PYT. 3. CELE STOSOWANIA I ELEMENTY SKŁADOWE SUN I SOSN
SUN
CELE SYSTEMU UTRZYMANIA NAWIERZCHNI
1. Zapewnienie absolutnej ciągłości eksploatacji
2. Zminimalizowanie ponoszonych kosztów w założonym okresie, tj:
· kosztów napraw oraz sezonowych prac utrzymaniowych, w tym
o akcji zimowej
o napraw wiosennych
o utrwalania powierzchniowe, renowacje, wzmocnienia
o uzupełniania oznakowania, koszenia trawy
o udrożnienie sieci odwodniania
o drobne zabiegi pielęgnacyjne, np.: zamykanie szczelin i innych nieciągłości
· kosztów użytkowników, w tym
o zużycia pojazdów
o zużycia paliwa
o strat czasu
o wypadków
ELEMENTY SKLADOWE SYSTEMU UTRZYMANIA NAWIERZCHNI
1. Określenie podziału kompetencji i podległości
2. Określenie celów utrzymania
3. Opracowanie strategii postępowania
4. Kontrola i ewidencja cen wchodzących do rachunku ekonomicznego
5. Rejestracja i kontrola ruchu
6. Ewidencja i archiwizacja danych
7. Określenie źródeł i wielkości środków finansowych
8. Opracowanie modeli ewolucji nawierzchni drogowych
9. Dobór sprzętu pomiarowego
10. Realizacja corocznej kampanii pomiarowej
11. Zapewnienie spójności organizacyjnej współpracujących ze sobą jednostek
12. Dopracowanie schematu optymalizującego
13. Zapewnienie wdrażania technologii
14. Kontrola prac wykonywanych na drodze
15. Rozwijanie badań naukowych i wdrażanie rezultatów badań związanych z utrzymaniem nawierzchni drogowych
SOSN (ze strony http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/s/system-oceny-stanu-nawierzchni_6165//documents/wytyczne.pdf )
Zasady SOSN – ocena stanu technicznego nawierzchni bitumicznych dróg krajowych dla celów planowania na poziomie sieci drogowej w oparciu o parametry techniczno-eksploatacyjne, które są rejestrowane w ramach oceny wizualnej oraz pomiarów z zastosowaniem specjalistycznych pomiarów.
Systemem SOSN objęte są drogi krajowe o nawierzchni bitumicznej oraz betonowej, przy czym z uwagi na geometrię i warunki ruchowe pomiary w praktyce ograniczane są do odcinków sieci zamiejskiej. Zaznaczyć należy, że system zajmuje się wyłącznie oceną dróg. Nie znajdziemy więc w nim informacji nt. stanu odwodnienia, stanu poboczy czy kondycji obiektów inżynierskich, znajdujących się w ciągu drogi. W Systemie Oceny Stanu Nawierzchni rokrocznie zbierane są dane o następujących cechach eksploatacyjnych nawierzchni:
· spękaniach oraz częściowo o ugięciach [wstępna ocena nośności],
· równości podłużnej,
· głębokości kolein [równości poprzecznej],
· stanie powierzchni,
· właściwościach przeciwpoślizgowych [szorstkości].
Poszczególne parametry stanu nawierzchni są wyznaczane na podstawie pomiarów automatycznych i półautomatycznej oceny wizualnej i odnoszone do czterostopniowej klasyfikacji (klasy: A, B, C, D), której znaczenie przedstawia poniższy rysunek.
CELE SYSTEMU SOSN:
· Sformułowanie jednolitych zasad prowadzenia badań diagnostycznych i metody
wnioskowania dla celów planowania
· Uzyskanie danych do kształtowania polityki utrzymania dróg
· Uzyskanie kryteriów technicznych dla podziału środków finansowych na remonty
dróg
· Uzyskanie danych do wstępnego zlokalizowania remontów nawierzchni drogowej i
zakresu ich planowanego wykonania
· Wdrażanie do stosowania nowoczesnych metod diagnostycznych nawierzchni
Drogowych
ELEMENTY SKŁADOWE SOSN:
System składa się z następujących modułów funkcjonalnych:
- Moduł rejestracji
-Moduł oceny
-Komputerowy system informatyczny
Moduł rejestracji – obejmuje procedury pomiaru i zapisu danych o parametrach stanu nawierzchni.
Moduł oceny – obejmuje procedury przetwarzania danych z pomiarów i kryteria do określenia stanu technicznego nawierzchni drogowych.
Komputerowy system informatyczny – składa się z bazy danych, przechowującej wyniki pozyskiwane w ramach modułu rejestracji oraz procedur wykonawczych, implementujących moduł oceny i umożliwiających wygenerowanie odpowiednich zestawień w formie tabel, wykresów i map.
jzawiasek