5
Część opisowa (funkcjonalna) zadania logistycznego Zadanie logistyczne dla systemu logistycznego KGH, czyli zadanie logistyczne dla firmy handlowej z własną obsługą logistyczną, obejmuje w zasadzie całą jej działalność dystrybucyjno-handlową. W skrótowej, słownej formie zadanie to można sformułować jak niżej: zaopatrzyć 3 własne bazy magazynowe (MRg) oraz własną sieć 12. punktów sprzedaży detalicznej (SDhg) w towary od 3. dostawców (DSk) w trybie dostaw bezpośrednich, w postaci jednostek ładunkowych paletowych jednorodnych (jłpj) ich transportem, wg zamówień złożonych wcześniej przez Centralę firmy (CT); zaopatrzyć własną sieć 12 punktów sprzedaży detalicznej w towary z 3 własnych baz magazynowych w trybie dostaw pośrednich, w postaci jłpj oraz jednostek ładunkowych paletowych skompletowanych (jłpk) i alternatywnie opakowań zbiorczych (oz) luzem, transportem własnym, zwrócić nadawcom ładunków puste palety transportem zwrotnym.
obsłużyć wewnętrzne przepływy i buforowanie ładunków w bazach magazynowych (rampa wejściowa-rampa wyjściowa) oraz punktach sprzedaży detalicznej (rampa wejściowa- kasa) W zakres zadania wchodzi obsługa strumieni przepływu i buforowania ładunków (towarów i opakowań zwrotnych) oraz obsługa strumienia informacji inicjujących, towarzyszących i potwierdzających przepływy strumieni ładunków..
Z tekstu zadania logistycznego i koncepcji graficznej systemu logistycznego przedstawionej na rys.1 wynika, że system logistyczny obejmuje: - wszystkie strumienie informacji i niemal wszystkie strumienie ładunków
(z wyjątkiem strumieni I i II) przedstawione w modelu na rys.1,
- niemal wszystkie obszary funkcjonalne (z wyjątkiem DSk) w których dokonywane są przekształcenia strumieni informacji i ładunków.Przekształcenia strumieni ładunków dokonywane są ze względu na przestrzeń (przemieszczanie), postać (przeładunki, rozdział i kompletowanie) oraz czas (buforowanie – magazynowanie i tymczasowe składowanie).
P r z e p ł y w y Część ilościową zadania logistycznego, odniesioną do przepływu ładunków i opakowań zwrotnych (pustych palet) przedstawiono w postaci tablicy krzyżowej przepływu ładunków (tabl.1).D a n e l i c z b o w e wynikające z ustaleń i założeń projektowych1/ Liczba dni roboczych w roku: dr/CT =250; dr/BR+MR=300; dr/SD=360
2/ Liczba 8 godzinnych zmian pracy: w CT i BRg lz =1; w MRg, SDhg i TZRg lz = 2
3/ Liczba nominalnych godzin pracy w roku przy jednej zmianie h/rok; h/rok; h/rok.
4/ Współczynnik wykorzystania czasu pracy...........φt = od 0,90 do 0,80
5/ Współczynnik gotowości technicznej urządzeń w MRg, SDhg i TZRg φgt =0,95
6/ Współczynnik zmiany obszaru pracy .............. φzo = od 1,00 do 0,75
7/ Wskaźnik kosztów utrzymania elementów stałych............. γB = 0,08
8/ Wskaźnik kosztów utrzymania wyposażenia nie mechanicznego γW =0,10
9/ Wskaźnik kosztów zakładowych ....................................... γk =0,75
10/ Wskaźnik kosztów amortyzacji dla urządzeń transportowych a1T = 0,1411/ Wskaźnik kosztów amortyzacji dla urządzeń sterowania ... a1S = 0,2012/ Wskaźnik oprocentowania kapitału ................................ a2 = 0,04 13/ Wskaźnik kosztów przeglądów, napraw i części zamiennychdla jU-tego typu urządzenia (środka transportowego) =0,19; =0,15 14/ Wskaźnik kosztów przeglądów, napraw i części zamiennych dla urządzeń sterowania ................................................gS = 0,25
15/ Koszty jednostkowe dla poszczególnych jL-tych kategorii pracy ludzkiej kjL oraz koszty jednostkowe poszczególnych jU-tych typów urządzeń kjU (zł/h) (zł/h) obliczono i zestawiono w tabl. 416/ Współczynniki spiętrzeń na wejściu w MRg na wejściu....... jWE = 1,3 na wyjściu ....... jWY = 1,6 17/ Współczynnik spiętrzeń na wejściu do SDhg na wejściu od DSk jWEDS = 1,3, od MRg ...... jWEMR = 1,6
18/ Wskaźnik komisjonowania ................................................t = 0,75
19/ Wskaźnik wypełnienia palety skompletowanej .....................r = 0,60 Rozwiązanie zadanie logistycznego i Zakres ustaleń projektowych Zakres ustaleń projektowych rzeczowych ( rodzaje i liczbę potrzebnych urządzeń oraz liczbę potrzebnych pracowników w poszczególnych kategoriach pracy, przedstawiono w tablicy 2.Zakres ustaleń projektowych dotyczących nakładów i rocznych kosztów eksploatacyjnych wraz z wynikami przedstawiono w tablicy 3. Uwaga. Rozwiązanie zadania logistycznego zajęło około 2000 roboczogodzin i zapisane jest na podad 400 stronach formatu A4. W większości wykonano je wg oryginalnych procedur projektowych. Kryteria oceny rozwiązań projektowych
Dla oceny przyjętych w projekcie rozwiązań i ustaleń projektowych zastosowano syntetyczny miernik kosztu przejścia:
[zł/ jednostkę ładunku],
dla którego wartości liczbowe, czyli wskaźniki wynoszą odpowiednio: a/ dla rozwiązania podstawowego = = 108,89 zł/jłpj
w tym:
- w odniesieniu do CT = 3,13 zł/jłpj (2,88 %)
- w odniesieniu do BRg = 2,51 zł/jłpj (2,29 %)
- w odniesieniu do MRg = = 42,14 zł/jłpj (38,71 %)
- w odniesieniu do SDhg = 44,78 zł/jłpj (41,12 %)
- w odniesieniu do TZRg = 16,33 zł/jłpj (15,00 %)
b/ dla alternatywy = = 133,31 zł/jłpj (wzrost o 22,4%)
- w odniesieniu do CT = 3,13 zł/jłpj (2,35 %)
- w odniesieniu do BRg = 2,51 zł/jłpj (1,88 %)
- w odniesieniu do MRg = 42,14 zł/jłpj (31,61 %)
- w odniesieniu do SDhg = 44,78 zł/jłpj (33,59 %)
- w odniesieniu do TZRg = 40,75 zł/jłpj (30,57 %)
J.Fijałkowski, wrzesień, 2014 r. r.
Wnioski z oceny.1/ Porównując wartości liczbowe mierników z a/ i b/ można ocenić efektpaletyzacji przy ekspedycji z MRg do SDhg jednostek ładunkowych paletowych skompletowanych na: ,co jest wartością znaczącą. Zmniejszona ona może być kosztami infrastruktury i urządzeń przeładunkowych, niezbędnych w przeładunkachpaletowych.2/ Interesujący jest rozkład kosztów logistycznych w łańcuchu dostaw.
[1] Zakres projektu jest dostosowany do jego celu – tj. do określenia kosztu przejścia średniej jednostki ładunkowej przez system. Wartość tego wskaźnika będzie podstawą planu biznesplanu firmy.
Rzedzian8