dtr.docx

(17 KB) Pobierz

Dane techniczne

 

 

Betoniarka

 

 

 

Agnieszka Skórska

Prowadzący                                                                                                                                    178827

Dr. Inż. Ryszard Gałąź Pt 13.15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Założenia konstrukcyjne

 

1.1.Opis działania układu napędowego.

Napęd betoniarki realizowany jest poprzez zespół napędowy w skład którego wchodzą: silnik elektryczny, przekładnia zębata, przekładnia pasowa oraz reduktor. Moc produkowana przez silnik jest przenoszona do mechanizmu roboczego maszyny za pośrednictwem przekładni pasowej, zębatej i sprzęgła.

 

1.2.Wybór rozwiązania konstrukcyjnego.

SE – silnik elektryczny

PP – przekładnia pasowa

RZ – reduktor zębaty

SP - sprzęgło

MR – mechanizm roboczy

 

Wariant A

 

SE – PP – RZ – SP – MR

Zalety:

-          małe wymiary przekładni pasowej, mniejsze przełożenie, niż w wariancie B

-          sprawność przekładni pasowej jest większa, w porównaniu do wariantu B

-          mniejszy poślizg przekładni pasowej, zatem posiada większa trwałość

-          prostszy sposób napinania pasów przekładni pasowej

Wady:

      - przekładnia pasowa chroni silnik przed nadwyżką dynamiczną

      - konieczność wprowadzenia do układu koła zamachowego

 

Wariant B

 

SE – SP – RZ – PP – MR

Zalety:

-          przekładnia pasowa chroni zarówno przekładnie zębatą, sprzęgło oraz silnik, przed nadwyżką dynamiczną

-          koło przekładni pasowej, może zostać użyte do pełnienia funkcji koła zamachowego

 

 

 

Wady:

      - duży rozmiar i przełożenie przekładni pasowej

      - mniejsza sprawność przekładni pasowej

      - większy poślizg oraz jej mniejsza trwałość  

      w stosunku do wariantu A na przekładni pasowej, spowodowana małymi prędkościami

      - trudniejsze napięcia pasa, niż w wariancie A

 

W świetle wymienionych wad oraz zalet, lepszym technicznie rozwiązaniem jest wariant A.

 

Schemat zespołu napędowego betoniarki.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.Dane liczbowe

Typ silnika:

Ps = 4 kW

ns = 1060 obr/min

nk = 136 obr/min

α = 5

ɣ = 0

 

1.4.Warunki eksploatacyjne układu napędowego.

- zakładana ilość godzin pracy w tygodniu: 80h

- system pracy: dwuzmianowy, 5 dni w tygodniu

- praca: 16 h/dobę

- okres bezawaryjnej pracy napędu: 5 lat

- trwałość wszystkich elementów maszyny: min 5 lat

- maksymalne postoje: 48h

- zalecana temperatura pracy: - 10⁰C do 40⁰C

- maszyna powinna stać na równym i twardym podłożu

- dopuszczalna nierówność podłoża: max 2

- remont kapitalny: po 25 000h

- PRZED KAŻDĄ ZMIANĄ, NALEŻY SPRAWDZIĆ STAN MASZYNY I NACIĄG PASÓW

 

 

1.5.Przewidywana wielkość produkcji.

Produkcja seryjna 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin