Diagnostyka HA.txt

(12 KB) Pobierz
      
   diagnostyka HA  



W nawiazaniu do Star Trek i zalogi Statku Kosmicznego Enterprise, milo byloby diagnozowac uszkodzenia w naszych XM-ach przez przylozenie Tri-cordera i odczytanie ich przyczyn, ale wracajac w Dwudziesty Wiek musimy zrobic to w ordynarny sposób. Dlatego podziele sie moimi odkryciami w znajdywaniu glównych uszkodzen zawieszenia Hydractive wczesnych modeli samochodów, gdzie zawieszenie jest permanentnie lub przejsciowo w trybie SPORT. Nie ustawiam sie w pozycji eksperta ale zaledwie wskazujac kilka rzeczy, które odkrylem próbujac znalezc rozwiazanie problemu w moim wlasnym samochodzie. Obszerne zrozumienie systemu jest konieczne, wiec skladam podziekowania "Guru Pólnocy", Andy Burnettowi za jego pomoc i porady oraz mojemu miejscowemu niezaleznemu, Citroënowemu specjaliscie Lee Rumneyowi za udostepnienie swoich publikacji. Nie trzeba mówic, ze dealerzy Citroëna wykazali male zainteresowanie tematem i nie oferuja zadnego rozwiazania problemu.



System Hydractive jest niemal genialny i jesli pracuje jak byl zaprojektowany robi z XM-a pojazd wspanialy, bezpieczny i wygodny w prowadzeniu. Jezeli jednak nie pracuje poprawnie samochód ma bardzo twarde i sztywne zawieszenie, podobne do wyczynowego auta sportowego. W trybie AUTO (wybranym przez kierujacego) miekkie zawieszenie jest normalne, ale moze zmienic sie szybko do trybu sportowego, utrzymujac optymalne bezpieczenstwo i trzymanie sie drogi. Dodatkowo posiada on funkcje anty-wstrzasowa, która zapobiega pionowym skokom nadwozia z powodu braku równowagi cisnienia w systemie hydraulicznym przy wylaczonym zaplonie. 



Glówna czesc skladowa systemu to Elektroniczna Jednostka Sterujaca (ECU) umieszczona w czarnym plastikowym pudelku na prawym przednim nadkolu. Sa tam równiez inne pudelka oraz przekazniki, ale ECU Hydractive moze zostac zidentyfikowany po dwóch 15 - pinowych wtyczkach i gniazdkach (jedno czarne i jedno biale). Piec czujników przekazuje informacje do ECU i zaleznie od tej informacji ECU przesle (albo nie) napiecie do elektrozaworu, który jest interfejsem miedzy elektronika i hydraulika. ECU posiada równiez wyjscie do odczytu kodów bledów (ELIT).



Piec czujników i elektrozawór posiadaja nastepujace funkcje:


Uklad kierowniczy 
(podstawowy) Umieszczony pod kolem kierownicy. 
Wykrywa szybki ruch kola, np. próbe ominiecia czegos. 
Skok pedalu gazu 
(podstawowy) Podlaczony do pedalu gazu. 
Wykrywa szybkie przyspieszenie, np. wcisniecie gazu do dechy. 
Ruch nadwozia 
(wtórny) Umieszczony pod przegroda od strony kierowcy i podlaczony do stabilizatora. 
Wykrywa ruchy nadwozia, np. przejazd po garbach. 
Hamulec 
(wtórny) Umieszczony na lewej stronie ramy podwozia. 
Wykrywa mocne wcisniecie hamulca. 



Jesli zadziala którys z powyzszych czujników spowoduje to prawie bezzwloczna zmiane zawieszenia z trybu AUTO do SPORT. 



Predkosc 
(podstawowy) Umieszczony na dolnej czesci linki szybkosciomierza w okolicy jej wejscia do skrzyni biegów, przelacza zawieszenie do trybu AUTO gdy predkosc spadnie ponizej 30km/h. 
W tym przypadku wszystkie inne czujniki nie dzialaja. 
Elektrozawór 
(podstawowy) Umieszczony pod podloga od strony kierowcy z prawej strony czujnika ruchów nadwozia. Gdy zostanie wysterowany (wlaczony poprzez podanie napiecia na cewke) przez ECU, skieruje plyn hydrauliczny do dwu dodatkowych kul umieszczonych z przodu i tylu pod samochodem. Spowoduje to przejscie zawieszenia w tryb "miekki" (AUTO). Wylaczenie napiecia spowoduje zamkniecie elektrozaworu i powrót zawieszenia do trybu "sztywnego (SPORT) poprzez odizolowanie dodatkowych kul. 



Jesli uszkodzony jest czujnik "podstawowy" zawieszenie zostaje przelaczone do trybu SPORT. Natomiast uszkodzenie czujnika "wtórnego" nie powoduje zmiany trybu pracy zawieszenia. We wszystkich przypadkach uszkodzenie jest rejestrowane przez ECU i moze zostac odczytane jako kod bledu za pomoca czytnika (ELIT). Wynika z tego, ze specjalistyczne urzadzenie do testowania jest na pewno przydatne. Ale w moim samochodzie, kiedy to zostal przetestowany z ELIT i zadne uszkodzenie nie zostalo znalezione. Mechanik przyznal sie, ze albo bylo uszkodzenie, ale prawdopodobnie urzadzenie testowe bylo uszkodzone badz, ze wszystkie moje kule wymagaja sprawdzania. Moze sie okazac, ze nie jest to proste, ale z zachowaniem ostroznosci, kompetentny wlasciciel moze przeprowadzic kilka rozsadnie prostych testów. 

Sa one opisane w kolejnosci ponizej: 



1) Wyjmij i sprawdz bezpieczniki F34 (+) i F19 (IGN). Nie instaluj ich do nastepnych testów!

2) Sprawdz podlaczenia masy na prawym nadkolu. Jesli jest to wielozlaczowa kostka, zamien je na dobrze zabezpieczone, zagiete albo zalutowane koncówki oczkowe i przykrec bezposrednio do masy stosujac zabkowana sprezysta podkladke miedzy koncówkami i nakretka. Wlasciwie tylko trzy kable w oddzielnej kostce, dwa zólte i brazowy, dotycza zawieszenia, ale zmodyfikowanie reszty ma sens i pozwoli uniknac przyszlych problemów.

3) Rozlacz siedmio-pinowa czarna zlaczke umieszczona obok przedniej, prawej kuli. Sprawdz ja i wyczysc wszystkie osady i patyne na zlaczkach (szczotka z wlókna szklanego jest bardzo przydatna). Zwróc szczególna uwage na te czynnosci, poniewaz zasilanie do elektrozaworu (Pin 6) i jego masa (Pin 7) przechodza przez te zlaczke. Pin 1 jest zasilaniem czujnika hamulca z masa przez cienki brazowy drut podlaczony do elektrozaworu. Inne koncówki 2, 3, 4 i 5 sa podlaczone do czujnika ruchów nadwozia zasilanego z pinu 3-go, bezposrednio z bezpiecznika 19.

4) Rozlacz biala dwu-pinowa zlaczke umieszczona pod kula z lewej strony. Jest to podlaczenie do czujnika predkosci z dodatkowa biala wtyczka na dole z tylu silnika, gdzie szybkosciomierz wchodzi do skrzyni biegów. Powtórz czyszczenie zlaczek jak opisano powyzej.

5) Czujnik hamulca znajduje sie pod lewym nadkolem (cztery plastikowe uchwyty) i mozna sie do niego dostac po przekreceniu kola kierownicy calkowicie w lewo oraz ustawieniu zawieszenia w polozenie remontowe. Znajduje sie tam dwu-pinowa, niebieska zlaczka, która powinna zostac wyczyszczona jak opisano powyzej.

6) Wewnatrz samochodu znajduja sie dwa czujniki: ruchu kola kierownicy (piecio-pinowa zielona zlaczka) oraz ruchu pedalu gazu (trój-pinowa biala zlaczka). Obie mozna znalezc po zdjeciu oslony pod kierownica i metalowej plyty (dwie sruby). Raczej watpliwe jest wystapienie tu korozji, ale oczyszczenie styków moze sie przydac.

7) Dwa najbardziej niedostepne komponenty to czujnik ruchu nadwozia oraz elektrozawór. Najlepiej stosowac kanal albo podjazd, ale jesli samochód jest wlasciwie podniesiony i poparty wtedy mozna rozpoczac prace. Pamietaj, NIGDY NIE WCHODZ POD SAMOCHÓD TYLKO PODNIESIONY HYDRAULICZNIE! Czujnik ruchu nadwozia ma brazowa piecio-pinowa wtyczke i powinien zostac przeczyszczony jak reszta, ale w dodatku sprawdz czy ramie i jego polaczenie moze sie swobodnie poruszac. Elektrozawór ma dwu-pinowa, brazowa wtyczke z trzema kablami, dwa zólte i cienki brazowy. Brazowy wspólnie z zóltym jest podlaczony do masy na przednim prawym nadkolu. 

8) W obudowie ECU wyjmij (naciskajac druciane klipsy) czarno-biala pietnasto-pinowa wtyczke i i sprawdz polaczenia. Oczysc, jesli potrzeba. W tym momencie wskazane jest ostroznie wyjac ECU by sprawdzic, który system masz w samochodzie. We wczesnych modelach ECU Hl mial zewnetrzny przekaznik czasowy i podlaczone diody wlaczników oswietlenia drzwi oraz maski silnika. Podlaczenia te sa czescia systemu anty-wstrzasowego. Przekaznik czasowy znajduje sie blisko ECU i jego wtyczka powinna zostac dokladnie sprawdzona. Badz ostrozny, aby nie pomylic przekaznika wtrysku paliwa z przekaznikiem czasowym! H2 ECU nie ma zadnego zewnetrznego przekaznika i diody zabudowane wewnatrz, ale dzialanie systemu anty-wstrzasowego jest podobne

9) Upewnij sie, ze wszystkie wtyczki sa pewnie wcisniete, a bezpieczniki wlozone.

10) Andy Burnett, sugeruje umieszczanie malej lampki wskaznikowej w samochodzie, podlaczonej do dwóch duzych, zóltych kabli elektrozaworu. Umozliwia to kierowcy monitorowanie systemu podczas jazdy i okreslenie, kiedy dzialaja poszczególne czujniki. W pozycji AUTO regula jest: elektrozawór pobudzony (lampka swieci): Miekkie zawieszenie. Elektrozawór wylaczony (lampka gasnie): Twarde zawieszenie. Uwaga: To nie ma nic wspólnego z kontrolka na desce rozdzielczej! Jezeli dany czujnik dziala lampka powinna gasnac. Jesli tak sie nie dzieje dany czujnik i jego polaczenia jest podejrzany. Niestety w moim szczególnym przypadku napiecie nigdy nie pojawia sie na elektrozaworze. Dlatego to moge przyjac, ze moim problem jest albo czujnik informujacy ECU, ze zawieszenie powinno byc w trybie SPORT, albo wewnetrzne uszkodzenie (blad) w ECU. Wszyscy, którzy maja podobne uszkodzenie nie powinni podlaczac elektrozaworu do oddzielnego zasilania 12V. Jako, ze zawór dziala przy napieci okolo 5-6 Volt, wystepuje niebezpieczenstwo uszkodzenia cewki zaworu lub nawet samego ECU.

11) Nalezy sprawdzic przelacznik trybu pracy zawieszenia wewnatrz samochodu. Ostroznie podniesc panel konsoli centralnej i odlaczyc cztero-pinowa, brazowa wtyczke z tylu przelacznika. Zmostkowac za pomoca krótkiego kawalka kabla piny 3 i 4. Pozostale podlaczenia 1 i 2 sluza do oswietlenia i sa zasilane z wlacznika swiatel.

Jesli uszkodzenie nadal wystepuje, dotarlismy do etapu w którym musimy zastosowac bardziej agresywne metody wykrywania usterek. Dla wlasciciela, który ma multimetr i wie jak go uzyc, sprawdzenie opornosci czujników podczas czyszczenia wtyczek jest wskazane. Powinno sie sprawdzic ciaglosc wszystkich podejrzanych kabli. 



Ponizej kilka wartosci opornosci czujników: 


Ruch pedalu 4 kW miedzy pinami 1 i 3 
6-6.5 kW miedzy pinami 1 i 2 pedal w górze 
2.6 k kW miedzy pinami 1 i 2 pedal na dole  
Predkosc 
(...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin