133.doc

(108 KB) Pobierz
MALKOM
qrt50

378c1ea6 378c2039 6b7 21 184 0 1 p
t c 0 2 z 0 48 0 0 0 0 n n 12.00 0.0 2.0 --- d 1 8 1




1 1 1 ff 0 1 1
                           38.6- 39.b                133


     Chrzciciel czyni aluzję do podobnej legendy w żarcie opartym na słowach hebrajskich banim
     i abanim, owiadczajšc, że Bóg mógł wskrzesić Abrahamowi dzieci z pustynnych kamieni
     (Ewang. w. Mat. III.3-9 i w. Łuk. III.8).
       7. Opowieć o białej suce, bogini księżyca Hekate, która za panowania Oresteusza, syna
     Deukaliona, powiła winnš latorol, jest prawdopodobnie najstarszym greckim mitem o winie.
     Miano "ozolijski" pochodzi podobno od ozoi, "pędy winne" (zob. 147. 7). Jeden z występnych
     synów Likaona również miał na imię Oresteusz, i stšd być może pochodzi nacišgnięty przez
     mitografów zwišzek między mitem o zupie z podrobów i Potopie Deukalionowym.
       8. Amfiktion, imię kolejnego syna Deukaliona, jest męskš formš Amfiktionis, bogini, w której
     imieniu założona została słynna Konfederacja Północna, Liga Amfiktiońska. Według Strabona,
     Kallimacha i scholiasty Orestesa Eurypidesa kształt prawny nadał jej Akrizjos z Argos (zob. 73a).
     Cywilizowani Grecy w odróżnieniu od rozwišzłych Traków nie pili czystego wina, a mieszanie
     wina z wodš podczas konferencji państw członkowskich, które odbywały się w czasie winobrania
     w Antelach w pobliżu Termopil, miało zapewne zapobiegać krwawym sporom.
       9. Hellen, syn Deukaliona, był eponimicznym protoplastš całej rasy helleńskiej (zob. 43b). Imię
     jego dowodzi, że był królewskim zastępcš kapłanki Helle, czyli Heleny lub Selene, księżyca, i, jak
     twierdzi Pauzaniasz (III.20.6), pierwsze plemię, które zwało się Hellenami, przybyło z Tesalu,
     gdzie czczono Helle (zob. 70.8).
       10. Arystoteles (Meteorologica, I.14) utrzymuje, że Potop Deukalionowy wydarzył się "w
     starożytnej Grecji (Graikia), a mianowicie w okolicy Dodony i rzeki Acheloos". Graikoi oznacza
     "czciciele staruchy", prawdopodobnie bogini ziemi w postaci Dodony, występujšcej w triadzie
     jako Graja (zob. 33c). Istnieje poglšd, że Achajowie musieli dokonać najazdu na Peloponez,
     ponieważ niezwykle silne deszcze zalały ich pastwiska. Wyglšda na to, że kult Helle (zob. 62.3;
     70.8i 159.1) zwyciężył kult Grai.
       11. Skarabeusz był symbolem niemiertelnoci w Dolnym Egipcie, ponieważ owad ten
     przetrzymywał wylewy Nilu. Faraon jako Ozyrys wchodził do swej łodzi-słońca w postaci
     skarabeusza - a jego symbolizm sakralny rozprzestrzenił się na Palestynę, obszar Morza
     Egejskiego, Etrurię, Baleary. Antoninus Liberalis cytujšc Nikandra wymienia również mit
     o Kerambosie lub Terambosie.




                             39


                       ATLASIPROMETEUSZ


       a. Prometeusz, stwórca ludzkoci, przez niektórych zaliczany do siedmiu
     tytanów, był albo synem tytana Eurymedonta, albo też Japeta, i nimfy
#I     Klimene. Miał trzech braci: Epimeteusza, Atlasa i Menojtiosa.l
      b. Najstarszy z braci, olbrzymi Atlas, znał wszystkie głębie morskie,
     panował nad królestwem posiadajšcym skaliste wybrzeże, większym niż
     Afryka i Azja razem wzięte. Kra# ten, Atlantyda, leżał za Słupami Heraklesa,
     a od dalej położonego, nie zwišzan      as ,    tynentu dzielił go
     łańcuch wysp; na których rosły sady owocowe. Lud Atlasa wykopał kanały
r    i uprawiał ziemię na olbrzymiej centralnej równinie, nawadnianej rzekami
     z gór, które otaczały jš w kršg z wyjštkiem pasa nadmorskiego. Budował
     również pałace, łanie, tory wycigowe, wielkie porty i wištynie. Podboje


134                    39.b- 39.g

swe kierował nie tylko na zachód, aż po granice sšsiedniego kontyne#tu, lecz
również na wschód, docierajšc do Egiptu i Italii. Egipcjanie twierdzš,`e Atlas
był synem Posejdona, a pięć par jego braci-bliniaków lubowało mu wier-
noć nad krwiš byka ofiarowanego na szczycie słupa. Prowadzili oni poczšt-
kowo żywot cnotliwy, mężnie dwigali ciężar swych wielkich skarbów w zło-
cie i srebrze, ale pewnego dnia opanowała ich chciwoć i wtedy, za zgodš
Zeusa, Ateńczycy sami, bez niczyjej pomocy, pokonali ich i złamali ich potęgę.
Równoczenie bóg zesłał na nich powód, która w cišgu jednego dnia i jednej
nocy zalała całš Atlantydę, grzebišc pod olbrzymim# zwałami mułu wszystkie
porty i wištynie, morze za stało się niedostępne dla żeglugi.2
  c. Atlas i Menojtios uratowali się i stanęli po stronie Kronosa i tytanów
w ich nieudanej wojńie przeciw bogom olimpijskim. Zeu$ zabił Menojtiosa
piorunem i zesłał go do Tartaru, ale oszczędził Atlasa, każšc mu przez całš
wiecznoć trzymać niebiosa na swych barkach.3
  d. Atlas był ojcem Plejad, Hyad i Hesperyd. Od chwili gdy zapadł wyrok
Zeua, podtrzymywał niebo bez przerwy i raz tylko, wyjštkowo, zastšpił go
Herakles. Niektórzy twierdzš, że Perseusz zamienił Atlasa w kamień, a mia-
nowicie w górę Atlas, pokazujšc mu głowę Gorgony, ale zapominajš, że
Perseusz był podobno dalekim przodkiem Heraklesa.4
  e. Prometeusz, mšdrzejSzy od #tlasa, przewidział, czym się skończy bunt
przeciw Kronosowi, i dlatego tanšł po stronie Zeusa namawiajšc Epimeteu-
sza, by uczynił to samo. Był niewštpliwie najmšdrzejszym przedstawicielem
swego ludu, Atena za, pamiętajšc o tym, że był obecny, gdy rodziła się z głowy
Zeusa, nauczyła go architektury, astronomii, matematyki, nawigacji, medy-
cyny, metalurgii i innych pożytecznych umiejętnoci, które on z kolei przeka-
zał ludziom. Zeus jednak, który postanowił wytępić wszystkich ludzi i oszczę-
dził ich jedynie ulegajšc uporczywym probom Prometeusza, rozgniewał się
widzšc, jak mnoży się ich siła i umiejętnoci.5
  f. Pewnego dnia, gdy w Sykionie toczyła się dyskusja nad tym, którš częć
ofiarnego byka należy przeznaczyć dla bogów, a którš zachować dla ludzi,
zaproszono Prometeusza, by sprawę rozstrzygnšł. Poćwiartował on byka
i uszył z jego skóry dwa wory. Do jednego worka włożył całe mięso, ale ukrył je
pod żołšdkiem, najmniej atrakcyjnš częciš zwierzęcia; w drugim worku
umiecił koci ukryte pod grubš warstwš tłuszczu, po czym zwrócił się do
Zeusa, aby dokonał wyboru. Zeus łatwo dał się oszukać i wybrał worek
z koćmi i tłuszczem, wcišż jeszcze stanowišc#mi częć przeznaczonš dla
bogów, ale pragnšc ukarać Prometeusza, który wymiewał go za plecami, nie
dał ludziom ognia. "Niech jedzš surowe mięso" - zawołał.s #
  g. Prometeusz od razu wybrał się do Ateny i poprosił, by go schodami
kuchennymi wpuciła na Olimp, co też uczyniła. Po przybyciu na Olimp
zapalił pochodnię od ognitego rydwanu słońca, odłamał kawałek żarzšcej się
głowni i wrżucił do pustego wnętrza olbrzymiej łodygi kopru. Następnie


                            39.g- 39. I               135

      zgasił swš pochodnię i nie zauważony przez nikogo podarował ludziom
      ogień.#
#      h. Zeus zaprzysišgł zemstę. Nakazał Hefajstosowi, by z gliny ulepił kobietę,
      a Czterem Wiatrom, by tchnęły w niš życie, wszystkim za boginiom na
      Olimpie rozkazał, by jš upiększyły. Kobieta ta, Pandora, była najpiękniejszš
      istotš, jakš kiedykolwiek stworzono. Zeus posłał jš pod eskortš Hermesa jako
      dar dla Epimeteusza. Ostrzeżony przez Prometeusza, by nie przyjmował
      żadnego podarunku od Zeusa, Epimeteusz grzecznie wykręcił ię od przyjęcia
      daru. Zeus, jeszcze bardziej rozgniewany, przykuł nagiego Prometeusza do
      słupa w górach Kaukazu, gdzie głodny sęp wyżera mu przez cały dzień bez
      przerwy wštrobę, męczarniom za jego nie ma końca, ponieważ co noc (kiedy
      Prometeusz marznie straszliwie) wštroba odrasta.
       i. Zeus jećlnak nie chciał się przyznać do mciwoci i okrucieństwo swe
      próbował zataić rozpowszećhniajšc nieprawdziwš pogłoskę, jakoby Atena
      skrycie urzšdziła sobie na Olimpie miłosnš schadzkę z Prometeuszem.
       j. Epimeteusz, zaniepokojony losem brata, popiesznie ożenił się z Pandorš,
      która z woli Zeusa była równie głupia, złoliwa i leniwa jak piękna, zapoczšt-
      kowujšc w ten sposób szeregi podobnych niewiast. Otworzyła puszkę, którš
'     Prometeusz zakazał otwierać, zamknšł w niej bowiem z trudem wszystkie
      dolegliwoci trapišce ludzkoć, a mianowicie: staroć, ciężkš pracę, chorobę,
      obłęd, występek i namiętnoć. Wyleciały rojem, pokšsały całe ciała Epimeteu-
      sza i Pandory, po czym rzuciły się na miertelników. Tylko złudna nadzieja,
      którš Prometeusz też zamknšł był w puszce, powstrzymywała ludzi od
      powszechnego samobójstwa.e


           1. Eustatios, O Homerze, s. 987; Hezjod, Teogonia, 50? i nast.; Apollodoros,1.2.3.
           2. Platon, Timajos, 6, i Krytiasz, 9-10.
           3. Homer, Odyseja, I.52-54; Hezjod, loc. cit.; Hyginus, Fabulae,150.
           4. Diodor z Sycylii, IV. 27; Apollodoros, II.5.11; Owidiusz, Przemiany, IV, 630.
           5. Ajschylos, Prometeusz skowany, 218, 282, 445 i nast., 478 i nast., i 228-236.
           6. Hezjod, Teogonia, 521-564; Lukian, Rozmowybogów, I, i Prometeuszna Kaukazie, 3.
           7. Serwiusz o Sielankach Wergiliusza, VI. 42.
           8. Hezjod, Prace i dni, 42-105, i Teogonia, 565-616; scholia do Apoloniusza z Rodos,
            11.1249.




        l. Dla póniejszych mitografów Atlas był po prostu personifikacjš góry Atlas w północno-za-
      chodniej Afryce, której szczyty zdajš się podtrzymywać niebo, lecz dla Homera słupy, nazwane
      póniej jego imieniem przez Herodota, na których wspierał on firmament, stały daleko na Oceanie
      Atlantyckim. Poczštkowo Prometeusz był bodajże tytanem drugiego dnia tygodnia,. który
      oddzielił wody firmamentu od wód ziemi. Większoć deszczów nadcišga nad Grecję z Atlantyk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin