Strona | 17
WYKŁAD 1: 25/10/2010
*W rozwoju psychologii społecznej wyróżniamy dwa okresy:
1.Okres przednaukowy
Cechy charakterystyczne:-uproszczony pogląd na naturę ludzką-określone potrzeby człowieka motywują określone zachowania o charakterze społecznym-brak badań naukowych, empirycznych-nie jest to nauka, ale dopiero refleksja o naturze ludzkiej oparta na obserwacji
2.Okres naukowy (od poł. XIX wieku)
-faza wczesno naukowa – do lat 20-tych XX wieku-właściwy okres naukowy – od lat 30-tych
*Faza wczesno naukowa dotyczy teoretycznych refleksji w niewielkim stopniu opartych na danych empirycznych gromadzonych w sposób niesystematyczny, często przypadkowy, bezkrytyczny. W 1903 roku pojawia się termin psychologia społeczna. Na przełomie XIX i XX wieku pojawiają się koncepcje psychologii społecznej jako dyscypliny naukowej.
*Koncepcje psychologii społecznej jako dyscypliny naukowej:
a) Psychologia ludów
b) Psychologia tłumu
c) Teoria naśladownictwa
d) Instynktywizm
Ad. 1.Psychologia ludów- wyrosła na gruncie niemieckim w połowie XIX wieku za sprawą Moritza Lazarusa i Kleymanna Steinthala. Autorzy nawiązywali do gatunkowych i kulturowych cech psychiki ludzkiej. Jednostka należy do gatunku ludzkiego i jako taka posiada cechy wspólne z wszystkimi innymi ludźmi, ale również należy do określonego ludu i jako taka posiada cechy swoiste tylko dla jednej grupy w obrębie gatunku. Zakładano, że występuje rozróżnienie pomiędzy cechami psychicznymi a takimi cechami, które stanowią wytwór określonych warunków kulturowych. Poznanie człowieka wymaga współdziałania dwóch różnych dyscyplin: psychologii jako nauki o człowieku oraz psychologii ludów, której zadaniem jest badanie cech psychicznych jednostek jako uczestników określonych kultur (np. traktowania kobiet). Ideologia ta przyczyniła się do stworzenia idei nadludzi, rasy panów.
Ad.2.Psychologia tłumu – (Gustaw Le Bon) punktem wyjścia psychologii tłumu jest stwierdzenie różnicy między zachowaniem się jednostki a jej zachowaniem się w pewnych szczególnych warunkach (kiedy znajduje się wśród innych ludzi i ulega ich hipnotycznemu wpływowi). Le Bon rozumiał tłum jako zorganizowany w sensie psychologicznym (dusza tłumu).
*Klasyfikacja tłumu wg. Le Bona:
1)Heterogeniczne:-anonimowe (zbiegowiska uliczna)-nieanonimowe (sąd, parlament)
2)Homogeniczne:-sekty (jedność wierzeń)-kasty (jedność zajęć zawodowych)-klasy (jedność interesów wykształcenia, nawyków, życia codziennego).
Jednostka w tłumie traci umiejętność logicznego myślenia. Odpowiedzialność zostaje rozproszona wśród zbiorowości, tłum wpada w rodzaj hipnozy. Jednostki o bardzo silnej osobowości potrafią zapanować nad tłumem i poprowadzić go (zależnie od zamiarów) do czynów zbrodniczych lub wzniosłych.
Ad.3.Teoria naśladownictwa (Gabriel Tarde) –głównym założeniem teorii naśladownictwa (imitacji), w którym głównym zjawiskiem jest zjawisko powtarzalności (repetycji) jest założenie, że społeczeństwo istnieje dzięki powtarzalności aktów indywidualnych, z których każdy zachowuje swą suwerenność ale prowadzi zarazem do nadania zachowaniom ludzkim jednolitości i regularności. Tarde twierdził, że w tradycyjnych społecznościach naśladownictwem jest obyczaj, a w nowoczesnych – model. Tarde wprowadza instytucje innowatora, czyli osoby, która przełamuje dotychczasowe zachowania, dokonuje przełomu.
Zwyczaje (zachowania charakterystyczne dla jednostki) – za ich złamanie nie grożą żadne sankcje.Obyczaje (zachowania charakterystyczne dla społeczeństwa) – zwyczaje usankcjonowane społecznie, za których złamanie grożą sankcje.
Ad.4. Instynktywizm (William McDougall) – ludzkim zachowaniem kierują instynkty, które są dziedziczone. Wyróżnia 7 instynktów wraz z odpowiadającym im emocjom:-1)instynkt ucieczki – strach-2)instynkt odrazy – wstręt-3)instynkt ciekawości – zdziwienie-4)instynkt wojowniczości – gniew-5)instynkt samoponiżania się – poczucie niższości-6) instynkt samo utwierdzenia - uczucie górowania-7)instynkt rodzicielski – czułość
3.Właściwy okres naukowy Charakterystyczną cechą okresu naukowego jest prowadzenie badań empirycznych à krytyka eksperymentu laboratoryjnego.
*Postulaty zmian w psychologii społecznej:-rozszerzenie rodzajów metod badawczych w psychologii społecznej-rozszerzenie rozumienia eksperymentu nie tylko jako laboratoryjnego ale także jako działania badawczego polegającego na próbie ingerencji w badanie zjawiska bez konieczności pełnej kontroli nad tym zjawiskiem (np. czy ubiór człowieka ma wpływ na zachowanie innych ludzi a jeśli tak to jaki).-uwzględnienie kontekstu społecznego zjawisk w warunkach konkretnych społeczeństw i ich specyfiki (odamerykanizowanie psychologii społecznej). -właściwe (przyjazne ludziom) wykorzystywanie osiągnięć z psychologii społecznejKluczowe eksperymenty z zakresu współczesnej psychologii społecznej: Eksperyment więzienny Philipa Zimbardo (w 1971 r. na Stanford University) – uczestnicy wcielali się w określone role, wyjątkowo silnie identyfikując się z nimi względem swoich zachowań i reakcji; jedni z uczestników przyjęli funkcję strażników – zachowując się w sposób autorytarny, poniżając a nawet torturując innych uczestników którzy byli im podlegli występując w roli więźniów, przyjmując postawę pasywną, uległą, zezwalając na stosowanie wobec siebie przemocy;
Eksperyment uległości wobec autorytetów, Stanleya Milgrama (w 1961 r. na Yale University) - uczestnicy razili prądem (była to jedynie symulacja, czego uczestnicy nie byli świadomi) obcą im osobę (w rzeczywistości wtajemniczonego w cel eksperymentu asystenta Miligrama) pod nadzorem naukowca – 66% ludzi dozowała dawkę śmiertelną – eksperyment demonstrował siłę oddziaływania autorytetu.
*Psychologia społeczna – nauka która zajmuje się badaniem procesów psychicznych i zachować osób znajdujących się w sytuacjach społecznych (tzn. takich, w których bezpośrednio lub pośrednio występują inni ludzie) – jest więc niczym innym jak naukowym badaniem tego jak ludzie wpływają na myśli, zachowania i uczucia innych ludzi.
*Inni ludzie mogą bezpośrednio występować w sytuacjach społecznych jako:1.jednostki2.grupy lub członkowie tych grup3.duże zbiorowości4.elementy organizacji lub instytucji5.członkowie większych społeczności
*Pośrednie występowanie ludzi w sytuacjach społecznych:1.W materialnych produktach swoich działań.2.W niematerialnych produktach swoich działań.
WYKŁAD 2: 15/11/2010
*Znaczenie natury społecznej człowieka dla niego samego i innych:1. W psychologii behawioralnej2.W psychologii postaci3.W psychologii poznawczej4.W psychologii integracyjnej (humanistycznej)
Ad.1. Psychologia behawioralna: zachowanie człowieka jest zależne od wyposażenia genetycznego oraz środowiska społecznego, które steruje ludzkim działaniem. Aby rozumieć ludzkie zachowania wystarczy poznać relacje między bodźcem (S – stimulus) a reakcją (R – response), czyli R=f(S1,S2…Sn). – pojawia się bodziec i działanie – np. wąż i strach.
Ad.2. Psychologia postaci (teoria pola): psychika ludzka jest dynamicznym układem o zróżnicowanych sferach. Jednostka ludzka nie jest jedynie „polem psychicznym”, ale jest częścią szerszego pola (środowiska fizycznego i społecznego). W tym polu istnieje wiele osób i przedmiotów, którym przysługuje określona wartość pozytywna lub negatywna.
Ad.3. Psychologia poznawcza : jednostka jest samodzielnym podmiotem przyjmującym postawę badawczą wobec rzeczywistości. Obserwuje świat, przewiduje, formułuje hipotezy, planuje, eksperymentuje i zgodnie z posiadaną wiedzą przystosowuje się do świata i kształtuje go.
Ad.4. Psychologia integracyjna (humanistyczna): zwraca uwagę na ludzkie doświadczenie wewnętrzne, na jego różnorodność, kontakty między ludźmi i ich wpływ na duchowe dojrzewanie człowieka. Stoi na stanowisku, że unikalna natura człowieka jest wyrażana przez jego bycie w związku z innymi ludźmi. *Struktury poznawcze. Metabolizm informacyjny.
-Struktura poznawcza to utrwalony w pamięci system informacji, które pochodzą z dwóch źródeł: z indywidualnego doświadczenia czy własnego namysłu oraz ze środowiska zewnętrznego (rodzina, szkoła, zakład pracy, mass-media). -W swoim życiu człowiek nieustannie przyjmuje i przetwarza informacje płynące ze środowiska naturalnego i społecznego. Tę operację polegającą na odbiorze i przemianie danych zewnętrznych nazywa się metabolizmem informacyjnym. Z pośród 1,000, 000 bitów zewnętrznych bodźców i informacji które docierają do nas w przeciągu jednej sekundy, człowiek jest w stanie przetworzyć jedynie 50 bitów.
*Składniki struktury poznawczej:1. Sądy o środowisku naturalnym (ludzka znajomość środowiska naturalnego i jego wiedza o nim jest z konieczności fragmentaryczna, ograniczona możliwościami poznawczymi jego zmysłów i umysłu)2.Wiedza o kulturze (Definicja socjologiczna kultury: wszystkie wytwory materialne i niematerialne człowieka)3.Dane o świecie społecznym (ludzka znajomość i wiedza o społeczeństwie jest również fragmentaryczna, niepełna)4.Wiedza o sobie
*Rodzaje wiedzy człowieka:-wiedza deklaratywna (narracyjna) – „wiem, że…”. To dane o faktach („ziemia jest planetą”, „frustracja wywołuje agresję”) mogą być też informacje zniekształcone (mityczne czy sfabrykowane)-wiedza proceduralna (operacyjna) – „wiem, jak…” . Stanowi zespół danych o metodach, strategiach, programach działania. Jest nazywana umiejętnością poznawczą („jak jeździć na rowerze”, „jak ugotować obiad”).
*Cechy formalne systemu struktur poznawczych:1.Złożoność (proste – skomplikowane)2.Abstrakcyjność (abstrakcyjne-konkretne)3.Otwartość (otwarte-zamknięte)4.Aktywność (aktywne-bierne)
*Problemy związane z nadmiarem informacji:-przeciążenie informacyjne-zjawisko selekcji – 1) zbyt surowa i rygorystyczna selekcja 2) tendencyjna selekcja informacji
*Stosunek psychologii społecznej do innych nauk :
Psychologia ogólna
(psychiczno-biologiczne podstawy zachowań ludzkich)
Socjologia
(nauka o społeczeństwie)
Psychologia społeczna
(człowiek jako część społeczeństwa)
––wszystkie się pokrywają––
ODDZIAŁYWANIEEKSPERYMENTATORA
PRETEST
*Eksperyment:
Gorszy wynikzracji brakupochwały
POSTEST minus PRETEST(wyniki z 1-go badania minus wyniki z 2-go badania)
Lepszy wynik dzięki pochwale
Postawa:Względnie stała zabarwiona emocjonalnie gotowość do reagowania w pewien spójny czy konsekwentny sposób wobec pewnej osoby, grupy ludzie lub sytuacji.
B
P – E(człowiek)
*Komponenty postaw:-Poznawczy (P)-Emocjonalny (E)-Behawioralny (B)
*Właściwości postaw:1.treść przedmiotowa: -personalna; -rzeczowa; -ideowa;2.zakres3.kierunek4.siła5.złożoność i otwartość6.trwałość
*Postawa obojętna NIE ISTNIEJE – nie ma emocji obojętnej, a przy każdej postawie jest wymagana emocja, nie może więc istnieć postawa obojętna. Tak zwana „obojętność” jest raczej przejawem zniechęcenia czy też awersji do czegoś, lub brakiem chęci i/lub siły aby podjąć jakieś działanie (co samo w sobie jest rodzajem emocji).
WYKŁAD 3: 22/11/2010
Kształtowanie i zmiana postaw
-Formuła Lasswell’a
1.KTO2.CO3.Przy pomocy jakich ŚRODKÓW4.KOMU5.z jakim SKUTKIEM
Entropia (definicja psychologiczna) – gubienie pewnych informacji w trakcie ich komunikowania (przekazywania); Zjawisko to jest wykorzystywane przez policję w prowadzeniu śledztw: jeśli grupa osób powtarza te same fakty i szczegóły, oznacza to że kłamią, bo wersje indywidualnych osób MUSZĄ się od siebie różnić.
Warunki odbioru przekazu:-posiadanie wspólnego „jednoznacznego systemu”-rodzaj stosunków-wzajemna postawa-dostosowanie do potrzeb i zainteresowań odbiorców
Cechy ułatwiające zmianę postaw:
Cechy nadawcy:-atrakcyjność-podobieństwo-komplementarność (uzupełnianie się)-sympatia-wiarygodność
Zjawisko „Aureoli”: promieniowanie pewnych cech na inne osoby lub przedmioty. Np. atrakcyjne hostessy promują nowe modele samochodów na targach automotoryzacyjnych, dla tego że to mężczyźni są głównymi nabywcami samochodów; atrakcyjność kobiety ma „promieniować” na atrakcyjność samochodu.
Kwestia atrakcyjnośći: Wg. Amerykańskich badań, osoby atrakcyjne dostawały niższe kary wymierzane przez sąd niż osoby nieatrakcyjne, które były dla odmiany traktowane z większą surowością i dostawały wyższe kary.
Sympatia: łatwiej ulega się wpływom osób, które się lubi (jeśli jednak próbujemy wzbudzić czyjąś sympatię i zaufanie, musimy to robić tak aby nie wzbudzić podejrzeń drugiej osoby).Podobieństwo: preferujemy/lubimy osoby które postrzegamy jako podobne do nas samych.Komplementarność: preferujemy osoby których cechy uzupełniają nasze własne (dla tego dwie osoby o cechach przywódczych będą się nawzajem zwalczać).Wiarygodność: umiejętność sprawiania wrażenia że jesteśmy osobami kompetentnymi (stwarzanie percepcji że jesteśmy właściwym człowiekiem na właściwym miejscu).
Zjawisko „Kapitanozy”: wiele wypadków lotniczych miało miejsce m.in. z powodu tego że po podjęciu pewnej (błędnej) decyzji przez pierwszego pilota – kapitana – drugi pilot mu uległ i nie odważył się zweryfikować tej decyzji pod względem jej słusznośći.
-Cechy przekazu: jedną stronę przekazu prezentujemy jeżeli audytorium jest nam przychylne, a jedną i drugą jeżeli audytorium jest w stosunku do nas i/lub prezentowanego tematu nastawione nieprzychylnie lub sceptycznie.
Efekt pierwszeństwa i efekt świeżości: początkowo lepiej pamiętamy informacje które były nam prezentowane jako ostatnie (świeżość), ale ten efekt jest krótkotrwały; jeżeli coś jest prezentowane nam jako pierwsze, lepiej o tym pamiętamy z biegiem czasu.Np. jeżeli głosowanie sejmowe ma się odbyć tuż po przemówieniach kilku posłów, lepiej jest przemawiać na końcu (efekt świeżośći), a jeżeli ma ono się odbyć następnego dnia, lepiej jest przemawiać jako pierwszy, bo będzie to wtedy lepiej zapamiętane (efekt pierwszeństwa).
Wywoływanie efektu/reakcji strachem: osoba pozostawiona w uczuciu strachu może zachować się w sposób nieprzewidywalny; aby umiejętnie coś jej wyperswadować, po wystraszeniu tej osoby musimy zaoferować receptę na ten strach.
Cechy odbiorcy:-samoocena-uprzednie doświadczenie-aktywność -wiek
Aktywność: Zwiększa prawdopodobieństwo zmiany - im większe jest czyjeś zaangażowanie, tym większa jest ich otwartość na inne niż własne, poglądy i argumenty.
Wiek: między 18 a 25 rokiem życia to wiek najbardziej wrażliwy/formatywny – najbardziej podatny na zmiany i wpływy.
WYKŁAD 4: 29/11/2010Podstawowe reakcje na wpływ społeczny:-uleganie-identyfikacja-internalizacjaPoznanie społeczne: 4 aspekty kontekstu społecznego:1.Punkt odniesienia i efekt kontrastu (alternatywy porównawcze)2.Sposób ujęcia decyzji (straty lub korzyści)3.Kolejność podawania informacji: - efekt pierwszeństwa i efekt świeżości4.Sposób podawania informacjiPodjęcie racjonalnej decyzji wymaga dwóch elementów: 1) Dostęp do wszystkich użytecznych informacji; 2) Obiektywna, niczym nieograniczona możliwość przetworzenia tych informacji – ich zrozumienia i umiejętności ich zastosowania.Skąpstwo poznawcze: mamy tendencję do zadawalania się pierwszym lepszym tłumaczeniem jakiegoś problemu bez chęci zgłębiania go.Ocena: jest czymś względnym – to jak oceniamy daną osobę czy rzecz, zależy od otaczającego ją kontrastu; Każda ocena hamuje wyobraźnię.Heurystyki: uproszczone reguły myślenia które „pomagają” nam w podjęciu decyzji.Heurystyka reprezentatywna: wnioskujemy na podstawie podobieństwa jednego przedmiotu do drugiego, że pierwszy działa jak drugi.- Ludzie łatwiej zrobią to o co ich prosimy jeżeli po przedstawieniu prośby, przedstawimy im również wyjaśnienie naszej prośby; Np. „Mam 5 stron do skserowania. Czy mógłbym stanąć przed panem w kolejce BO się strasznie spieszę” będzie bardziej skuteczne niż sama tylko prośba „Mam 5 stron do skserowania. Czy mógłbym stanąć przed panem?”
Heurystyka postaw: - Efekt „Aureoli”- Efekt fałszywej jednomyślności – skupiamy się na jednej z cech, dopasowując drugą do tej pierwszej; Np. nie dopuszczamy myśli że ktoś może być miły i jednocześnie nieuczciwy – będziemy uważać że ocena nieuczciwości tej osoby jest przesadzona lub że ta osoba jest miła w fałszywy sposób.
WYKŁAD 4: 06/12/2010
Spostrzeganie społeczne – proces zdobywania orientacji we właściwościach innych ludzi, proces poznawania innych ludzi
Cechy spostrzegania:-jest natychmiastowe-ma swoistą strukturę-charakteryzuje się pewną stałością-towarzyszy mu wartościowanie-selektywność – postrzeganie jednostki w określonej roli-„nakładanie się” stanu psychicznego osób postrzegających
Powody, dla których nie odbieramy wszystkich wysyłanych do nas sygnałów:-zasada pierwszeństwa-zasada wyrazistości-zasada częstotliwości
...
izabela_kubis