TQM - HC.doc

(111 KB) Pobierz

Total – oznacza objecie ta koncepcja całej organizacji w każdej komórce org. Na każdym stanowisku w sposób nieograniczony

Quality – spełnienie wymagan wew i zew w sposób w pelni ich zadowalający.

Management – met. rozw. Problemow i osiagania znacznej poprawy przez dazenie do wzrostu jakości pracy i jej efektow czyli podejmowanie decyzji podporządkowanych ciągłej poprawie jakości.

Wdrozenie systemu zarzadzania jakością nie koniecznie poprawia wzrasta jakość produktu, ale powinien utrzymywac jakość na stalym poziomie
TQM- to metoda, filozofia lub koncepcja podejścia do jakości ale nie jest to SYSTEM zarzadzania jakością.

Kompleksowe Zarządzanie jakością – to sposób zarzadzania organizacja skoncentrowany na jakości, wykorzysta. udzial wszystkich członków organizacji i nakierowanie na osiagniecie długotrwałych sukcesow dzieki zadowoleniu klienta oraz korzyściom dla wszystkich członków org i dla spol.
TQM – metody zarzadzania org wykorzysta zaangaz i współudział pracownikow, której centralnym punktem zainteresowania jest jakość. Ma ona na celu, przez osiaganie zadowolenia klientow, zapewnienie przedsiębiorstw długotrwałego sukcesu oraz przynoszenie korzyści członkom org oraz społeczeństwa.

Zasady TQM:

1. orientacja na kliena – spełnienie i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom

2. przywództwo – kierownictwo ustala cele akceptowane przez reszte

3. zaangazwanie ludzi – ludzie SA najwazniejsza czescia organizacji

4. podejście procesowe

5. systemowe podejście do zarzadzania

6. ciagle doskonalenie

7. podejmowanie decyzji na podstawie faktow.

8. wzajemne korzystne wiezi z dostawcami

 

14 pkt-ow Deminga:

1. stałość organizacji w celu poprawy wyrobow/ usług, na planach stania się przedsiębiorstwem konkurencyjnym, okreslona odpowiedzialność kierownictwa

2. nowy system myslenia – zyjemy  w nowym, ekonomicznym okresie, koniec opóźnień, pomyłek, wadliwych materiałów

3. koniec masowej kontroli, wymagającej rejestracji statystycznej danych opisujących jakość

4. polegaj na istotnych miarach jakości, eliminuj dostawcow, którzy nie mogą opanowac statystycznej rejestracji jakości

5. wykrywaj problemy

6. prowadz nowoczesne metody doskonalenia zawodowego

7. wprowadz nowoczesne metody nadzoru nad produkcja

8. eliminuj strach w przedsiębiorstwie, aby każdy pracowal efektywnie

9. przelamuj bariery miedzy działaniami przedsieb.

10. nie zwracaj się do ludzi o nowy poziom wydajności bez dostarczenia metody, usun afisze, slogany

11. usun liczbowe normy wydajności i brakow.

12. usun bariery ograniczające robotnikow do dumy ze swojej fachowości

13. wprowadz program edukacji i reedukacji.

14. stworz strukture naczelnego kierownictwa

 

Trudności uniemożliwiające realizację 14 tez Deminga:

·         Brak stałości celów

·         Nastawienie na krótkoterminowy zysk

·         Rotacja na stanowiskach kierowniczych

 

Cykl PDCA:

·         Planuj (Plan) – tzn zapewnić przygotowanie dokumentacji do realizacji założeń określ. Celów

·         Wykonaj (Do) – tzn. realizować zaplanowane w procesach czynności i zbierać inf. o ich przebiegu

·         Sprawdź (Check) – tzn. kontrolować wyniki wykonania zadań w porównaniu z planem

·         Działaj (Act) – tzn. realizować przedsięwzięcie, w przypadku wykrycia rozbieżności, uruchomić postępowanie zapobiegawcze prowadzące do realizowania przedsięwzięcia.

 

Historia TQM

W 1982 r zostały opublikowane 14 zasad Deminga, które można uważać za podstawowe zalecenia dla kierownikow przedsiębiorstw w zakresie nowoczesnego podejścia do jakości. W 1987 ustanowiono Amerykanska Nagrode Jakości im Malcolma Baldridge’a. W 1987 wydanie przez ISO norm serii 9000. W 1989 Oakland wydal książkę pod tytulem „Total Quality Management”

Joseph M. Juran

W 1986r. zaproponował „trylogie jakości”:

-planowanie jakości

- sterowanie jakością

- doskonalenie jakości
Planowanie Jakości:

Sterowanie procesu, który będzie zdolny do osiagania celow jak. Zgodnie z okresl. warunkami operacyjnymi. Na planowanie sklada się seria czynności, których celem jest:

- określenie klienta

- identyfikacja potrzeb klienta

- określenie celow jakości zdetermin. Potrzebami klienta

- wyspecyfik. planow potrzebnych do osiągnięcia celow

- identyf. zasobow do osiąg. celow

- przełożenie celow na jakość

Sterowanie jakością:

Ma na celu zagwarantowanie osiągnięcia ustalonych zamierzen w zakresie prod. i procesu. Proces sterowania jak. powinien zawierać następujące cele:

- ocene funkcjonowania dotyczących systemu

- porown. funkcj. sys. z ustalonymi celami

- podjecie działań, gdy wyst. roznice

Osoby odpowiedzialne za proces ster jakości powinien wyk. Statystyczne metody sterowania.

Proces sterowania jakości jest w znacznym stopniu związany z utrzymywaniem określonego poziomu jakości, row. podejmowaniem działań prewencyjnych.

Doskonalenie jakości:

Niekończący się proces, ciagle poszukiwanie ulepszen dot. Nie tylko jak. prod. i usług, ale glownie procesu.

Etapy wsparcia procesu usprawniania jakości wg. Jurana :

1. uswiadomienie potrzeby i szansy doskonalenia jakości

2. ustalenie celow ciągłego doskonalenia jakości we wszystkich działaniach

3. stworzenie jednostki, która pomoze w realizacji celow, przez powolanie rady ds. jakości, zidentyfikowanie problemow, wybranie odpowiedniego projektu, stworzenie zespołów i wybór koordynatorów.

4. przeszkolenie wszystkich, pracownikow, aby rozumieli swoja role w doskonaleniu jakości.

5. Przydzielenie zadań problemowych grupom projektowym.

6. informacja o przebiegu prac

7. okazanie zaufania

8. ogłoszenie wynikow

9. odnotowanie sukcesow

10. wylaczenie usprawnien do normalnie stosowanych procesow firmy w celu utrzymania tempa działań.

Philip B. Crosby
Autor koncepcji zarzadzania jakości „zero defektow”, która opracowal na początku lat 60-tych XX wieku..

Autor książki „Quality is free”

4 kanony jakosci:

1. Dotycza wlacsciwego pojecia jakosci przez wszystkich pracownikow. Jakośc powinna być postrzegana jako zgodność z wymaganiami klienta, a nie jako dobry produkt.

2. wskazuje na konieczność budowy systemu zapewnienia jakości. System taki powinien być nastawiony na eliminowanie przyczyn powstawania błędów, a nie kontrolowanie i usuwanie ich skutkow.

3.Odnosi się do poziomu niezgodności. Standard jakości oznacza brak usterek. Crosby jest przeciwnikiem ustalania dopuszczalnego poziomu niezgodności. Jedyny akceptowany poziom „zero defektow”. W przypadku gdy poziom niezgodności > 0 oznacza należy podjąć dzialania usprawniające.

4. Dotyczy pomiaru jakości. Wprowadza pojecie niezgodności, nie używając określenia koszt.

14 etapów doskonalenia jakości wg. Crosby’ego:

1. zaangażowanie kierownictwa – przekonanie kadry kierowniczej o potrzebie poprawy jakości, potwierdzenie stworzeniem polityki jakości org.

2. powolanie zespołów doskonalenia jakości – zad. zespołów jest: oprac. programu dosk. jakości, reprezentowanie działów, realizacja decyzji zesp., wspieranie przedsięwzięć projakościowych

3. wprowadzenie kryteriow jakości – stos. mierników jakości dostosowanych do każdej działalności w celu identyfikacji obszarow wymagających poprawy

4. określenie kosztu jakości – określenie sur. kosztow jakości  i wyjaśnienie ich przydatności jako narzedzi zarzadzania

5. Zwiekszenie świadomości jakości – przedst.. wszystkim zatrudnionym inf. dot. postępów i rezultatów podejmowanych działań, org. zebrań poswięconych tematyce jakości; prac. muszą rozumieć wagę i istotę dost. pord. do wymagań klietna i koszt tego niedostosowania

6. podjecie działań korygujących – zbudowanie formalnego systemu eliminacji powst. probelmów

7. planowanie koncepcji „zero defektow” – polega na zbudowaniu planu produkcji bezbrakowej, dost. do wewn. warunków firmy w celu przeanalizowania kolejnych przedsięwzięć, które należy podjąć przy przygotowaniu oficjalnego wprowadzania dnia bez usterek

8. przeszkolenie pracownikow – prowadzenie szkoleń dla kadry

9. dzien „zero defektow” – dzień bezbrakowy powinien być sygnałem dla wszystkich pracowników że org. osiągnęła nowy standard

10. Ustalenie celow – kadra kierownicza musi pomóc poszczególnym działaniom w ustaleniu osiągalnych i mierzalnych celów podejmowanych działań

11. Usuwanie przyczyn powstawania problemow – pracownicy powinni inf. przłożonych o zaistniałych trudnościach, jakie napotykają przy realizacji celów; rozw. problemów zajmuje się kierownictwo

12. docenianie i nagradzanie pracownikow – wprowadzenie właściwych systemów motywacji wpływających na wzrost zaangażowania prac.

13. organizowanie narad jakościowych – eksperci jakości wraz z kadrą kierowniczą powinni regularnie spotykać się w celu wymiany dośw. i inf. o zarządzaniu jakością oraz przedyskutowania problemów.

14. powtorzenie wszystkiego od początku – niekończący się proces doskonalenia

 

 

Podobieństwa w koncepcjach Deminga, Jurana, Crosby’ego:

- wzbudzanie świadomości możliwości i ciągłego poszukiwania usprawnien

- utrzymanie wysokiego poziomu szkolen

- orientacja zapobiegawcza

- zwrocenie uwagi na szczegóły

- stworzenie środowiska sprzyjającego wykrywalności błędów, rozwiązywania problemow

- wykonywanie metody pomiaru

- kontrola dostawcow stosujących SKJ

- nie finansowe nagradzanie pracownikow

- otwarty system informacji i komunikacji w zakresie rezultatow prowadzonych działań

- koncepcja wewnętrznego klienta oraz zarzadzania projektem

Roznice w koncepcjach Deminga, Jurana, Crosby’ego:

- standard „zero defektow”

- dzien „zera defektow”

- jedno źródło dostaw

- indywidualne ustalanie celow

- ekstensywne badanie rynku

Trudności i zagrozenia jakie napotykaja firmy gdy wprowadzaja TQM:

- w początkowym okresie nie w pelni sa dostrzegane rozmiary i skala przemian jakie czekaja firme: potrzeba dużo czasu i wysiłku aby system TQM zaczął funkcjonować

- początkowe programy poprawy sa zbyt skomplikowane i obszerne

- nieuświadomienie kadry kierowniczej, ze odpowiada za wdrozenie i doskonalenie zasad filozofii TQM

- brak określenia celow ilościowych i jakościowych

- nieuświadomienie roli komunikacji, miedzy pracownikami w przedsiębiorstwie

- satysfakcja z szybkiego załatwiania problemow

- kopiowanie programow z innych przedsiębiorstw bez uwzględnienia wlasnych spesyficzych uwarunkowan

- nie zawsze odpowiednie zasady nagradzania za osiągnięcia we wprowadzaniu TQM

- brak wrowadzania przemian kulturowych kulturowych organizacji

- brak konsekwencji postepowania oraz brak strategii długofalowej

- czeste zmiany w trakcie realizacji programu

- roznice zdan wśród pracownikow dotyczące zasad wdrazania TQM

- niewystarczajaca wiedza pracownikow w zakresie zasad TQM

- brak przeszkolenia wszystkich pracownikow

- brak popularności pracy w grupach

- niepelna informacja dotyczaca celu TQM wśród pracownikow

- brak jasnych regol dotyczących organizacji przedsiębiorstwem i rozdzialu odpowiedzialności, która powinna być powiazana z kompetencjami

 

Hierarchia sys zapewnienia i ZJ w sektorze żywności:







 

SZJ

 

HACCP





GMP

GHP

 

TQM

 

 

 

 

Komisja Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO – powołana w 1962 w ramach ONZ; celem jest opracowywanie norm międzynar, dla środków spoż, przy czym przyjęto założenie że normy te powinny służyć przed wszystkim zabezpieczeniu zdrowia konsumentów

Codex Alimentarius – podst. dok. podający zasady HACCP i etapy jego wdrażania; podaje również definicje podst. pojęć odnoszących się do systemu; jest głównym źródłem inf określ. ramy systemu HACCP

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) – niezależny od organów Komisji z szerokim mandatem umożliwiającym wnikliwą i rzetelną ocenę; głowne funkcje: zbieranie i analiza danych dot. żywienia i diety, ekspozycji ryzyka i monitorowanie bez. żywności w UE; rozpatrywanie nowych zagrożeń; zarządzanie operacyjne systemem

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego: Higiena żywności (zasady ogólne):

·         higiena żywnośći – oznacza środki i warunki niezbędne do kontroli zagrożeń i zapewnienia zdatności do spożycia przez ludzi środków spoż uwzględniając ich zamierzone użycie

·         zanieczyszczenie – oznacza isteniene lub powstanie zagrożenia

 

Istota i rozwoj systemu zapewnienia jakości i ZJ:

Nowe myslenie o jakości polega na tym, ze odpowiednia jakość produkcji powinna być osiagana na każdym etapie produkcji, od pozyskania surowca az do konsumenta który jest najwyższym „kontrolerem jakości”

Żywność gwarant. jakosci:

Produkty żywnościowe w stosunku do których których calym procesie pozyskiwania przetwórstwa i dystrybucji zastosowano systemy gwarantujące spełnienie ustalonych wymagan jakościowych.

Cele systemow jakości:

- zapobieganie problemom

- zaangażowanie kierownictwa i calej załogi

- opracowanie systemow

- zaangażowanie każdego pracownika

- przeprowadzenie auditow wewnętrznych

- auditowanie systemow (przegląd zarzadzania)
GMP:

- to wykonanie wszystkich czynności produkcyjnych zgodnie z określonymi wymogami dotyczącymi głównych założeń budowlanych, technicznych, technologicznych, wyposażenia praktyk operacyjnych, metod produkcji, które sa niezbędne do wyprodukowania żywności, o dobrej jakości zdrowotnej pozadanej przez producenta

- dzialania które musza być podjęte i warunki które musza być spełnione aby produkcja oraz materiałów materiałów wyrobow przeznaczonych do kontaktow z żywnością odbywaly się w sposób zapewniających wlasciwa jakość zdrowotna żywności zgodnie z przeznaczeniem. Wg ustawy.

Wymagania GMP dotycza:

- podstawowych czynności otrzymania higienicznych warunkow środowiska.

- zapobieganie przenikania z zewnatrz , owadow, ptakow i innych zwierzat

- odpowiednich magazynow sprzętu, substancji chemicznych i produktow spożywczych

- zapewnienie odpowiedniego miejsca na rozmieszczenie uzadzen

- właściwej wentylacji zakładu

- utrzymania całości w dobrym stanie

- skuteczności oświetlenia

- gospodarki wodno – sciekowej

- procedur mycia i dezynfekcji

- kontroli pracownikow związanej z przeciwdziałaniem zakażeniom żywności

„Dekalog GMP”

1. przed praca upewnij się ze posiadasz procedure i instrukcje

2. postepuj dokladnie wg. instrukcji, nie stosuj „skrótów i usprawnien” jak czegos nie wiesz to pytaj

3. przed praca upewnij się czy masz dobre surowce/ półprodukty

4. upewnij się ze stan techniczny sprzętu i urządzeń jest dobry, czysty

5.pracoj maksymalnie ograniczając zanieczyszczenie prod/sprzętu

6. przeciwdziałaj bledom, pomyłkom

7. nieprawidłowości i odchylenia zgłaszaj kierownictwu

8. dbaj o higiene osobista, utrzymuj stanowisko w czystości i pozadku

9. dokladnie zapisuj wszystkie parametry procesu

10. przejmij odpowiedzialność za to co robisz

GHP – Dobra Praktyka Higieniczna :

GHP – wykonywanie wszystkich czynności zarówno w produkcji jak i w obrocie srodkami spożywczymi z zachowaniem warunkow zapewniających srodkom spożywczym właściwa jakość zdrowotna

4 zasady manipulować żywnością

1. drogi przepływu produkcji proste, bez zawracania i krzyzowania – jeden kierunek ruchu

2. redukcja zbędnego przemieszczania się personelu miedzy centrami pracy, miedzy czysta a brudna strefa

3. redukcja możliwości zakazenia wtornego

4. rozdzielenie stref funkcjonalnych

GMP – dzialania które musza być podjęte i warunki higieniczne które musza być spełnione i kontrolowane na wszystkich etapach produkcji lub obrotu aby zapewnic bezp. zywnosc

Warunki techniczno higieniczne które musza być spełnione:

- wymagan sanitarnych w budownictwie zw. z produkcja żywności i żywieniem zbiorowym

- utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach produkcyjnych

- mycie i dezynfekcja maszyn i urządzeń

- dezynsekcja i deratyzacja

- szkolenie i edukacja personelu w zakresie higieny

- higieny osobistej personelu, badan lekarskich

Podręcznik GMP – dokument porządkujący i stanowiący podstawe wszelkich działań porządkowych.

Powinien zawierac zbior wszystystkich instrukcji utrzymania higieny pomieszczen, maszyn, personelu, planu szkolen, badan lekarskich oraz wzory zapisow potwierdzających wykonanie i kontrole wykonanych działań porządkowych zapobiegawczych. Poza tym dok. zwiaz. zbior atestow, metod analitycznych, metod inf., dot. Stos środków myjących, dezynfekujących itd.

 

Higiena osobista personelu:

- produkcja żywności zwiazana jest ze stalym kontaktem ludzi z artykułami spożywczymi

- człowiek odgrywa istotna role przy rozprzestrzenianiu się zarazkow chorobotwórczych

- celem higieny osobistej personelu jest wiec wylaczenie człowieka jako nosiciela czynnikow chorobotwórczych

 

1.Osoba kierująca lub odpowiedzialna za funkcjonowanie zakładu lub miejsca obrotu zobowaizana jest do:

- zapewnienia posiadania przez pracownikow kwalifikacji w zakresie podstawowych zagadnien higienicznych

- zapewnienia warunkow do utrzymania higieny osobistej przez pracownikow oraz do kontroli przestrzegania higieny przez tych pracownikow

 

2.Pracownik chory lub podejrzany o chorobe zakazna , chory na biegunke, uporczywe infekcje gornych  drog oddechowych lub ropne schorzenia skory powinien być bezzwłocznie odsuniety od pracy wymagającej kontaktu z żywnością.

 

3.Osoby podejmujące pracę wymagającą kontaktu z żywnością muszą mieć aktulaną książeczkę zdrowia, wydana na podst. badań lekarskich i odp. badań analitycznych.

 

4.Kierownik lub osoba przez niego wyznaczona powinien zgłaszać pracowników do badań lekarskich i analitycznych w określ. odstępach czasu.

 

5.Osoby wykonujące prace przy produkcji i obróbce srodkami spożywczymi powinny:

- przed rozpoczęciem pracy umyc rece

- założyć czysta odziez ochronna, z uwzględnieniem nakrycia glowy oraz obuwia, odziez powinna być zawsze czysta i nieuszkodzona oraz całkowicie zakrywac odziez osobista pracownika i wlosy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin