Ewidencja kosztów - teoria.odt

(12 KB) Pobierz

Kosztem działalności operacyjnej nazywamy celowe, wyrażone wartościo-wo zużycie:

*rzeczowych składników aktywów,

*usług obcych,

*pracy ludzkiej wyrażonej w formie wynagrodzenia,

*niektóre wydatki na odzwierciedlające zużycia.

 

Wydatek jest rozchodem środków pieniężnych na zewnątrz jednostki dokonywanym w celu:

*zakupu materiałów, środków trwałych,

*zapłaty usług obcych, podatku od

nieruchomości, podatku dochodowego, składek ubezpieczeń społecznych,

*wypłaty wynagrodzeń.

 

 

 

Nie każdy wydatek jest bądź musi stać się kosztem, podczas gdy koszt wcześniej czy później jest wydatkiem:

*zużycie zakupionych materiałów,

*zużycie materiałów, za które zapłata

nastąpi w terminie późniejszym, to tylko koszt - wydatkiem będzie zapłata za nie,

*zapłata podatku dochodowego jest wydatkiem, który nigdy nie będzie kosztem.

Pozostałe koszty operacyjne - są to koszty niezwiązane z zasadniczą (podstawową) działalnością jednostki:

*zapłacone lub zarachowane innym jed. kary, grzywny, odszkodowania

niezwiązane ze stratami losowymi,

*nieodpłatnie przekazane przez jed. zasoby majątkowe (darowizny),

*odpisane, przedawnione, umorzone lub nieściągalne należności,

*opłacone koszty postępowania sądowe,

*niezawiniony niedobór gotówki w kas.

Koszty finansowe - są to koszty ponoszone w związku z przeprowadzo-nymi operacjami finansowymi:

*odsetki i prowizje od otrzymanych kredytów bankowych,

*odsetki od otrzymanych pożyczek i zaciągniętych zobowiązań oraz odsetki za zwłokę w spłacie:pożyczek,kredytów,

W układzie rodzajowym ujmowane są koszty proste, niedające się rozłożyć na elementy składowe:

-”Amortyzacja”,

-”Zużycie materiałów i energii”,

-”Usługi obce”,

-”Podatki i opłaty”,

-”Wynagrodzenia”,

-”Ubezpieczenia społeczne i inne św.”,

-”Pozostałe koszty rodzajowe”.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin