Encyklopedia Katolicka T.03(C-D).pdf
(
12641 KB
)
Pobierz
KATOLICKI
UNIWERSYTET
LUBELSKI
KATOLICKA
Tom III
CENZOR — DOBSZEWICZ
pod redakcją
ROMUALDA Ł U KAS Z Y KA
LUDOMIRA BIEŃKOWSKIEGO
FELIKSA
GRYGLEWICZA
LUBLI
N
1989
c
CENZOR (łac.
censor
rzeczoznawca, sędzia, krytyk),
w prawie rzym. — urzędnik czuwający nad obyczajami obywateli
i określający kary za przestępstwa; w prawie kośc. — sprawujący
kontrolę pism i druków pod kątem ich zgodności z zasadami
wiary i moralności chrzęść. ( -> cenzura kościelna).
Urząd c. pierwszy ustanowił w V w. prz.Chr. król Rzymu
Serwiusz Tuliusz, zlecając go konsulom; 443 prz.Chr. uprawnie
nia te przejęła specjalna magistratura, zw. cenzurą; w I w.
prz.Chr. c. czuwał też nad obyczajowym i mor. aspektem pism.
Urząd c. kościelnego sprawowali papieże, ord. miejsca,
prof, uniwersytetów kat., przełożeni zakonni. Nie jest on urzę
dem kośc. w ścisłym znaczeniu, gdyż do jego wykonywania nie
jest potrzebna władza święceń i jurysdykcji, lecz kurialnym,
który c. sprawuje z upoważnienia Kościoła. KPK nakazuje
(kan. 1393 § 1) ustanowienie c. przy każdej kurii biskupiej;
powołuje ich ordynariusz, jego wikariusz gen. lub też (podczas
wakansu stolicy biskupiej) wik. kapitulny, a w zakonie — wyższy
przełożony. Dekret Kongr. Doktryny Wiary z 19 III 1975
De
Ecclesiae pastorům vigilantia circa libros,
zachowując kodeksowe
prawo ordynariusza do mianowania c, zezwala Konferencjom
Biskupów na wyznaczenie odpowiedniej liczby c. dla danej
prowincji kośc, którzy byliby do dyspozycji kurii biskupich,
oraz na tworzenie komisji c, z którymi mogliby się konsultować
poszczególni ordynariusze. Obok stałego c. mogą być powo
ływani c. do poszczególnych dzieł. C. mogą być duchowni
mający odpowiedni wiek i wykształcenie. Przed objęciem urzędu
składają wyznanie wiary. C. w wykonywaniu swego urzędu
powinni się kierować wyłącznie zasadami doktryny Kościoła
odnoszącymi się do wiary i moralności, podawanymi przez
nauczycielski urząd Kościoła. Kanonistyka ustaliła normy,
którymi c. powinni kierować się przy dokonywaniu cenzury
dzieł. Są to normy doktrynalne (wskazówki dla c. do badania
nauki zawartej w dziełach), tekstowe (stosowane przy niektórych
księgach, np. bibl., liturg., wykazach odpustów, dekretach
kongregacji rzym.), dyscyplinarne (czas, miejsce, osoby wy
dające dzieło). Sąd, wyrażony najczęściej w formule
nihil obstat,
aliquid obstat
lub
concordat cum originali,
z datą i podpisem
przesyła c. do kurii biskupiej ; jest to jego prywatna opinia i nie
wiąże władzy kośc. w sposób bezwzględny. Przy cenzurze obra
zów obowiązują oddzielne normy.
CENZURA KOŚCIELNA (łac.
censura
egzamin, wyrok,
sąd, ocena), urzędowa kontrola pism lub książek pod względem
ich zgodności z zasadami wiary i moralności. Prawo kan. wy
różnia c.k. uprzednią — w odniesieniu do książek i pism przed
ich publikacją (nazwy tej użył 1848 po raz pierwszy pap. Pius IX),
oraz następczą, czyli represyjną, dotyczącą książek i pism opu
blikowanych; następstwem jej jest umieszczenie ich na -*• inde
ksie ksiąg zakazanych.
I.
DZIEJE
— W pierwszych wiekach chrześcijaństwa pisarze
przesyłali swe dzieła do aprobaty władzy kośc. ; np. św. Ambroży
— do bpa Sabina; Augustyn dziełko
Libri quattuor contra duas
epístolas Pelagianorum
— do pap. Bonifacego I. Do XIII w. brak
było jednak w tej sprawie specjalnych przepisów. Po raz pierwszy
prawo pisane zobowiązujące oddawanie dzieł do c.k. wprowa
dzono 1260 na kapitule gen. franciszkanów w odniesieniu do
członków zakonu. Pierwszym dokumentem normującym za
gadnienie c.k. w całym Kościele zach. (w związku z wynalezie
niem druku) była konstytucja Innocentego VIII
Inter multí
plices
z 17 XI 1487, w której papież nakazał pod kośc. karami
kontrolowanie wszystkich książek, traktatów i pism, bez względu
na tematykę, przez mistrza pałacu apost., a poza Rzymem przez
ord. miejsca. Przepisy tej konstytucji powtórzył pod tym samym
tytułem pap. Aleksander VI (1 VI1501); pap. Leon X na Soborze
Later. V w nowej konstytucji apost.
Inter sollicitudines
(4 V 1515)
nakazał zwiększenie liczby cenzorów, które to ustawy wpro
wadzono do prawa partykularnego; w Polsce od 1532 c.k. spra
wowała Akademia Krakowska. Sobór Tryd. w wyd. 8 IV 1546
Decretum de editione et usu sacrorum librorum
oraz 24 III 1564
De libris prohibitis regulae decem
podał szczegółową procedurę
przeprowadzania c.k. Ostatnią instancją w sprawach c.k. były
odtąd kongregacje rzym., zwł. Kongr. Inkwizycji i Kongr.
Indeksu. Pełnej kodyfikacji i reformy zasad c.k. dokonał pap.
Leon XIII w konst.
Officiorum ac munerum
z 25 I 1897, której
przepisy przejął KPK (kan. 1385-1394). Reformę prawa kodekso
wego odnośnie do c.k. przeprowadziła Kongr. Doktryny Wiary
dekretem
De Ecclesiae pastorům vigilantia circa libros
z 19 III 1975.
II.
PRAWO OBOWIĄZUJĄCE
— Władzę c. k. sprawuje papież po
przez kongregacje rzym. (od 1965 przez Kongr. Doktryny Wiary)
oraz bpi rezydencjalni indywidualnie, na synodach lub Konfe
rencjach Biskupów poprzez cenzorów, mających w tej sprawie
określone kompetencje i kierujących się specjalnymi normami
(-*• cenzor); normy zawiera notyfikacja Kongregacji Doktryny
Wiary z 15 I 1971 i dekret z 19 III 1975.
1. C.k. podlegają bez względu na formę i objętość — I
o
księgi
Pisma św. z przypisami oraz ich przekłady, które można wy
dawać tylko za aprobatą Stolicy Apost. lub ord. miejsca ze
względu na wierność i nienaruszalność tekstu; ordynariusz
W. Szczepański,
Nowy indeks książek zakazanych oraz jego uzasadnienie,
dzieje i nowe prawo,
Kr 1903, 302-310; A. Boudinhon,
La nouvelle législation
de l'index,
P 1925'°, 206-207; E. Gagnon,
La censure des livres,
Quebec
1945,135-140; N. Sonntag,
Censorship of Special Classes of Books,
Wa 1947;
J.A. Godwine,
Problems Respectings the Censorship of Books,
Jur 10 (1950)
152-183; D. Wiest,
The Precensorship of Books,
Wa 1954, 134-145; J.C. Gal-
houn, NCE
III
392-394; L. McReavy,
The Abrogation of the Index of Pro
hibited Books,
CRev 51 (1966) 970; H. Misztal,
Cenzura uprzednia pism i dru
ków w Koíciele zachodnim,
Lb 1968 (mpsBKÜL); tenże,
Kościelni c. ksiąg,
RTK
2! (1974) z. 5, 81-94; AAS 67 (1975) 281-284.
Henryk
Misztal
i
2
CENZURA KOŚCIELNA
może zezwolić katolikom na opracowywanie i wydawanie
przekładów wspólnie z -> braćmi odłączonymi; 2° księgi
liturgiczne i ich przekłady, które można wydawać z upo
ważnienia Konferencji Bpów po uprzedniej aprobacie Stolicy
Apost.; przy ponownym wydawaniu tych ksiąg i przekładów
zgodność z oryginałem poświadcza ord. miejsca wydania (por.
dekret Kongr. Doktryny Wiary
De editione librorum liturgicorum
z 25 I 1966); 3° książki z modlitwami do użytku prywatnego,
po aprobacie przez ord. miejsca; 4° katechizmy i in. wy
dawnictwa do nauczania prawd wiary oraz ich przekłady po
aprobacie ord. miejsca lub Konferencji Bpów; 5° podręczniki
szkolne z zakresu Pisma Św., teologii, prawa kan., historii
Kościoła oraz do nauczania prawd wiary i moralności po apro
bacie ordynariusza; 6° obrazy o tematyce rei. przeznaczone do
kultu aprobatą ordynariusza. Zaleca się, aby wszystkie publikacje
zawierające treść odnoszącą się w sposób specjalny do wiary
i moralności posiadały kośc. aprobatę. W kościołach i kaplicach
wolno rozpowszechniać tylko takie pisma dotyczące wiary i oby
czajów, które mają kośc. aprobatę.
Pozwolenia na druk udziela ord. miejsca zamieszkania autora
lub miejsca wydania dzieła. Można zwracać się do jednego z wy
mienionych ordynariuszy, a nawet bezpośrednio do Stolicy
Apost., jednak w wypadku odmowy odniesienie się do in.
ordynariusza powinno zawierać o tym wzmiankę. Pozwolenie
w formie reskryptu na wydawane dzieła powinno zawierać
nazwisko autora, tytuł dzieła, opinię i nazwisko cenzora (w wy
padku szczególnych okoliczności nazwisko cenzora można po
minąć), a pod treścią reskryptu — nazwisko ord. miejsca, datę
i miejsce. Ordynariusz odmawiając pozwolenia na druk po
winien podać autorowi dzieła powody odmowy.
2. Specjalne przepisy o c.k. dotyczą: I
o
pism odnoszących się
w jakikolwiek sposób do ~> beatyfikacji i ->• kanonizacji,
które mogą być publikowane za zezwoleniem Kongr. do Spraw
Kanonizacji; 2° autentycznych zbiorów modlitw i dobrych
uczynków, z którymi Stolica Apost. złączyła odpusty; wykazy
odpustów mogą być wydawane za zezwoleniem Penitencjarii
Apostolskiej, a książki, spisy, kartki itp. zawierające modlitwy
odpustowe z notatką o miejscu i czasie ich udzielenia — za
zezwoleniem ord. miejsca; 3° zbiorów dekretów kongregacji
rzym., które można ponownie wydawać po zezwoleniu kie
rownika odnośnej kongr. i zachowaniu warunków przez niego
ustanowionych ; 4° nowych wydań i przekładów dzieła, ponieważ
zatwierdzenie oryginału nie obejmuje przekładów; przedruk
dzieła nie podlega ponownej c.k., gdyż kanoniści nie uważają
go za nowe wydanie.
Wzmiankę o przeprowadzeniu c.k. zamieszcza się na po
czątku lub na końcu dzieła, podając nazwisko ord. miejsca,
datę i miejsce zezwolenia na druk.
Z c.k. związany jest zakaz wydawania książek i in. pism do
tyczących wiary i moralności przez duchownych diec. bez zezwo
lenia ord. miejsca i przez zakonników bez zezwolenia przeło
żonego zak.; podobnie duchowni diec. i zakonnicy bez zezwo
lenia ord. miejsca nie mogą pisywać do dzienników, periodyków,
ulotek, które otwarcie występują przeciwko wierze kat. lub
dobrym obyczajom. Świeccy katolicy mogą pisywać do takich
pism tylko z ważnej i rozumnej przyczyny. Kary za nieprzestrze
ganie przepisów dotyczących c.k. oraz indeksu książek zakaza
nych zniesiono 1966.
W. Szczepański,
Nowy indeks książek zakazanych oraz jego uzasadnienie,
dzieje i nowe prawo,
Kr 1903; A. Boudinhon,
La nouvelle législation de l'index,
P 1925
10
; J. Fijalek,
Początki c. prewencyjnej,
w:
Studia staropolskie,
Kr 1928,
I 135-144; P. Gillet,
De censura librorum,
IusPont 11 (1931) 56-61 ; E. Jombart,
DDC III 157-160; A. Petrani,
Indeks książek zakazanych i jego rozciągłość,
AK 32(1933) 291-299; E. Gagnon,
La censure des livres,
Quebec 1945; D.
Wiest,
The Precensorship of Books,
Wa 1953 ; M. Amen,
Ecclesiastical Reaction
and Legislation against Obscene Literature before the Code of Canon Law,
Jur 23(1963) 180-213; AAS 57(1965) 952-955; AAS 58(1966) 445, 1196;
H. Misztal, C.
uprzednia pism i druków w Kościele zachodnim,
Lb 1968
(mpsBKUL); J. Krukowski,
Zagadnienie indeksu książek zakazanych w świetle
posoborowych dokumentów Stolicy Apostolskiej,
PK 13 (1970) z. 1-2, 217-227;
AAS 63 (1971) 234-236; H. Misztal,
Cenzura uprzednia w ustawodawstwie
Kościoła zachodniego do Soboru Trydenckiego,
RTK 20(1973) z. 5, 101-113;
AAS 67 (1975) 281-284; J.R. Bar,
Zmiana przepisów kanonicznych o wydawaniu
książek treści religijnej,
PK 19(1976) z. 1-2, 93-97; H. Misztal,
A
.c.
wydaw
nictw w świetle dekretu „De Ecclesiae pastorům vigilantia circa libros",
RTK
23 (1976) z. 5, 85-95.
Hent yk Mis!tal
CENZURY KOŚCIELNE (łac.
censeo
obliczam, szacuję,
sądzę, mniemam), kary nakładane przez przełożonego kośc. na
osoby, które popełniły przestępstwo kośc. i trwają w uporze
— w celu skłonienia ich do poprawy [c. = cenzura].
Od III w. zaczęto w Kościele wymierzać kary, od których
uwalniano w momencie poprawy przestępcy. Dla odróżnienia
od kar odwetowych nazywano je c. Papież Innocenty III ustalił
1214, że c. jest -*• ekskomunika, -> interdykt i -*• suspensa;
wyraźne sprecyzowanie różnic między karami poprawczymi
i odwetowymi nastąpiło dopiero w pocz. XVI w. Sobór Tryd.
polecił bpom stosowanie tak ostrych środków karnych, jak
ekskomunika, z umiarem i po dłuższym zastanowieniu (sesja
XXV, c. 3
De ref.);
najpierw powinni oni stosować łagodniejsze
środki karne (pokuty, kary odwetowe). Zalecenie to przyjęto
w KPK (kan. 2214 § 2, 2241 § 2) w stosunku do wszystkich kar.
1. C. pozbawia pewnych dóbr duchowych (np. udzielanie
i przyjmowanie sakramentów Św., wykonywanie władzy święceń
¡ jurysdykcji) lub materialnych złączonych z duchowymi (np.
urzędy kośc, beneficja i dochody z nich płynące) w celu naprawy
porządku pubi., naruszonego przez przestępstwo, oraz poprawy
przestępcy. Kanoniści przyjmują, że c. służy przede wszystkim
celowi poprawczemu; może więc być wymierzona tylko prze
stępcom wykazującym pogardę dla ustawy i sankcji karnej i nie
na czas ściśle określony lub dożywotnio.
2. Do c. KPK zalicza ekskomunikę, suspensę i interdykt
(kan. 2255 § 1), z których interdykt i suspensa mogą być także
karami odwetowymi (kan. 2255 § 2) ; w razie wątpliwości domnie
mywa się, że są c.
I
O
Ze względu na sposób wymiaru dzieli się c. na
latae sen-
tentiae,
w którą popada się przez sam fakt popełnienia prze
stępstwa, oraz
ferendae sententiae,
którą wymierza sędzia lub
przełożony wyrokiem sądowym lub dekretem administracyjnym
(kan. 2217 § 1 n. 2); wyrok lub dekret wyd. w wypadku kary
latae sententiae
posiada więc jedynie charakter deklaratywny;
karami
latae sententiae
ścigane są cięższe przestępstwa. Podział
ten jest właściwy tylko prawu kościelnemu.
2° Ze względu na formę wymiaru c. może być przewidziana
przez ustawę lub nakaz przełożonego
(a iure)
oraz wymierzona
nakazem prawnym lub wyrokiem skazującym
(ab nomine);
c.
ferendae sententiae
przewidziana prawem przed wyrokiem
skazującym jest
a iure tantum,
a po wyroku
a iure
oraz
ab ho
rnině,
lecz uważana jest za karę
ab homine
(kan. 2217 § 1 n. 2,3).
3° Ze względu na zastrzeżenie są c. zastrzeżone i nie zastrze
żone (kan. 2245 § 1). C. zastrzeżone zarezerwowane są ord.
miejsca, a w wypadku zarezerwowania Stolicy Apost. zastrze
żone w sposób zwykły
(simpliciter),
specjalny
(speciali modo)
i bardzo specjalny
(specialissimo modo).
Wg kan. 2245 § 4 c.
latae sententiae
nie są zastrzeżone, chyba że w poszczególnym
wypadku prawo wyraźnie stanowi coś przeciwnego. Zastrzeżenie
c. jest równoznaczne z zastrzeżeniem absolucji od grzechu tylko
w wypadku c, które zabraniają przyjmowania sakramentów Św.;
do takich c należy ekskomunika i interdykt personalny (kan.
2246 § 3, 2260 § 1, 2275 n. 2). Z uwagi na wielką liczbę c. zastrze
żonych w KPK w dyskusji nad jego rewizją wysunięto postulat
zmniejszenia ich liczby i zniesienia stopni w c. zastrzeżonych
Stolicy Apost.
(Principia quae CIC recognitionem dirigant,
CV 1968, 53).
3. C. raz wymierzona wyrokiem lub dekretem przełożonego,
czy zaciągnięta siłą faktu, zobowiązuje do zaniechania czynności
zabronionych. Przy c.
latae sententiae
winowajca wolny jest od
jej wykonania, jeśli pociągnęłoby to jego zniesławienie (kan.
2232 § 1); wniesienie -*• apelacji (II 3) od wyroku lub dekretu
przełożonego rodzi tylko skutek dewolutywny (kan. 2243).
Ta sama osoba może popaść w większą liczbę c. (zbieg c.)
wg zasady
tot poenae, quot delieta. C. latae sententiae
zwie
lokrotnia się: przez popełnienie kilku różnych przestępstw za
grożonych c, przez kilkakrotne popełnienie tego samego
4
3
CERAMI S
przestępstwa zagrożonego c. lub ukaranie c. tej samej osoby za
jedno przestępstwo przez różnych przełożonych. C.
ab homine
zwielokrotnia się, jeżeli przełożony wydał kilka nakazów lub
wyroków albo zagrożenie c. powtórzył w tym samym nakazie
lub wyroku kilkakrotnie (kan. 2244).
4. Zwolnienie z c. może nastąpić tylko przez -> absolucję
(kan. 2248 § 1); poprawa przestępcy uprawnia go do żądania
absolucji od przełożonego ; przełożonemu nie wolno jej odmówić,
jeśli sprawca przestępstwa okazał skruchę, zadośćuczynił za
wyrządzoną szkodę i naprawił zgorszenie albo przynajmniej
zobowiązał się wypełnić powyższe (kan. 2248 § 2). Absolucji
udziela się w zakresie zewn., gdyż c. jako kara wywiera skutki
przede wszystkim w tym zakresie; ma to także znaczenie w za
kresie wewnętrznym. Absolucja dana w zakresie wewn. wystarcza
niekiedy również w zakresie zewn. i po jej otrzymaniu można
np. przystępować publicznie do sakramentów, o ile to nie po
woduje zgorszenia; jeżeli jednak udzielenie absolucji nie może
być udowodnione ani domniemane, przełożony może żądać
zachowania c, dopóki nie nastąpi zwolnienie z niej w zakresie
zewn. (kan. 2251). Absolucji może udzielić przełożony, który
karę ustanowił, jego zwierzchnik, następca w urzędzie oraz jego
delegat (kan. 2236 § 1).
I
o
W wypadkach zwyczajnych absolucji od c.
latae sententiae
nie zastrzeżonej może udzielić mający nad winnym jurysdykcję
w zakresie zewn., tj. ord. miejsca lub wyższy przełożony zak.,
a w zakresie wewn. (sakramentalnym) każdy spowiednik (kan.
2253). Od c. zastrzeżonej Stolicy Apost. w sposób zwykły lub
specjalny może udzielić absolucji ord. miejsca, z wyjątkiem c.
związanych z wyjawieniem sekretu Kongr. Doktryny Wiary
oraz ekskomuniką, w którą popadają duchowni święceń wyższych
oraz osoby usiłujące zawrzeć z nimi małżeństwo, choćby tylko
cywilne, i aktualnie razem współżyjące; władzę tę bpi mogą de
legować spowiednikom (motu proprio
Pastorale munus
z 30 XI
1963, 14). Od c. zastrzeżonych prawem partyk. lub rozkazem
przełożonego w kleryckim zak. wyjętym może rozgrzeszyć
spowiednik mający jurysdykcję do spowiadania od ord. miejsca
(kan. 519). Od c. wiążącej mocą orzeczenia
(ab homine)
uwolnić
może przełożony, który wydał orzeczenie, jego następca w urzę
dzie oraz delegat (kan. 2245 § 2).
2° W niebezpieczeństwie śmierci każdy kapłan, nawet nie
posiadający jurysdykcji do spowiadania, może udzielić absolucji
od wszystkich grzechów i c. w jakikolwiek sposób zastrzeżonych
lub notorycznych (kan. 882). Absolucja ta ma znaczenie tylko
w zakresie wewn., dlatego jeśli c. jest notoryczna lub pubi.,
penitent po wyzdrowieniu ma postarać się o absolucję u od
powiedniego przełożonego; w wypadku c.
ab homine
lub zastrze
żonej Stolicy Apost. w bardzo specjalny sposób penitent ma
obowiązek odniesienia się w ciągu miesiąca po wyzdrowieniu
(pod groźbą ponownego popadnięcia w c. tego samego rodzaju)
do przełożonego, który wymierzył c, do Penitencjarii, do bpa
lub in. kapłana, mającego odpowiednią władzę, celem otrzy
mania odpowiednich zleceń (kan. 2252); jeżeli c. była zastrze
żona ordynariuszowi lub Stolicy Apost. w sposób zwykły lub
specjalny, nie ma obowiązku odniesienia się po zlecenia.
3° W wypadkach naglących, jeśli z zachowania c. wynika
wielkie niebezpieczeństwo lub zniesławienie penitenta lub jeżeli
przeżywa on przykrość z powodu pozostawania w grzechu
ciężkim, każdy spowiednik może udzielić absolucji od wszystkich
c.
latae sententiae,
w jakikolwiek sposób zastrzeżonych. Spo
wiednik jest obowiązany nakazać penitentowi, pod groźbą po
nownego popadnięcia w c. tego samego rodzaju, odniesienie się
w ciągu miesiąca do Penitencjarii, bpa lub in. przełożonego,
mającego odpowiednią władzę; penitent po otrzymaniu odpo
wiedzi powinien spełnić zlecenia (kan. 2254 § 1), popada zaś
ponownie w tego samego rodzaju c, gdyby tego zaniechał.
O ile odniesienie się do przełożonego po zlecenia byłoby mo
ralnie niemożliwe, spowiednik może dać absolucję bez nakłada
nia obowiązku udania się po nie (kan. 2254 § 3).
A. Bridge, DDC
III 170-233; F.
Roberti,
De delictis et poenis,
R
1940,1 1,
207-235;
M. Myrcha,
Prawo karne,
Wwa
I960, II 1, 122-140, 160-219, 460-484,
564-685;
Michiels D,
II 426-503;
P. Pellegrini,
lus ecclesiasticum poenale.
Na
1967, III 14-144; I.
Palla/zini, DMC
I 636-647.
Józef Krukowski
CEOLFRYD, Ceolfrith, Św., ur. ok. 642, zm. 25 IX 716
w Langres (Szampania), opat, organizator życia zakonnego.
Ok. 660 wstąpił do benedyktynów w Gilling, nast. przebywał
w klasztorze w Ripon, gdzie po przyjęciu święceń kapł. był
mistrzem nowicjatu; 674 mianowany przeorem klasztoru św.
Piotra w Wearmouth przez Benedykta Biscopa, towarzyszył mu
678 w podróży do Rzymu; ofiarował papieżowi jeden ze spo
rządzonych jego staraniem kodeksów ->
Wulgaty (Codex amia-
tinus,
przechowywany w Biblioteca Laurenziana we Florencji);
682 został opatem nowo wybudowanego klasztoru św. Pawła
w Jarrow, a od 690 drugiego klasztoru św. Piotra w Wearmouth,
które pod jego kierownictwem stały się ośrodkiem kultury
i wzorem dyscypliny; C. odegrał ważną rolę w przeszczepianiu
na teren Wysp Bryt. liturgii rzym. (m.in. obchodu Wielkanocy
i obrzędu -> tonsury); wiedzy i świętości C. dał wyraz jego uczeń
Beda Czcigodny (PL 94,724-727; 95,271-278;
Venerabiiis Bedae,
opera histórica,
Ox 1896, I 388-404, wyd. Ch. Plummer). Święto
w diec. Langres 25 IX.
ASanc Sept
VII 123-137;
H. Leclercq, DACL
II 3260-3271;
Zimmermann
III 101-104;
J. Cecchetti, ECat
III 1306-1307;
Baudot-Chaussin
IX 520-521;
F. O'Briain, DHGE
XII 147; GM.
Fusconi. BS
III 1126-1128;
H.E. Aikins.
NCE
III 402-403.
Mare
k
Zahajkiewicz
CEP ARI
VIRGILIO
SI, ur. 1564 w Panicale (Perugia), zm.
14 III 1631 w Rzymie, teolog, hagiograf, pisarz ascetyczny.
Do zakonu wstąpił 1582; był prof, teologii w Parmie i Padwie,
wykładowcą języka hebr. w Kolegium Rzym., rektorem kole
giów we Florencji i Rzymie, kaznodzieją w wielu miastach
włoskich. Jako postulator w sprawie kanonizacji świętych jez.
(m.in. Ignacego Loyoli i Franciszka Ksawerego) ułożył
Direc-
torium canonisationis sanctorum,
włączone przez pap. Benedykta
XIV do kodeksu prawodawstwa hagiograficznego
(De servorum
beatificatione et beatorum canonisatione).
Główne dzieło hagio-
graficzne C. o Alojzym Gonzadze (z którym studiował teologię)
— Vita del beato Luigi Gonzaga
(R 1606) — wydano w pol.
przekładzie Sz. Wysockiego pt.
Żywot błogosławionego Alojzego
albo Ludwika Gonzagi
(Kr 1609); wznawiane 4-krotnie — PI
1872, Kr 1891, Mikołów 1891, Kr 1910-przyczyniło się znacznie
do spopularyzowania sylwetki Alojzego na Śląsku. C. opracował
kilka in. żywotów (Jana Berchmansa, Franciszka Borgiasza,
Franciszki Rzymianki, Marii Magdaleny Pazzi), z których do
Acta sanctorum
czerpali -> bollandyści.
Sommervogel
II 957-965;
Koch
JL 311;
Estr
XIV 120;
EstrSer
III 61;
C. Testore, ECat
III 1307;
B. Schneider, LThK
II 994.
Ludwik Grzebień
CEPHAS (Hasankeyf n. Tygrysem w Turcji), bpstwo
staroż. w Mezopotamii; znanych 2 bpów z IV i V w.; w później
szym okresie było stolicą bpstwa jakobickiego.
CERADZ KOŚCIELNY, parafia w dekanacie bukowskim
w archidiecezji poznańskiej.
Kościół par. św. Stanisława, ufundowany przed 1298 przez
Odrowążów Ceradzkich, 1556-86 należał do protestantów (1562-
-65 ministrem zboru był E. Gliczner); z poi. XVI w. pochodzi
późnogot. kościół o gwiaździstym sklepieniu i 3-bocznie zam
kniętym prezbiterium; w końcu tegoż wieku dobudowano ka
plicę renesansową; do zabytków należą rzeźby got.
Św. Anna
z Dzieciątkiem, Chrystus zmartwychwstały, Chrystus frasobliwy
oraz
Tron Łaski;
w kaplicy są nagrobki renesansowe Andrzeja.
Jankowskiego (zm. 1565) i Stefana Potulickiego (zm. 1572).
J.
Łukaszewicz,
Krótki opis historyczny kościołów parochialnych [...] w daw
nej diecezji poznańskiej, Pz
1858, I 256-258;
Zabytki wielkopolskie. Ilustrowany
przewodnik po Poznaniu i Wielkopolsce,
Pz
1929, 140-141;
Nowacki DAP
II
459-460;
SzmPz
167-168;
Z. Bialtowicz-Krygierowa,
Sztuka gotycka,
w:
Dzieje Wielkopolski,
Pz
1969, I 419;
A. Sajkowski,
Kultura okresu renesansu,
w:
Dzieje Wielkopolski, Pz
1969, I 581.
Konrad Lutyński
CERAMUS, Keramos (obecnie ören w Turcji), bpstwo
staroż. w metropolii Stauropolis w rzym. prowincji Karia;
powstało na pocz. IV w., a przestało istnieć w końcu XII w.;
znanych 4 bpów z V-LX w.; od XVIII w. bpstwo tytularne.
Mirosław
Daniluk
CERAMUSSA
CERAMUSSA (niezident. miejscowość w Algierii), bpstwo
staroż. w rzym. prowincji Numidia; znany 1 bp z V w.; obecnie
bpstwo tytularne.
CERASA, Kerasa (niezident. miejscowość w Turcji),
bpstwo staroż. w metropolii Sardes w rzym. prowincji Lidia;
powstało na pocz. IV w. ; znanych 4 bpów z V-IX w. ; obecnie
bpstwo tytularne.
rza, -*• pontyfikału i -»• rytuału. Rozróżnia się c. papieski (zw.
rzymskim), c. biskupi i c. parafialny, czyli proboszczowski;
odpowiednikiem c. jest w zakonach
liber consuetudinum
zw.
-»• zwyczajnikiem, zawierający przepisy liturg. zakonu (niekiedy
nawet klasztoru); w Kościele wsch. natomiast —
archieratikon.
1. Ceremoniał papieski
(Caeremoniale romanům) —
powstał w oparciu o
Ordines romani;
pierwszy c, zatytułowany
Liber caeremoniarum romanae Curiae,
zredagowano w XV w.
na podstawie
Ordinarium
pap. Innocentego III (1198-1216) oraz
Ordinarium sanctae romanae Ecclesiae
kard. G. Stefaneschiego
(zm. 1343); 1488-91 z polecenia pap. Innocentego VIII Agostino
Patrizi (Piccolomini) przy udziale G. Burcardo opracował nowy
c. (PL 78, 1399-1402); wydał go C. Marcello pt.
Rituum eccle-
siasticorum sive sacrarum caeremoniarum sanctae romanae
Ecclesiae libri tres
(Ve 1516); c. ten mimo sprzeciwu P. de Grassis
(PL 78, 855, 1401-1406) zaaprobował pap. Leon X i uznał
za obowiązujący; poszerzył go G. Catalani, i dołączywszy do
niego komentarz, wydał jako
Sacrarum caeremoniarum sive
rituum ecclesiasticorum sanctae romanae Ecclesiae...
(I-II, R 1750-
-51); 1945 pap. Pius XII konst.
Vacantis Apostolicae Sedis
(AAS
38 (1946) 97) nazwał go
C. romanům.
Zawiera obok norm
ogólnych, dotyczących celebry papieża (cz. III), ceremonie
elekcji, konsekracji i koronacji pap., koronacji cesarzy i królów,
kanonizacji świętych oraz nadawania kardynalatu (cz. I); podaje
też przepisy odprawiania (przez papieża lub z jego udziałem)
mszy, oficjum i in. obrzędów związanych z rokiem liturg. (cz. II).
F. Ehrle,
Zur Geschichte des päpstlichen Hofzeremoniells im 14. Jahrhun
dert,
ALKGMA V 565-602; Nowowiejski
in
141-146; J. Baudot, DACL II
3296-3297; Eisenhofer I 110; M. Andrieu,
L' ..Ordinaire de la chapelle papale"
et le cardinal Jacques Gaetanl Stefaneschi,
EL 49 (1935) 230-260; M. Lalmant.
DDC III 256-258; R. Lesage, DPLR 192-193; F. Wasner, LThK II 940;
tenże,
Agostino Patrizi und das ,.C. romanům",
R 1959; Righetti I 337.
2. Ceremoniał biskupi
(Caeremoniale episcoporum) —
Geneza jego wiąże się z upowszechniającą się w XVI w. praktyką
sprawowania przez bpów liturgii na wzór pap., w otoczeniu tzw.
dworu biskupiego (-* asysta, -»• kuria biskupia).
C. ten powstał w oparciu o c. papieży przy uwzględnieniu
metropolitalnych, diec, kolegiackich i opackich
ordines
(z XI-
-XV w.); pierwszy c. biskupi, pt.
De caeremoniis cardinalium
et episcoporum in eorum dioecesibus
(I-II, Ve 1564), opracował
Paris de Grassis; 1582 pap. Grzegorz XIII, za radą kard. ->
Karola Boromeusza, powołał komisję do zredagowania oficjalne
go c; wyd. jako
C. episcoporum,
został promulgowany 1600
przez pap. Klemensa VIII dla całego Kościoła zach. (we Francji
przyjęto go dopiero w 2. poł. XIX w.); 1650 na polecenie pap.
Innocentego X oraz 1727 na żądanie pap. Benedykta XIII uka
zały się kolejne jego wyd., uwzględniające liczne poprawki;
1752 na polecenie pap. Benedykta XIV skorygowano go po
nownie i poszerzono o przepisy ustalające precedencję i odda
wanie honorów dygnitarzom kośc. i przedstawicielom władzy
cywilnej; 1886 pap. Leon XIII polecił wydać typiczny c bpów,
który w XX w. kilkakrotnie wznawiano (np. 1902, 1948); motu
proprio
Pontificalia insignia
oraz instrukcja Kongr. Obrzędów
Pontificalis ritus
z 1968, wyd. w związku z postanowieniem
Soboru Wat. II (KL 25), wyeliminowały z niego ceremonie przy
jęte z etykiety dworskiej. C. biskupi zawiera przepisy celebry ->
pontyfikalnej i tzw. mszy prywatnej bpa, oraz celebry -» kon
wentualnej (mszy i oficjum godzin kan.); przepisy te dotyczą zwł.
szat celebransa i insygniów jego władzy, sprzętu i ksiąg liturg.,
śpiewu, gestów, a także funkcji asysty (wyższej i niższej) oraz
służby kośc; ponadto zamieszcza ceremonie objęcia diecezji,
-> ingresu bpa do katedry, rocznicy jego wyboru i konsekracji
(-*• aniwersarz), rocznicy śmierci jego poprzedników i człon
ków kapituły, obrzędy związane z synodem prow, i diec,
nabożeństwo w związku z chorobą, śmiercią i pogrzebem bpa
oraz normy udzielania -> odpustów i -»• biskupiego błogosła
wieństwa. Projekt nowego c bpów z 1975 przystosowano do
zasad ustalonych w posoborowych księgach liturgicznych.
G. Catalani, C.
episcoporum commentariis illusi rat
urn
I-II, R 1744,
P 1860; S. Jamiołkowski, EKośc III 198-199; S. Gall, PEK V 375-376;
Nowowiejski III 146-149; J. Baudot,
Le cérémonial,
P 1913; P. Martinucci,
Mirosław
Daniluk
CERASUS bpstwo tytularne ->• Giresun.
CERBALI (niezident. miejscowość w Tunezji), bpstwo sta
roż. w metropolii Kartagina w rzym. prowincji Afryka Pro-
konsularna; znany 1 bp z VI w.; obecnie bpstwo tytularne.
CERCINA (wyspy Kerkena w Tunezji), bpstwo staroż.
w rzym. prowincji Byzacena; znany 1 bp z V w.; obecnie bpstwo
tytularne.
CERCLES CATHOLIQUES d'OUVRIERS, koła robotni
cze we Francji, zakładane w celu szerzenia wśród robotników
ducha ewangelicznego i przywrócenia im humanitarnych wa
runków życia.
Pierwsze kat. koło robotnicze powstało 1864 w dzielnicy
Montparnasse w Paryżu; jego założycielem był ks. M. Maignen,
członek -»• Konferencji św. Wincentego a Paulo; zaangażowany
1871 do pracy w tym kole A. de Mun podjął 1872 szeroką akcję
organizowania kół robotniczych w całym kraju ; współpracowali
z nim R. La Tour du Pin i L. Harmel; ruch ten 1880 miał ok.
40000 członków, zrzeszonych w ponad 100 kołach.
Koła miały 2 zadania: I
o
pracę ideowo-oświatową, kultu
ralną i rei. w duchu kat., a także stworzenie więzi pomiędzy
robotnikami a inteligencją, co w odezwie do narodu franc,
przedstawił de Mun
(La question sociale au XIX
e
siècle. Un
siècle
1900); 2° wypracowanie kat. doktryny społ., czego
miała dokonać zał. 1881 Conseil des Etudes de l'Oeuvre des
Cercles, która 1882 wydała odezwę domagającą się, by umowa
0
pracę zapewniała robotnikowi: możność założenia rodziny
1 jej utrzymania na poziomie zgodnym z potrzebami stanu,
możność awansu społ. oraz możność odkładania oszczędności
na wypadek trudności gosp., bezrobocia, choroby itp.
Wkrótce nastąpił spadek liczby kół (1893 liczyły 15 000
członków), na który złożyły się liczne przyczyny; najważniejszą
było antykośc. nastawienie rządów republikańskich, a w kołach
kierownictwo oficerów (de Mun, La Tour du Pin i in.) o poglą
dach monarchistycznych, co nadawało organizacji charakter
paramilitarny; nast. patronalistyczny charakter organizacji,
którą kierowała inteligencja rekrutująca się w dużej mierze
z arystokracji, robotnicy zaś chcieli samodzielnej organizacji;
obojętność duchowieństwa wobec akcji społ. wśród robotników.
H. Guitton,
Le catholicisme social,
P 1945, 19-20, 117; R. Kothen,
La
pensée et l'action sociales des catholiques 1789-1944,
Lv 1945, 228-240; G. Hoog,
Histoire du catholicisme socialen France 1871-1944,
P 1946 (passim); H. Rollet.
Sur le chantier social. L'action des catholiques en France 1870-1940,
P 1955;
M. Vaussard,
Histoire de la démocratie chrétienne,
P 1956, 46-62; S. Jarocki,
Katolicka nauka społeczna,
P 1964; E. Coornaert,
La France,
w:
150 ans
de mouvement ouvrier chrétien,
Lv 1966, 207-266.
Czesław Strzeszewski
CEREA LIS bp, żył w 2. pol. V w. w pn. Afryce, polemista
antyariański. Był bpem w Castellum Ripae; ok. 480 prowadził
dysputę w Kartaginie z ariańskim bpem Maksyminem na temat
bóstwa Chrystusa i Ducha Świętego, której przebieg wraz
z argumentami przeciw nauce arian, zaczerpniętymi ze ST i NT,
podał w
Libellas contra Maximinum arianum
(PL 58, 757-768);
484 brał udział w dyspucie z bpami ariańskimi, których wezwał
do Kartaginy król Wandalów Huneryk.
Bardenhewer IV 548-549; G. Bardy, Catholicisme II 829; Bober AP
345-346; A. Bober,
Studia i teksty patrystyczne,
Kr 1967, 205; J.M. Szymusiak,
M. Starowieyski, SWP 102.
Andrzej Bober
CEREMONIAŁ (łac.
caeremoniale
zbiór ceremonii),
księga z przepisami uroczystego (z asystą) sprawowania liturgii
w Kościele rzym.kat. ; jest kontynuacją księgi zw. -»• ordo, od
XIV w. określanej zamiennie
liber caeremoniarum, liber
lub
codex caeremonialis;
stanowi dopełnienie -* mszału, -> brewia
8
Plik z chomika:
Gabrysiania1602
Inne pliki z tego folderu:
Encyklopedia Katolicka T.02(B-C).pdf
(76344 KB)
Encyklopedia Katolicka T.01(A-B).pdf
(11141 KB)
Encyklopedia Katolicka T.03(C-D).pdf
(12641 KB)
Encyklopedia Katolicka T.04(D-E).pdf
(13173 KB)
Encyklopedia Katolicka T.05(F-G).pdf
(9610 KB)
Inne foldery tego chomika:
035 Joanna Chmielewska - Krowa Niebiańska [Audiobook PL]
69.rocznica PW
70. rocznica PW - chór
71. rocznica wybuchu PW
audiobook
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin