Składam podziękowania
Czcigodnym Nauczycielom,
a szczególnie Mistrzowi Mei Lingowi
oraz wszystkim osobom,
które udzieliły mi pomocy
i poświęciły czas
Dzieło dedykuję siostrom zakonnym
i wszelkim pokrewnym istotom,
które ucieleśniają
boskie współczucie i miłosierdzie,
niestrudzenie pomagając chorym i ubogim
Choa Kok Sui
PSYCHOTERAPIA PRANICZNA
Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1994
Dane oryginału Choa Kok Sui “Pranic psychotherapy”
Copyright © 1989 by Choa Kok Sui
All rights reserved. No part of this book may be reproduced in any form whatsoever without the permission in writing from the author, except for brief quotations or passages with proper acknowledgements
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. Warszawa 1994
Published by PWN - Polish Scientific Publishers under arrangement with INSTITUTE FOR INNER STUDIES, Incorporated 855 Pasay Road corner Amorsolo St., Makati 1200, Metro Manila, Philippines
Redaktor Krystyna Wojtala
Redaktor techniczny Bożena Siedlecka
ISBN 83-01-115
Wydawnictwo Naukowe PWN Wydanie pierwsze Arkuszy drukarskich 6 Druk ukończono w lipcu 1994 Skład i łamanie GP-B.T Warszawa, ul. Marymoncka 34 Druk i oprawa: Rzeszowskie Zakłady Graficzne Rzeszów, ul. płk. L. Lisa-Kuli 19 Zam. 6144/94
PRZEDMOWA
Występuje niezliczona liczba zjawisk, o których istnieniu ludzie nie mają żadnego pojęcia. Nieliczne jednostki próbowały zbliżyć się do tych nieznanych form rzeczywistości za pomocą różnorodnych metod, jednak wciąż liczba narzędzi poznania jest ogromna, a dotychczas były one mało lub wcale nie wykorzystywane. Niniejsza książka opisuje jedno z nich i odkrywa prawdy, które przez bardzo długi czas nie były znane większości ludzi. Jest zarówno zaproszeniem, jak i wyzwaniem do wyjścia poza ograniczenia własnych wierzeń, praktyk i wykształcenia w celu zdobycia pełni człowieczeństwa i wewnętrznej integracji.
Osoby nastawione sceptycznie do psychoterapii pranicznej powinny powstrzymać się z osądem co do jej skuteczności, jeśli wcześniej nie doświadczyły jej działania. Powszechnie wiadomo, że w każdej nauce i sztuce obowiązuje zasada udowodnienia twierdzeń przez eksperymentowanie i praktykowanie. Istotne jest posiadanie otwartego umysłu wobec podstawowych założeń, technik i psychodynamiki tej metody uzdrawiania, ponieważ korzysta ona nie tylko z fizycznych, ale i metafizycznych środków (oddziałuje na aurę i ciało energetyczne człowieka). Wprowadzenie metod psychoterapii pranicznej do psychiatrii może wzbogacić ją o nowy wymiar i stworzyć inne możliwości leczenia zaburzeń psychicznych.
Po raz pierwszy zetknęłam się z uzdrawianiem pranicznym wówczas, gdy zaczęłam czuć się rozczarowana zbyt powolnym tempem leczenia moich pacjentów środkami stosowanymi we współczesnej psychiatrii. Przeczytałam pierwszą książkę Choa Kok Sui „Stara sztuka uzdrawiania”i bardzo zainteresowała mnie możliwość leczenia zaburzeń psychicznych metodą praniczną. Uczestniczyłam następnie w kursach uzdrawiania pranicznego od stopnia podstawowego do zaawansowanego; na tym ostatnim szczeblu poznałam i nauczyłam się stosować metody opisane w niniejszej książce.
Istnieje wiele różnic, ale i podobieństw w podejściu psychoterapii pranicznej i współczesnej psychiatrii do leczenia chorób. Obie szkoły zgodnie podkreślają ogromną rolę czynników psychicznych w powstawaniu chorób fizycznych (odpowiada to zakresowi medycyny psychosomatycznej). Mówią one o tym, że myśli, uczucia i doświadczenia życiowe wpływają na konstytucję fizyczną człowieka, np. w przypadku owrzodzenia żołądka lub jelit, chorób krążenia, chorób układu oddechowego (jak astma), chorób skóry i kości, zapalenia stawów i kości, i in. Oba podejścia niemal identycznie opisują objawy i przyczyny tych zaburzeń psychofizjologicznych. Są zgodne co do tego, że złe myśli i uczucia przynoszą szkodę ciału.
Obie szkoły terapii nie różnią się w opisach symptomów nerwic, jednak podają inne przyczyny ich powstawania. Praniczna teoria psychoz jest natomiast całkowicie odmienna od spotykanych w klasycznej lub współczesnej psychiatrii. Pomimo tych różnic praniczna metoda psychoterapii znajduje zastosowanie w leczeniu niemal wszystkich rodzajów zaburzeń psychicznych.
Z mojego doświadczenia wynika, że łączne stosowanie metod psychoterapii pranicznej i konwencjonalnej psychiatrii jest bardzo skuteczne. Wielu pacjentów doświadczało natychmiastowego złagodzenia objawów chorobowych już w czasie pierwszego seansu, podczas gdy inni odczuwali wyraźną lub całkowitą poprawę zdrowia po jednym lub dwóch dniach od zabiegu pranicznego. Oto niektóre z wielu udokumentowanych przypadków:
„Morris odczuwał głębokie wyczerpanie, depresję i silną złość spowodowaną tym, że opuściła go jedna z najbliższych osób. Czuł się zdradzony, spotkał go ogromny zawód. Jednak już po pierwszej wizycie nastąpiła całkowita ulga, jak gdyby ktoś zdjął kamień z jego serca. Odzyskał siły fizyczne, odczuł napływ świeżej energii i poprawę stanu uczuciowego".
„Zgłosił się do mnie menedżer pracujący w przedsiębiorstwie, w którym istniało silne współzawodnictwo. Uskarżał się na bezsenność, migrenowe bóle głowy, wrażenie ucisku w piersi i silne wyczerpanie fizyczne. Przyczyną tego stanu były nadmierne wymagania stawiane w pracy. Zbadałam pacjenta i zauważyłam, że jego czakry: splotu słonecznego i pępkowa były zablokowane. Po zabiegu pranicznym pacjent poczuł się dobrze i lekko".
Można bez większego trudu nauczyć pacjentów oddychania pranicznego, medytacji o dwóch sercach i twórczej wizualizacji. Wymienione metody są łatwe i skuteczne, a pacjenci stosując je aktywnie uczestniczą w procesie leczenia. Działania te w połączeniu ze zdobywaniem praktycznej wiedzy o własnej aurze (przez jej badanie) prowadzą do znacznego przyspieszenia procesu leczenia.
Niniejsza książka zawiera nie tylko bardzo interesujące rozdziały o leczeniu stresu, niepokoju, uzależnień i innych zaburzeń, ale też dokładnie omawia problemy zdrowotne najczęściej spotykane wśród psychoterapeutów i uczy, jak powinni unikać niebezpieczeństw związanych z wykonywaniem zawodu.
Autor przedstawia ponadto metodę uzdrawiania za pomocą modlitwy. Zarówno psychoterapeuci, jak osoby duchowne mogą poszerzyć swoją wiedzę, jeśli dokładniej przyjrzą się duchowym i religijnym aspektom uzdrawiania.
Psychoterapia praniczna jest obiecującym obiektem przyszłych badań. Chciałabym skorzystać z okazji, aby zachęcić instytuty medyczne i wszystkich psychiatrów do zbadania korzyści płynących ze stosowania tej starej nauki i sztuki uzdrawiania. Byłoby to niewątpliwie z ogromną korzyścią dla współczesnej medycyny i przede wszystkim dla ludzi cierpiących na zaburzenia i choroby psychiczne.
Sonia L. Dy, lek. psychiatra
Metropolitan Hospital Santa Cruz, Metro Manila 8 grudnia 1988 r.
TEKSTY ŹRÓDŁOWE I POLECANE LEKTURY
1. Star a sztuka uzdrawiania — Choa Kok Sui. PWN, Warszawa, 1992.
2. Initiation into Hermetics — Franz Bardon. Dieter Ruggerberg, Wuppertal, Niemcy.
3. Esoteric Healing — Alice Bailey. Lucis Publishing Company, Albany, New York, USA.
4. The Hidden Side of Things — C.W. Leadbeater. The Theosophical Publishing House, Adyar Madras 600020, Indie.
5. The Inner Life — C.W. Leadbeater. The Theosophical Publishing House, Wheaton, Illinois, USA.
6. The Etheric Body — Arthur E. Powell. Quest Book. The Theosophical Publishing House, Wheaton, Illinois, USA.
7. The Astral Body — Arthur Powell. Quest Book. The Theosophical Publishing House, Wheaton, Illinois, USA.
8. The Mental Body — Arthur Powell. The Theosophical Publishing House Ltd., 68 Great Russell Street, London WC 1, Anglia.
9. The Causal Body and the Ego — Arthur Powell. The Theosophical Publishing House Ltd., 68 Great Russell Street, London WC 1B3BU, Anglia.
SPIS TREŚCI
Przedmowa (dr Sonia L. Dy) Teksty źródłowe i polecane lektury Wstęp
I. Podstawowe poglądy, zasady i czynności
Czakry i ich funkcje psychiczne.
Urazowa energia psychiczna i formy myślowe.
Czakry, sieci ochronne i negatywne istoty.
Podstawowe czynności w uzdrawianiu pranicznym.
Uwalnianie przekazanej energii pranicznej.
Usuwanie negatywnych form myślowych i negatywnych istot psychicznych.
Naprawianie pęknięć i dziur w sieci ochronnej.
Metoda czakry ciemieniowej i dłoniowej.
Aktywizowanie czakr metodą czakry podstawowej i dłoniowej.
Hamowanie czakr metodą czakry gardłowej i dłoniowej.
Medytacja oddechowa, czyli głębokie oddychanie praniczne.
Medytacja o dwóch sercach. Pozytywne myślenie i odczuwanie.
Zintegrowane podejście do psychoterapii pranicznej.
Karma.
Konieczność regularnego praktykowania.
II. Leczenie stresu, podrażnienia, niepokoju, smutku i histerii
Leczenie stresu i migrenowych bólów głowy.
Leczenie podrażnienia, niepokoju, smutku i histerii.
Jak pomóc swojemu małżeństwu, a nawet je uratować?
Praniczne samoleczenie stanów napięcia, podrażnienia, smutku i niepokoju.
Niemoc płciowa.
Praniczne samoleczenie niemocy płciowej.
Świadectwa.
III. Leczenie fobii, traumy, natręctw i czynności przymusowych
Leczenie fobii i traumy, jąkania i niekontrolowanego objadania się.
Nimfomania, ekshibicjonizm, agresja seksualna i molestowanie dzieci.
Uzupełniające praniczne samoleczenie fobii, traumy i innych zaburzeń psychicznych.
Eksternalizacja i niszczenie negatywnych form myślowych.
Oczyszczanie własnej jaźni z negatywnych istot.
Tworzenie pozytywnego obrazu siebie.
Świadectwo.
IV. Leczenie uzależnień — nikotynizmu, alkoholizmu i narkomanii
Nikotynizm. Leczenie alkoholizmu. Leczenie narkomanii.Halucynacje i nadpobudliwość. Medytacja o dwóch sercach.V. Leczenie depresjiJak leczyć depresję o podłożu fizycznym? Jak leczyć depresję o podłożu psychicznym? Uzupełniające samoleczenie praniczne; Jak leczyć głęboką depresję? Jak przeciwdziałać skłonnościom samobójczym? Świadectwa.VI. Leczenie pacjentów agresywnych i paranoidalnychLeczenie pacjentów agresywnych. Leczenie pacjentów paranoidalnych. Leczenie nadpobudliwości i bezsenności. Jak pacjent może opanować złość? Świadectwo.VII. Uzdrawianie modlitwąAfirmacja samolecznicza. Boska jaźń. Uzdrawianie metodą wydawania poleceń. Osłony czakralne i auryczne. Leczenie pacjentów opóźnionych w rozwoju umysłowym. Myśli i uczucia ciężarnej matki wpływają na charakter dziecka. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym. Problemy zdrowotne spotykane u psychoterapeutów.Komentarz (siostra Mary Fidelis Estrada) Osobiste świadectwo i podziękowania
WSTĘP
„Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie, niż się ich śniło waszym filozofom" (Hamlet)
Shakespeare
Niniejsza praca jest kontynuacją Starej sztuki uzdrawiania, w której ograniczyłem się do przedstawienia metody pranicznego leczenia niemal wyłącznie chorób fizycznych. Obecnie pragnę opisać również sposoby uzdrawiania osób cierpiących na zaburzenia psychiczne. Psychoterapia praniczna jest uzdrawianiem pranicznym, które stosujemy w celu zapobiegania, usuwania objawów i leczenia zaburzeń psychicznych. W naukach medycznych można zauważyć ogromny postęp, jednak leczenie depresji, alkoholizmu, narkomanii i wielu podobnych chorób jest nadal kosztowne, trudne do przeprowadzenia i czasochłonne.
Celem psychoterapii pranicznej jest uzupełnienie metod stosowanych we współczesnej medycynie i szybkie złagodzenie dolegliwości milionów ludzi cierpiących na zaburzenia psychiczne, co jest możliwe wskutek wykorzystania ezoterycznych zasad i metod, które przez wieki pozostawały nie znane szerszemu gronu ludzi.
Jednym z najczęściej spotykanych problemów psychicznych jest stres spowodowany pracą lub przeżyciami rodzinnymi. Jest on też jednym z głównych czynników rozpadu małżeństwa, a celem psychoterapii pranicznej jest ocalenie i poprawa związków rodzinnych, natomiast środkiem ku temu jest skuteczne usuwanie napięcia wywołanego pracą zawodową i sytuacją domową.
Być może niektóre z dalej przedstawionych poglądów wydadzą się czytelnikom zaskakujące, a nawet dziwaczne. Jednak proszę Was o to, byście zachowali otwarty, a jednocześnie krytyczny umysł. Inteligentny czytelnik nie neguje wszystkiego z góry i nie wydaje pochopnych sądów, lecz przestudiuje książkę z jasnym i obiektywnie nastawionym umysłem. Ostatecznym kryterium oceny metod uzdrawiania powinna być ich rzeczywista skuteczność. Powiada się, że smak jedzenia można poznać wkładając go do ust, a nie teoretyzując i spekulując na jego temat.
Jeśli chcesz poprawnie i skutecznie leczyć metodami przedstawionymi w tej książce, musisz wcześniej dobrze opanować uzdrawianie co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym. Osobom nie posiadającym jeszcze praktycznych umiejętności uzdrawiania pranicznego przyswojenie wiedzy zawartej w kursie podstawowym i średnio zaawansowanym zajmie kilka miesięcy; jednak w tym czasie mogą one próbować leczyć lekkie dolegliwości psychiczne, takie jak stres, podrażnienie, smutek, lęki i lekką depresję. Cięższe choroby psychiczne wymagają obecności doświadczonego, o wysokich umiejętnościach, uzdrowiciela pranicznego.
Rozdział 1
PODSTAWOWE POGLĄDY, ZASADY I CZYNNOŚCI
„I rozeszła się wieść o nim po całej Syrii. I przynosili do niego wszystkich, którzy si...
AntyRak