na egzamin.odt

(25 KB) Pobierz

Diagnoza i terapia

 

I Pojęcie trudności w uczeniu się wg M. Bogdanowicz

 

                     specyficzne – kiedy dzieci nie osiągają efektów w nauce mimo prawidłowego poziomu intelektualnego, dojrzałości, sprzyjającego środowiska

                     dysleksja

                     dysgrafia

                     dysortografia

                     dyskalkulia

                     trudności w nauce muzyki i ruchu

                     trudności w nauce plastyki itp.

 

                     niespecyficzne – trudności wynikające z różnego rodzaju upośledzeń i niepełnosprawności

 

II Czynniki warunkujące proces uczenia się:

                     zależne od uczącego się wewnętrzne:

                     stan zdrowia

                     temperament

                     układ nerwowy

                     możliwości poznawcze

                     inteligencja

                     styl myślenia i nauczania

                     zależne od uczącego się zewnętrzne:

                     wrodzone preferencje ( zdrowie, temperament, styl nauczania)

                     warsztat wykonywanej pracy (znajomość i dobór metod, form, środków, diagnoza pedagogiczna)

                     sytuacyjne (samopoczucie w danej chwili, stosunek do ucznia, do klasy)

                     zewnętrzne obiektywne:

                     liczebność klasy

                     oświetlenie

                     akustyka sali

                     temperatura

                     warunki lokalowe

                     stosunek do nauczyciela

 

III Typy trudności wychowawczych i uwarunkowania.

 

Trudności wychowawcze- wrodzona lub nabyta struktura zachowania jednostki przede wszystkim dzieci i młodzieży, ukształtowana pod wpływem środowiska społecznego, objawiająca się złym zachowaniem (odbiegającym od norm) zarówno w sferze psychicznej jak i społecznej jednośtki.

 

Uwarunkowania trudności wychowawczych

                     rodzina

                     środowisko

                     media

                     uwarunkowania biopsychiczne (ADHD)

                     negatywny wpływ rówieśników

Typy trudności wychowawczych

                     bierne obojętne, wycofujące (lękliwość, nieśmiałość, brak aktywności, bezsenność, osamotnienie)

                     nadmierne aktywne (brak skupienia, nadpobudliwość)

Przejawy trudności wychowawczych – kłamstwo, wagary, ucieczki z domu, używki.

 

IV Pojęcia trudności szkolne a niepowodzenia szkolne

trudności szkolne -  określa się jako stan psychiczny ucznia, w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna, zatrzymujący go w realizacji zadania

niepowodzenia szkolne – braki w wymaganych przez szkołę wiadomościach i umiejętnościach ucznia, a także w jego zachowaniu. Przyczyny:

                     społeczno -  ekonomiczne

                     biopsychiczne

                     szkolne

V Aspekty diagnozy pedagogicznej

Diagnoza – rozumiana jest jako rozpoznanie, stanowi efekt procesu diagnoztycznego (stan końcowy twórczego procesu)

Aspekty diagnozy:

                     identyfikacyjny (diagnoza typologiczna – określenie czym jest dane zjawisko)

                     genetyczny (diagnoza genetyczna – odkrycie przyczyn dane zjawiska)

                     celowości (diagnoza znaczenia – jakie znaczenie ma badany składnik)

                     fazy ( diagnoza fazy – na jakim etapie jest badane zjawisko)

                     rozwojowy, prognostyczny (diagnoza prognostyczna)

 

VI Wybrane aspekty parcjalnych zaburzeń rozwoju psychoruchowego (percepcji wzrokowej, słuchowej, mowy, motoryki i lateralizacji); metody, techniki i narzędzia diagnostyczne oraz terapia.

 

Mowa

 

Jąkanie rozwojowe – występuje w wieku przedszkolnym związany jest z tym że dzieci mówią dużo i szybko

Jąkanie właściwe patologiczne zawiązane z nieprawidłową koordynacją układu oddechowe, fonacyjnego i artykulacyjnego

Dyslalia – wady wymowy:

                     jednoraka – nieprawidłowe wymawianie jednej głoski

                     wieloraka – nieprawidłowe wymawianie wielu głosek

                     prosta – zastępowanie głoską nie różniącą się znacząco

                     złozona – zastępowanie głoską różniącą się znacząco

Afazję – zaburzenia mowy wynikające z uposledzeń

1.                   

Zaburzenia percepcji słuchowej - zgodnie z terminologią wprowadzoną przez H. Spionek określenie to oznacza słuchowe zaburzenia odbioru mowy. Nie jest ono uwarunkowane niedosłuchem, lecz zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy, wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania odpowiednich okolic mózgu, głównie w lewej półkuli, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchowy.

                     Trudności w kojarzeniu dźwięku ze znakiem graficznym

                     mylą litery i wyrazy podobne pod względem graficznym

                     przestawianie i opuszczanie liter, końcówek wyrazów, wolne tempo pisania i nasilenie błędów w pisaniu ze słuchu.

Metody badania:

                     wywiad z rodzicami

                     obserwacja

                     testy Stambak Marii – umiejętność powtarzania rytmu słuchowego

                     opisywanie słyszanych wyrazów – co na początku, na końcu w środku

Zaburzenia percepcji wzrokowej - zaburzenia analizy i syntezy wzroko­wej, zaburzenia postrzegania i różnicowania kształtów, rejestracji poło­żenia przestrzennego elementów.

                     trudności w rozpoznawaniu i nazywaniu przedmiotów na ilustracjach,

                     w rozumieniu treści przedstawionych graficznie,

                     opisują ilustracje w sposób ubogi,

                     rozpoznają małą liczbę szczegółów,

                     mają problemy w rysowaniu i odwzorowywaniu kształtów z pamięci i według wzoru,

Metody badawcze

                     rozmowa z rodzicami

                     obserwacja

                     analiza wytworów

                     wg Spionek różnego rodzaje puzzle, szlaczki, odnajdywanie różnic, odwzorowywanie elementów

 

                      

              Zaburzenia motoryki:

wg Spionek mikrozaburzenia rozwoju ruchowego;

                     obniżenie pojedynczych aktów ruchowych (trzymanie ołówka)

                     obniżenie precyzji ruchów\

                     zaburzenia koordynacji ruchowo – wzrokowej (rower)

 

wg Nartowskiej zespoły zaburzeń ruchowych

                     niezręczność ruchowa całego ciała

                     niezręczność manualna

Objawy zaburzeń sprawności motorycznych:

                     objawy niezręczności ruchowej (utrzymanie równowagi, niezręczne chodzenie po schodach, niezręczność w zabawach z piłką, jazda na rowerze

                     objawy zakłócenia motoryki manualnej (brak precyzji ruchów drobnych, wiązanie butów, zapinanie spodni)

Metody badania motoryki:

                     wywiad z rodzicami

                     obserwacja dziecka pod czas codziennych zajęć

                     analiza wytworów (rysunki, ulepiaki)

                     badania testowe i eksperymenty (test Ozierskiegi, test kreskowania)

6 ćwiczeń w skali Ozierskiego:

1.                  sprawdza równowagę

2.                  sprawdza koordynacje ruchów rąk

3.                  sprawdza koordynację ruchów ciała

4.                  zdolność do wykonywania ruchów szybkich

5.                  zdolność do wykonywania różnych ruchów jednocześnie

6.                  precyzja ruchów i zdolność koncentrowania się na czynnościach zadany

 

Ćwiczenia usprawniające – zabawy rzute, biegi, rozluźniające napięcie mięśniowe, relaksacyjne, zabawy na lokalizację i orientację w przestrzeni.

 

              Lateralizacja:

Stronność, funkcjonalna dominacja jednej ze stron ciała, związana jest z dominacją jednej z półkul mózgowych. Powstaje stopniowo i nasila się w miare ogólnego rozwoju ruchowego u dzieci.

Rodzaje lateralizacji:

                     jednostronna – prawo lub lewostronna (lewa ręka, lewe oko, lewa noga)

                     skrzyżowana – (lewa ręka, prawe oko, lewa noga)

                     nieustalona (słaba oburęczność)

Objawy zaburzeń lateralizacji:

                     w pisaniu

                     w czytaniu

                     w uczeniu się geometrii, geografii, rysowaniu

Metody badania:

                     wywiad z rodzicami

                     obserwacja w różnych sytuacjach

                     próby eksperymentalne

 

 

VII Socjopatia a charakteropatia jako przykład zaburzeń rozwoju osobowości:

 

socjopatia- nieprawidłowy stosunek do ludzi (nieufność), do rzeczy, do samego siebie, do norm

charakteropatia- wybuch złości, gniewu, impulsywność, nadpobudliwość psychoruchowa, agresja

 

 

VIII Aspekty dojrzałości szkolnej

 

SFERA FIZYCZNA                             à wzrost i ciężar ciała, sprawność motoryczna

à funkcje zmysłowe, stan zdrowia

 

SFERA UMYSŁOWA     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin