systemy_polityczne.opracowanie.pkt na egz.docx

(43 KB) Pobierz

1.USTRÓJ PAŃSTWA – określenie podmiotu władzy wykonawczej, określenie pozycji państwa w stosunku do innych państw, formy sprawowania władzy państwowej, organizacje i funkcjonowanie aparatu państwowego, zasady tworzenia państwa. Reguły organizacji państwa skupione wokół najważniejszych zasad

2.SYSTEM POLITYCZNY – w jego skład wchodzą organy władzy publicznej, partie polityczne oraz grupy nacisku. Opisuje relacje między składnikami tego systemu. Częścią systemu politycznego jest system partyjny

3.SYSTEM PARTYJNY – opisuje relacje między partia politycznymi w procesie sprawowania rządów. W jego skład wchodzą partie polityczne, a także organizacje quasi-polityczne

4.SYSTEM USTROJOWY opisuje relacje między elementami systemu w ramach ustroju politycznego, opisuje strukturę i funkcjonowanie władzy, w ramach ustroju społecznego relacje jednostka-państwo, w ramach ustroju gospodarczego strukturę gospodarki i finansów publicznych

5.SYSTEM RZĄDÓW opisuje relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi władzami. Relacje te wynikają z zasady podziału władzy. Elementem różnicującym poszczególne systemy rządów jest układ stosunków między władzą ustawodawczą a wykonawczą. Władza sądownicza jest raczej separowana i nie wpływa na zróżnicowanie systemu rządów. Systemy rządów są zbliżone w poszczególnych państwach

6.KONSTYTUCJA – określa ustrój państwa. Akt ustrojowy o najwyższej mocy prawnej w systemie źródeł prawa. Akt konstytucyjny ma charakter fundamentalny i pierwotny. Posiada najwyższą moc a inne akty normatywne powinny być zgodne z konstytucją. Tworzy system państwa. Ustala hierarchię aktów normatywnych. Konstytucja zwiera zbiór norm wiążących poszczególne organy władzy. Zwiera normy o sposobie „urządzenia” państwa. 3 szczególne cechy konstytucji:

·         Szczególna forma – szczególna nazwa, szczególny tryb uchwalania, szczególny tryb zmiany konstytucji

·         Szczególna treść – zakres regulacji, czyli szerokość tej regulacji oraz sposób regulacji, czyli szczegółowość tej regulacji

·         Szczególna moc prawna konstytucji, tzw. siła derogująca

7.KLASYFIKACJA KONSTYTUCJI

·         Konstytucja w sensie materialnym -  normy prawne dotyczące ustroju państwa niezależnie od ich usytuowania w hierarchii aktów normatywnych, np. akty konstytucyjne WB

·         Konstytucja w sensie formalnym -  akt przyjęty w szczególnym trybie, o szczególniej nazwie, który zajmuje miejsce najwyższe w hierarchii aktów normatywnych

·         Konstytucja rzeczywistaposiada uzasadnienie w narodzie, naród popiera

·         Konstytucja fikcyjna – taka, która oderwała się od suwerena

·         Konstytucja stabilna – taka, która nie poddaje się nowelizacjom

·         Konstytucja zmienna -  taka, która była często zmieniana

·         Konstytucja pełna – reguluje całość ustroju państwa, np. konstytucja polska z 1997

·         Konstytucja niepełna -  nazywana małą konstytucją, np. mała konstytucja polski z 1992. Małe konstytucje pojawiają się kiedy istnieje nagła potrzeba szybkiego uregulowania podstawowych ustaw, np. odzyskanie niepodległości, zmiana ustroju

·         Konstytucja pisana – akt normatywny

·         Konstytucja niepisana – na jej treść obok aktów normatywnych składają się również:
^zwyczaj – utrwalona praktyka postępowania
^prawo zwyczajowe
^konwenanse – zwyczaj konstytucyjny
^precedensy – decyzja organu państwa

·         Konstytucja sztywnaprzewiduje kwalifikowany tryb zmiany, trudno jest zmienić taką konstytucję, np. Polska konstytucja

·         Konstytucja elastyczna – przewiduje tryb zmiany jak w przypadku ustaw zwykłych, np. system brytyjski

·         Konstytucja jednolita – jeden akt normatywny, np. Polska konstytucja

·         Konstytucja złożona – składa się z kilku aktów normatywnych, np. Austria, Francja – bloki konstytucyjne

8.WSPÓŁCZESNY STANDARD REGULACJI KONSTYTUCJI – zagadnienie główne pojawiające się w konstytucji:

·         Władztwo państwowe i zasady jego sprawowania – określenie norm suwerena

·         Zasady sprawowania władzy w państwie – zasada 3 podziału władzy

·         System prawa oraz samo określenie konstytucji w jego ramach – dychotomiczny podział prawa w polskiej konstytucji – źródła prawa zewnętrznego obowiązującego jest otwarty, a wewnętrznie obowiązujące jest otwarte

·         Status prawny jednostki, jego umiejscowienie w konstytucji lub akcie konstytucyjnym – prawa i obowiązki jednostki mają charakter naturalno prawny, konstytucje je tylko potwierdzają, gdyż wynikają one z natury człowieka

·         Stosunki własnościowe, zapewnienie własności prywatnej, organizacja aparatu państwowego – organy sejmu i senatu, organy wewnętrzne władzy państwowej

·         Zagadnienia zewnątrz państwowe, regulacja klauzuli europejskiej, zmiana konstytucji – tryb zmian – konstytucja powinna jak najdłużej obowiązywać niezmieniona, często ostatni element się pomija, gdyż zmiany są zazwyczaj dalece idące, że zmienia się cały akt

9.USTANOWIENIE KONSTYTUCJI jest odmienny od zwykłego procesu ustawodawczego.

1.       Przez suwerena w referendum, który po ustaleniu tekstu konstytucji  w drodze referendum nadaje jej moc prawną

2.       Przez konstytuantę – specjalnie w tym celu powołany organ, ustala tekst konstytucji i następnie ją uchwala

3.       Przez parlament – pełni funkcję ustawodawczą obok pozostałych funkcji

10.REWIZJA KONSTYTUCJI - zmiana całościowa – mamy do czynienia ze zmianą zasadniczą, zamiana się konstytucja lub charakter państwa, państwo opiera się na odmiennych zasadach; mamy do czynienia z rewizją:

^formalną – polega na uchwaleniu całkiem nowego aktu, całkiem nowa konstytucja; nowy akt musi opierać się na innych zasadach konstytucyjnych

^materialną – zmiana zasad ustrojowych, (nie zawsze zmiana zasad ustrojowych będzie powodowała rewizję konstytucji)

^poprawki – wprowadzona zmiana do konstytucji, np. w USA, że jest widoczna rozpoznawalna

^nowelizacja – uzupełnienie konstytucji, inkorporowana jest do tekstu konstytucji o wejściu w życie nie jest rozpoznawalna

11.ZMIANA CZĘŚCIOWA KONSTYTUCJI - nie zmienia się ani charakter konstytucji, ani charakter państwa. Może przybierać znaczenie restrykcyjne. Zmiany oznaczają powrót do podstawowych zasad obowiązującej konstytucji, które zostały zmienione

12.STOSOWANIE KONSTYTUCJI

·         Sensu stricte – w ścisłym znaczeniu, powoływanie norm i zasad konstytucji jak i bezpośredniej podstawy dla działań, rozstrzygnięć, unormowań

·         Sensu lagro – korzystanie z uprawnień, czynienie użytku z kompetencji przyznawanych przez konstytucję

13.BEZPOŚREDNIE STOSOWANIE KONSTYTUCJI – występuje tam, gdzie nie jest wygadana ustawa do budowy normy prawnej. Normy konstytucyjne występują w obrocie prawnym samodzielnie, są wykonalne, konkretne, precyzyjne, określone

14.SYSTEMATYKA I STRUKTURA KONSTYTUCJI systematyka konstytucji to sposób wewnętrznego uporządkowania treści konstytucji przez podział jej na części oraz przepisy. Kolejne przepisy ustanowione w dalszej części muszą być interpretowane przez zasady ogólne. Orientacja hierarchiczna jest jedną z najważniejszych przesłanek norm konstytucji, określa hierarchię pewnych wartości, rozgraniczenie pewnych wartości, ma pewne kryteria stosowania.

 

 

15.RODZAJE NORM KONSTYTUCJI – normy prawa konstytucyjnego nie posiadają sankcji. Wyróżnia się:

·         Normy kompetencyjne – kierowane są do organów państwa i obywateli, uprawniają i zarazem zobowiązują do określonych zachowań, np. funkcja ustawodawcza parlamentu

·         Normy organizacyjne – np. struktura parlamentu lub innych organów

·         Normy proceduralne – stosowanie procedury, np. tryb ustawodawczy, prawo wyborcze

·         Normy programowe – określają cele, politykę i zadania państwa. Mają charakter prospektywny i kierunkowy, określają pewne standardy

·         Normy gwarancyjne

o        Zaniechanie ustawodawcze – gwarancją konstytucji jest obywatelskie prawo inicjatywy ustawodawczej

o        Naruszenie konstytucji przez wyższych urzędników państwowych

o        Niekonstytucyjność prawa, kontrola konstytucyjności

16.ZASADY KONSTYTUCYJNE

·         Nazwane – np. art. 2. Konstytucji: Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym

·         Nienazwane – interpretowane z ogólnego kontekstu lub kilku ustaw konstytucji

17.PREAMBUŁA – inaczej arenga. Występ do konstytucji. Nie jest obowiązkowa. Przeważnie ma charakter deklaratoryjny. Zwykle o istotnym znaczeniu politycznym opisującym okoliczności wydania aktu lub określający  jakim celom powinien on służyć.

18.FUNCKJE KONSTYTUCJI

·         Prawna – akt prawotwórczy, który reguluje stosunki polityczne, społeczne, gospodarcze

·         Polityczna – zawiera zasady ustrojowe legitymizujące ustalony w niej porządek zasady związane z politycznym funkcjonowaniem różnych grup społecznych

·         Społeczna – ustanawia i uchwala ustrój państwa

·         Organizacyjna – wyznacza formy życia zbiorowego, struktur społecznych, zasad funkcjonowania państwa

·         Integracyjna – uspołecznienie procesów rządzenia

·         Programowa – dynamizuje prawo

·         Wychowawcza – uświadamianie i upowszechnianie wartości konstytucyjnych

19.ZASADA NADRZĘDNOŚCI KONSTYTUCJI – konstytucja jest najwyższym aktem prawnym Rzeczpospolitej Polskiej, art. 8 ustęp 1 – zakaz wydawania aktów prawnych sprzecznych z konstytucją, nakaz konkretyzowania postanowień konstytucji w aktach normatywnych, zakaz stosowania aktów prawnych sprzecznych z konstytucją, obowiązek składania przysięgi na wierność konstytucji przez piastunów organów państwowych

20.USTAWA

·         konstytucje nie definiują pojęcia ustawy; wyjątek: we Francji ustawa to wyraz woli powszechnej

·         w systemie kontynentalnym występuje pojęcia ustawy w znaczeniu formalnym i materialnym

^ w sensie materialnym – akt zawierający normy generalne i abstrakcyjne, np. rozporządzenie

^ w sensie formalnym – akt dochodzący do skutku w określonym trybie ustawodawczym, np. ustawa nadająca imię

·         ustawa jest to akt o następujących cechach:

o        posiada moc prawną najwyższą po konstytucji w systemie źródeł praw stanowionych przez konstytucyjne organy państwa. Z reguły przyjmuje się prymat ustawy, który oznacza pierwszeństwo woli państwa wyrażonej w formie ustawy z wyjątkiem woli suwerena wyrażonej w sposób bezpośredni

o        akt ten musi być uchwalony przez parlament (przedstawiciele narodu)

o        ustawa musi być uchwalona przy wykorzystaniu specjalnej procedury ustawodawczej.

·         przedmiot ustawy jest nieograniczony

·         Mamy do czynienia z dwoma koncepcjami ustawy

 

o        Koncepcja niemiecka – jednolity aktu ustawodawczy – Polska – moc prawna jest na takim samym poziomie, mamy tylko ustawy zwykłe, ale przedmiot tych ustaw może być różny

o        Koncepcja francuska – oprócz ustaw zwykłych ustawy organiczne

21.RODZAJE USTAW

·         Ustawa konstytucyjna

o        Posiada moc prawną równą konstytucji i ograniczony zakres regulacji

o        Może mieć odmienny od konstytucji tryb uchwalania i zmiany

o        Może służyć zmianom konstytucji

o        Może służyć przejściowemu regulowaniu niektórych z praw, np. tzw. mała konstytucja

o        Może dotyczyć tylko jednej kwestii ustrojowej

o        Może regulować kwestie obok regulacji konstytucyjnej

o        Może służyć jednorazowemu zawieszeniu postanowień konstytucji, kiedy nie jest potrzebna zmiana na stałe

o        O zmianach w konstytucji decyduje naród

·         Ustawa organiczna

o        zajmuje w hierarchii aktów normatywnych miejsce bezpośrednio po konstytucji, względnie po ustawie konstytucyjnej przed ustawami zwykłymi.

o        materia ustawy organicznej dotyczy szczególnie istotnych zagadnień ustrojowo politycznych nie objętych unormowaniem konstytucyjnym. Przeważnie dotyczą organizacji funkcjonowania organów państwa, ale również wolności praw człowieka i obywatela. Zakres przedmiotowy jest uregulowany w konstytucji w sposób zamknięty

·         Ustawa prywatna

o        jest charakterystyczna dla państw anglosaskich

o        regulacje przynoszące szczególne korzyści jednostkom, ich grupom lub organizacjom w sytuacji, gdy podmioty te nie mogą osiągnąć tej korzyści w inny sposób. Skutek tych ustaw prywatnych jest raczej osobisty i szczególny, niż publiczny i ogólny.

o        Cechy ustawodawstwa prywatnego

§         Podmiotem unormowania jest konkretna osoba lub konkretna instytucja określona z nazwiska lub nazwy

§         Precyzyjnie unormowany przedmiot ustawy. Przedmiot ten nie został dotychczas uregulowany w prawie

·         Ustawa ramowa

o        może występować w państwa federalnych. Wyznacza kierunki i granice ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin