Opis techniczny.docx

(19 KB) Pobierz

OPIS TECHNICZNY

 

1.       Podstawa opracowania

Podstawą opracowania jest temat ćwiczenia projektowego wydanego w ramach zajęć z przedmiotu „Podstawy mostownictwa”  przez prowadzącego zajęcia mgr Marcina Wrzesińskiego.

2.       Cel i zakres opracowania

Celem opracowania jest wykonanie rysunków dotyczących wiaduktu drogowego zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej nr 12 pomiędzy Kaliszem a Sieradzem w miejscowości Błaszki. Zakres opracowania obejmuje:

·         Rys. 1 Przekrój poprzeczny przęsłowy A – A w skali 1:50

·         Rys. 2 Przekrój poprzeczy podporowy B – B w skali 1:50

·         Rys.3 Przekrój podłużny C – C / Widok z boku w skali 1:100

·         Rys. 4 Przekrój podłużny D – D / Widok z góry w skali 1:100

·         Opis techniczny

 

3.       Przeznaczenie i program użytkowy obiektu

Projektowany obiekt oddany będzie do użytku publicznego. Ma on zapewnić szybszą i przede wszystkim bezpieczniejszą komunikację w rozpatrywanym miejscu. Jest to miejsce szczególnie niebezpiecznie, gdzie bardzo ważna droga krajowa krzyżuje się z drogą kolejową oraz drogą
kategorii D.

4.       Dane wstępne

 

4.1.   Dane dotyczące przeszkody

Wiadukt projektowany jest w celu pokonania dwóch głównych przeszkód. Pierwszą przeszkodą jest droga kolejowa klasy 2 o torze pojedynczym. Drugą przeszkodę stanowi droga kategorii D
o dwóch pasach ruchu. Droga kolejowa umieszczona jest na nasypie o wysokości dwóch metrów

4.2.   Dane dotyczące projektowanego obiektu

Zaprojektowano obiekt żelbetowy o konstrukcji płytowo – żebrowej. Wiadukt składać będzie się
z jezdni o szerokości 7 metrów (pas jezdni o szerokości 3,5 metra) oraz chodników po obu stronach jezdni o szerokości 1 m. Materiałem konstrukcyjnym będzie beton C25/30. Konstrukcja zbrojona będzie stalą RB500. Przyjąć należy otulenie stali zbrojeniowej o wartości 50 mm.

Przy zadanych warunkach dotyczących przeszkody zaprojektowano wiadukt jednoprzęsłowy
o rozpiętości w osiach podpór 20 metrów. Rozpiętość wiaduktu w świetle przejazdu to 18,9 metra.

4.3.   Lokalizacja

Wiadukt zlokalizowany będzie w ciągu drogi krajowej nr 12 (km 12+695,59) w miejscowości Błaszki.

4.4.   Warunki wodno-gruntowe

Podczas wykonania odkrywki, stwierdzono następujące warstwy gruntu:

                            0,00 m – 0,40 m  humus

                            0,40 m – 3,90 m  piasek gruby

                            3,90 m – 5,30 m  piasek gliniasty

>5,30 m                 glina piaszczysta             

Parametry gruntu: piasek gruby średnio zagęszczony o ID=0,56, wilgotny, ciężar objętościowy gruntu γ(n)=1,85 tm3, kąt tarcia wewnętrznego Φ=33,4° (grunt rodzimy).

5.       Opis techniczny elementów konstrukcji

 

5.1.   Fundamenty

Założono wykonanie stóp fundamentowych dla przyczółków wiaduktu. Zaprojektowano stopu fundamentowe o grubości 1 metra. Poziom posadowienia fundamentu: -125 cm (w odniesieniu do dna rowu odwadniającego). Pozostałem wymiary fundamentu zgodnie z rysunkami.

Stopy fundamentowe należy wykonać z betonu klasy przynajmniej C25/30 i zazbroić stalą zbrojeniową RB500.

5.2.   Przyczółki

Przyczółki stanowią podporę dla żeber wiaduktu. Obciążenie z żeber przekazywane będzie na ciosy podłożyskowe za pomocą łożysk elastomerowych. Ma to zapewnić odwzorowanie przyjętego schematu statycznego belki wolnopodpartej. Ciosy oparte są na odpowiednio wyprofilowanym wsporniku będącym częścią przyczółków. Wspornik należy wykonać ze spadkiem umożliwiającym odpływ wody oraz odpowiednio wykonany kapinosem.

Przyczółki wykonać z betonu klasy przynajmniej C25/30 oraz zazbroić stalą RB500.

5.3.   Poprzecznice

Założono wykonanie dwóch poprzecznic w strefach podporowych stanowiących połączenie wszystkich żeber mostu. Dodatkową poprzecznice założono w środku rozpiętości mostu. Poprzecznice podporowe mają wysokość 130 cm oraz szerokość 90 cm. Środkowa poprzecznica ma wysokość 110 cm i szerokość 60 cm.

Poprzecznice wykonać z betonu klasy przynajmniej C25/30 oraz zazbroić stalą RB500.

 

 

 

5.4.   Płyta wiaduktu

Przyjęto płytę żelbetową grubości 25 cm z betonu klasy przynajmniej C25/30. Zbrojenie płyty wykonać z stali zbrojeniowej RB500. Płyta stanowi podstawę dla nawierzchni drogowej. Przewidziano na niej następujący układ warstw:

·         2 x papa termozgrzewalna

·         Warstwa wiążąca z asfaltobetonu o grubości 5 cm

·         Warstwa ścieralna z asfaltobetonu o grubości 4 cm

 

5.5.   Żebra

W projekcie przewidziano wykonanie 5 żeber ułożonych symetrycznie względem osi jezdni. Żebra mają szerokość 70 cm i wysokość 130 cm. Rozstaw osiowy żeber wynosi 210 cm. Dokładny rozkład żeber zgodnie z rysunkiem nr 3.

6.       Elementy wyposażenia mostu

 

6.1.   Odwodnienie

Zaprojektowano odwodnienie liniowe. Woda z powierzchni mostu spływa do osi odwodnienia znajdującej się przy krawężniku jezdni. Woda następnie spływa do kratek kanalizacyjnych i rurami spustowymi odprowadzana jest do kanalizacji.

6.2.   Wyposażenie związane z bezpieczeństwem

Jezdnia oddzielona jest od chodnika za pomocą barier energochłonnych. Wzdłuż chodnika od strony zewnętrznej poprowadzono barierkę ochronną o wysokości 110 cm.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin