Andrzej Hajewski - Inicjowanie poprzez sztukę - Propozycja przyjęcia wizerunku medialnego przez KGHM Polska Miedź SA oprac i uzup Jakub A Krzewicki przejrzał Ryszard Gruszczyński (2013).pdf
(
8894 KB
)
Pobierz
INICJOWANIE
POPRZEZ SZTUKĘ
Propozycja przyjęcia
wizerunku medialnego przez
KGHM Polska Miedź S.A.
YPSOS Atelier & Art Gallery
Projekt wstępny & ryciny:
ANDRZEJ HAJEWSKI
architekt, urbanista, artysta plastyk
Opracował i uzupełnił dodatkowym komentarzem:
mgr
Jakub A. Krzewicki
— marchand,
przyjaciel i współpracownik galerii
YPSOS
Przejrzał, poprawił i do druku podał:
red.
Ryszard Gruszczyński
— marchand,
właściciel
YPSOS Atelier & Art Gallery
Wratislaviæ
Anno 2013 e.v.
Inicjowanie poprzez sztukę
Propozycja przyjęcia wizerunku medialnego
przez KGHM Polska Miedź S.A.
ntencją
tego spotkania jest uruchomienie długiego zdaje się procesu. Lecz jeśli konsekwentnie
i z należnym staraniem, i stosownym do jego przykładanej wagi — uporem prowadzonego —
to ostatecznie dającego wymierne korzyści. Tak oczekiwanej ponadmaterialnej jak i zamierzonej
materialnej miary. Wartości jeśli nie nieprzemijających, to z pewnością dla szerszego oglądu
problemu — istotnych.
Proces ten, to zaangażowanie się z pozycji patronalnej
KGHM Polska Miedź S.A.
w kam-
panię promowania sztuki współczesnej na arenie międzynarodowej. Jej ryt w pierwszym etapie
(ze zrozumiałych względów) byłby proweniencji rodzimej — śląskiej. W następnym, winien
ująć i uwzględnić najpoważniejszych apologetów sztuki współczesnej z Polski.
Ważnym jest określenie, a więc zawężenie tego nurtu sztuki co do
dziedziny
jak i
kierun-
ku.
Tak, aby tworzony patronat, miał ściśle określone ramy programowe w nabywaniu dzieł
do tworzonej przez siebie kolekcji, jak i jej późniejszej ekspozycji.
I
J
ako
dziedzinę
proponujemy wybrać w pierwszej fazie tego procesu —
malarwo,
a jako
kierunek
—
symbolikę form geometrycznych.
Inicjatywa ta miałaby na względzie:
primo
— wprowadzenie na arenę międzynarodową, poprzez najznamienitsze placówki muzealne,
parające się wystawienniwem sztuki współczesnej najwyższych lotów — najcenniejszych
dzieł polskich twórców tego gatunku o światowej randze, których sztuka pozostaje
niejednokrotnie zapomnianą z braku należnej jej promocji i silnego mecenatu (lobbującego
skutecznie na międzynarodowym rynku sztuki tak wystawienniczym, jak i aukcyjnym);
secundo
— poprzez sztukę „najwyższych lotów” i nadaniu jej przez właściwie prowadzony
mecenat statusu «światowej», KGHM Polska Miedź S.A. (będąca właścicielem bądź
depozytariuszem tak utworzonej kolekcji) — promuje siebie jako «markę», oraz polską
kulturę na szerokiej arenie międzynarodowej;
tertio
— pomaga żyjącym jeszcze artystom w ich egzystencji i drodze twórczej.
spółcześnie
bowiem — a uściśliwszy, w kategoriach naszego rodzimego życia bieżącej
doby, tzw. czasu transformacji ustrojowej — artyści zostali pozostawieni samym sobie.
Istniejący mecenat państwowy doby minionej przestał obowiązywać. Reguły funkcjonowania
ludzi sztuki, przestały być przestrzegane przez wszelkiej maści aparat administracyjny. Nawet
W
2
zabezpieczające ich trudny byt zapisy prawne (w tym ustawy!), są przez obecną „elitę polityczno-
administracyjną” bezkarnie ignorowane. W takiej sytuacji, kondycja artystów w Polsce (nie będąca
nigdy dobrą) stała się alarmująco beznadziejną. Ludzie sztuki zostali zepchnięci na margines życia
publicznego, a ci o których się mówi i mogą „przemawiać”, stanowią ich skromny ułamek –
najczęściej będąc miernymi ich przedstawicielami idącymi na pasku tandety, komercji i niskich
wartości estetycznych, obowiązujących w standardzie obecnie panoszącej się społeczności.
Fakt ten jest dobitnie zabezpieczony przez większościowy — zdaje się — aparat decyzyjny
wszystkich szczebli, którego przedstawiciele są na ogół skorumpowanej i niekompetentnej
merytorycznie proweniencji.
W takiej atmosferze życia publicznego — sztuka, ta dobra sztuka w szerokim spektrum
swego tworzywa — nie ma właściwego fundamentu oparcia dla swej bytności. A co najważniejsze
— właściwego (prospołecznego) oddziaływania na ludzi. A do takiej bowiem roli — pozytyw-
nej w kształtowaniu psychiki i świadomości człowieka — zda się być powołaną.
związku
z powyższym i mając na uwadze przede wszystkim właściwe miejsce dla twórczości
artystów nurtu, który reprezentuje zwłaszcza pomysłodawca idei niniejszego wystąpienia
— związany z naszymi
YPSOS Atelier & Art Gallery
Andrzej Hajewski — wychodzimy z ni-
niejszą inicjatywą — przejęcia pełnej kurateli nad nią przez
KGHM Polska Miedź S.A.,
przy
naturalnym założeniu czerpania z tego faktu obopólnych korzyści. Dla naszej Galerii i promowa-
nego przez nią wybitnego Artysty — ukazanie Jego malarstwa światu i umożliwienie Mu stałego
rozwoju artystycznego, a dla Kombinatu — kolekcja sztuki jako kulturalny „afisz” rozpoznawczy
na świecie jego marki.
Malarstwo artystów tej klasy, co Andrzej Hajewski powinno zostać potraktowane przez
KGHM Polska Miedź S.A.
jako
aktywa
rzeczowe ujęte w dalekosiężne założenia Kombinatu.
Sztuka i jej inicjacja stanowią kapitał kulturowy o niespotykanym potencjale przełożenia
na promocję wizerunku firmy poprzez mecenat artystyczny. Warto zatem wziąć pod uwagę i utwo-
rzyć w
KGHM Polska Miedź S.A.
dział promocji sztuk pięknych, jeżeli dotąd takowy nie istnieje.
W
artość
dzieła sztuki takiego jak obraz czy rzeźba niesłychanie trudno przeliczyć w stosunku
do dóbr materialnych takich jak tona miedzi czy nawet do odpowiedniej ilości zmien-
nych i umownych reprezentujących ją znaków pieniężnych.
Czy jest współcześnie możliwy ścisły matematyczny wzór, który jak metafora starożytnego
Wschodu i Grecji klasycznej porównywałby zdolności genialnego artysty do wielkiej miary
szlachetnego metalu określanej nazwą «talentu»?
Tradycyjne platońskie i arystotelesowskie ujęcie filozoficzne — które przeszło do chrze-
ścijaństwa i przez dłuższy czas wpływało także na oświeceniową naukę — traktuje umysł
człowieka jako strukturę nazbyt skomplikowaną, żeby mogła podlegać redukcji za pomocą
wzorów matematycznych do punktów elementarnych. Dlatego nauka oparta na redukcjonizmie
do prostych wzorów platońskich nie jest w stanie obliczyć działań twórczych umysłu i miarę
talentu może traktować wyłącznie w kategoriach przypowieści i metafory.
Dopiero takie współczesne kierunki w filozofii przyrody jak termodynamika statystyczna,
cybernetyka, teoria chaosu, geometria fraktalna posunęły się o jeden krok w definicji wzoru
matematycznego na talent, próbując szukać z pewnym powodzeniem w działalności umysłu
ludzkiego metodą „odwrotnej inżynierii” śladów determinizmu. Jednak nawet one podlegają
na tyle znaczącym ograniczeniom, że ich estymacje w sprawach nawet mniej skomplikowanych
niż tajemnica rozwoju i wartości ludzkiego talentu dają jedynie skończoną przewidywalność.
W
3
Plik z chomika:
morefaya2006
Inne pliki z tego folderu:
Chinese Mathematics in the Thirteenth Century - The Shu-shu chiu-chang of Ch'in Chiu-shao by Ulrich Libbrecht (1973).pdf
(14798 KB)
The Numeration Calendar Systems and Astronomical Knowledge of the Mayas by Charles P Bowditch (1910).pdf
(9917 KB)
The Hieroglyphics of Horapollo Nilous by Alexander Turner Cory (1840).pdf
(8375 KB)
Vedic Mathematics by Pradeep Kumar (2002).pdf
(2200 KB)
Vedic Mathematics Made Easy by Dhaval Bathia.pdf
(3488 KB)
Inne foldery tego chomika:
AAAA KUP TO!!
AAAA LISTA BESTSELLERÓW!!!
Abû Muhammad al-Qâsim ibn Alî ibn Muhammad ibn Uthmân al-Ḥarîrî al-Basrî
Abû-Saîd bin Abu'l-Khayr (Abusaeed Abolkhayr)
Ahmed Bosnić
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin