PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
MARZEC
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Uświadamianie następstwa dni tygodnia.
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu.
Rozwijanie słownika czynnego dziecka.
Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
Rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym
Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
Rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz.
Rozbudzanie zainteresowania historią techniki.
Zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji.
Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
Doskonalenie percepcji słuchowej –wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie.
Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
Posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.
Temat kompleksowy: OZNAKI WIOSNY
Temat dnia
Formy aktywności dzieci
Cele dnia
Realizacja podstawy programowej
Uwagi
W MARCU JAK W GARNCU
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
„Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Tu i tam” – zabawa ruchowa z elementem klasyfikacji.
„Marcowy garnek” – rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia W marcu jak w garncu.
„W marcu jak w garncu” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Co słychać w marcu?” – zagadki słuchowe.
Praca z K3., 12 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
„Czy nadchodzi wiosna?” – spacer w okolicy przedszkola.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
Praca z ZG – rysowanie w garnku oznak marcowej pogody.
„W marcu jak w garncu” – zabawy z przysłowiem.
Dziecko:
- utrzymuje porządek w swoim otoczeniu;
- podejmuje próby wyznaczania części wspólnej zbioru;
- nazywa aktualny miesiąc; wyjaśnia znaczenie przysłowia W marcu jak w garncu;
- wymienia i wskazuje na obrazku elementy marcowej pogody;
- nazywa słyszane dźwięki
- odtwarza rytm podawany przez N.
1.1; 1.2; 1.3
2.4; 2.5
3.1; 3.2; 3.3
4.2
5.3; 5.4
8.2; 8.3
11.1; 11.2
14.3; 14.4
KALENDARZ POGODY
„W poniedziałek rano” – zabawa naśladowcza w kole.
Bajka o dniach tygodnia – słuchanie utworu Cz. Janczarskiego.
„Dzień do dnia” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Umiem liczyć” – zabawa dydaktyczna.
„Zrób tyle, ile…” – zabawa ruchowa.
Praca z K3., 13 – kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów siedmioelementowych.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych.
„Po co są kalendarze?” – rozmowa z dziećmi.
„Obserwatorzy pogody” – wykonanie kalendarza pogody.
„Gimnastyka oka” – zabawa wzrokowa.
- wymienia kolejne dni tygodnia;
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania na zbiorach zastępczych;
- posługuje się liczebnikami porządkowymi;
- tworzy zbiór siedmioelementowy;
- wypowiada się na temat określony przez N.;
- tworzy prosty kalendarz;
- usprawnia ruchy gałek ocznych w gimnastyce oka.
7.2
8.1
13.1; 13.2; 13.3; 13.6
14.5; 14.7
WIOSENNE PŁASZCZYKI
„Marcowe ubrania” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza Chory kotek W. Grodzieńskiej.
„Marcowe igraszki” – rozwijanie kreatywności ruchowej dzieci oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
„Wiosenne ubranie dla Paka” – doskonalenie umiejętności doboru garderoby ze względu na pogodę.
„Pak zakłada” – zabawa słuchowa.
„Przejście po krze” – zabawa ruchowa.
Marcowe żaby – osłuchanie z piosenką.
„Kolorowe ubrania” – zabawa dydaktyczna.
„Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa ruchowa.
„Płaszczyk dla Paka” – zabawa plastyczna.
„Wesołe żabki” – zabawa ruchowa przy melodii piosenki Marcowe żaby.
- wymienia nazwy kolejnych dni tygodnia;
- wyjaśnia rolę właściwego ubrania i zabaw na świeżym powietrzu dla zdrowia;
- ilustruje ruchem treść opowiadania;
- wybiera elementy garderoby odpowiednie do pory roku;
-...
catherina2202