Zestaw - ćwiczenia dl obcokrajowców.docx

(529 KB) Pobierz
OKL.CDR

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

 


C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image2.jpeg

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image3.jpeg

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image4.jpeg

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image5.jpeg

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image6.jpeg
Joanna Machowska

Gramatyka? Dlaczego nie?!


 


Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1

C:\Users\KOKOT\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image7.jpeg

universitas

 


Gramatyka? Dlaczego nie?!

Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1


JĘZYK POLSKI DLA CUDZOZIEMCÓW

SERIA POD REDAKCJĄ WŁADYSŁAWA MIODUNKI

KATEDRA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO


Joanna Machowska

Gramatyka? Dlaczego nie?!

Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1

poziom

A1

Kraków

© Copyright by Joanna Machowska and Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010

ISBN 97883-242-1473-0 TAiWPN UNIVERSITAS

Tłumaczenie na język angielski Magdalena Buchta

Tłumaczenie na język niemiecki Jan Szurmant

Tłumaczenie na język rosyjski Sergiy Tyupa

Tłumaczenie na język hiszpański Anna Jankowska

Redakcja

H.        A. Gruszka

Rysunki

Kamila Gawłowska www.kamilagawlowska.pl

Projekt okładki i stron tytułowych Sepielak

www.universitas.com.pl


dla mojego Taty


Spis treści

Od redaktora serii              9

Wstęp              11

Preface              13

Einleitung              15

npegMOTOBue              18

Introducción              20

I.  Odmiana rzeczownika, przymiotnika i zaimka osobowego

To jest pan Jan Kowalski. Mianownik liczby pojedynczej                            25

Nie lubię siostry Michała! Dopełniacz liczby pojedynczej                            38

Mam brata i siostrę. Biernik liczby pojedynczej                            51

Kim jesteś? Narzędnik liczby pojedynczej i mnogiej                            63

Studiuję w Krakowie. Miejscownik liczby pojedynczej i mnogiej                            84

To są inteligentne studentki. Mianownik i biernik liczby mnogiej

rodzaju niemęskoosobowego                             95

Ojej, nic nie pamiętam! Ćwiczenia powtórzeniowe. Rzeczownik i przymiotnik              104

II. Moje czy twoje? Zaimek              115

III. Odmiana czasownika

Wiem, umiem, znam. Czas teraźniejszy              125

Uczyłem się całą noc! Czas przeszły              143

Będę się uśmiechać. Czas przyszły              155

Uczę się języka polskiego, ale jeszcze się nie nauczyłem. Aspekt dokonany i niedokonany

w czasie przeszłym              161

Jutro zrobię zadanie domowe! Aspekt dokonany i niedokonany w czasie przyszłym               171

Ojej, nic nie pamiętam! Ćwiczenia powtórzeniowe. Czasownik              177

IV.                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Dobrze się czujesz? Przysłówek              187

V. Sklep jest obok kina, za apteką. Przyimek              195

VI. To już wiesz! Ćwiczenia gramatyczne i nie tylko              205

Klucz do zadań              227

SPIS TREŚCI I 7


Od redaktora serii

W serii Język polski dla cudzoziemców istnieje kilka zbiorów ćwiczeń zagadnień gramatycz­nych, ale są one przeznaczone dla poziomów średniego (zwykle B2) i zaawansowanego (Ci, C2). Mowa tu o takich zbiorach ćwiczeń, jak: Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców Józefa Pyzika, Iść czy jechać? Ćwicze­nia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu Józefa Pyzika, Czas na czasownik. Ćwicze­nia gramatyczne z języka polskiego Piotra Garncarka, Liczebnik też się liczy! Gramatyka liczeb­nika z ćwiczeniami Stanisława Mędaka, czy wreszcie Co z czym? Ćwiczenia składniowe dla grup zaawansowanych Stanisława Mędaka. W zasadzie tylko Słowa i słówka. Podręcznik do naucza­nia słownictwa i gramatyki dla początkujących Magdaleny Szelc-Mays i Elżbiety Rybickiej jest przeznaczony dla poziomów europejskich Ai i A2.

Już z tego przeglądu wynika, że nowy zbiór ćwiczeń gramatycznych dla początkujących, zwłaszcza dla poziomu A1, jest pilnie potrzebny. Taki zbiór powinien się ukazać w serii Język polski dla cudzoziemców tym bardziej, że wspomniany podręcznik Słowa i słówka... został przy­gotowany kilkanaście lat temu, a w serii funkcjonuje już ponad siedem lat, czyli dłużej niż pro­ces certyfikacji języka polskiego jako obcego zapoczątkowany w roku 2004. Ponieważ w roku 2009 Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego opraco­wała propozycje standardów wymagań egzaminacyjnych i propozycje egzaminów certyfikato­wych dla wszystkich poziomów europejskich - także poziomów A1, A2 i C1, na których dotąd nie przeprowadzano egzaminów certyfikatowych - powinny ukazać się nowe pomoce dydak­tyczne do nauczania cudzoziemców języka polskiego dostosowane do tych standardów. Warto przy tym pamiętać, że standardy zaczną oficjalnie obowiązywać dopiero po opublikowaniu właściwego rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Dzienniku Ustaw RP (dotychczas obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 15 paździer­nika 2003 roku w sprawie egzaminów języka polskiego jako obcego).

Kwestia miejsca gramatyki w nauczaniu języka polskiego jako obcego musi zostać podjęta na nowo, gdyż po okresie dominacji programów gramatycznych w nauczaniu cudzoziemców polszczyzny nastąpiła wyraźna dominacja programów komunikacyjnych, w których naucza­nie gramatyki jest nie tylko podporządkowane komunikacji, ale nawet traktowane jako zby­teczny balast przez autorów nieznających wystarczająco dobrze zagadnień gramatycznych, które powinny zostać przyswojone na poszczególnych poziomach nauczania. Taka sytuacja musi niepokoić, zważywszy na fakt, że wciąż brak dobrych gramatyk dydaktycznych polszczy­zny napisanych w językach najczęściej używanych przez zainteresowanych cudzoziemców, nie mówiąc już o nowoczesnych zestawach ćwiczeń gramatycznych, zwłaszcza dla poziomów najniższych, czyli A1, A2 i B1.

Publikowany zbiór ćwiczeń gramatycznych dla poziomu A1 zatytułowany Grama­tyka? Dlaczego nie?! Joanny Machowskiej stanowi próbę zaspokojenia zapotrzebowania na

OD REDAKTORA SERII I 9

nowoczesny zbiór ćwiczeń tego typu. Już dziś można powiedzieć, że autorka kończy opra­cowywanie podobnego zbioru ćwiczeń dla poziomu A2. Co więcej, uczestniczy ona w pra­cach zespołu autorów przygotowującego nowe podręczniki kursowe do nauczania języka pol­skiego jako obcego na poziomach A1 i A2. Cechą wyróżniającą tego projektu, realizowanego pod moim kierownictwem przez pracowników Katedry Języka Polskiego jako Obcego UJ, jest zamiar przygotowania pierwszego w Polsce podręcznika opartego na podejściu zadanio­wym, któremu wiele uwagi w ostatnich latach poświęciła dr Iwona Janowska, przygotowu­jąca do publikacji monografię Podejście zadaniowe w nauczaniu i uczeniu się języków obcych (na przykładzie języka polskiego jako obcego).

Pracując nad zbiorem ćwiczeń dla początkujących, Joanna Machowska wykorzysty­wała swe bogate doświadczenie w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego jako obcego. Machowska, absolwentka filologii polskiej UJ, rozpoczęła pracę w Instytucie Badań Polonij­nych w 1993 roku. Tu zajmowała się prowadzeniem zajęć językowych na różnych poziomach, szczególnie chętnie pracując z początkującymi - zarówno na kursach rocznych, jak i w szkole letniej UJ. Od 2005 roku - już w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ - prowadzi zajęcia na studiach magisterskich dla studentów polskich, specjalizujących się w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego i drugiego. Równocześnie koordynuje kursy języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców biorących udział w programie Erasmus. Ponadto uczestniczyła w realizacji kilku projektów realizowanych w Katedrze Języka Polskiego jako Obcego UJ, m.in. była współautorką ćwiczeń gramatycznych i leksykalnych do telewizyjnego programu Profesor Smok i przyjaciele, emitowanego w TV Polonia w latach 2007-2008.

Mam nadzieję, że zbiór ćwiczeń gramatycznych Gramatyka? Dlaczego nie?! Joanny Machowskiej okaże się pomocą przydatną w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego na poziomie A1.

Prof. dr hab. Władysław T. Miodunka

Redaktor serii

Kraków, marzec 2010

10 OD REDAKTORA SERII

Wstęp

Zbiór ćwiczeń Gramatyka?Dlaczego nie?!jest przeznaczony dla studentów będących na pozio­mie Al, a więc tych, którzy są na początku nauki języka polskiego.

Od zbiorów ćwiczeń gramatycznych obecnych na naszym rynku różni się on tym, że bar­dzo dokładnie określa grupę osób, do której jest kierowany. Do tej pory zbiory ćwiczeń zwykle były adresowane do tzw. studenta początkującego lub rozpoczynającego naukę języka. Były to określenia dość nieprecyzyjne, bowiem we współczesnych opisach kompetencji językowych nie mówimy już o poziomie początkującym, wyszczególniamy natomiast poziomy: A1, zwany także elementarnym, A2, zwany wstępnym, itd.

Poziomy te bardzo ściśle zostały opisane w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Języ­kowego, dlatego dobrze wiadomo, co uczący się na danym poziomie powinien umieć zarówno w zakresie sprawności (czytanie, słuchanie, pisanie, mówienie), jak i podsystemów języko­wych (gramatyka, słownictwo).

Od 2004 roku obcokrajowcy mogą zdawać państwowy egzamin certyfikatowy z języka polskiego na poziomie B1, B2 i C2. Obecnie w przygotowaniu są testy certyfikatowe na pozo­stałe poziomy: A1, A2 i C1. Dlatego zespół pracujący przy certyfikacji musiał opracować szcze­gółowe wymagania na te właśnie poziomy.

Ponadto od dłuższego już czasu zespół Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ - do którego i ja należę - pod kierunkiem profesora Władysława Miodunki przygotowuje pro­gramy nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach zaawansowania.

Pisząc zbiór ćwiczeń, dostosowywałam go zarówno do powstających w naszym Centrum programów, jak i do wymagań certyfikatowych na poziomie A1. Pomogło mi w jego opraco­waniu także moje wieloletnie doświadczenie w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego na poziomie A1.

Pomysł przygotowania ćwiczeń towarzyszył mi bowiem już od dawna i część zadań to zadania, które układałam dla kolejnych grup moich studentów.

Od lat ucząc gramatyki na poziomach niższych i starając się to robić w taki sposób, by nie była ona bezsensownym pamięciowym opanowywaniem kolejnych końcówek i form, ale wspaniałą zabawą z bardzo wyraźnie zaznaczonym celem, wielokrotnie odczuwałam brak ćwi­czeń, które pozwoliłyby lepiej uczyć i utrwalać nowo poznawane formy.

Chociaż tzw. ćwiczenia automatyzujące są odbierane jako śmiertelnie nudne, wcale takie być nie muszą. Oczywiście trudno z nich wszystkich zrobić zadania niezwykle kreatywne i ekscytujące, ale mogą być one interesujące i zabawne. Dlatego też w moim zbiorze znalazło się m.in. dużo rysunków, które zapobiegają nużącej schematyczności i są dużą pomocą dla osób z pamięcią wzrokową.

Z drugiej strony nie można nauczyć się gramatyki bez ćwiczeń automatyzujących, bo jak wszyscy nauczyciele wiedzą, uczenie się gramatyki wymaga żmudnej i ciężkiej pracy. Jednak

WSTĘP I 11

gdy student ma przed sobą cel i wie, że nauczenie się nowych końcówek i zapamiętanie kilku reguł pozwoli mu powiedzieć nowe rzeczy i poradzić sobie w wielu sytuacjach, nauka grama­tyki staje się jedynie etapem na drodze do sukcesu, jakim jest opanowanie języka.

Ćwiczenia, które przekazuję w ręce nauczycieli i studentów, mogą być pomocą dla nauczy­ciela w trakcie zajęć, by utrwalić zagadnienia, które studentom mogą sprawiać problem; mogą służyć jako ćwiczenia, które studenci wykonują w domu; mogą być wreszcie pomocą wyłącz­nie dla samego studenta. Ćwiczenia posiadają bowiem klucz; nauczyciel do sprawdzenia ich nie jest więc konieczny. Mogą być one wykorzystywane przez studentów uczących się na roz­maitych kursach w celu poprawienia swoich umiejętności gramatycznych, ale stanowią też zbiór d...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin