Rybak J, Stilger-Szydło E - Znaczenie i błędy rozpoznania podłoża gruntowego.pdf

(542 KB) Pobierz
Kraj
Geotechnika
Znaczenie
i błędy rozpoznania podłoża
gruntowego
przy
posadowieniach obiektów infrastruktury
transportu lądowego
dr inż. Jarosław Rybak, prof. dr hab. inż. Elżbieta Stilger-Szydło,
Politechnika Wrocławska, Instytut Geotechniki
i Hydrotechniki
Posadowienia konstrukcji jezdni drogowych i autostradowych w złożonych warunkach geologiczno-inżynierskich (na gruntach słabono-
śnych, terenach osuwiskowych czy w zasięgu eksploatacji wpływów górniczych) są wykonywane często. Stąd potrzeba prawidłowego
rozpoznania podłoża gruntowego, projektowania i wykonania budowli ziemnej z zastosowaniem odpowiednich sposobów wzmocnienia
podłoża i zabezpieczenia samej budowli.
Skomplikowana budowa geologiczna
dolin rzecznych, głębokie rozmycia dna
rzek, duże, skoncentrowane obciążenia
pionowe i poziome przekazywane przez
podpory mostów na podłoże stwarzają
konieczność stosowania fundamentów
głębokich, specjalnych metod wzmacnia-
nia podłoża oraz wprowadzania nowych
technologii posadowień.
W artykule zwrócono uwagę na spe-
cyfi kę programowania i wykonywania
badań
in situ
rozpoznania podłoża grun-
towego przy realizacji posadowień obiek-
tów drogowych i mostowych. Szczególną
uwagę zwrócono na błędy w rozpoznaniu
podłoża i ich konsekwencje w projekto-
waniu i  realizacji robót budowlanych.
Przedstawiono przykłady takich błędów
w odniesieniu do projektowania funda-
mentów palowych.
1. Programowanie badań
in situ
pod-
łoża gruntowego budowli drogowych
i mostowych
Stosowanie nowych rozwiązań i tech-
nik posadowień obiektów infrastruktury
transportu lądowego, bardzo często na
terenach o niekorzystnych warunkach
geotechnicznych, wytyczają kierunki
rozwoju eksperymentalnej geotechniki.
Ostatnio w kraju i za granicą nastąpił
znaczny postęp w  kierunku poznania
zachowania się gruntów w  złożonych
sytuacjach projektowych. Jest on przede
wynikiem poszukiwania i wprowadze-
nia nowoczesnych badań
in situ,
umoż-
liwiających interpretację otrzymywanych
wyników w bardzo szerokim zakresie.
Z dotychczas stosowanych metod badań
in situ
podłoża gruntowego największe
zastosowanie praktyczne znalazły son-
dowania statyczne, dylatometryczne
i presjometryczne [9]. Wprowadzane są
również rozwiązania stanowiące połącze-
nie wyżej wymienionych metod badania
[8]. Istotną rolę przy ustaleniu katego-
rii geotechnicznej obiektu i określeniu
potrzebnego zakresu badań podłoża
odgrywa stopień złożoności warunków
geologiczno-inżynierskich.
1.1. Badania podłoża pod projekto-
wane nowe drogi oraz przy planowanej
ich modernizacji
Zalecane
na etapie badań rozpoznaw-
czych
analizy materiałów archiwalnych,
wizje lokalne terenu czy też interpretacje
zdjęć lotniczych lub satelitarnych (szcze-
gólnie przy wyborze przebiegu trasy dróg
klas I i II) można rozszerzyć na obszarach
słabiej rozpoznanych o badania: kontrol-
ne ręcznymi sondami penetracyjnymi
do głębokości 3,0÷5,0 m, sondami rdze-
niowymi do głębokości 10,0 m, obserwa-
cyjne i pomiarowe dotyczące wód grun-
towych i  powierzchniowych, badania
geofizyczne.
Etap badań podstawowych
pozwala
na dokonanie wyboru trasy drogi oraz
lokalizacji obiektów mostowych i towa-
rzyszących, wybór rozwiązań technicz-
nych budowli i ocenę kosztu inwestycji,
określenie parametrów geotechnicznych
gruntu podłoża konstrukcji budowli dro-
gowej.
Wyniki badań powinny stanowić kom-
pletną ocenę warunków geologiczno-in-
żynierskich i hydrogeologicznych wzdłuż
całej trasy projektowanej drogi, uwzględ-
niającą przede wszystkim rozpoznanie
podłoża na odcinkach:
wykopów (ocena trudności w odspaja-
niu gruntu, stateczności skarp, wyko-
rzystania gruntów do robót ziemnych);
nasypów (zwłaszcza posadowionych na
gruntach ściśliwych i słabonośnych);
występowania osuwisk i w strefie bez-
pośredniego oddziaływania obciążeń
nawierzchni drogowej).
Podstawowymi badaniami polowymi
są wyrobiska badawcze oraz badania
in
situ.
Wyrobiska badawcze obejmują wier-
cenia i sondy penetracyjne, doły próbne,
wykopy badawcze. Potrzebna liczba i roz-
staw wyrobisk zależy od stopnia złożo-
ności budowy podłoża oraz od klasy
drogi. Rodzaj i zakres badań zależny jest
Lipiec – Sierpień 2010
od głębokości położenia warstw gruntu
w stosunku do niwelety drogi [15].
Prace modernizacyjne związane
z przebudową istniejących dróg (posze-
rzenie nawierzchni na skutek powiększe-
nia szerokości korony drogi, dobudowa
nowej jezdni) wymagają zaprogramo-
wania identycznego zakresu badań pod-
łoża, jak przy budowie nowych dróg.
Natomiast przy projektowaniu wzmoc-
nienia istniejących nawierzchni, posze-
rzenia nawierzchni w obrębie istniejącej
korony bądź modernizacji nawierzchni,
zakres badań polowych i laboratoryj-
nych gruntów powinien uwzględniać
zalecenia [15].
1.2. Wiercenia badawcze przy projek-
towaniu obiektów mostowych
Liczba i usytuowanie podstawowych
wierceń badawczych w warunkach geo-
logicznych prostych i złożonych zależy
od szerokości mostu i średniej rozpię-
tości przęseł [11]. Przy skomplikowanej
budowie geologicznej siatkę wierceń
podstawowych zagęszcza się lub przewi-
duje wiercenia pomocnicze. Dotyczy to
przede wszystkim stref zaburzeń glaci-
tektonicznych, terenów osuwiskowych,
zjawisk krasowych i stref krawędziowych
dolin rzecznych, występowania cienkich
warstw gruntów o zmiennym układzie,
przewarstwień lub soczewek gruntów
ściśliwych.
Potrzebna głębokość wierceń badaw-
czych zależna jest od rodzaju budowli
i wartości obciążeń przekazywanych na
podłoże oraz od warunków gruntowych.
1. Fundamenty bezpośrednie mostów
– głębokość otworów podstawowych nie
powinna być mniejsza od 5,0 m poniżej
przewidywanego spodu fundamentu
(orientacyjnie 6,0÷8,0 m poniżej poziomu
terenu). Możliwe jest płytsze zakończenie
otworów, lecz co najmniej 2,0 m poniżej
stropu warstwy nośnej. Wiercenia po-
mocnicze doprowadza się do głębokości
równej 1,0÷2,0 m poniżej spągu gruntu
o małej nośności.
60
Nowoczesne
Budownictwo
Inżynieryjne
Geotechnika
2. Fundamenty głębokie mostów – po-
trzebną głębokość wierceń można przyj-
mować jako równą zagłębieniu pali,
powiększonemu o  co najmniej 3,0  m
(orientacyjnie 10,0÷25,0  m poniżej po-
ziomu terenu), a  studni lub kesonów
– o 5,0 m (15,0÷30,0 m od powierzchni
terenu). Otwory powinny jednak być zagłę-
bione co najmniej 6,0 m w warstwę gruntu
nośnego. Głębokości te można zmniejszyć,
jeśli wiercenia przeprowadza się w war-
stwach jednorodnych o dużej miąższości
(iły plioceńskie, iły krakowieckie itp.).
3. Konstrukcje oporowe – głębokość
wierceń powinna przekraczać możliwą
powierzchnię poślizgu oraz osiągać głę-
bokość poniżej spodu fundamentu równą
co najmniej wysokości ściany lub uskoku
terenu.
2. Badania odkształcalności gruntów
2.1. Badania presjometryczne
Badanie presjometryczne jest próbnym
obciążeniem gruntu na żądanej głęboko-
ści, w otworze, za pomocą sondy o kształ-
cie cylindra, rozszerzanej radialnie. Od
czasu skonstruowania pierwszego presjo-
metru przez Louisa Mènarda w 1956 r. [7]
powstało wiele jego wersji i udoskonaleń.
Stosowane obecnie elektroniczne urzą-
dzenia pomiarowe w konstrukcji presjo-
metru, sprzężone z mikrokomputerem,
pozwalają na dokładny pomiar wartości
odkształceń w gruncie i ich postaci oraz
na bieżące przetwarzanie otrzymanych
danych i dostarczanie wyników badań.
Opracowano nowe konstrukcje końcówek
sond, dostosowane do różnych sposobów
umieszczania ich w gruncie (ryc. 1).
w gruncie. Graficzną interpretacją badań
jest krzywa presjometryczna, dająca kom-
pleksowy obraz zachowania się gruntu
pod wpływem obciążenia (ryc. 2). Na jej
podstawie można wyznaczyć następujące
charakterystyczne parametry: naprężenie
graniczne (p
gr
), naprężenie pełzania
p
f
,
moduł presjometryczny
E
M
. Presjometr
znajduje zastosowanie w większości ana-
liz związanych z problematyką funda-
mentowania. Prowadzenie nim badań jest
zalecane przy projektowaniu posadowień
wszystkich rodzajów fundamentów na
zróżnicowanym podłożu [14]. Wyniki
badań wykorzystuje się m.in. przy obli-
czaniu granicznej nośności i osiadań fun-
damentów bezpośrednich oraz nośności
i przemieszczeń bocznych fundamentów
palowych [13, 16].
Kraj
Ryc. 2. Klasyczny przebieg krzywej presjometrycznej
Ryc. 1. Typy sond presjometrycznych [13]: a) presjometr
Mènarda trójkomorowy; b) sonda jednokomorowa typu
Texam; c) sonda jednokomorowa typu OYO; d) sonda
wprowadzana bezpośrednio w grunt z rurą szczelinową
i butem stożkowym; e) sonda wciskana w dno otworu
wiertniczego butem cylindrycznym; f) samowiercąca
sonda presjometryczna
Standardowe badanie presjometryczne
polega na rejestracji zmian średnicy
otworu i  analizie zależności między
stanem naprężenia a  odkształceniami
2.2. Badania dylatometryczne
Jednym z najpopularniejszych badań
in situ
podłoża gruntowego jest tzw.
test dylatometryczny DMT (Marchetti
Dilatometr Test).
Metodę tę opracował
i opatentował we Włoszech Marchetti [6],
zaś istotny wkład do jej rozwoju, wraz
z próbą usystematyzowania procedury
wyznaczania parametrów gruntowych na
podstawie wyników testu DMT, wniósł
Schmertmann [10]. Badania dylatome-
tryczne mogą być stosowane do obiektów
kategorii geotechnicznej II i III, zwłaszcza
do posadowień mostów, ścian oporowych
i obudowy głębokich wykopów. Zaleca
się stosować je razem z sondą wciskaną.
