Simonds B. - Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu.pdf

(110670 KB) Pobierz
Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu
BLENDER
Odkryj możliwości Blendera!
PO D ZIĘKO W AN IA
Książka ta nie powstałaby bez wydatnej pomocy Billa Pollocka, Alison Law i innych
pracowników wydawnictwa No Starch Press.
Podziękowania należą się również artystom z CGTextures
(http://cgtextures.com/),
którzy oferują znakomite tekstury i którzy uprzejmie wyrazili zgodę, aby tekstury prezen­
towane w książce zostały umieszczone na serwerze FTP wydawnictwa:
ftp://ftp.helion.
pl/przyk lady/b leppm.zip.
Najbardziej dziękuję Tonowi Rooseudaalowi i tym wszystkim, którzy przyczynili się
do powstania i rozwoju Bleudera. Jest to mój ulubiony program i zarazem podstawowe
źródło moich dochodów. Jestem Wam za to bardzo wdzięczny. Dziękuję także Thomasowi
Diugesowi, nie tylko za wkład w rozwój Bleudera, ale także za wygospodarowanie czasu
na przejrzenie tej książki pod kątem merytorycznym. Dziękuję społeczności bleuderowej,
członkom Bleuder Artists Commuuity
(http://www.blenderartists.org/)
oraz tym, którzy
dbają o aktualność serwisu Bleuder wiki i innych podobnych miejsc w iuteruecie. Wspa­
niale jest należeć do takiej twórczej, otwartej i przyjaznej gromady.
O AUTORZE
Ben Simonds jest artystą uprawiającym trójwymiarową grafikę komputerową i członkiem
zarządu Gecko Animation Ltd.
(http://geckoanimation.com/),
mieszczącej się w Londynie
firmy, która wykonuje prace postprodukcyjne i animacje komputerowe dla filmu i tele­
wizji. Blenderem zainteresował się już w roku 2005, ale wtedy nawet do głowy mu nie
przyszło, że już wkrótce będzie to jego podstawowe narzędzie pracy. Od tamtej pory
opublikował mnóstwo artykułów i poradników zarówno na swojej stronie internetowej
(http://bensimonds.com/),
j ak i w serwisach społecznościowych, takich jak Blender Cookie
czy BlenderNation.
W Gecko Animation zajmuje się tworzeniem efektów wizualnych, modelowaniem,
animowaniem i opracowywaniem grafik na potrzeby telewizji oraz reklamy. Jego prace
pojawiają się w głównych kanałach telewizji brytyjskiej, np. BBC, Channel 4 czy Dave.
Opracowany w całości przez Gecko Animation krótki film animowany
Assembly: Life in
M acrospace
zdobył w 2011 roku podczas konferencji Blendera w Amsterdamie nagrodę
Suzanne jako najlepiej zrealizowany film krótkometrażowy.
O KOREKTORZE
MERYTORYCZNYM
Thomas Dinges urodził się w 1991 roku. Grafiką 3D i Blenderem zaczął interesować się
w wieku 16 lat po obejrzeniu pierwszego na świecie filmu zrealizowanego przy użyciu
wolnego oprogramowania,
Elephants Dream.
Od 2009 roku czynnie uczestniczy w rozwi­
janiu Blendera, wspomagając tworzenie nowego interfejsu dla wersji 2.5x. Od 2009 roku
organizuje niemieckie konferencje Blendera, tzw. BlenderDay. Jego strona internetowa
to
http://www.dingto.org/.
PLIKI
DOŁĄCZONE
DO K S I Ą Ż K I
Materiały umieszczone na serwerze FTP wydawnictwa:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/
bleppm .zip
obejmują wszystkie pliki niezbędne do realizacji opisywanych projektów
włącznie z plikami
.blend
(dla poszczególnych rozdziałów) i finalnym stanem każdego
projektu na koniec rozdziału (jeśli w danym rozdziale projekt był realizowany). Zasoby
te powinny umożliwić Ci dogłębne poznanie toku postępowania z każdym projektem
i prześledzenie, jak poszczególne modele i sceny nabierają kształtu. Wśród materiałów
dodatkowych znajdziesz również tekstury zastosowane we wszystkich trzech projektach,
pliki
.blend
z przydatnymi pędzlami do rzeźbienia i materiałami MatCap oraz pędzle
GIMP-a, które możesz wykorzystać we własnych projektach. Łącza pozwalające do­
trzeć do tekstur pochodzących z serwisu CGTextures
(http://cgtextures.com/)
znajdują
się w odrębnym pliku tekstowym.
Pliki są objęte licencją Creative Commons z uznaniem autorstwa i użytkowaniem
niekomercyjnym (CC-BY-NC).
S K R Ó C O N Y SPIS T R EŚ C I
W stęp................................................................................................................................................................................................ 15
Rozdział I.: Wprowadzenie do B le n d e ra ......................................................................................................................19
Rozdział 2.: Wprowadzenie do G IM P -a ....................................................................................................................... 31
Rozdział 3.: Przygotowania..................................................................................................................................................39
Rozdział 4.: Modelowanie wstępne..................................................................................................................................49
Rozdział 5.: Modelowanie szczegółów ..........................................................................................................................69
Rozdział 6.: R zeźbienie..........................................................................................................................................................85
Rozdział 7.: Retopologia.........................................................................................................................................................115
Rozdział 8.: Rozwijanie siatek we współrzędnych U V ........................................................................................ 129
Rozdział 9.: Włosy a systemy cząsteczkowe..............................................................................................................141
Rozdział 10.: Wypalanie te k s t u r ......................................................................................................................................157
Rozdział II.: Malowanie te k s t u r......................................................................................................................................173
Rozdział 12.: Materiały..........................................................................................................................................................203
Rozdział 13.: O św ie tle n ie ..................................................................................................................................................231
Rozdział 14.: Renderowanie i kom ponowanie....................................................................................................... 249
Rozdział 15.: O krok d a le j..................................................................................................................................................269
S ko ro w id z..................................................................................................................................................................................275
Zgłoś jeśli naruszono regulamin