Książki zakazane - dlaczego?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu:
KZ-01-00-000016
Kod Erasmus:
(brak danych)
Nazwa przedmiotu:
Jednostka:
Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa
Grupy:
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru
Punkty ECTS i inne:
2.00
Język prowadzenia:
polski
Rodzaj przedmiotu:
fakultatywneogólnouniwersyteckie
Skrócony opis:
• wskazanie związku miedzy rozwojem literatury a kontekstami politycznymi, religijnymi, obyczajowymi i społecznymi,
• poszerzenie wiedzy o formach cenzury,
• rozwijanie umiejętności analizy wybranych tekstów w celu ukazania ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w pro-cesie kulturowym
Pełny opis:
Treści programowe
1. Uwagi o historii i formach cenzury; cenzura jako ograniczenie wolności twórcy;
2. Pisarze i ich dzieła wobec cenzury. Prześladowania z powodów:
- politycznych
- religijnych
- obyczajowych
- społecznych
3. Represyjna funkcja cenzury w kulturze - walka z niepokornymi ideami, lęk przed oryginalnością i nowatorstwem.
Literatura:
Literatura podstawowa
N. Machiavelli, Książę
G. Orwell, Folwark zwierzęcy
E.M. Remarque, Na Zachodzie bez zmian
K. Vonnegut Jr, Rzeźnia numer pięć
M. Luter, 95 tez
M. de Montaigne, Próby
Stendhal, Czerwone i czarne
N. Kazandzakis, Ostatnie kuszenie Chrystusa
G. Flaubert, Pani Bovary
V. Nabokov, Lolita
W. Faulkner, Azyl
J. Joyce, Ulisses
K. Kesey, Lot nad kukułczym gniazdem
A. Burgess, Mechaniczna pomarańcza
J. Heller, Paragraf 22
B. Literatura uzupełniająca
- Dzieje literatur europejskich t. I-II, pod red. Władysława Floryana,
Warszawa 1983
- P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 1986
- B. Bałutowa, Powieść angielska XX wieku, Warszawa 1983
- J. Heistein, Literatura francuska XX wieku, Warszawa 1991
- M. Czarnecka, Historia literatury niemieckiej, Wrocław 2011
- E. Naganowski, Telemach w labiryncie świata, Warszawa 1962
- Wybrane numery "Literatury na Świecie"
Kryteria oceniania:
zaliczenie z oceną,
na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru,
podstawowe kryteria: znajomość tekstów literackich będących przedmiotem dyskusji konwersatoryjnych
Ceramika, jako arteterapia
KZ-02-50-000006
03.1
Instytut Sztuki
Wymagania:
Ceramika, jako arteterapia KZ-02-50-000006
Celem kursu jest poznanie podstaw technik ceramicznych w celu pracy z dziećmi.
Spojrzenie na warsztat ceramiczny, jako rodzaj terapii zajęciowej prowadzonej z młodzieżą czy osobami starszymi.
Proponowane tematy mogą być inspiracją do samodzielnego prowadzenia zajęć artystycznych i mogą służyć do
budowania własnej kariery zawodowej. Nie są wymagane umiejętności wstępne.
W trakcie spotkań studenci krok po kroku poznają metody formowania ceramiki, rodzaje mas plastycznych
i podstawowe zagadnienia techniczne. Jest to idealny sposób, by w krótkim czasie zapoznać się możliwościami
kreowania form przestrzennych, poznać metody zdobienia, proces wypału i szkliwienia.
Zapraszamy do odbycia przygody artystycznej i poznania tajemnic ceramiki.
A. Problematyka wykładu konwersatoryjnego
- poznanie podstawowych zasad projektowania
- najprostsze techniki ceramiczne
- przykładowe prace artystyczne
B. Problematyka ćwiczeń - warsztatów
- wykonanie szkiców rysunkowych projektowanej ceramiki
- poznanie wstępnych umiejętności technicznych
- wykonanie płaskorzeźby lub medalionu
- modelowanie w glinie, zastosowanie kontrastowych faktur
- umiejętność przygotowania odpowiednich materiałów i stanowiska pracy
- podjęcie analizy swojej pracy i ocena jej na tle grupy
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Mattison Steve, Podręcznik ceramika, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006.
2. Warszaw Josie. Ceramika: poradnik praktyczny,
Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004.
3. Katalogi związane z zagadnieniem ceramiki, ze zbiorów prowadzącego
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Król Anna, Rzeźba Młodej Polski, Muzeum w Legnicy, Legnica 1999.
1. Laseczka Konstanty, Keramos, Książka Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1948.
2. Laureat Monique, Rodin, Warszawa 1991.
3. Wieczorek Stanisław, Majewski Lech, Mistrzowie rzeźby, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 2004.
4. Katalogi z aktualnych wydarzeń artystycznych
Efekty uczenia:
Wiedza
• Wie, jak przeprowadzić proces kształtowania prac ceramicznych. Potrafi zaproponować
ciekawy pomysły plastyczny.
• Wie, jak modelować w glinie.
• Ma potrzebną wiedzę jak wykonać płaskorzeźbę w glinie ceramicznej.
Umiejętności
• Umie stosować podstawowe techniki ceramiczne.
• Umie zorganizować swoje stanowisko pracy, przygotować narzędzia rzeźbiarskie i wybrać
odpowiednie materiały.
Kompetencje społeczne (postawy)
• Ma kompetencje, aby prezentować i omawiać swoje projekty plastyczne.
• Ma kompetencje, aby omawiać idee, które były inspiracją do powstania pracy rzeźbiarskiej.
• Umie oceniać z dystansem swoją pracę na tle dokonań grupy podczas przeglądu tematu.
• Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu plastycznego
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie projektu, aktywności podczas zajęć
C. Podstawowe kryteria
Ocena na podstawie projektu artystycznego i aktywności na
zajęciach.
Praktyki zawodowe:
brak
Ceramika historyczna - warsztaty ceramiczne
KZ-02-50-000013
Ceramika historyczna - warsztaty ceramiczne KZ-02-50-000013
Celem kursu jest pokazanie piękna i bogactwa ceramiki i próba wykonania kopii ceramiki historycznej.
Podczas zajęć można poznać techniki średniowieczne i własnoręcznie, na bazie materiałów archeologicznych
Własnoręcznie wykonać kopie obiektu muzealnego.
Fakultet ma przystępną formę warsztatów artystycznych.
Nie są wymagane umiejętności wstępne.
i wstępne zagadnienia techniczne. Jest to idealny sposób, by w krótkim czasie zapoznać się możliwościami
A. Problematyka wykładu
2. Warszaw Josie, Ceramika: poradnik praktyczny,
• Wie, jak przeprowadzić proces kształtowania formy ceramicznych. Potrafi zaproponować
pomysł plastyczny.
• Posiada podstawową wiedze o jednej z technik historycznych.
• Ma potrzebną wiedzę jak wykonać płaskorzeźbę w masie ceramicznej.
• Umie zorganizować stanowisko pracy, przygotować narzędzia rzeźbiarskie i wybrać
• Umie oceniać z dystansem swoją pracę na tle dokonań grupy podczas przeglądu końcowego.
Ciekawostki świata liczb
KZ-03-01-000020
Instytut Matematyki i Informatyki
Wykład przedstawia w sposób przystępny historię i rozwój
pojęcia liczby jako obiektu matematycznego, a następnie prezentuje znane jak i mniej znane liczby. W czasie wędrówki po świecie liczb poznamy nie tylko "ważne" liczby oraz ich konotacje kulturowe, lecz także ludzi - ich twórców i badaczy.
Człowiek w filmach Krzysztofa Kieślowskiego
KZ-05-00-000024
Wydział Teologiczny
ogólnouniwersyteckie
Przedstawienie twórczości filmowej Krzysztofa Kieślowskiego (1941-96) w perspektywie humanistycznej, społecznej i etycznej. Wprowadzenie do umiejętności analizy filmu. Wyrobienie umiejętności odczytywania filmu jako tekstu kulturowego (etycznego, społecznego, metafizycznego).
...
Noane