Protokol_2_pomocniczosc_proporcjonalnosc.pdf

(706 KB) Pobierz
C 83/206
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
30.3.2010
PROTOKÓŁ (nr 2)
W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD
POMOCNICZOŚCI I PROPORCJONALNOŚCI
WYSOKIE UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
PRAGNĄC
zapewnić podejmowanie decyzji na poziomie możliwie najbliższym obywatelom Unii,
określić warunki stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności określonych
w artykule 5 Traktatu o Unii Europejskiej oraz ustanowić system kontroli stosowania tych zasad,
ZDECYDOWANE
następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
UZGODNIŁY
Artykuł 1
Każda instytucja stale czuwa nad poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności,
określonych w artykule 5 Traktatu o Unii Europejskiej.
Artykuł 2
Przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego Komisja prowadzi szerokie
konsultacje. Konsultacje te, w stosownym przypadku, powinny uwzględniać wymiar regionalny
i lokalny przewidywanych działań. W szczególnie pilnych przypadkach Komisja nie prowadzi
konsultacji. W swoim wniosku uzasadnia taką decyzję.
Artykuł 3
Do celów niniejszego Protokołu, przez „projekty aktów ustawodawczych” rozumie się wnioski
Komisji, inicjatywy grupy Państw Członkowskich, inicjatywy Parlamentu Europejskiego, wnioski
Trybunału Sprawiedliwości, zalecenia Europejskiego Banku Centralnego i wnioski Europejskiego
Banku Inwestycyjnego mające na celu przyjęcie aktu ustawodawczego.
Artykuł 4
Komisja przekazuje parlamentom narodowym swoje projekty i swoje zmienione projekty aktów
ustawodawczych równocześnie z ich przekazaniem prawodawcy Unii.
Parlament Europejski przekazuje parlamentom narodowym swoje projekty i swoje zmienione
projekty aktów ustawodawczych.
Rada przekazuje parlamentom narodowym projekty i zmienione projekty aktów ustawodawczych
pochodzących od grupy Państw Członkowskich, Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Banku
Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
30.3.2010
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
C 83/207
Rezolucje legislacyjne Parlamentu Europejskiego oraz stanowiska Rady są, po ich przyjęciu,
przekazywane przez te instytucje parlamentom narodowym.
Artykuł 5
Projekty aktów ustawodawczych są uzasadniane w odniesieniu do zasad pomocniczości
i proporcjonalności. Każdy projekt aktu ustawodawczego powinien zawierać szczegółowe
stwierdzenie umożliwiające ocenę zgodności z zasadami pomocniczości i proporcjonalności. Takie
stwierdzenie powinno zawierać dane umożliwiające ocenę skutków finansowych danego projektu
aktu oraz, w przypadku dyrektywy, jej skutków dla regulacji wprowadzanych przez Państwa
Członkowskie, w tym, w stosownym przypadku, dla prawodawstwa regionalnego. Podstawy
stwierdzenia,
że
cel Unii może zostać lepiej osiągnięty na poziomie Unii, są uzasadniane na
podstawie wskaźników jakościowych, a tam gdzie to możliwe, ilościowych. Projekty aktów
ustawodawczych biorą pod uwagę konieczność zminimalizowania wszelkich obciążeń finansowych
lub administracyjnych nakładanych na Unię, rządy krajowe, władze regionalne lub lokalne, podmioty
gospodarcze i obywateli oraz to, by takie obciążenia były współmierne do zamierzonego celu.
Artykuł 6
Każdy parlament narodowy lub każda izba parlamentu narodowego może, w terminie ośmiu tygodni
od daty przekazania projektu aktu ustawodawczego w językach urzędowych Unii, przesłać
przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji uzasadnioną opinię zawierającą
powody, dla których uznaje,
że
dany projekt nie jest zgodny z zasadą pomocniczości. Do
parlamentu narodowego lub izby parlamentu narodowego należy konsultowanie się, w stosownym
przypadku, z parlamentami regionalnymi mającymi kompetencje ustawodawcze.
Jeżeli projekt aktu ustawodawczego pochodzi od grupy Państw Członkowskich, przewodniczący
Rady przekazuje opinię rządom tych Państw Członkowskich.
Jeżeli projekt aktu ustawodawczego pochodzi od Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Banku
Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przewodniczący Rady przekazuje opinię danej
instytucji lub organowi.
Artykuł 7
1.
Parlament Europejski, Rada i Komisja oraz, w stosownym przypadku, grupa Państw
Członkowskich, Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Bank Centralny lub Europejski Bank
Inwestycyjny, jeżeli projekt aktu ustawodawczego pochodzi od nich, uwzględniają uzasadnione
opinie wydane przez parlamenty narodowe lub izbę parlamentu narodowego.
Każdy parlament narodowy dysponuje dwoma głosami rozdzielonymi w zależności od krajowego
systemu parlamentarnego. W dwuizbowym krajowym systemie parlamentarnym każda z izb
dysponuje jednym głosem.
C 83/208
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
30.3.2010
2.
W przypadku gdy uzasadnione opinie o niezgodności projektu aktu ustawodawczego z zasadą
pomocniczości stanowią co najmniej jedną trzecią głosów przyznanych parlamentom narodowym
zgodnie z ustępem 1 akapit drugi, projekt zostaje poddany ponownej analizie. Próg ten wynosi jedną
czwartą w przypadku projektu aktu ustawodawczego dotyczącego przestrzeni wolności,
bezpieczeństwa i sprawiedliwości, przedłożonego na podstawie artykułu 76 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Po ponownej analizie, Komisja lub, w stosownym przypadku,
Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Bank
Inwestycyjny, jeżeli projekt aktu ustawodawczego pochodzi
o podtrzymaniu, zmianie lub wycofaniu projektu. Decyzja ta musi
grupa Państw Członkowskich,
Centralny lub Europejski Bank
od nich, mogą postanowić
być uzasadniona.
3.
Ponadto, jeżeli w ramach zwykłej procedury ustawodawczej uzasadnione opinie o niezgodności
wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego z zasadą pomocniczości stanowią co najmniej zwykłą
większość głosów przyznanych parlamentom narodowym zgodnie z ustępem 1 akapit drugi,
wniosek zostaje poddany ponownej analizie. Po ponownej analizie Komisja może postanowić
o podtrzymaniu, zmianie lub wycofaniu wniosku.
Jeżeli Komisja postanowi podtrzymać wniosek, powinna przedstawić uzasadnioną opinię określającą
przyczyny, dla których uważa,
że
wniosek ten jest zgodny z zasadą pomocniczości. Wspomniana
uzasadniona opinia, a także uzasadnione opinie parlamentów narodowych, powinny zostać
przekazane prawodawcy Unii w celu ich wzięcia pod uwagę w ramach procedury ustawodawczej:
a) przed zakończeniem pierwszego czytania prawodawca (Parlament Europejski i Rada) rozważa
zgodność wniosku ustawodawczego z zasadą pomocniczości, biorąc w szczególności pod
uwagę powody podane i podzielane przez większość parlamentów narodowych, jak również
uzasadnioną opinię Komisji;
b) jeżeli większością głosów wynoszącą 55 % członków Rady lub większością głosów oddanych
w Parlamencie Europejskim prawodawca stwierdzi,
że
jego zdaniem wniosek nie jest zgodny
z zasadą pomocniczości, wniosek ustawodawczy nie będzie dalej analizowany.
Artykuł 8
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest właściwy do orzekania w zakresie skarg w sprawie
naruszenia przez akt ustawodawczy zasady pomocniczości wniesionych przez Państwo
Członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w artykule 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej lub przekazanych przez nie zgodnie z jego porządkiem prawnym w imieniu jego
parlamentu narodowego lub izby tego parlamentu.
Zgodnie z zasadami określonymi w tym samym artykule skargi takie mogą być również wnoszone
przez Komitet Regionów w odniesieniu do aktów ustawodawczych, do których przyjęcia Traktat
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wymaga jego konsultacji.
30.3.2010
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
C 83/209
Artykuł 9
Komisja przedkłada co roku Radzie Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i parlamentom
narodowym sprawozdanie w sprawie stosowania artykułu 5 Traktatu o Unii Europejskiej. To
sprawozdanie roczne jest również przekazywane Komitetowi Ekonomiczno–Społecznemu
i Komitetowi Regionów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin