20140109_diagnostykawpedspec_wyk.rtf

(9 KB) Pobierz

Wykład 4

Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji

Model prowadzenia zabiegów pedagogicznych - rys 1b

a) bez uwzględnienia trudności edukacyjnych

(U) <--- N

b) z uwzględnieniem trudności i specjalnych potrzeb edukacyjnych

[{{[[[(((({{(U) }}))))]]]}}] <---- N

 

Obszary, w których mogą występować przyczyny trudności edukacyjnych u uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Obszar emocjonalno-motywacyjny

- temperament

- potrzeby

- motywacja

- mechanizmy obronne

- treść i znak przeżyć emocjonalnych

Obszar instrumentalny

- motoryka duża i mała

- wzrok, słuch, orientacja przestrzenna (percepcja)

- koncentracja, uwaga, pamięć, myślenie (inteleky)

Obszar funkcjonowania społecznego

- wypełnianie ról społecznych (członka rodziny, grupy rówieśniczej, ucznia)

(- samoopieka też tu należy)

 

Diagnoza różnicowa (nozologiczna) i diagnoza funkcjonalna

Diagnoza funkcjonalna (diagnoza umiejętności funkcjonalnych) ->

zawiera informacje o etapie rozwoju:

- funkcji poznawczych,

- kompetencji komunikacyjnych,

- społeczno-emocjonalnym.

Jakie są aktualne możliwości ucznia? Na jakim etapie w poszczególnych sferach rozwoju znajduje się uczeń?

Jaki poziom rozwoju uczeń może osiągnąć?

 

Diagnoza różnicowa (nozologiczna)

cel - określenie symptomów, przypisanie jednostek nozologicznych

osoby diagnozujące - profesjonaliści

metoda pozania - najczęściej testy (standardyzowane, trafne, rzetelne)

relacja diagnoza - rehabilitacja - diagnoza wyprzedza rehabilitację

Diagnoza umiejętności funkcjonalnych

cel - poznania funkcjonowania dziecka w sytuacjach dla niego naturalnych, opracowywanie programu rehabilitacji

osoby diagnozujące - wszystkie osoby biorące udział w aktywnościach dziecka

metody poznania - najczęściej obserwaca, narzędzia diagnostyczne mają charakter indywidualny

relacja diagnoza - rehabilitacja - diagnoza i rehabilitacja przeplatają się

Przykład narzędzia do diagnozy funkcjonalnej dziecka z autyzmem oraz z zaburzeniami rozwojowymi.

Profil Psychoedukacyjny (PEP-R)

opracowany przez E. Scholplera i współpracowników, składa się ze Skali Rozwoju i Skali Zachowań.

Diagnoza potencjału rozwojowego

Strefa Aktualnego rozwoju (SAR) to:

"różnica między poziomem rozwiązywania zadań dostępnych pod kierunkiem i przy pomocy dorosłych a poziomem rozwiązywania zadań dostępnych w samodzielnym działaniu"

Strefa Najbliższego Rozwoju (SNR) określana jest przez:

"to, co dziecko potrafi zrobić przy pomocy dorosłych"

L. Wygotski

Strefa Oddalonego Rozwoju (SOR)

znajdują się w niej "zadania proponowane przez nauczyciela, lecz za trudne dla dziecka"

Ewa Maria Kulesza 2004

(czynności chaotyczne ->met. prób i błędów -> praktyczne przymierzanie -> wzrokowe syntetyzowanie, szacowanie)

Określanie strefy najbliższego rozwoju wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

"(...) ważne jest, aby dorosły, prwadząc zajęcia z dzieckiem, potrafił określić na każdych zajęciach: tu i teraz zakres strefy najbliższego rozwoju"

diagnoza SNR powinna być procesem ciągłym

Diagnoza Dojrzałości/Gotowości Szkolnej

Dojrzałość szkolna to "osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej"

S. Szuman

Diagnoza wrażliwości edukacyjnej

Wrażliwość edukacyjna "(...) informuje o czymś, co >się staje<, nie jest zakończone, wymaga wsparcia, wzmocnienia dla osiągnięcia przez dziecko stanu podatności do sprostania postawionym przed nim zadaniom"

J. Głodkowska

Model wrażliwości edukacyjnej

ogólna wrażliwość edukacyjna

^              ^              ^              ^              ^ sytuacyjna wrażliwość edukacyjna w pracy zbiorowej

|              |              |              ^ sytuacyjna wrażliwość edukacyjna w zabawie ruchowwej

|              |              ^ sytuacyjna wrażliwość edukacyjna w samodzielnej pracy umysłowej

|              ^ sytuacyjna wrażliwość edukacyjna w samodzielnej pracy indywidualnej

^ inne, razem 12 kategorii

^ ^ ^ zadaniowa wrażliwość edukacyjna ^ ^ ^

Diagnoza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinne być:

- pozytywna

- profilowa

- rozwojowa

- kompleksowa

- ukierunkowująca proces wspomagania i korygowania rozwoju (rehabilitacji)

- prognostyczna

- nieinwazyjna

J. Głodkowska 1999

 

EWALUACJA EDUKACYJNA

Ewaluacja a diagnoza

Ewaluacja edukacyjna - zbieranie informacji o warunkach przebiegu i wynikach działania edukacyjnego w celu dokonania oceny wartości tego działania i uzasadnienia dotyczących go decyzji.

Ewaluacja sumująca i kształtująca

Ewluacja sumująca dokonywana na podstwaie końcowych wyników kształcenia.

Ewaluacja kształtująca dokonywana na bieżąco w toku kształcenia.

 

Schemat przygotowań do ewaluacji

- początek przygotowań

- przeznaczenie wyników monitorowania

              - dla ucznia

              - dla nauczyciela

              - dla opiekuna prawnego

              - dla specjalisty

- obszar i zakres oceny efektów

              - praca dydaktyczna

              - praca terapeutyczna

              - praca wychowawcza

              - praca opiekuńcza

- uściślenie kryteriów oczeny

              - konstrkcja arkuszy obserwacji - pytania

- dobór metod obserwacji

              - akceptowany przez ucznia

- sposób prezentowania wyników

              - dostosowany do odbiorców

- koniec przygotowania

Komponenty systemu dydaktyczno-terapeutycznego

Wejścia systemu

uzdolnienia, zainteresowania, aspiracje, wiadomości i umiejętności młodzieży i nauczycieli

+ właściwości wcześniejszych systemów dydaktyczno0 terapeutycznych, ograniczenia ucznia, potencjalne możliwości ucznia, specjalne potrzeby edukacyjne ucznia

Działania systemowe

czynności: uczniów, nauczycieli, administracji szkolnej + rodziców, specjalistów

Wyjścia systemu

wiadomości, umiejętności, postawy wobec uczenia się, wartości i cechy osobowości uczniów, nowe kompetencje nauczycieli + osiągnięcia metodyczno-organizacyjno-terapeutyczne nauczycieli, osiągnięcia rozwojowe ucznia

Kontekst

- stałe urządzenia szkoły

- sieć szkolnictwa

- struktura administracyjna szkolnictwa

- sposób finansowania edukacji

- pozycja społeczna edukacji

- przekonania rodziców i pracodawców

- rynek pracy

+

- przystosowanie szkoły do potrzeb osób z niepełnosprawnością

- kapitał kulturowy i społeczny rodziny

Pseudoewaluacja - str. 324 Diagnostyka Edukacyjna, Niemierko

Zgłoś jeśli naruszono regulamin