Suszenie drewna.pdf

(3065 KB) Pobierz
w
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Bogusław Szumilas
Suszenie drewna
742[01].Z4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Lidia Staniszewska
mgr inŜ. Łukasz Styczyński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Bogusław Szumilas
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sołtysiak
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 742[01].Z4.01
„Suszenie drewna”, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu stolarz.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji–Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Proces oraz sposoby suszenia drewna
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Proces naturalnego suszenia drewna
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Typy suszarń, przyrządy pomiarowe i kontrolne oraz obsługa suszarni
komorowej
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Gospodarka materiałami, narzędziami i energią. Bezpieczeństwo i higiena
pracy, ochrona przeciwpoŜarowa oraz ochrona
środowiska
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
5
6
7
7
7
17
17
18
19
19
31
31
32
33
33
50
50
52
53
53
54
54
56
57
62
5.
6.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w nabywaniu umiejętności z zakresu suszenia drewna.
Pozwoli Ci zapoznać się z podstawami suszenia drewna na wolnym powietrzu oraz
w suszarniach komorowych. Znajdziesz teŜ informacje dotyczące obsługi suszarni
komorowej, kontroli przebiegu suszenia drewna oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy podczas prac związanych z suszeniem drewna.
W rozdziale 4.1. Proces i sposoby suszenia drewna zostały omówione czynniki fizyczne
mające wpływ na proces suszenia. Poruszone zostały zasady i sposoby suszenia drewna
W rozdziale 4.2. Proces naturalnego suszenia drewna omówiono zagadnienia związane
z zasadami suszenia drewna na wolnym powietrzu tj. sztaplowaniem, przygotowaniem składu
tarcicy, kontroli procesu suszenia.
W rozdziale 4.3.Typy suszarń, przyrządy pomiarowe i kontrolne oraz obsługa suszarni
komorowej omówiono charakterystykę suszarń do drewna, zasady ułoŜenia drewna
w suszarkach, zasady obsługi suszarki komorowej.
W rozdziale 4.4. Gospodarka materiałami, narzędziami i energią. Bezpieczeństwo
i higiena pracy, ochrona przeciwpoŜarowa oraz ochrona
środowiska
poruszone zostały
zagadnienia związane racjonalnym wykorzystaniem materiałów, narzędzi i energii.
Omówiono zasady ochrony przeciwpoŜarowej oraz ochrony
środowiska.
Kolejność rozdziałów w poradniku została tak ułoŜona, aby zachowana była kolejność
umiejętności, które uczeń musi posiąść, aby dobrze opanować bieŜący materiał i mieć
podstawy do przyswajania kolejnych partii materiału.
Poradnik ten zawiera:
1. Wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności, które powinieneś posiadać,
aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej.
2. Cele kształcenia tej jednostki modułowej, które określają umiejętności, jakie opanujesz
w wyniku procesu kształcenia.
3. Materiał nauczania, który zawiera informacje niezbędne do realizacji zaplanowanych
szczegółowych celów kształcenia, umoŜliwia samodzielne przygotowanie się do
wykonania
ćwiczeń
i zaliczenia sprawdzianów. Wykorzystaj do poszerzenia wiedzy
wskazaną literaturę oraz inne
źródła
informacji. Poradnik obejmuje równieŜ:
pytania sprawdzające wiedzę niezbędną do wykonania
ćwiczeń,
ćwiczenia
z opisem sposobu ich wykonania oraz wyposaŜenia stanowiska pracy,
sprawdzian postępów, który umoŜliwi sprawdzenie poziomu Twojej wiedzy po
wykonaniu
ćwiczeń.
4. Sprawdzian osiągnięć w postaci zestawu pytań sprawdzających opanowanie umiejętności
z zakresu całej jednostki. Zaliczenie tego jest dowodem umiejętności określonych w tej
jednostce modułowej.
5. Wykaz literatury dotyczącej programu jednostki modułowej.
JeŜeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub
ćwiczenia,
to poproś nauczyciela lub
instruktora o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną
czynność. Po przerobieniu materiału spróbuj zaliczyć sprawdzian z zakresu jednostki
modułowej. Wykonując sprawdzian postępów powinieneś odpowiadać na pytania tak lub
nie, co oznacza,
Ŝe
opanowałeś materiał lub nie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin