz i walizeczka, Tarcza strzelecka i Rybi szkielet).

7)     metody diagnostyczne (Obcy przybysz, Procedura U oraz Metaplan).

8)     metody dyskusyjne (Debata – za i przeciw, Akwarium) 

9)     metody rozwijające twórcze myślenie (Słowo przypadkowe, Niezwykłe zadania, Fabuła z kubka).

10) metody grupowego podejmowania decyzji (Pustynia, Drzewo decyzyjne, Sześć par butów, Technika grupy nominalnej).

11) metody planowania (Gwiazda pytań, Projekt, Planowanie z przyszłości).

12) metody przyspieszonego uczenia się (kinezjologia edukacyjna, Techniki szybkiego czytania, Haki pamięciowe, Łańcuchowa metoda skojarzeń)

13) gry dydaktyczne

Zatem metoda słowno- przypadkowa: to prosta i owocna technika myślenia twórczego, która polega na wyszukiwaniu zupełnie przypadkowych wyrazów(słów) czyli bodźców do pomysłów i łączenia ich z konkretną sprawą czy zagadnieniem. Technika ta stosowana jest najczęściej przez ludzi, którzy zajmują się wymyślaniem innowacji.

 

Przebieg

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe kartki A4.
  2. Uczniowie dobierają się w grupy według koloru kartki.
  3. Każdy uczeń podpisuje u dołu kartkę swoim imieniem. Natomiast na górze kartki zapisuje wyraz – skojarzenie ze słowem wakacje, np.:

 

udane

morze

jezioro

   góry

słońce

lody

morze

kolonie

pływanie

wycieczki

komputer

piłka

lody

jezioro

komputer

Zosia

Rafał

Ania

Przykład tekstu ze zgromadzonym słownictwem:

Minione wakacje uważamy za udane. Każdy z nas spędził je miło.
Oto kilka zdań, jak wakacje spędzili nasi koledzy z zespołu:
     Zosia była na koloniach w górach i codziennie wędrowała górskimi szlakami, zdobywając kolejne wierzchołki gór.
     Rafał i Marek podczas wakacji byli nad Morzem Bałtyckim. Najbardziej podobały im się kąpiele w morzu, gdy świeciło słońce i było ciepło, dla ochłody jedli smaczne lody. Natomiast w czasie deszczu grali w różne gry komputerowe.
 

Wybór przez głosowanie na przykład najbardziej oryginalnej wypowiedzi.

Kolejnym etapem zajęć może być np.:

o        ilustrowanie utworzonych tekstów przez sąsiednie grupy,

o        po wykonaniu prac plastycznych ich prezentacja i ponowne odczytanie ilustrowanego tekstu,

o        rozmowa, czy wykonane prace są zgodne z oczekiwaniami autorów tekstu, co może być przyczyną rozbieżności.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin