Slow food. Do korzeni smaku.pdf

(1385 KB) Pobierz
Do
Korzeni
Sm
ku
a
Organizacja
Slow Food
powstała w 1989 roku w reakcji na zawrotny pęd życia, towarzyszące mu spożywanie niskowartościowych posiłków
zwanych ‘fast food’ami’, zanik lokalnych tradycji żywieniowych oraz spadek zainteresowania tym co jemy, pochodzeniem i smakiem tego co
jemy jak również tym, w jaki sposób spożywane przez nas pokarmy wpływają na resztę świata. Slow Food jest organizacją typu non-profit,
nie nastawioną na zysk, eko-gastronomiczną, opierającą swoją działalność na wsparciu członków. Obecnie jest to organizacja zrzeszająca po-
nad 100 000 członków ze 150 krajów.
Ruch Slow Food organizuje wydarzenia zarówno na szczeblu regionalnym jak i międzynarodowym, które promują rolnictwo zrównoważo-
ne, lokalną produkcję żywności oraz łączą producentów i konsumentów. Nasze pionierskie programy
edukacji smaku,
budując świadomość,
tworząc nowe rynki zbytu, wyzwalając pozytywną zmianę w społecznych postawach, pomagają zrozumieć skąd pochodzi nasza żywność
oraz w jaki sposób i przez kogo jest produkowana.
Terra Madre
to międzynarodowa sieć, która umożliwia drobnym rolnikom i producentom żywności pochodzącej z całego świata, jak również
kucharzom, wykładowcom i młodzieży szkolnej wspólne opracowanie planu poprawy systemu żywienia. Spotkania mają miejsce na szczeblu
ogólnoświatowym, regionalnym i lokalnym a powstałe w ich efekcie projekty służą promocji wiedzy na całym świecie.
Fundacja
‘Slow Food na rzecz Bioróżnorodności’,
która wspiera małych, lokalnych producentów z różnych regionów świata, została założo-
na w 2003 roku. Dzięki publicznym i prywatnym dofinansowaniom fundacja koordynuje prace nad projektami w ponad 50 krajach. Głównym
założeniem fundacji jest obrona różnorodności upraw i hodowli, zapewnienie ochrony i równowagi środowiska naturalnego, promocja kultu-
ry i tradycji oraz dbanie o zdrowie i dobro ludzi, jak i zwierząt. Fundacja działa globalnie, a główne programy przez nią wspierane to: Prezy-
dia, (od łacińskiego ‘presidia’, fort, twierdza, warownia), Arka Smaku (The Ark of Taste) oraz Rynki Świata (Earth Markets).
w
w
w
.
s
l
o
w
f
o
o
d
.
c
o
m
Spis
treści
JEDZENIE
UCZTĄ DLA ZMYSŁÓW
strona 1
1
ZMYSŁY
strona 2
2
PODRÓŻ PO ZMYSŁACH
ZADANIA
strona 7
3
DEGUSTACJA
strona 11
4
PODRÓŻ PO ZMYSŁACH
ROZWIĄZANIE ZADAŃ
strona 13
5
DEGUSTACJA
ROZWIĄZANIE ZADAŃ
strona 16
6
WSKAZÓWKI
DO ZADAŃ
strona 19
7
1
JEDZENIE UCZTĄ DLA ZMYSŁÓW
Program edukacyjny „Do Korzeni Smaku” to proste a zarazem fundamen-
talne podejście do nauczania o odkrywaniu smaków. Zaangażowani w gry i
doświadczenia uczestnicy programu rozwijają wiedzę o zmysłach człowie-
ka oraz zapoznają się z podstawowymi pojęciami stosowanymi w edu-
kacji o sensualności. Kurs podzielony jest na trzy części: informacyj-
ną (film), dydaktyczną (kurs dotyczący zmysłów) i doświadczalną
(warsztaty smaku). Pierwsza część, film, objaśnia funkcjonowa-
nie zmysłów człowieka oraz tłumaczy w jaki sposób umiejętnie je
kształtować; druga część kursu to ilustracja poszczegól-
nych zmysłów oraz towarzyszące jej ćwiczenia; w trze-
ciej części uczestnicy wykorzystują zdobytą wiedzę
w praktyce, angażując w tym celu wszystkie zmy-
sły. Kurs „Do Korzeni smaku” nie narzuca jedynej
i słusznej metody; raczej wskazuje edukacyjne na-
rzędzia tak, aby można je było rozważnie dostoso-
wać do lokalnych warunków i kultury.
Do
Korzeni
Sm
ku
a
1
Jedzenie ucztą dla zmysłów
2
ZMYSŁY
Uważa się, że w trakcie jedzenia, a w szczególności, aby odczuwać pełną sa-
tysfakcję z jedzenia, najważniejszym zmysłem jest smak. Nic bardziej myl-
nego. Jedząc, angażujemy pięć zmysłów: wzrok, słuch, dotyk, smak i węch.
Zmysły te są narzędziami do oceny jakości naszej żywności oraz do okre-
ślenia swoich preferencji żywieniowych. Zgadza się, może podobać się nam
smak tego, co jemy, ale co z zapachem? Przypomnij sobie jakie wrażenia do-
tykowe odczuwasz w ustach, kiedy jesz lody lub jakie dźwięki słyszysz, gdy
wgryzasz się w chrupiące jabłko. A wzrok? To zdecydowanie za jego sprawą
dostrzegasz żywność, oceniasz jej cechy i klasyfikujesz jako mniej lub bar-
dziej atrakcyjną. To oczy, jako pierwsze, decydują o tym, czy dane jabłko jest
ładne a kawałek sera apetyczny. Profesjonalni degustatorzy, na przykład
piwa czy kawy, używają swoich zmysłów do ocenienia jakości produktu spo-
żywczego. Kierują się oni podstawowymi kategoriami, takimi jak: kolor, któ-
ry może wykazywać wiek żywności, lub tekstura, którą oceniają dotykowo
opuszkami palców. Jeszcze głębszym źródłem bodźców i informacji o pokar-
mie, który spożywamy, jest jego zapach.
2.1 SMAK
Kiedy jesz, pochodzące z pożywienia substancje aromatyczne pobudza-
ją kubki smakowe, znajdujące się na twoim języku i podniebieniu. Podczas
przeżuwania uwalniają się cząsteczki odpowiedzialne za zapach pokarmu.
Cyrkulacja powietrza pomiędzy jamą ustną a nosową sprawia, że substan-
cje te postrzegane są zarówno przez receptory węchu w jamie nosowej, jak
i smaku w ustach. Efekty tej współpracy dają tobie obraz smaku i aromatu
tego, co jesz, czyli tzw. ‚flavour’. Podsumujmy: kiedy spożywasz pokarm, jego
aromaty są uwalniane poprzez żucie i trawienie. Twoje usta i nos komuniku-
ją się, a smak i zapach współpracują ze sobą, aby przekazać tobie informacje
o cechach produktu, który jesz lub pijesz.
Rys. 1: Aromatyczne substancje przechodzą przez nozdrza przednie i nozdrza
tylne, aby dotrzeć do twoich organów zmysłów.
Zmysły
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin