jazzpress0511.pdf

(2063 KB) Pobierz
maj 2011
Internetowa gazeta poświęcona muzyce improwizowanej
2
4
4
6
7
8
10
12
12
14
18
20
30
50
51
Wydarzenia
Płyty
RadioJAZZ.FM poleca
Nowości płytowe
Festiwale i koncerty
Kurt Elling na Gorzów Jazz Celebrations
Era Jazzu: Regina Carter
Sylwetki
Wywiad z Maciejem Grzywaczem
Miles Davis – prolog do autobiografii
Tommy Flanagan
Kanon Jazzu
Kalendarium jazzowe maja
„Ptasie Radio”– 50-ta audycja
Redakcja
fot. Bogdan Augustyniak
Wydarzenia
Internetowa gazeta poświęcona muzyce improwizowanej
maj 2011
fot. Aneta Stosor
Wydarzenia
21 marca w wieku 97 lat zmarł słynny pianista
Pinetop Perkins. Był najstarszym z koncertują-
cych muzyków bluesowych. Karierę rozpoczynał
jeszcze w latach 30-tych poprzedniego stulecia
współpracując z Sonnym Boy Williamsonem.
29 marca w Teatrze w Gorzowie Wielkopol-
skim koncertował – w ramach trasy promocyj-
nej nowej płyty
The Gate
Kurt Elling.
Relację
Marka Demidowicza z wydarzenia, nad którym
patronat sprawowało RadioJAZZ.FM znaj-
dziesz w tym numerze JazzPRESS.
kliknij tu
»
8 kwietnia – dzień po 30 rocznicy śmierci
Krzysztofa Klenczona – Rada Miasta Sopotu
podjęła uchwałę o nadaniu jego imienia jed-
nej z ulic miasta. Muzyk przez wiele lat miesz-
kał i działał w Sopocie, a zmarł w Chicago.
8 maja mija setna rocznica urodzin niezwykłe-
go muzyka, legendarnego gitarzysty bluesowego
Roberta Johnsona. Żył jedynie 27 lat, nagrał nie-
spełna 30 swoich własnych kompozycji w czasie
kilku sesji nagraniowych. Do dziś przez wielu
uznawany nie tylko za ojca bluesowej gitary, ale
także jednego z najważniejszych bluesowych gi-
tarzystów wszechczasów. Człowiek, który według
legendy zaprzedał diabłu duszę, żeby grać na gi-
tarze jak nikt inny. Pewnie to tylko legenda, ale
faktem jest, że wielu wielkim gitarzystom do dziś
zagranie jego kompozycji w sposób naśladujący
mistrza sprawia wielkie trudności techniczne.
RadioJAZZ.FM z okazji tej rocznicy przygo-
towuje specjalny program.
24 marca zmarł Witold Kujawski. Jeden z pio-
nierów polskiego jazzu, kontrabasista legendar-
nego zespołu Melomani w latach 1951-1956.
Uchodzi za odkrywcę takich talentów, jak
Krzysztof Komeda czy Andrzej Trzaskowski,
ale także cenionych w tamtym czasie saksofo-
nistów – Ala Thomysa i Stanisława „Drążka”
Kalwińskiego.
W dniach od 30 marca do 2 kwietnia na war-
szawskiej Pradze odbywał się festiwal Nowa
Muzyka Żydowskana, na którym wystąpili
m.in.
Jorgos Skolias
i Oleś Duo z programem
„Sefardix”.
Impresje z festiwalu przedstawimy w czerwco-
wym wydaniu JazzPRESS.
16 kwietnia odbył się kolejny Record Store Day
– święto niezależnych sklepów płytowych, ofe-
rujących muzykę niszową, w tym w dużej mie-
rze nagraną na czarnych krążkach. W bieżącym
roku w święto włączyły się także polskie sklepy.
2
3
fot. Krzysztof Wierzbowski
Płyty – RadioJAZZ.FM poleca
Internetowa gazeta poświęcona muzyce improwizowanej
maj 2011
Black Wine –
Maciej Grzywacz,
Yasushi Nakamura, Clarence Penn.
Black Wine
to świetne kompozycje. To także
świetna gitara i całkiem niezła perkusja.