Dylatometr Marchettiego (DMT)
składa się z płaskiej, stalowej płytki pe-
netrometru, która jest wyposażona w ela-
styczną, kołową membranę umieszczoną
na jej powierzchni. Dylatometr jest połą-
czony z jednostką kontrolno-pomiarową
przewodem pneumatycznym, służącym
do przekazywania ciśnienia gazu na
membranę. Badanie polega na wciska-
niu w grunt płytowej sondy w kształcie
ostrza, której membrana odkształca się
Lipiec – Sierpień 2010
pod wpływem działającego ciśnienia
gazu. Na danej głębokości dokonywane
są pomiary: ciśnienia gazu potrzebnego
w początkowej fazie ruchu do uzyskania
kontaktu membrany z otaczającym grun-
tem (p
0
); ciśnienia gazu potrzebnego do
odkształcenia środka membrany o ok.
1 mm w stronę gruntu (p
1
); ciśnienia gazu
po kontrolowanym powrocie membrany
do pozycji uzyskanej w pomiarze pierw-
szym (p
2
).
Dylatometr można stosować do okre-
ślenia rodzaju i stanu gruntu, ustalenia
profi lu podłoża i  historii naprężenia
w gruncie, oszacowania wartości para-
metrów geotechnicznych (wytrzymałości
na ścinanie bez odpływu, współczyn-
nika spoczynkowego parcia bocznego
K
0
w gruntach niespoistych i spoistych,
naprężenia prekonsolidacji, modułów od-
kształcenia). Na podstawie pomierzonych
wartości ciśnienia
p
0
, p
1
, p
2
oraz oszaco-
wanych wartości efektywnego naprężenia
pionowego
σ
v0
i ciśnienia porowego
in
situ
u
0
, na głębokości badania wyznacza
się następujące dylatometryczne wskaź-
niki gruntu: wskaźnik materiałowy (I
D
),
pozwalający na określenie rodzaju i kąta
tarcia wewnętrznego gruntu niespo-
istego; wskaźnik naprężenia poziomego
K
D
, wykorzystywany do wyznaczenia
współczynnika parcia spoczynkowego
K
0
, współczynnika prekonsolidacji
OCR
i wytrzymałości na ścinanie w warun-
kach bez odpływu; moduł dylatome-
tryczny
E
D
, na podstawie którego można
obliczyć wartości modułu ściśliwości
M
i modułu odkształcenia
E;
wskaźnik
DMT
(charakteryzujący warunki prze-
pływu wody w  gruncie). Wymienione
parametry, określone w profi lu piono-
wym z zależności empirycznych, powinny
być punktowo zweryfi kowane poprzez
badania laboratoryjne. Dylatometryczne
wskaźniki gruntu umożliwiają ocenę no-
śności i osiadań fundamentów bezpośred-
nich oraz nośności osiowej i bocznej pali.
3. Metody badań nośności podłoża
obiektów w inżynierii transportowej
Wśród badań
in situ
określających
parametry odkształcalności podłoża
dominują testy obciążenia podłoża pły-
tami pomiarowymi, w których bada się
przemieszczenia płyt. W zależności od
charakteru ich obciążenia możemy mó-
wić o statycznych, udarowych czy wibra-
cyjnych metodach określania parametrów
odkształcalności podłoża. W metodach
tych obciążenia na płytę przykładane są
odpowiednio: w sposób statyczny, uda-
rowo za pomocą impulsów pochodzą-
Nowoczesne
Budownictwo
Inżynieryjne
61
Kraj
Geotechnika
lekka sonda dynamiczna ZFG 02 (Light
Drop-Weight Tester ZFG 02).
Część me-
chaniczna lekkiego ugięciomierza dyna-
micznego składa się z ruchomego ciężarka
osadzonego na prowadnicy oraz okrągłej
płyty obciążeniowej (ryc. 3). Płyta przy-
rządu, wykonana ze stali ocynkowanej
i zaopatrzona w dwa uchwyty, ma śred-
nicę 300 mm oraz masę 15,0 kg. Masa
ciężarka opadającego na płytę wynosi
10,0 kg, a maksymalne obciążenie uda-
rowe – 7,07 kN. Czas działania obciążenia
na płytę (t
s
) wynosi 16÷20 ms, a średnia
wartość obciążenia wywołanego pod
płytą – 0,1 MN/m
2
.
Zasada działania tego urządzenia po-
lega na wywołaniu udarowego obciąże-
nia gruntu poprzez opuszczenie rucho-
mego obciążnika wzdłuż prowadnicy.
Przyspieszenie płyty mierzone jest przez
wbudowany w nią czujnik przemieszczeń.
Podczas badania dokonywany jest pomiar
maksymalnych przemieszczeń w środku
płyty, wywołanych spadającym ciężarem
na płytę pomiarową. Przemieszczenia
rejestrowane są automatycznie przez
urządzenie rejestrujące i przeliczane na
moduły. Każda seria badań w  danym
punkcie pomiarowym składa się z trzech
kolejnych uderzeń. Po przełączeniu przy-
rządu w tryb kalibracji istnieje możliwość
odczytu maksymalnej prędkości osiada-
nia płyty obciążeniowej (v) i sprawdzenia
działania czujnika przemieszczeń. Na
podstawie pionowej amplitudy osiadania
płyty dynamicznej
s,
zmierzonej podczas
działania obciążenia udarowego, oblicza
się tzw. dynamiczny moduł odkształcenia
s
– średnia wartość obciążenia pod
płytą [0,1 MN/m
2
]
s
– amplituda osiadania [mm]
r
– promień siły obciążającej [150
mm].
Wykorzystuje się przybliżoną zależność
wtórnego modułu odkształcenia
E
2
od
modułu dynamicznego
E
d
(4.2)
Przyjmując stałość obciążenia pod
płytą, można określić zależność między
dynamicznym modułem odkształcenia
oraz amplitudą osiadania (ryc. 4).
cych od spadającego ciężaru bądź za po-
mocą wzbudników drgań, wywołujących
w podłożu drgania o różnej częstotliwości
(dokonuje się tu pomiarów prędkości roz-
chodzenia się fal).
3.1. Badania odkształcalności podłoża
nawierzchni drogowych
Obciążenia powierzchniowej warstwy
podłoża płytą wykonuje się w ramach
badań kontrolnych robót ziemnych. Ba-
dania
in situ
za pomocą aparatury VSS
– stalowej płyty o średnicy 0,30 m [11],
obejmują określenie pierwotnego modułu
odkształcenia
E
1
i wtórnego modułu od-
kształcenia
E
2
(zwanego również mo-
dułem odkształcenia sprężystego) oraz
wskaźnika odkształcenia
I
0
(stosunku
E
2
/
E
1
). Realizuje się dwa cykle obciążenia
płyty. Wstępnego obciążenia podłoża
dokonuje się naciskiem 0,02 MPa, bez
pomiaru osiadań. Następnie zwiększa się
nacisk do 0,05 MPa, a później stopniami
po 0,05 MPa do wymaganej wartości koń-
cowej, utrzymując je do umownej stabili-
zacji osiadań. W następnej kolejności re-
alizuje się całkowite odciążenie stopniami
po 0,10 MPa i ponowne obciążenie do 0,05
MPa, postępując w sposób analogiczny
do poprzedniego, lecz doprowadzając ob-
ciążenie do nacisku o stopień mniejszego
niż w pierwotnym obciążeniu. Stopnie
obciążenia (co 0,05 MPa) realizowane
są do 0,25 MPa na podłożu gruntowym
lub nasypie oraz do 0,35 MPa na podłożu
ulepszonym. Moduły odkształcenia okre-
śla się z zależności
(4.1)
gdzie:
E
1
– pierwotny moduł odkształcenia
[MPa]
E
2
– wtórny moduł odkształcenia
[MPa]
Δp
1,2
– różnica obciążeń w  pierw-
szym i  drugim cyklu obciążenia
w zakresie 0,05÷0,15 MPa w przy-
padku podłoża gruntowego oraz
w  zakresie 0,15÷0,25 MPa przy
podłożu ulepszonym
Δs
1,2
– przyrost przemieszczeń od-
powiednio w 1 i 2 cyklu obciążenia,
odpowiadający podanemu zakre-
sowi obciążeń
D
– średnica płyty pomiarowej.
3.2. Badania płytą obciążaną dyna-
micznie
Badanie to stanowi alternatywę bądź
uzupełnienie badania statycznego przy-
rządem VSS. W  Polsce stosowana jest
Ryc. 4. Wyznaczenie zależności pomiędzy dynamicznym
modułem odkształcenia a amplitudą osiadania
Ed = Ed (s)
Ryc. 3. Widok lekkiego ugięciomierza dynamicznego
(4.1)
gdzie:
E
d
– dynamiczny moduł odkształ-
cenia [MPa]
Lipiec – Sierpień 2010
Lekka sonda dynamiczna ZFG-02
umożliwia szybki pomiar nośności
gruntu, może być stosowana do kontroli
procesu zagęszczania niezwiązanych
warstw nośnych i  szybkiej lokalizacji
słabszych miejsc tych warstw.
3.3. Ocena nośności podłoża i na-
wierzchni konstrukcji jezdni drogo-
wych za pomocą aparatury FWD
Ugięciomierz typu FWD (Falling
We-
ight Deflectometer)
służy do pomiarów
ugięć nawierzchni utwardzonej i  nie-
utwardzonej. Urządzenie wywołuje
impuls siłowy za pomocą spadającego
ciężaru na płytę pomiarową poprzez
specjalnie zaprojektowany układ sprę-
żyn. W skład aparatury wchodzi ugię-
ciomierz dynamiczny, program do zbie-
rania i sterowania wynikami badań oraz
programy służące do analizy zebranych
danych. Urządzenie FWD, zamontowane
na jednoosiowej przyczepie, jest wyposa-
żone w system jednomasowego ciężaru
oraz buforu, który bezpośrednio przesyła
pełną energię jednomasowego ciężaru do
płyty obciążającej. Zakres generowanych
obciążeń wynosi od 7 do min. 120 kN.
Podczas impulsu obciążenia mierzone
są przemieszczenia nawierzchni w  osi
obciążenia oraz w dowolnych odległo-
62
Nowoczesne
Budownictwo
Inżynieryjne
Geotechnika
ściach od osi obciążenia. Zbiór takich
przemieszczeń wyznaczony na danym
stanowisku pomiarowym tworzy tzw.
„czaszę przemieszczeń” (ryc. 5), która
może być wykorzystana do identyfi kacji
modułów warstw i podłoża konstrukcji
nawierzchni oraz oceny stanu napręże-
nia i odkształcenia w konstrukcji, a na tej
podstawie do oceny jej nośności.
W wyniku identyfi kacji [12] uzyskuje
się wartości modułów (E
i
) poszczególnych
warstw o grubości przyjętych na podsta-
wie identyfi kacji wgłębnej (odwiertów)
oraz podłoża gruntowego. Przyjęty do
obliczeń identyfi kacyjnych model obli-
czeniowy konstrukcji nawierzchni składa
się z warstw zidentyfi kowanych w kon-
strukcji podczas odwiertów.
oraz minimalnych odległości od stropu
i spągu warstwy, w której pal jest zakoń-
czony.
Ustalenie pełnego zakresu rozpoznania
nie jest możliwe bez wyboru technologii
palowej i wstępnego obliczenia długości
pali. Dlatego też prace związane z rozpo-
znaniem podłoża prowadzi się etapowo.
Badania wstępne mają na celu określenie
sposobu posadowienia. Gdy konieczne
jest posadowienie pośrednie, należy okre-
ślić długości pali (choćby ekstrapolując
wyniki badań w głąb). Kluczowe są ba-
dania szczegółowe do zaprojektowania
posadowienia konstrukcji obiektu i jego
realizacji. Warto też zwrócić uwagę na
badania podłoża gruntowego i formowa-
nych nasypów w trakcie budowy (moni-
toring geotechniczny).
4.1. Problemy z dokumentacjam
Zasadnicze mankamenty wielu doku-
mentacji geotechnicznych wynikają z błę-
dów popełnianych już na etapie progra-
mowania badań oraz przy ich realizacji.
Niewłaściwie zaprogramowane badania
prowadzą do:
ograniczenia do minimum zakresu
prac terenowych, co skutkuje nadinter-
pretacją uzyskanych informacji i prze-
oczeniami geotechnicznymi,
wykonywania dużej liczby płytkich
otworów (np. pod fundamenty palowe),
rozplanowania otworów na rzucie
projektowanych podpór (pominięcie
w badaniach terenu poza obrysem fun-
damentu miejsc ewentualnych podpór
tymczasowych),
pomijania w badaniach gruntów nie-
nośnych, bez podania szczegółowego
opisu i nieustalenia ich parametrów
geotechnicznych.
Błędy w realizacji badań terenowych
dotyczą:
niewłaściwego sposobu wykonania
otworów badawczych, wykonywania
wierceń bez orurowania, co daje za-
fałszowany obraz stosunków wodnych
i stanu gruntów (zwłaszcza spoistych),
kurczowego trzymania się ustalonego
umową zakresu robót, co często ogra-
nicza możliwość precyzyjnego określe-
nia zasięgu gruntów słabych (w planie
i z głębokością),
kończenia wierceń w gruntach nieno-
śnych, co czyni badania nieprzydat-
nymi do projektowania, bądź prowa-
dzi do znacznego przewymiarowania
elementów posadowienia,
kończenia wierceń na głębokościach,
które pozwalają na obliczenie nośności
pojedynczego pala, a nie pozwalają na
obliczenie osiadań grup palowych.
Lipiec – Sierpień 2010
Kraj
Ryc. 5. Schemat badania ugięć za pomocą ugięciomierza
FWD
4. Badania podłoża przy projektowaniu
fundamentów palowych
Obszerny komentarz do wagi i znacze-
nia prac geotechnicznych podano w pracy
[2]. Tryb zlecania rozpoznania podłoża
gruntowego (z reguły przez inwestora,
architekta lub biuro konstrukcyjne w ra-
mach opracowywanego projektu) niesie
niebezpieczeństwo wyboru najtańszego
wykonawcy badań. Należy podkreślić,
że (poza konstruktorem) osoba zleca-
jąca badanie nie ma wiedzy pozwalają-
cej na poprawne zdefi niowanie zamó-
wienia. Zakres badań uwarunkowany
możliwościami najtańszego wykonawcy
(sprzęt do wierceń i badań
in situ,
baza
laboratoryjna) nie odpowiada wtedy po-
trzebom rozwiązywanych problemów
geotechnicznych. Szczegółowość badań
geotechnicznych powinna wynikać z ce-
lów, jakim mają służyć. Zakres rozpozna-
nia regulowało rozporządzenie MSWiA
(1998) wprowadzające pojęcie kategorii
geotechnicznej. W obiektach mostowych
jest to najczęściej kategoria II. Zakres
badań podłoża determinuje norma [18],
stawiając wymagania odnośnie do po-
grążenia podstawy pala w grunty nośne,
pogrążenia podstawy pala w warstwie,
w której wyznaczono nośność podstawy,
Błędy powstałe na etapie badań labora-
toryjnych i prac kameralnych wynikają z:
wykonywania badań laboratoryjnych,
które nie odpowiadają potrzebom
norm,
niewykonywania badań granicy skur-
czalności w gruntach w stanie półzwar-
tym, co uniemożliwia właściwe projek-
towanie według normy [18],
pomijania wyznaczania cech gruntów
nienośnych (nasypów, namułów, tor-
fów), co uniemożliwia projektowanie
ich wzmacniania oraz obliczanie parć
przy projektowaniu zabezpieczeń wy-
kopów,
niestosowania zaawansowanych metod
badawczych,
braku możliwości bezpośredniego wy-
korzystania wyników badań dylatome-
trycznych, presjometrycznych i badań
sondą statyczną CPT (np. przy projek-
towaniu fundamentów palowych),
unikania nowoczesnych metod badań
podłoża na rzecz stosowania zależności
korelacyjnych;
niewłaściwego pobierania i ogranicza-
nia liczby próbek do badań laborato-
ryjnych.
4.2. Konsekwencje złych badań
Poniżej przestawiono przykłady sytu-
acji, w których źle wykonana dokumenta-
cja geotechniczna mogła doprowadzić do
istotnych komplikacji w projektowaniu
oraz w wykonawstwie.
Przeoczenia geotechniczne
gruntów
„słabych” lub „mocnych”
W przypadku posadowień obiektów
inżynierskich rozpoznaniu powinno
podlegać podłoże każdej podpory. Ogra-
niczanie zakresu badań prowadzi do in-
terpolowania wyników badań podłoża
między odległymi otworami. Jest to szcze-
gólnie niebezpieczne w przypadku posa-
dowienia mostów w sąsiedztwie cieków
wodnych, gdzie zmienność podłoża w pla-
nie jest znaczna. Schemat podpór palo-
wych obwodnicy Międzyzdrojów (ryc. 6)
uwzględnia pale o maksymalnej długości
15 m. Rzeczywiste warunki geotechniczne
w rejonie podpór 2 do 4 (występowanie
miękkoplastycznych pyłów do głęboko-
ści ok. 40 m poniżej terenu) wymusiły
przedłużenie pali (pale segmentowe ze
złączami stalowymi) do ponad 42 m.
Odmienny problem napotkano przy
budowie autostrady A2. Pale, zaprojek-
towane jako 12-metrowe, po pogrążeniu
na ok. 7 m poniżej terenu napotykały na
podłoże skalne. Podpory miały oczy-
wiście wymaganą nośność, ale obcięto
blisko połowę długości z zakontraktowa-
nych pali.
Nowoczesne
Budownictwo
Inżynieryjne
63
Kraj
Geotechnika
Ryc. 6. Obwodnica Międzyzdrojów – schemat podpór palowych i przekrój geotechniczny
Ryc. 7. Trudności z pogrążaniem pali
Ryc. 8. Wstępne rozwiercanie otworów
Zaniżone parametry gruntu – pro-
blemy wykonawcze
Odrębnym problemem jest wykazywa-
nie gruntów znacząco słabszych niż ma
to miejsce w rzeczywistości. Zaprojek-
towane pale charakteryzują się wówczas
zbyt dużą nośnością, co samo w sobie
nie jest problemem, ale może prowadzić
do utrudnień wykonawstwa, zwłaszcza
w  przypadku zastosowania pali prze-
mieszczeniowych (np. prefabrykowanych
wbijanych). Poniżej przedstawiono przy-
kład grupy palowej (ryc. 7) na budowie
autostrady A1 (wiadukt WA-51), gdzie
przerwano wbijanie części pali po osią-
gnięciu oporów wbijania przekraczają-
cych znacznie wymagane nośności.
Pale przemieszczeniowe dają możli-
wość szacowania ich nośności na podsta-
wie oporów pogrążania (wbijania), więc
teoretycznie takie pale („niedobite” lub
skrócone) można zaakceptować bez ry-
zyka niedostatecznej nośności na wciska-
nie. Gdy jednak układ palowy wymaga
pogrążenia na określoną głębokość ze
względu na siły poziome lub wyciągające,
to konieczne jest wstępne rozwiercanie
otworów (ryc. 8). Taki zabieg komplikuje
jednak znacznie roboty palowe.
Lipiec – Sierpień 2010
64
Nowoczesne
Budownictwo
Inżynieryjne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin