G_c_przykł_z+r_dla KGH.doc

(91 KB) Pobierz

5

 

Synteza zadania logistycznego dla systemu logistycznego i wyniki jego rozwiązania – na przykładzie firmy handlowej.

1.  FIRMA HANDLOWA[1] i koncepcja jej systemu logistycznego 
   Firma handlowa będzie prowadzić działalność handlową na terenie Polski w oparciu o:
- regionalną bazę magazynową MRg (g=1) znajdującą się na obrzeżach Krakowa, która zaopatruje trzy firmowe punkty sprzedaży detalicznej SDhg (h1=1,2,3), zlokalizowane na terenie miasta,
- regionalną bazę magazynową MRg (g=2) znajdującą się na obrzeżach Poznania , która zaopatruje cztery firmowe punkty sprzedaży detalicznej SDhg (h2=1,2,3,4), zlokalizowane na terenie miasta,
- regionalną bazę magazynową MRg (g=3) znajdującą się na obrzeżach Warszawy, która zaopatruje pięć firmowych punktów sprzedaży detalicznej SDhg (h3=1,2,3,4,5), zlokalizowanych na terenie miasta.
   Do regionalnych baz magazynowych  oraz do punktów sprzedaży detalicznej dostarczane są towary pochodzące od trzech dostawców: DS1, DS2, DS3. Dostawcy zaopatrują również bezpośrednio punkty sprzedaży detalicznej. Biura oraz magazyny dostawców znajdują się w Krakowie(DS1), Poznaniu(DS2) oraz w Radomiu(DS3). Centrala (CT) firmy handlowej jest zlokalizowana w Warszawie.
   Układ obszarów funkcjonalnych tj. dostawców,  centrali, regionalnych baz magazynowych, punktów sprzedaży detalicznej i transportu zewnętrznego (dalekiego) oraz strumieni ładunków (I, II, III, IV, V, VI, VII) i strumieni informacji (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 z
ich pochodnymi) przedstawiono na rys.1.
   Dokładny opis działania systemu (przepływu informacji i przepływu ładunków podano w opisie.   

2. Zadanie logistyczne dla systemu logistycznego firmy typu
K= 3, G = 3, H1=3, H2=4, H3 = 5  (rys.1)     

        Część opisowa (funkcjonalna) zadania logistycznego
    Zadanie logistyczne dla systemu logistycznego KGH, czyli zadanie logistyczne dla firmy handlowej z własną obsługą logistyczną, obejmuje w zasadzie całą jej działalność dystrybucyjno-handlową.
    W skrótowej, słownej formie zadanie to można sformułować jak niżej:  
          zaopatrzyć 3 własne bazy magazynowe (MRg) oraz  własną  sieć 12.
          punktów  sprzedaży detalicznej (SDhg) w towary od 3. dostawców
          (DSk) w trybie dostaw  bezpośrednich, w postaci jednostek
          ładunkowych paletowych jednorodnych (jłpj) ich transportem,
          wg zamówień złożonych wcześniej przez Centralę firmy (CT);
          zaopatrzyć własną sieć 12 punktów sprzedaży detalicznej w
          towary z 3 własnych baz magazynowych w trybie dostaw
          pośrednich, w postaci jłpj oraz jednostek ładunkowych paletowych
          skompletowanych (jłpk) i alternatywnie opakowań zbiorczych (oz)   
          luzem, transportem własnym,
          zwrócić nadawcom ładunków puste palety transportem
          zwrotnym.

         obsłużyć wewnętrzne przepływy i buforowanie ładunków w bazach    
         magazynowych (rampa wejściowa-rampa wyjściowa) oraz punktach   
         sprzedaży detalicznej (rampa wejściowa- kasa)
W zakres zadania wchodzi obsługa strumieni  przepływu i buforowania ładunków (towarów i opakowań zwrotnych) oraz obsługa strumienia  informacji inicjujących, towarzyszących i potwierdzających przepływy                                 strumieni ładunków..   

      Z tekstu zadania logistycznego i koncepcji graficznej systemu logistycznego przedstawionej na rys.1 wynika, że system logistyczny obejmuje:
- wszystkie strumienie informacji  i niemal wszystkie  strumienie ładunków  

  (z wyjątkiem strumieni I  i II)  przedstawione w modelu na rys.1,

- niemal wszystkie obszary funkcjonalne (z wyjątkiem DSk) w których
  dokonywane są przekształcenia strumieni informacji i ładunków.
Przekształcenia strumieni ładunków dokonywane są ze względu na
przestrzeń  (przemieszczanie), postać (przeładunki, rozdział i kompletowanie) oraz czas (buforowanie – magazynowanie i tymczasowe
składowanie).

Część ilościowa zadania logistycznego

P r z e p ł y w y     
   Część ilościową zadania logistycznego, odniesioną do przepływu ładunków i opakowań zwrotnych (pustych palet) przedstawiono w postaci tablicy krzyżowej przepływu ładunków (tabl.1).
D a n e   l i c z b o w e  wynikające z ustaleń i założeń projektowych
1/  Liczba dni roboczych w roku:  dr/CT =250;    dr/BR+MR=300;    dr/SD=360

2/  Liczba 8 godzinnych zmian pracy: w CT i BRg lz =1; w MRg, SDhg i TZRg  lz = 2    

3/  Liczba nominalnych godzin pracy w roku przy jednej zmianie h/rok; h/rok;  h/rok.

4/  Współczynnik wykorzystania czasu pracy...........φt = od 0,90 do  0,80

5/  Współczynnik gotowości technicznej urządzeń w MRg, SDhg i TZRg        φgt =0,95                                      

6/  Współczynnik zmiany obszaru pracy  .............. φzo = od 1,00 do 0,75

7/  Wskaźnik kosztów utrzymania elementów stałych.............  γB  = 0,08

8/  Wskaźnik kosztów utrzymania wyposażenia nie mechanicznego          γW =0,10

9/ Wskaźnik kosztów zakładowych .......................................  γk =0,75

10/ Wskaźnik kosztów amortyzacji dla urządzeń transportowych                  a1T = 0,14
11/ Wskaźnik kosztów amortyzacji dla urządzeń sterowania  ... a1S = 0,20
12/ Wskaźnik oprocentowania kapitału ................................   a2 = 0,04     
13/ Wskaźnik kosztów przeglądów, napraw i części zamiennych
dla jU-tego typu urządzenia (środka transportowego) =0,19;      =0,15           
14/ Wskaźnik kosztów przeglądów, napraw i części zamiennych
      dla urządzeń sterowania ................................................gS = 0,25

15/ Koszty jednostkowe dla poszczególnych jL-tych kategorii pracy ludzkiej  kjL oraz koszty jednostkowe poszczególnych jU-tych typów urządzeń kjU (zł/h) (zł/h) obliczono i zestawiono w tabl. 4
16/ Współczynniki spiętrzeń na wejściu w MRg  na wejściu....... jWE  = 1,3
                                                                     na wyjściu ....... jWY  = 1,6          17/ Współczynnik spiętrzeń na wejściu do SDhg na wejściu od DSk        jWEDS  = 1,3, od MRg ...... jWEMR  = 1,6

18/ Wskaźnik komisjonowania ................................................t = 0,75

19/ Wskaźnik wypełnienia palety skompletowanej .....................r = 0,60
     Rozwiązanie zadanie logistycznego i Zakres ustaleń projektowych                                                                                                                           
Zakres ustaleń projektowych rzeczowych ( rodzaje i liczbę potrzebnych urządzeń oraz liczbę potrzebnych pracowników w poszczególnych kategoriach pracy, przedstawiono w tablicy 2.
Zakres ustaleń projektowych dotyczących nakładów i rocznych kosztów eksploatacyjnych  wraz z wynikami przedstawiono w tablicy 3.
         Uwaga. Rozwiązanie zadania logistycznego zajęło około 2000 roboczogodzin
           i zapisane jest na podad 400 stronach formatu A4. W większości wykonano         
          je wg oryginalnych procedur projektowych.
Kryteria oceny rozwiązań projektowych 

Dla oceny przyjętych w projekcie rozwiązań i ustaleń projektowych zastosowano syntetyczny miernik kosztu przejścia:

                                [zł/ jednostkę ładunku],

dla którego wartości liczbowe, czyli wskaźniki wynoszą odpowiednio:                                            a/ dla rozwiązania podstawowego     = = 108,89 zł/jłpj                                                       

w tym:

- w odniesieniu do CT       =      3,13 zł/jłpj  (2,88  %)

- w odniesieniu do BRg        =     2,51 zł/jłpj   (2,29 %) 

- w odniesieniu do MRg       = = 42,14 zł/jłpj   (38,71 %)     

- w odniesieniu do SDhg       =   44,78 zł/jłpj  (41,12 %)

- w odniesieniu do TZRg    = 16,33 zł/jłpj    (15,00 %)

 

b/ dla alternatywy    = = 133,31 zł/jłpj (wzrost o 22,4%)

w tym:                                                                                                                                                        

- w odniesieniu do CT         =     3,13 zł/jłpj     (2,35 %)

- w odniesieniu do BRg        =      2,51 zł/jłpj     (1,88 %)

- w odniesieniu do MRg       = 42,14 zł/jłpj     (31,61 %)

- w odniesieniu do SDhg       =   44,78 zł/jłpj    (33,59 %)

- w odniesieniu do TZRg       =   40,75 zł/jłpj     (30,57 %)

J.Fijałkowski, wrzesień, 2014 r. r.

Wnioski z oceny.
1/ Porównując wartości liczbowe mierników z a/ i b/ można ocenić efekt
paletyzacji przy ekspedycji z MRg do SDhg jednostek ładunkowych paletowych skompletowanych na:
                          ,
co jest wartością znaczącą. Zmniejszona ona może być kosztami infrastruktury i urządzeń przeładunkowych, niezbędnych w przeładunkach
paletowych.
2/ Interesujący jest rozkład kosztów logistycznych w łańcuchu dostaw.                                                                                                                                                                                  


[1] Zakres projektu jest dostosowany do jego celu – tj. do określenia kosztu przejścia średniej jednostki ładunkowej przez system. Wartość tego wskaźnika będzie podstawą planu biznesplanu firmy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin