D19940627Lj.pdf

(193 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/25
Dz.U. 1994 Nr 127 poz. 627
Opr acowano na
podstawie: t j. Dz. U.
z 2012 r . poz. 931,
951, z 2013 r . poz.
433, 843, 1543, 1646.
USTAWA
z dnia 27 października 1994 r.
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1.Ustawa określa zasady finansowania budowy autostrad płatnych, zwanych dalej
„autostradami”, zasady zawierania umów o budowę i eksploatację albo wyłącz-
nie eksploatację autostrad oraz pobierania opłat za przejazd autostradami, a tak-
że organy właściwe w tych sprawach.
1a. Ustawa określa także zasady finansowania dróg krajowych, w tym autostrad, ze
środków Krajowego Funduszu Drogowego, zwanego dalej „Funduszem”, z wyłą-
czeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, finansowanych z bu-
dżetów tych miast.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, autostrady lub ich odcinki,
które będą budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płat-
ne.
3. Na zasadach określonych w ustawie mogą być budowane i eksploatowane albo
wyłącznie eksploatowane, jako płatne, drogi ekspresowe.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, drogi ekspresowe, które mo-
gą być budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płatne.
5. Określenie autostrad i dróg ekspresowych w przepisach, o których mowa w ust.
2 i 4, może nastąpić, jeżeli będzie możliwość korzystania z innej, ogólnodostęp-
nej drogi publicznej.
Art. 1a.
1. Autostrady, o których mowa w art. 1, mogą być budowane i eksploatowane
przez:
1) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;
2) drogową spółkę specjalnego przeznaczenia na warunkach określonych w
umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o
drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (Dz. U. Nr 23, poz. 136, z
2008 r. Nr 218, poz. 1391, z 2009 r. Nr 86, poz. 720 oraz z 2012 r. poz.
472).
2. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa spółka specjalne-
go przeznaczenia może, w drodze umowy, powierzyć budowę i eksploatację al-
2014-01-27
©Kancelaria Sejmu
s. 2/25
bo wyłącznie eksploatację autostrady innemu podmiotowi, zwanemu dalej
„spółką”.
3. Do wyboru spółki stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o konce-
sji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.
1)
) albo
przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.
2)
).
4. Spółka jest związana ofertą do upływu terminu określonego w opisie warunków
koncesji albo specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
5. Do zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację auto-
strady stosuje się odpowiednio, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, przepi-
sy ustaw, o których mowa w ust. 3.
Art. 2.
1. Minister właściwy do spraw transportu jest naczelnym organem administracji
państwowej właściwym w sprawach przygotowania budowy i eksploatacji auto-
strad działającym przy pomocy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Auto-
strad. Przepis ten nie narusza uprawnień ministra właściwego do spraw budow-
nictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz miesz-
kalnictwa, określonych przepisami prawa budowlanego.
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, przepi-
sy techniczno-budowlane dotyczące autostrad, uwzględniając w szczególności
warunki projektowania i budowy autostrad, ich połączeń z innymi drogami, wy-
posażenia technicznego autostrad, nośności i stateczności budowli ziemnych
oraz konstrukcji nawierzchni autostrad, bezpieczeństwa użytkowania, a także
ochrony środowiska.
Art. 3.
(uchylony).
Art. 4.
(uchylony).
Rozdział 2
(uchylony).
Rozdział 3
Rada do Spraw Autostrad
Art. 17.
1. Organem opiniodawczym ministra właściwego do spraw transportu jest Rada do
Spraw Autostrad, zwana dalej „Radą”.
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz.
1778 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675 i Nr 182, poz. 1228.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz.
1078 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz.
1386 i Nr 240, poz. 1429 oraz z 2012 r. poz. 769.
1)
2014-01-27
©Kancelaria Sejmu
s. 3/25
2. Członków Rady powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu.
3. Przewodniczącego Rady wybiera i odwołuje Rada spośród swoich członków.
4. Minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Rady, określi, w drodze roz-
porządzenia, regulamin działania Rady do Spraw Autostrad, jej organizację i
tryb pracy oraz skład, zapewniając w jej składzie uczestnictwo przedstawicieli
zainteresowanych organów administracji publicznej.
Art. 18.
Do zakresu działania Rady należy w szczególności opiniowanie:
1) projektów wniosków o ustalenie lokalizacji;
2) kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargo-
wym;
3) wyników kwalifikacji wstępnej;
4) (uchylony);
5) projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostrada-
mi;
6) planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej
wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;
7) innych spraw dotyczących autostrad, na wniosek ministra właściwego do
spraw transportu.
Rozdział 4
(uchylony).
Rozdział 5
(uchylony).
Rozdział 5a
Opłaty za przejazd
Art. 37a.
1. Za przejazd autostradą, po dostosowaniu jej do poboru opłat, pobierane są opłaty
za przejazd.
1a. Opłaty za przejazd autostradą może pobierać:
1) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
2) drogowa spółka specjalnego przeznaczenia na warunkach określonych w
umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o
drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia lub wykonawca, o którym
mowa w art. 9 ust. 3 tej ustawy;
3) spółka, z którą Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo dro-
gowa spółka specjalnego przeznaczenia zawarli umowę o budowę i eksploa-
2014-01-27
©Kancelaria Sejmu
s. 4/25
tację albo wyłącznie eksploatację autostrady, na warunkach określonych w
tej umowie.
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. (uchylony).
5. Opłatę za przejazd autostradą ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejaz-
du i stawki opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu.
5a. Kwotę opłaty za przejazd autostradą, o której mowa w ust. 5, zaokrągla się w ten
sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 5 groszy pomija się a końców-
kę kwoty wynoszącą 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek gro-
szy.
6. Ustala się następujące kategorie pojazdów w celu określenia stawek opłat za
przejazd autostradą:
1) kategoria 1 – motocykle;
2) kategoria 2 – pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nie-
przekraczającej 3,5 tony;
3) kategoria 3 – pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej po-
wyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
4) kategoria 4 – pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co
najmniej 12 ton;
5) kategoria 5 – autobusy.
Art. 37b.
1. Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez spółkę stanowią jej przychód, z za-
strzeżeniem ust. 2–4.
2. W przypadku, w którym opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód spółki,
umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady określi
warunki i zakres podziału zysku pomiędzy spółką a Funduszem.
3. W przypadku finansowania budowy autostrady środkami z obligacji przychodo-
wych wyemitowanych przez spółkę, część przychodów z opłat za przejazd auto-
stradą określona w umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację
autostrady stanowi przychód spółki przeznaczony wyłącznie na pokrycie zobo-
wiązań wobec obligatariuszy z tytułu tych obligacji.
4. Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady może
stanowić, że opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód Funduszu.
Art. 37c.
Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajo-
wych i Autostrad stanowią przychód Funduszu, a opłaty pobrane przez drogową
spółkę specjalnego przeznaczenia mogą stanowić przychód tej spółki, jeżeli umowa,
o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spół-
kach specjalnego przeznaczenia, tak stanowi.
2014-01-27
©Kancelaria Sejmu
s. 5/25
Art. 37d.
1. Stawki opłat, o których mowa w art. 37a ust. 1a pkt 3, warunki zmian tych sta-
wek oraz sposób ich wprowadzenia ustala umowa o budowę i eksploatację albo
wyłącznie eksploatację autostrady.
2. Stawki, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wyższe niż stawki obliczone
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13ha ust. 5 ustawy z dnia 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.
zm.
3)
).
3. Spółka ogłasza w prasie o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym oraz w punktach
poboru opłat informację o wysokości opłat za przejazd autostradą lub ich zmia-
nie, w terminie co najmniej czternastu dni przed dniem rozpoczęcia pobierania
tych opłat.
Art. 37e.
1. Stawki opłat, o których mowa w art. 37a ust. 1a pkt 1 i 2, za przejazd kilometra
autostradą, niezależnie od kategorii pojazdu, o której mowa w art. 37a ust. 6, nie
mogą być wyższe niż 2 zł oraz nie mogą przekroczyć stawek opłat za przejazd
obliczonych zgodnie z przepisami, wydanymi na podstawie art. 13ha ust. 5
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, stawki
opłat za przejazd autostradą, o których mowa w art. 37a ust. 1a pkt 1 i 2, z
uwzględnieniem ust. 1, mając na uwadze potrzeby utrzymania i ochrony dróg
istotnych dla rozwoju sieci drogowej.
3. Minister właściwy do spraw transportu w rozporządzeniu, o którym mowa w
ust. 2, może:
1) zróżnicować stawki opłat za przejazd autostradą ze względu na liczbę osi,
emisję spalin pojazdu samochodowego, porę dnia, kategorię dnia i porę ro-
ku, mając na uwadze zapewnienie potrzeb ochrony środowiska, płynności
ruchu, ochronę dróg publicznych, optymalizację wykorzystania infrastruktu-
ry transportu lądowego, a także propagowanie bezpieczeństwa ruchu dro-
gowego;
2) wprowadzić stawki abonamentowe dla niektórych użytkowników autostrady
w wysokości nie mniejszej niż 87% stawki opłaty za przejazd autostradą, z
zachowaniem zasady przejrzystości i niedyskryminacji.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.
136 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz.
1018 i Nr 225, poz. 1466, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 159, poz. 945 i Nr 222, poz. 1321 oraz z 2012
r. poz. 472.
2014-01-27
Zgłoś jeśli naruszono regulamin