ROPRYM egz_s3mini.pdf
(
108 KB
)
Pobierz
Maszyna mobilna-(jeżdżąca,
krocząca, latająca…) wyposażona we
własne: źródło zasilania, komputer pokładowy, czujnik stanu wew.,
czujnik stanu otocz. Robot, który przenosi wszystkie środki
niezbędne do jego kontroli i ruchu (ukł. zasilania, sterowania,
napędu). Systemy te mogą być:
autonomiczne
– bez udziału
człowieka,
pół-autonomiczne
– na operatorze w mniejszym lub
większym stopniu spoczywa ciężar podejmowania decyzji o ruchu
maszyny.
Systemy
sterowania-wykonują:
planowanie
trajektorii-
automatyczne generowanie ciągu kolejnych pkt docelowych w
przestrzeni pracy AVG, uwzględniając ograniczenie(przeszkody),
kontrolowanie ruchu-
sterowanie uniemożliwiające kolizję pojazdu
podczas wykonywania zadania. Wyróżnia się sterowanie:
zcentralizowane-
sterowaniem pojazdami zajmuje się nadrzędny
komputer,
zdecentralizowane-
każdy pojazd podejmuje decyzje o
swoim ruchu.
Nawigacja:
przewodowa-(wire
guidance) w podłodze umieszczony jest
przewód, który podłączony jest sygnał o dużej częstotliwości i
niewielkiej wartości napięcia, pojazd posiada czujnik wykrywający
ten sygnał,
laserowa-
(laser navigation system) na pokładzie pojazdu znajduje
się czujnik, który obraca się o 360, generuje wiązkę a odbita od
przeszkód wiązka zostaje zarejestrowana przez ukł. odbiorczy,
inercyjna-
(interial navigation) na pokładzie pojazdu AGV
zamontowany jest żyroskop, określający kierunek ruchu, sterowanie
odbywa się na podstawie inf. Z żyroskopu oraz odonometrii,
magnetyczna-
(magnet quidance) w podłodze zamontowane są
magnesy wykrywane przez czujnik znajdujący się w pojeżdzie,
transponderowa-
(transonder guidance) na powierzchni ruchu
umieszczane są transpondery, pojazd posiada czujnik komunikujący
się z transponderami,
GPS-
(map following) aktualne położenie określane jest w oparciu o
pomiar czasu opóźnień sygnałów z satelitów.
Wykrywanie i omijanie:
cz. Indukcyjny-
rejestruje zmiany parametrów magnetycznych przy
zbliżeniu do obiektu, tylko do przeszkód metalowych,
cz. Ultradźwiękowy-
nadaje sygnał, który po odbiciu powraca do
odbiornika, na tej podstawie dokonywany jest pomiar odległości, zj.
Dopllera – określenie kierunku ruchu,
cz. Laser-
emituje wiązkę promieniowania o określonej fazie oraz
wychwytuje sygnał odbity, na tej podstawie obl. jest odległość,
cz. Fotometryczny-
jest to sprzężona optycznie para elementów,
źródło i fotodetektor, w którym sprzężenie odbywa się przez odbicie
od przedmiotu,
cz. Telewizyjne-
zbudowane z kamer z matrycami CCD, w których
następuje przetworzenie obrazu, pozwalając na wyodrębnienie
poszczególnych obiektów,
cz. Dotyku-
najprostsze czujniki zbliżeniowe o niewielkim zasięgu,
działają dopiero po zetknięciu fizycznym.
Sterowanie przez operatora:
System sterowania musi umożliwić
operatorowi kontrolę nad pojazdem np. w przypadku kolizji lub
wykonywania czynności niebezpiecznych.
Sterowanie na odl.:
Sterowanie na odległość-
operator przejmuje sterowanie pojazdem
od systemu sterowania znajdującym się na pokładzie pojazdu i
steruje on przez cały czas pracy. Stosowany w środowisku
niebezpiecznym oraz zastosowaniach militarnych,
Sterowanie na żądanie-
tylko w wybranych chwilach czasu operator
steruje pojazdem. Stosowany gdy podczas ruchu występują sytuacje
niebezpieczne.
Sterowanie autonomiczne:
Problemy klasycznych metod
sterowania:
problem
obliczalności-
istnieją
w
przyrodzie
procesy
niemodelowalne,
ograniczona racjonalność:
możliwość utrzymania zachowania
racjonalnego są ograniczone ze względu na: przetwarzanie danych,
ograniczone możliwości pozyskania danych o stanie otoczenia,
ograniczoną wiedzę o regułach postępowania w danej sytuacji,
ograniczone możliwości realizacji komend sterowania,
architektura hierarchiczna-
występują problemy sterowania w
dynamicznie zmiennym otoczeniu,
sterowanie rzeczywistych obiektów-
klasyczne systemy nie
sprawdzają się m. in. z zbyt dużych uproszczeń w modelowaniu
świata lub zaniedbywaniu pozornie mało istotnych zjawisk.
Optymalizacja trasy-
opracowanie algorytmu ustalającego
optymalną trasę przejazdu pomiędzy poszczególnymi stanowiskami.
Sposoby sterowania:
Przewody:przewody
ukryte w podłodze; generator częstotliwości;
anteny; ukł. sterowania podążający za wybranym sygnałem
Lasery:
skaner laserowy; lustra; układ sterowania wykorzystujący
algorytm triangulacyjny
Kamery:
kamery; oprogramowanie przekształcające obraz na model
otoczenia
Odblaski:
taśma ze znacznikiem; źródło światła; czujnik światło;
oprogramowanie podążające za odbitą wiąską światła; drogomierz
Magnesy
Problemy komiwojażera:
-ustalenie takiej trasy przejazdu między
pkt. aby koszt był najmniejszy, warunkiem jest odwiedzenie
wszystkich pkt dokładnie raz. – metody stosowane przy
rozwiązywaniu tego problemu dzielą się na dokładne i przybliżone,
ze względu na mniejsze wymagania sprzętowe i krótszy czas obliczeń
stosuje się metody przybliżone
Metody optymalizacji trasy:
-konstrukcyjne-
równoległe tworzenie kursów przez tzw. włączenie
dróg (np. metoda Eliminacji Największych Strat - ENS)
-dekompozycyjne-
określenie najpierw rejonów, a później dostaw
(lub odwrotnie) (np. procedura Bazy Fikcyjnej i Wymiany Odcinków
Trasy - BF-WOT)
-aproksymacyjne-
rozszerzenie lub zawężanie zbioru rozwiązań
dopuszczalnych w sposób ułatwiający znalezienie rozwiązania
optymalnego
-lokalnej optymalizacji-
próby poprawy danego rozwiązania
dopuszczalnego poprzez zmianę kolejności działania i zmianę
przydziału do bazy ograniczonej liczby odbiorców
-podziału i ograniczeń-
algorytm Litte’a-Murty-Sweeney’a-Karela
Generowanie
bezkolizyjnych
tras-stworzenie
programu
generującego, przy wykorzystaniu metody grafowej, najkrótszych i
jednocześnie bezkolizyjnych ścieżek łączących dwa pkt.
zlokalizowane na terenie lab. CIM przy wykorzystaniu mobilnych
platform transportowych.
Metody opisu sceny roboczej:
-z reprezentacją graficzną
(B.J.Kuipers’a i t.S.Levit’a), -z reprezentacją numeryczną: 1.model
wektorowy 2.model rastrowy.
Tw. modelu rastrowego:
1.Mapa otoczenia 2.Pokrycie siatką
rastrów 3.Oznaczenie przeszkód 4.Binarny obraz terenu
Tw. mapy otoczenia:
1.Plan laboratorium 2.Powiększenie i
aproksymacja przeszkód 3.Mapa obszarów dostępnych i
zabronionych
Metody planowania bezkolizyjnej ścieżki:
-potencjałowa-
jednostka mobilna ma ten sam potencjał co zajęte
rastry i przeciwny do pkt. celu. Obszary dostępne posiadają
określoną przewodność
-dyfuzyjna-
pkt. startu emituje energię, która jest tłumiona przez
przebyte rastry. Przeszkody tłumią energię do zera.
-regułowa-
mapa zapisana jest jako zbiór stanów robota. Z każdym
stanem związany jest zbiór reguł, który umożliwia podjęcie
odpowiedniej akcji.
-grafowa
Metoda grafowa:
-wskazanie startu i celu
-zapisanie rastra startowego na liście zamkniętej
-sprawdzenie przylegających rastrów:
(dostępność,
koszt, raster
nadrzędny)
-obliczanie kosztu:
(koszt
przebytej drogi, koszt przebycia
następnego rastra, przypuszczalny koszt dotarcia do celu)
-przeniesienie rastra z listy otwartej na zamkniętą
-sprawdzenie kolejnych rastrów o najniższych kosztach
-wyznaczenie ścieżki
Program:
okno programu, działanie programu, symulacje: typowe
ścieżki, wybrane ścieżki
Wnioski i propozycje:
-połączenia:
-programu generującego ścieżki na podstawie mapy
terenu, -dynamicznej analizy otoczenia(odczytów z sensorów
robota)
-improwizacja symulacji z analizą dynamiczną
– zasięg czujników 4
rastry
Model. działań w sterowaniu wieloagentowym podsyst. transpor.
w syst. wytwarz.:
cele: określenie…
1.Zasymulowanie i zweryfikowanie działania zdecentralizowanego
systemu wieloagentowego:
-poziomu indywidualizmu oraz autonomii pojedynczego pojazdu w
syst. wieloagentowym
-najefektywniejszego sposobu nawigacji pojedynczego pojazdu AGV
współpracującego z innymi pojazdami (poruszanie się wzdłuż linii lub
dozwolona cała przestrzeń robocza)
-sposobu oraz poziomu współpracy agentów w systemie
-sposobu komunikowania się pomiędzy agentami w systemie
-odporności na zaburzenia (uszkodzenia AVG lub jednej/wielu z
maszyn)
2.Zasymulowanie i zweryfikowanie procesu podejmowania decyzji
przez operatora
-przeanalizowanie procesu podejmowania decyzji przez operatora
-przetestowanie zaproponowanego modelu człowieka operatora
-określenie skuteczności działania modelu operatora
Podstawowe architektury syst. sterowania wytwarzaniem:
-scentralizowana-
najważniejszą rolę odgrywa nadzorca posiadający
pełne możliwości decyzyjne oraz możliwość bezpośredniego
sterowania elementami wykonawczymi
Plik z chomika:
bobex10
Inne pliki z tego folderu:
planowanie_trasy.pdf
(2540 KB)
Poczatek_o_robotach.pdf
(1615 KB)
ROPRM egzamin.pdf
(3388 KB)
ROPRYM egz.docx
(31 KB)
ROPRYM egz_s3mini.pdf
(108 KB)
Inne foldery tego chomika:
3DCAM
MASZT
MAT3
NEMAR
PROMO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin