zycie_na_ladzie_wersja_c.doc

(2822 KB) Pobierz
Odkrywamy tajemnice


1

 

………                                 ……………..

Data                       Liczba punktów

…………………………………………………..

Imię i nazwisko

………                                 ………………

Klasa                                       Ocena

 

Test               c

 

Odkrywamy tajemnice
życia na lądzie

 

1 Od czego zależy twardość skał? Podaj jedną możliwą przyczynę.              1 p.

.....…………………………………………….…………………………………………………….

2 Wymień trzy przykładowe minerały, z których są zbudowane skały.              1 p.


1. …………………………………………….              2. ……………………………………………...

3. …………………………………………….

 

3 Oznacz zdanie literą P, jeśli jest prawdziwe, a literą F, jeśli jest fałszywe.              1 p.



1. Im cieńsza jest warstwa próchniczna, tym gleba jest żyźniejsza.                                   



2. Żyzność gleby zależy między innymi od podłoża skalnego, na którym ta gleba powstała.



3. Najżyźniejsze gleby to czarnoziemy a najmniej żyzne to mady.                    

4 Opisz rolę, jaką odkrywają zwierzęta żyjące w glebie.                 1 p. 

     .…………………………………………….…………………………………………………….

.…………………………………………….…………………………………………………….             


5 Wymień trzy gatunki zwierząt, które pomagają człowiekowi w walce ze szkodnikami              1 p.

upraw polowych.

1. …………………………………………….              2. ……………………………………………...

3. …………………………………………….

 

6 Pod każdym rysunkiem zwierzęcia napisz, jak się ono nazywa i w której warstwie              3 p.                



lasu żyje.

 

 







 

 

 

 

 

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..



7 Rozpoznaj, z jakich drzew pochodzą narysowane gałązki. Pod każdym rysunkiem              3 p.

napisz: nazwę drzewa, rodzaj lasu, w którym przeważają takie drzewa, oraz typ gleby,

na której ten las rośnie.





 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

8 Ułóż dwa łańcuchy pokarmowe z wybranych organizmów wymienionych w ramkach.                              2 p.

bocian, konik polny, trawa, żaba, czajka

 

 

bażant, myszołów, żyto, mysz, skowronek

     1. …………………………………………….…………………………………………………….

 

 

2. …………………………………………….…………………………………………………….             

9 Połącz w pary rośliny uprawne i produkty, które się z nich otrzymuje, wpisując przy              2 p.

nazwach roślin właściwe liczby.

Rośliny:                                                                                                                                                                         Produkty:

 

pszenica i żyto                             ...........                                                                                     1. cukier

ziemniaki                 ............                                           2. mąka

jęczmień i owies                            ...........                                                                                     3. kasze i płatki

słonecznik                ............                                          4. mąka ziemniaczana


2

burak cukrowy                            ............                                                                                    5. olej

Zgłoś jeśli naruszono regulamin