NAUKA KOZŁOWANIA W MIEJSCU.doc

(51 KB) Pobierz
Marcin Sikora gr

Marcin Sikora gr. VI „b”

 

 

NAUKA KOZŁOWANIA W MIEJSCU

 

 

 

 

Cele główne lekcji:

 

 

1)     Umiejętności: uczeń umie kozłować piłkę w miejscu

2)     Motoryka: szybkość, zwiększy koordynację wzrokowo-ruchową

3)     Wiadomości: błąd kroków i podwójnego kozłowania, uczeń zna rodzaje kozłowania

4)     Akcent wychowawczy: dyscyplina w wykonywaniu ćwiczeń jako podstawowy czynnik w nauce umiejętności

 

 

Informacje dodatkowe:

 

 

1)     Klasa V

2)     Liczba uczniów: 16

3)     Miejsce: boisko do koszykówki

4)     Czas lekcji 45 min.

5)     Przyrządy i przybory: piłki do koszykówki, pachołki

 

Tok lekcji

Zadania szczegółowe

Dozowanie

Uwagi organizacyjno

metodyczne

Zorganizowanie grupy

Zbiórka

Powitanie

Sprawdzenie gotowości do zajęć

Sprawdzenie obecności

2 min.

 

Umotywowanie do zajęć

Podanie tematu i celów lekcji

Przekazanie wiadomości

Umotywowanie do aktywności podczas zajęć

3 min.

 

Rozgrzewka

  1. zabawa ożywiająca „berek czarodziej”
  2. trucht dookoła sali, krążenia piłki wokół bioder i głowy
  3. bieg dookoła sali podrzut piłki chwyt w wyskoku, chwyt po obrocie
  4. w marszu przekładanie piłki na przemian pod prawą i lewą nogą
  5. P.W. stojąc zwarta, podrzut piłki w górę, przysiad i chwyt piłki
  6. P.W. stojąc w rozkroku, toczenie piłki po ósemce pomiędzy nogami, wokół nóg, toczenie tylko P ręką (później L)
  7. przechwyty piłki trzymanej pomiędzy nogami na wysokości kolan, jedna ręka z przodu druga z tyłu, obie ręce z przodu, z tyłu
  8. P.W. w rozkroku , chwyt piłki nad głową z przodu, uderzenie w podłogę między nogami, chwyt piłki z tyłu
  9. P.W. leżenie tyłem, piłka pomiędzy nogami na wysokości kostek. Ruch: NN w przód chwyt piłki w ręce, leżenie tyłem z piłką w rękach, skłon w przód z włożeniem piłki między nogi
  10. chwyt piłki po podrzucie, w wyskoku w jak najwyższym możliwym punkcie.
  11. Zabawa „taki toki” 2 szeregi osób stojących naprzeciw siebie(ćwiczący w przeciwnych rzędach tworzą pary)jeden szereg to „taki”, a drugi to „toki” wywołany szereg ucieka, a drugi goni

1 min.

 

1 min.

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

 

 

1 min.

 

 

 

 

10 powtórzeń

 

 

20 powtórzeń

 

 

 

 

 

 

10 powtórzeń

 

2 min.

 

 

 

 

 

 

 

Gdy berek dotknie uciekający staje w rozkroku jest zaczarowany, można go odczarować przechodząc mu między nogami

 

 

 

 

Rozsypka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Np. na okrzyk „taki”, każda osoba z tego szeregu odwraca się o 180 i ucieka w linii prostej, a para  osoby uciekające goni ją(za każdą złapaną osobę przyznaje się punkt szeregowi goniącemu.

Część główna

  1. w siadzie uderzanie leżącej piłki opuszkami palców P i L ręki z coraz większą częstotliwością, tak aby piłka odbiła się od podłoża
  2. w siadzie skrzyżnym  kozłowanie piłki (dookoła siebie prawą i lewą ręką, przed sobą w przód i w tył, prawo i lewo P i L ręka) starać się uzyskać jak największą częstotliwość
  3. w siadzie prostym kozłowanie piłki dookoła NN P i L ręką
  4. w siadzie rozkrocznym kozłowanie piłki P i L ręką (najpierw z boku , w środku i z drugiej strony bez przerywania)
  5. w klęku jednonóż kozłowanie wokół nogi podporowej P i L ręką (zmiana N podporowej)
  6. kozłowanie ze zmianą pozycji wyjściowych na sygnał pokazywany przez prowadzącego (w leżeniu, w siadzie, w klęku, w postawie koszykarskiej)
  7. Sztafeta między pachołkami (wyścig rzędów) ćwiczący ustawieni jak na rysunku, na sygnał wykonują slalom pomiędzy pachołkami ostatni obiegają i wykonują slalom z powrotem kolejny ćwiczący staruje dopiero gdy partner ukończy bieg
  8. sztafeta jak wyżej (za ostatnim pachołkiem ćwiczący wykonuje kozłowanie ze zmianą pozycji wyjściowych- stojąc w postawie koszykarskiej, w siadzie i leżeniu)
  9. w postawie koszykarskiej P i L ręką ze zwiększającą się częstotliwością, z P do L R
  10. P.W. w rozkroku kozłowanie z ręki z przodu do ręki z tyłu
  11. kozłowanie po ósemce, pomiędzy NN- z P do L R
  12. Zabawa w parach podczas kozłowania próba wybicia piłki przeciwnika i ochrona swojej(ćwiczenie na malej powierzchni)
  13. Gra „Do pięciu podań”

1 min.

 

 

 

 

2min.

 

 

 

 

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

 

 

1 min.

 

 

 

2 min.

 

 

 

 

 

3 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 min.

 

 

 

 

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

1 min

 

3 min.

 

 

 

 

5 min

 

Uspokojenie organizmu

Zabawa uspokajająca „inicjator ruchu” grupka tworzy koło, 1 osoba w środku. 1 osoba z obwodu koła zostaje inicjatorem tzn. pokazuje jakiś ruch, który wszyscy powtarzają.

2 min.

W czasie wyboru inicjatora osoba ze środka koła ma zamknięte oczy. Następnie poszukuje inicjatora poruszając się w środku koła, w tym czasie inicjator zmienia formy ruchu. Wskazany inicjator wchodzi do środka koła.

Ćwiczenia organizacyjno porządkowe

Zbiórka

Kontrola obecności

Pochwała uczniów najlepiej wykonujących ćwiczenia

2 min.

 

Umotywowanie do samodzielnej pracy

Zachęcenie do regularnych ćwiczeń

1 min.

 

 

 

Kozłowanie: technika kozłowania polega na spychaniu piłki w kierunku podłoża, w czym biorą udział przede wszystkim palce, nadgarstek i przedramię ułożone nieco skośnie w bok w stosunku do kierunku kozłowania. Kozłuje się ręką dalszą od przeciwnika. wyróżniamy dwa sposoby kozłowania: wysokie: do wysokości biodra oraz niskie: do wysokości kolana.

Postawa koszykarska: stopy ustawione w pozycji rozkroczno-wykrocznej  na szerokość barków, całą powierzchnią utrzymują kontakt z podłożem, kolana ugięte ustawione w tym samym kierunku co stopy, biodra lekko cofnięte, tułów lekko pochylony do przodu barki ustawione w tym samym kierunku co kolana i stopy, głowa uniesiona do góry, ręce rozluźnione trzymane przed sobą powyżej pasa, ciężar ciała rozłożony równomiernie na obie stopy, środek ciężkości lekko obniżony.

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin