SEGMENTACJA RYNKU- procedura doko-nania podziału rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, które z uwagi na podobi-eństwo cech ujawniają podobny popyt, w celu przygotowania produktu wychodzącego naprz-
eciw ich potrzebom, a w konsekwencji uzysk-ania przewagi rynkowej. Segmentacja rynku polega na zbadaniu potrzeb każdego segmentu co umożliwia przygotowania całej strategii marketingowej pod kątem zadowolenia konsu.
Cele segmentacji:
*segmentacja rynku polega na jego podzie-leniu na mniejsze części zwane segmentami, które różnią się między sobą oczekiwaniami klientów względem produktu, innymi kryteria.
*analiza struktury rynku, czyli potrzeb kli-entów, które rynek tworzą. Możemy wyróżnić rynki jednolite, pod względem struktury potrz-eb i zróżnicowane. Skrajnie zróżnicowany ry-
nek to taki, w którym każdy klient ma specy-
ficzne potrzeby.
*pozycjonowanie produktu, czyli nadanie mu, w odbiorze klientów, pewnych specyficz-nych atutów, wyróżniających produkt wzglę-dem konkurentów i innych segmentów.
Błędy spotykane podczas segmentacji:
*Dzielenie na segmenty rynku jednorodnego;
*Traktowanie jako jednolity rynku złożonego z różnorodnych potrzeb klientów;
*Niewłaściwy dobór kryterium segmentacji.
Procedura segmentacji rynku
1.etap badań - prowadzący badanie przepro-wadza nieformalne wywiady z konsumentami, aby mieć obraz ich motywacji, nastawienia i zachowań. Wykorzystując zebrane dane, przy-
gotowuje on kwestionariusz, który kieruje do wybranej w sposób losowy grupy klientów w celu zebrania danych na temat: cech i rankingu ich ważności; rozpoznawania i rankingu ocen marek towaru; wzorów użytkowania produktu.
2.etap analizy - badający stosuje analizę czyn-nikową danych, aby usunąć zmienne w wyso-kim stopniu skorelowane. Następnie stosuje on analizę grupową, aby stworzyć określoną licz-bę maks. różniących się od siebie segmentów.
3.etap profilowania - każda grupa jest następ-nie profilowana pod względem różniących ją postaw, zachowań, cech demograficznych. Każdy segment zostaje nazwany na podstawie wyróżniającej go dominującej cechy charakte.
KRYTERIA SEGMENTACJI RYNKU:
*opisujące (deskryptywne): to zbiór zmien-nych pozwalających zidentyfikować potencjal-nego nabywcę;
*behawiorystyczne: to zbiór zmiennych opis-ujących przyczyny dokonywania zakupu przez konsumentów i mających swoje źródło w wyznawanych systemach wartości.
KRYTERIA OPISUJĄCE NABYWCÓW:
1.Kryteria geograficzne:
• miejsce zamieszkania, np. miasto, wieś;
• klimat;
• typografia;
• wielkość miasta (liczba mieszkańców);
• gleba;
• ustrój polityczny.
2.Kryteria demograficzne:
• wiek; • płeć;
• wyznanie; • pochodzenie etniczne;
• wykształcenie; • stan cywilny;
• zdrowie; • budowa ciała.
3.Kryteria ekonomiczne:
• zawód;
• dochód na osobę;
• dochód gospodarstwa domowego;
• źródła dochodów;
• majątek.
4.Kryteria społeczne:
• klasa społeczna;
• grupa odniesienia;
• styl życia;
• stadium życia rodzinnego.
KRYTERIUM PRODUKTU:
*związane z wzorcami konsumpcji-obejmuje m.in. częstotliwość używania produktu, fakt posiadania nowych produktów, lojalność now-ych konsumentów. Każdy z tych czynników
określa pewien wzorzec konsumpcji;
*dotyczące warunków zakupu - czyli rodzaj preferowanego przez konsumenta sklep, czas zakupu, wielkość jednorazowej partii zakupu, częstotliwość zakupu, jego charakter;
*oferowane przez produkt korzyści - to wie-dza konsumenta o produkcie, postrzeganie przez niego korzyści z jego zakupu i użytko-wania, predyspozycje konsumentów.
Próg rentowności - nazywany punkt-em wyrównania (ang. BEP - break even point).
sytuację, w której przychody ze sprzedaży pokrywają koszty stałe i koszty zmienne przedsiębiorstwa.
Próg rentowności można wyrazić:
*ilościowo-ile sztuk produktu trzeba sprzedać,
Ks - całkowite koszty stałe,
Cj - cena jednostkowa,
Kzj - koszt zmienny jednostkowy,
Cj-Kzj - marża jednostkowa na pokrycie.
*wartościowo (tj. jaką wartość musi osiągnąć ta sprzedaż).
*procentowo (wskazuje, jaka część naszej maksymalnej zdolności produkcyjnej musi być zaangażowana w pokrycie kosztów stałych.
Na wielkość progu rentowności wpływają:
1.liczba sprzedanych wyrobów gotowych;
2.jednostkowa cena sprzedaży;
3.jednostkowe koszty zmienne;
4.całkowite koszty stałe.
Kc = Ks + Kz
gdzie:
Kc - koszty całkowite
Ks - całkowite koszty stałe
Kz - całkowite koszty zmienne
Kz = Kjz · Wp
Kz - całkowity koszt zmienny
Kjz - jednostkowy koszt zmienny
Wp - wielkość produkcji
Ps = c · Wp
Ps - przychody ze sprzedaży
c - cena sprzedaży
Wp - wielkość sprzedaży
kjz - jednostkowe koszty zmienne
Mb = Ps - Kz
Mb - marża brutto
Ps - przychody ze sprzedaży wyrobów got.
Kz - koszt całkowity zmienny
Mbe = Psf - Psr
Mbe - marża bezpieczeństwa
Psf - faktyczny przychód ze sprzedaży
Psr - przychód ze sprzedaży w progu rentow.
Zp - planowany zysk ze sprzedaży
Ps - wartość sprzedaży
Marża brutto służy więc pokryciu kosztów stałych i osiągnięciu zysku. Stąd często marża brutto jest określana mianem marży na pokrycie (marża pokrycia).
Wskaźnik marży brutto jest stosunkiem procentowym marży brutto do zrealizowanej sprzedaży i wyraża rentowność sprzedaży liczoną za pomocą marży brutto.
Marża bezpieczeństwa jest różnicą pomiędzy przychodem uzyskanym z faktycznej sprzedażya przychodem ustalonym w progu rentowności.
nataly1989