Dr hab. Agnieszka Nogal
Dyżur: czwartek 11.45-13.15 Pokój 104,
Instytut Filozofii, Krakowskie Przedmieście 3
@-mail: a.nogal@uw.edu.pl
Wstęp do współczesnej filozofii
Wykład
Rok akademicki 2014/2015
Skrócony opis:
Wykład daje możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami filozoficznymi.
Pełny opis:
Wykład daje możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami filozoficznymi, takimi jak:
- podstawowe nurty dwudziestowiecznej filozofii: fenomenologia, hermeneutyka, strukturalizm, filozofia analityczna,
- filozoficzne podstawy wiedzy naukowej,
- nauka jako paradygmat,
- ideologia a filozofia,
- totalność filozofii,
- współczesny stan kultury: ponowoczesność,
- idea polityki filozoficznej,
- kategorie tożsamości oraz różnicy, tożsamość indywidualna oraz zbiorowa,
- współczesne koncepcje sprawiedliwości,
- teorie komunikacji oraz porozumienia,
- feminizm oraz filozofia feministyczna,
Literatura:
Fenomenologia, Pomiędzy strukturą a historią, Historia i jej rozumienie, Gottlob Frege i Początki filozofii analitycznej, [w:] Emerich Coreth, Peter Ehlen, Gerd Haeffner, Friedo Ricken, Filozofia XX wieku, przekład Marian L. Kalinowski Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004, s. 7-34, 65-71, 72-82, s. 127-147.
Hannah Arendt, Prawda i polityka, [w:] Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Aletheia, Warszawa 1994, s. 267-308.
Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, T. 2, Wysoka fala proroctw : Hegel, Marks i następstwa, przekład Tadeusz Korczyc, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1987, fr.
Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996, s.143 -168
Jean-François Lyotard, Odpowiedź na pytanie: Co to jest ponowoczesność? [w:] Postmodernizm dla dzieci: korespondencja 1982-1985, przekład Jacek Migasiński, Aletheia, Warszawa 1998, s. 7-28
Wolfgang Welsch, Mowa, konflikt, rozum. Prezentacja i krytyka Lyotardowskiej koncepcji
Postmodernizmu [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN,, Warszawa 1996, s. 59-82
Jacques Derrida, Kres człowieka, [w:] Pismo Filozofii, przekład Paweł Pieniążek, Inter Esse, Kraków 1992, s. 129-160.
Charles Taylor, Etyka autentyczności, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1996, fr.
Richard Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii, [w: ]Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne. Tom I, przekład. Janusz Margański, Aletheia 1999.
John Rawls, Teoria sprawiedliwości, przekład Maciej Panufnik, Jarosław Pasek, Adam Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 86-93
Jurgen Habermas: Moderna – nie dokończony projekt, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN,, Warszawa 1996, s. 273-298
Will Kymlicka, Feminizm, [w:] Współczesna filozofia polityczna, przekład Andrzej Pawelec, Aletheia, Warszawa 2009, s. 453-503
Alasdair MacIntyre, Cnota, tradycja, jedność życia ludzkiego, [w:] Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przekład Adam Chmielewski, PWN Warszawa 1996, s. 265-401
Efekty uczenia:
W zakresie wiedzy student:
- posiada znajmość podstawowych zagadnień z zakresu współczesnej filozofii, zna ich genezę
- zna najważniejsze stanowiska we współczesnych sporach z tej dziedziny i używane w nich strategie argumentacyjne
- zna podstawowe kategorie dyskursufilozoficznego
- zna poglądy filozofów zaliczanych do kanonu współczesnej filozofii
W zakresie umiejętności student:
- potrafi wskazać i wyjaśnić założenia teoretyczne i normatywne zagadnień z zakresu wspólczesnej filozofii
- potrafi określić konsekwencje stanowisk normatywnych
- analizuje strategie argumentacyjne
- rozpoznaje relacje zachodzące między wiedzą teoretyczną i praktyczną
W zakresie postaw student:
- rozpoznaje filozoficzny wymiar zagadnień
- nabiera krytycznego dystansu do prezentowanego materiału
- kształtuje otwarte nastawienie do róznorodności poglądów
Kryteria oceniania:
Warunki zaliczenia: końcowe zaliczenie pisemne w formie testu lub egzamin ustny.
Ocena bardzo dobra
- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) i uzyskanie 30- 26 pkt
Ocena dobra
- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) i uzyskanie 25 -21 pkt
Ocena dostateczna
- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) uzyskując 20 - 16 pkt
Wynik 15-10 pkt upoważnia do zaliczenia wykładu bez oceny.
Wynik poniżej 10 pkt wymaga ustnego zaliczenia.
wsobietylkoja