Szukając odnośników do znanych nazwisk, co
pomaga w przybliżeniu słowami charakteru
muzyki nagranej na
Black Wine
pewnie wypa-
dałoby stylistycznie umieścić kompozycje Ma-
cieja Grzywacza i Clarence Penna gdzieś po-
między wczesnym Johnem Scofieldem a Billem
Frisellem. Pewnie zdecydowanie bliżej tego
pierwszego, choć być może to barwa gitary
Maciej Grzywacza przybliża całość do dobrych
płyt Johna Scofielda, a to nie lada komplement.
Ze starszych inspiracji dorzuciłbym jeszcze
mojego ulubionego Pata Martino, a to jeszcze
większy komplement. (...)
Recenzja
»
Płyta została wydana pod patronatem
RadioJAZZ.FM
Rafał Garszczyński
A'FreAK-aN Project
– Wojciech Staroniewicz
Elementy afrykańskie to tylko dodatki, zdobią-
ce ornamenty wieńczące budynek. Forma kom-
pozycji jest jasna, harmonia specjalnie nie uległa
modyfikacji, solówki są jazzowe, mało w tym
muzyki etno, czy jak byśmy ją chcieli nazywać.
Jednak nazwa projektu i choćby sposób wyda-
nia albumu nie są przecież odcięte od muzyki.
Mamy do czynienia z nieco inną rytmiką, sporo
tu tzw. przeszkadzajek, zresztą całe instrumen-
tarium jest bardzo oryginalnie dobrane. Słucha-
my tak naprawdę polskiego jazzu, a nawet do-
kładniej – jazzu sopockiego podanego w innej
formie, czasem bardziej, czasem mniej oriental-
nej. Co nie znaczy że źle, ta forma jest oryginal-
na i ciekawa, tylko inna niż podpisany poniżej
się spodziewał. (...)
Recenzja
»
Roch Siciński
De Profundis
– Andrzej Przybielski,
Oleś Brothers
Album jest rejestracją koncertu, który odbył
się 26-go kwietnia 2010 roku w bydgoskim
Art Cafe „Węgliszek”. Muzyka jaka tam roz-
brzmiała była kameralna, malarska, choć melo-
dyjnością zapadająca w pamięć. Najważniejsze
jest tu jednak brzmienie, sam ton, tembr, barwa,
charakterystyczna, dla każdego z tej wspaniałej
trójki z osobna i to, co się między nimi przez te,
zaledwie trzy kwadranse, wydarza – tego nikt
słowami nie opisze. (...)
Recenzja
»
Kajetan Prochyra
Black Monolith
– Wierba & Schmidt Quintet
feat. Dante Luciani
Nowy album – „Black Monolith” – znakomi-
cie pokazuje, jak ogromne postępy poczynili
wszyscy członkowie Kwintetu (fantastyczne
improwizacje) oraz zespół, jako całość (dosko-
nałe zgranie). Dostrzec można również pewną
zmianę w prezentowanej stylistyce. Nie jest to
już hard bop, ale raczej postbopowy mainstre-
am, korzystający z całego dorobku nowoczesne-
go jazzu. Muzyka jest tu zdecydowanie bardziej
otwarta i dojrzała, niż na debiutanckiej płycie
„Maya” i muszę przyznać, że taka konwencja
trafia idealnie w mój gust.(...)
Recenzja
»
Kacper Pałczyński
Płyty
4
RadioJAZZ.FM poleca
5
Nowości płytowe
Nowości płytowe
Festiwale i koncerty
Miesiąc maj obfituje w festiwale:
maj 2011
13-15 maja –
6. Międzynarodowy Easy Jazz Festiwal
w Żorach – wystąpią m.in.: Yankel
Band, Eva Buchmann, New Bone Quintet, Ilona Damięcka Quintet, Jean Paul Bourelly Band,
Schmidt Quintet, Żorska Orkiestra Rozrywkowa.
9 kwietnia ukazała się płyta
De Profun-
dis
trio w składzie Andrzej Przybielski
i Bracia Olesiowie. Płyta była prezento-
wana w paśmie „Jazz DO IT”. 1 kwietnia
gośćmi Macieja Karłowskiego byli Bartło-
miej i Marcin Olesiowie. Płytę wydała wy-
twórnia Fenommedia (format CD, numer
katalogowy 5907604327111).
15 kwietnia ukazał się debiutancki album
Nailah Porter zatytułowany
ConJazzNess
.
Krążek wydała wytwórnia EmArcy.
19 kwietnia ukazała się debiutancka pły-
ta formacji Human Element, którą tworzą
keyboardzista Scott Kinsey, basista Mat-
thew Garrison, perkusjonista i wokalista
pochodzenia ormiańskiego Arto Tuncboy-
acian i perkusista Gary Novak, gość spe-
cjalny – John McLaughlin (gitary). Płytę
zatytułowaną
Human Element
wydała fir-
ma Abstract Logix.
29 kwietnia wytwórnia ACT wypuściła na
rynek album zatytułowany
ON A WAL-
W kwietniu ukazał się album
John Zorn:
Nova Express
. Album został nagrany przez
doborową formację w składzie – Joey Baron
(perkusja), Trevor Dunn (kontrabas), John
Medeski (fortepian), Kenny Wollesen (wi-
brafon). Płytę wydała wytwórnia Tzadik.
W najbliższym czasie na rynku pojawią się:
3 maja –
Round Midnight
Karrin Allyson
(Concord Records)
9 maja –
Let Them Talk
Hugh Laurie
(Warner Bros.)
16 maja –
Live at Birdland
Brad Mehl-
dau, Lee Konitz, Paul Motian, Charlie Ha-
den (ECM)
16 maja –
A Moment's Peace
John Sco-
field (Decca) (Emarcy)
20 maja –
Open Strings
Jean-Luca Ponty
(Promising)
14-21 maja –
III Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”
w Lublinie – wystąpią
m.in. Kwartludium, Frank Fairfield, Leszek Możdżer, Jacek Kochan, Phil Minton.
20-21 maja –
7. Europejskie Integracje Muzyczne
w Żyrardowie – zagrają m.in. Lora Sza-
fran, Włodek Pawlik, Cezary Konrad i Paweł Pańta.
27-28 maja –
29 Festiwal „Jazz na Kresach”
w Zamościu.
27-29 maja –
Novum Jazz Festiwal
w Łomży – wystapią m.in. Nika Lubowicz, Outbreak
Quartet, Krystyna Stańko i Piotr Lemańczyk Trio.
27-29 maja –
Jazz Festiwal Jazzonalia
w Koninie – wystapią mi.n. RGG, Leszek Możdżer,
Krystyna Stańko, Jarek Śmietana Super Band.
28-29 maja –
VII Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego
w Częstochowie – wy-
stąpią m.in. Stefan Michalke Quartet, Arek Skolik Special Quartet, Old Timers i Lous Dassen
& Five O'Clock Orchestra.
24 maja we Wrocławiu – w ramach światowej trasy z okazji 25-lecia projektu – zagra Charlie
Haden’s Quartet West.
29 maja w Bielsku-Białej wystąpi Kurt Elling.
W czerwcu Warszawie i Wrocławiu wystąpi Bobby McFerrin, a w Gorzowie Wlkp. Omar
Sosa.
Również w czerwcu w Warszawie wystąpi Jeff Beck.
W listopadzie we Wrocławiu zagrają Pat Metheny i Sonny Rollins (ten drugi na festiwalu
Jazztopad 2011).
KABOUT celebrating Red Hot Chili
Peppers
formacji Three Fall. Grupa wy-
stąpiła w Polsce na 12 edycji Bielskiej Za-
dymki Jazzowej w ubiegłym roku.
6
Festiwale i koncerty
7
Festiwale i koncerty
Internetowa gazeta poświęcona muzyce improwizowanej
maj 2011
Kurt Elling na Gorzów Jazz
Celebrations
Kurt Elling wystąpił 29 marca 2011 r. na scenie
Teatru im. Juliusza Osterwy w Gorzowie w ra-
mach Gorzów Jazz Celebrations. Widownia
tego wieczoru pękała w szwach, wypełniona
publicznością przybyłą z prawie całego kra-
ju, z podekscytowaniem oczekującą na jedyny
podczas tej trasy koncert Ellinga w Polsce.
Kurt Elling (ur. 2 listopada 1967 r. w Chica-
go) to objawienie jazzowej męskiej wokalisty-
ki ostatnich 15 lat, jest uznawany za jedne-
go z najwybitniejszych wokalistów jazzowych
świata. W ciągu ostatnich dziesięciu lat sześć
razy został wybrany wokalistą jazzowym roku
przez Jazz Journalists Association i wielokrot-
nie zwyciężał w plebiscytach krytyków mu-
zycznych publikowanych przez Down Beat.
Wszystkie jego płyty były nominowane do
nagród Grammy, a w 2009 roku za płytę
De-
dicated To You
otrzymał tę nagrodę w kategorii
najlepszy jazzowy album wokalny.
Kurt Elling w Gorzowie wystąpił ze swoim
trio: Laurence Hobgood (fortepian), Ulysses
Owens (perkusja) i Harish Raghavan (kon-
trabas) z gościnnym udziałem gitarzysty Joh-
na McLeana. Był to ostatni europejski koncert
tej części trasy (Kurt wkrótce powróci na stary
kontynent, w tym także do Polski i wystąpi 29
maja w Bielsku-Białej) promującej najnowszą
studyjną płytę
The Gate
nagraną dla Concord
Records. Warto dodać, że producentem tego
wydawnictwa jest charyzmatyczny Don Was,
m.in. producent The Rolling Stones. Płyta
miała premierę 8 lutego 2011 r. Na koncercie
usłyszeliśmy zatem kilka coverów z
The Gate,
m.in. „Steppin’ Out” Joe Jacksona, „Norwe-
gian Wood” Beatlesów, „Matte Kudasai” King
Crimson, „After the Love Has Gone” Earth,
Wind & Fire oraz „Golden Lady” Stevie Won-
dera. Nowości były przeplatane starszymi pio-
senkami. Już jako drugi pojawił się „Dedicated
to You” z nagrodzonej Grammy Award płyty
pod tym samym tytułem, poświęconej mu-
zyce Johna Coltrane’a i Johnny Hartmanna.
Następnie „The Wiking” z
Nightmoves
(2007)
oraz jeszcze jeden numer z
The Gate:
„Samurai
Cowboy” Marca Johnsona. Publiczność szalała.
Kurt Elling ma niesamowity dar nawiązywania
natychmiastowego kontaktu z widzami, i to bez
jakiejś zbędnej kokieterii, zgrywy, czy pozy. No
i do tego ten wspaniały zestaw zaiste
the new
standards,
szczególnie w interpretacji takiego
mistrza! Trudno się zatem dziwić, że kroniki
odnotowały trzykrotny standing ovation oraz
dwa smakowite bisy. Pierwszy to brawurowy
„Higer Vibe” Courtneya Pine’a ze słowami
Kurta Ellinga z
Man in the Air
(2003), a na
deser i pożegnanie kameralny „Luiza” Antonio
Carlosa Jobima zaśpiewany po portugalsku.
Trudno słowami opisać czyjś śpiew. Można więc
użyć jakichś eufemizmów, że brzmiał świetnie,
bosko lub anielsko. Ja jedynie zwrócę uwagę na
swoiste
spécialité de la maison
Kurta, a mianowi-
cie jego niezwykłe mistrzostwo w transkrypcji
partii instrumentalnych interpretowanych utwo-
rów na śpiew i wokalizę. W czasie gorzowskiego
koncertu mogliśmy posłuchać tego w przypad-
ku pierwotnie instrumentalnych kompozycji
Marca Johnsona i Wayne’a Sortera, do których
Elling napisał słowa, oddając śpiewem i skatem
także improwizowane partie solowe.
Jeszcze kilka słów o pozostałych muzykach.Try-
wialne byłoby stwierdzenie, że zespół brzmiał
znakomicie. To jest najwyższa półka amery-
kańskiego jazzu! Pianista Laurence Hobgood,
to stały muzyczny partner Ellinga od wielu lat,
koncertów i płyt. Rozumieją się doskonale, bo
to doskonały pianista. Gwiazdorsko zagrał też
John McLean, klimatyczne brzmienie jego gi-
tary rozpoznają wszyscy miłośnicy Patricii Bar-
ber. Bardzo interesująco wypadł basista Harish
Raghavan – przynajmniej ze dwie z jego długich
solówek na kontrabasie to były w zasadzie au-
tonomiczne miniatury muzyczne, z czytelnym
hinduskim backgroundem. Perkusiści zawsze
się podobają publiczności, szczególnie tacy,
którzy grają dużo solówek. Tak było i w przy-
padku Ulyssesa Owena, który nie dość, że grał
te solówki ciekawie i inteligentnie, co już nor-
mą nie jest, to jeszcze wchodził w swoiste
call &
response
z wokalizami Kurta.
Znakomity koncert, świetna atmosfera budo-
wana spontanicznie zarówno przez publiczność,
jak i wykonawców. Kto nie był, niech pędzi do-
Bielska-Białej, może jeszcze zdąży – w Gorzo-
wie biletów nie było już na kilka tygodni przed
koncertem.
Marek Demidowicz
8
fot. Aneta Stosor
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin