kursy zmienne.docx

(158 KB) Pobierz

Książki zakazane - dlaczego?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu:

KZ-01-00-000016

Kod Erasmus:

(brak danych)

Nazwa przedmiotu:

Książki zakazane - dlaczego?

Jednostka:

Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa

Grupy:

Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru

Punkty ECTS i inne:

2.00

Język prowadzenia:

polski

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

• wskazanie związku miedzy rozwojem literatury a kontekstami politycznymi, religijnymi, obyczajowymi i społecznymi,

• poszerzenie wiedzy o formach cenzury,

• rozwijanie umiejętności analizy wybranych tekstów w celu ukazania ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w pro-cesie kulturowym

Pełny opis:

Treści programowe

1. Uwagi o historii i formach cenzury; cenzura jako ograniczenie wolności twórcy;

2. Pisarze i ich dzieła wobec cenzury. Prześladowania z powodów:

- politycznych

- religijnych

- obyczajowych

- społecznych

3. Represyjna funkcja cenzury w kulturze - walka z niepokornymi ideami, lęk przed oryginalnością i nowatorstwem.

Literatura:

Literatura podstawowa

N. Machiavelli, Książę

G. Orwell, Folwark zwierzęcy

E.M. Remarque, Na Zachodzie bez zmian

K. Vonnegut Jr, Rzeźnia numer pięć

M. Luter, 95 tez

M. de Montaigne, Próby

Stendhal, Czerwone i czarne

N. Kazandzakis, Ostatnie kuszenie Chrystusa

G. Flaubert, Pani Bovary

V. Nabokov, Lolita

W. Faulkner, Azyl

J. Joyce, Ulisses

K. Kesey, Lot nad kukułczym gniazdem

A. Burgess, Mechaniczna pomarańcza

J. Heller, Paragraf 22

B. Literatura uzupełniająca

- Dzieje literatur europejskich t. I-II, pod red. Władysława Floryana,

  Warszawa 1983

- P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 1986

- B. Bałutowa, Powieść angielska XX wieku, Warszawa 1983

- J. Heistein, Literatura francuska XX wieku, Warszawa 1991

- M. Czarnecka, Historia literatury niemieckiej, Wrocław 2011

- E. Naganowski, Telemach w labiryncie świata, Warszawa 1962

- Wybrane numery "Literatury na Świecie"

Kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną,

na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru,

podstawowe kryteria: znajomość tekstów literackich będących przedmiotem dyskusji konwersatoryjnych

 

Ceramika, jako arteterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu:

KZ-02-50-000006

Kod Erasmus:

03.1 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Nazwa przedmiotu:

Ceramika, jako arteterapia

Jednostka:

Instytut Sztuki

Grupy:

Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru

Punkty ECTS i inne:

2.00 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Język prowadzenia:

polski

Wymagania:

Ceramika, jako arteterapia KZ-02-50-000006

Skrócony opis:

Celem kursu jest poznanie podstaw technik ceramicznych w celu pracy z dziećmi.

      Spojrzenie na warsztat ceramiczny, jako rodzaj terapii zajęciowej prowadzonej z młodzieżą czy osobami starszymi.

      Proponowane tematy mogą być inspiracją do samodzielnego prowadzenia zajęć artystycznych i mogą służyć do

     budowania własnej kariery zawodowej. Nie są wymagane umiejętności wstępne.

      W trakcie spotkań studenci krok po kroku poznają metody formowania ceramiki, rodzaje mas plastycznych

      i podstawowe zagadnienia techniczne. Jest to idealny sposób, by w krótkim czasie zapoznać się możliwościami

      kreowania form przestrzennych, poznać metody zdobienia, proces wypału i szkliwienia.

      Zapraszamy do odbycia przygody artystycznej i poznania tajemnic ceramiki.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu konwersatoryjnego

- poznanie podstawowych zasad projektowania

- najprostsze techniki ceramiczne

- przykładowe prace artystyczne

B. Problematyka ćwiczeń - warsztatów

- wykonanie szkiców rysunkowych projektowanej ceramiki

- poznanie wstępnych umiejętności technicznych

- wykonanie płaskorzeźby lub medalionu

- modelowanie w glinie, zastosowanie kontrastowych faktur

- umiejętność przygotowania odpowiednich materiałów i stanowiska pracy

- podjęcie analizy swojej pracy i ocena jej na tle grupy

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Mattison Steve, Podręcznik ceramika, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006.

2. Warszaw Josie. Ceramika: poradnik praktyczny,

       Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004.

3. Katalogi związane z zagadnieniem ceramiki, ze zbiorów prowadzącego

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Król Anna, Rzeźba Młodej Polski, Muzeum w Legnicy, Legnica 1999.

B. Literatura uzupełniająca

1. Laseczka Konstanty, Keramos, Książka Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1948.

2. Laureat Monique, Rodin, Warszawa 1991.

3. Wieczorek Stanisław, Majewski Lech, Mistrzowie rzeźby, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 2004.

4. Katalogi z aktualnych wydarzeń artystycznych

Efekty uczenia:

Wiedza

• Wie, jak przeprowadzić proces kształtowania prac ceramicznych. Potrafi zaproponować

ciekawy pomysły plastyczny.

• Wie, jak modelować w glinie.

• Ma potrzebną wiedzę jak wykonać płaskorzeźbę w glinie ceramicznej.

Umiejętności

• Umie stosować podstawowe techniki ceramiczne.

• Umie zorganizować swoje stanowisko pracy, przygotować narzędzia rzeźbiarskie i wybrać

       odpowiednie materiały.

Kompetencje społeczne (postawy)

• Ma kompetencje, aby prezentować i omawiać swoje projekty plastyczne.

• Ma kompetencje, aby omawiać idee, które były inspiracją do powstania pracy rzeźbiarskiej.

• Umie oceniać z dystansem swoją pracę na tle dokonań grupy podczas przeglądu tematu.

Kryteria oceniania:

• Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu plastycznego

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie projektu, aktywności podczas zajęć

C. Podstawowe kryteria

     Ocena na podstawie projektu artystycznego i aktywności na

     zajęciach.

Praktyki zawodowe:

brak

 

Ceramika historyczna - warsztaty ceramiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu:

KZ-02-50-000013

Kod Erasmus:

03.1 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Nazwa przedmiotu:

Ceramika historyczna - warsztaty ceramiczne

Jednostka:

Instytut Sztuki

Grupy:

Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru

Punkty ECTS i inne:

2.00 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Język prowadzenia:

polski

Wymagania:

Ceramika historyczna - warsztaty ceramiczne KZ-02-50-000013

Skrócony opis:

Celem kursu jest pokazanie piękna i bogactwa ceramiki i próba wykonania kopii ceramiki historycznej.

      Podczas zajęć można poznać techniki średniowieczne i własnoręcznie, na bazie materiałów archeologicznych

      Własnoręcznie wykonać kopie obiektu muzealnego.

      Fakultet ma przystępną formę warsztatów artystycznych.

       Nie są wymagane umiejętności wstępne.

       W trakcie spotkań studenci krok po kroku poznają metody formowania ceramiki, rodzaje mas plastycznych

       i wstępne zagadnienia techniczne. Jest to idealny sposób, by w krótkim czasie zapoznać się możliwościami

       kreowania form przestrzennych, poznać metody zdobienia, proces wypału i szkliwienia.

       Zapraszamy do odbycia przygody artystycznej i poznania tajemnic ceramiki.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu

- poznanie podstawowych zasad projektowania

- najprostsze techniki ceramiczne

- przykładowe prace artystyczne

B. Problematyka ćwiczeń - warsztatów

- wykonanie szkiców rysunkowych projektowanej ceramiki

- poznanie wstępnych umiejętności technicznych

- wykonanie płaskorzeźby lub medalionu

- modelowanie w glinie, zastosowanie kontrastowych faktur

- umiejętność przygotowania odpowiednich materiałów i stanowiska pracy

- podjęcie analizy swojej pracy i ocena jej na tle grupy

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Mattison Steve, Podręcznik ceramika, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006.

2. Warszaw Josie, Ceramika: poradnik praktyczny,

       Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004.

3. Katalogi związane z zagadnieniem ceramiki, ze zbiorów prowadzącego

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Król Anna, Rzeźba Młodej Polski, Muzeum w Legnicy, Legnica 1999.

B. Literatura uzupełniająca

1. Laseczka Konstanty, Keramos, Książka Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1948.

2. Laureat Monique, Rodin, Warszawa 1991.

3. Wieczorek Stanisław, Majewski Lech, Mistrzowie rzeźby, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 2004.

4. Katalogi z aktualnych wydarzeń artystycznych

Efekty uczenia:

Wiedza

• Wie, jak przeprowadzić proces kształtowania formy ceramicznych. Potrafi zaproponować

       pomysł plastyczny.

• Posiada podstawową wiedze o jednej z technik historycznych.

• Wie, jak modelować w glinie.

• Ma potrzebną wiedzę jak wykonać płaskorzeźbę w masie ceramicznej.

Umiejętności

• Umie stosować podstawowe techniki ceramiczne.

• Umie zorganizować stanowisko pracy, przygotować narzędzia rzeźbiarskie i wybrać

       odpowiednie materiały.

Kompetencje społeczne (postawy)

• Ma kompetencje, aby prezentować i omawiać swoje projekty plastyczne.

• Ma kompetencje, aby omawiać idee, które były inspiracją do powstania pracy rzeźbiarskiej.

• Umie oceniać z dystansem swoją pracę na tle dokonań grupy podczas przeglądu końcowego.

Kryteria oceniania:

• Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu plastycznego

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie projektu, aktywności podczas zajęć

C. Podstawowe kryteria

     Ocena na podstawie projektu artystycznego i aktywności na

     zajęciach.

Praktyki zawodowe:

brak

 

Ciekawostki świata liczb

Informacje ogólne

Kod przedmiotu:

KZ-03-01-000020

Kod Erasmus:

(brak danych)

Nazwa przedmiotu:

Ciekawostki świata liczb

Jednostka:

Instytut Matematyki i Informatyki

Grupy:

Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru

Punkty ECTS i inne:

2.00 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Język prowadzenia:

polski

Skrócony opis:

Wykład przedstawia w sposób przystępny historię i rozwój

pojęcia liczby jako obiektu matematycznego, a następnie prezentuje znane jak i mniej znane liczby. W czasie wędrówki po świecie liczb poznamy nie tylko "ważne" liczby oraz ich konotacje kulturowe, lecz także ludzi - ich twórców i badaczy.

 

 

Człowiek w filmach Krzysztofa Kieślowskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu:

KZ-05-00-000024

Kod Erasmus:

(brak danych)

Nazwa przedmiotu:

Człowiek w filmach Krzysztofa Kieślowskiego

Jednostka:

Wydział Teologiczny

Grupy:

Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru

Punkty ECTS i inne:

2.00 https://usosweb.uni.opole.pl/img/tip_info.gif

Język prowadzenia:

polski

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedstawienie twórczości filmowej Krzysztofa Kieślowskiego (1941-96) w perspektywie humanistycznej, społecznej i etycznej. Wprowadzenie do umiejętności analizy filmu. Wyrobienie umiejętności odczytywania filmu jako tekstu kulturowego (etycznego, społecznego, metafizycznego).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin