694_33f9e9d0c478e9427a6c3d188a69f249.pdf

(1823 KB) Pobierz
RODZIMA WI
ARA
Stosunkowo często pojawia się pytanie (także w Gniazdo nr 2(7)/2009) o możliwość porozumienia i współdziałania
pomiędzy poszczególnymi istniejącymi związkami i grupami rodzimowierczymi (czy też ich reprezentantami i przedsta-
wicielami). Tym razem postanowiliśmy powstrzymać się jednak od wysuwania osobistych rozważań na ten temat, a
skupić raczej na obiektywnym przedstawieniu faktów, zestawiając ze sobą najistotniejsze treści (głównie dostępnych na
stronach internetowych poszczególnych związków*), wyciągniecie wniosków pozostawiając samemu czytelnikowi.
Każdy w prosty sposób może teraz sam porównać założenia i główne reguły tychże związków i odpowiedzieć sobie na
pytanie, które z nich najpełniej pokrywają się z jego własnymi poglądami, porównać różnice (i ocenić czy są one rzeczy-
wiście aż tak wielkie, by uniemożliwiać ewentualną współpracę) i podobieństwa (których być może jest więcej, niż się
niektórym początkowo wydawało).
Krótkie porównanie podstawowych założeń
trzech formalnych, zarejestrowanych i czynnie działających,
rodzimowierczych związków wyznaniowych.
Rodzima Wiara, Słowiańska Wiara,
Rodzimy Kościół Polski
Piast Kulin, Ratomir Wilkowski
Związek
Rodzima Wiara
Zachodniosłowiański
Związek Wyznaniowy
Słowiańska Wiara
Rodzimy Kościół Polski
Zarejestrowany pod numerem
108
w
1996
r. pod nazwą Zrzeszenie Wiary
Rodzimej. W 2000 r. nazwę związku
zmieniono na Rodzima Wiara.
Związek odwołuje się do tradycji
przedwojennej Zadrugi[1.1].
Siedzibą wyznania jest Wrocław.
[1.2]
Związek wpisany do Rejestru kościo-
łów i innych związków wyznanio-
wych pod numerem
172
dnia 9
października
2009
roku. Siedzibą
związku jest Opole.[ 2.1]
Wpisany do rejestru kościołów i
związków wyznaniowych MSWiA w
dniu 24 marca
1995
r. pod numerem
95.
Związek jest spadkobiercą i kontynu-
atorem Lechickiego Stowarzyszenia
Czcicieli Świętowida, Władysława
Kołodzieja.
Siedzibą wyznania jest Warszawa.
[3.1]
Założenia dotyczące śmierci. Wierzenia odnośnie duszy i zaświatów
Odrzucana jest koncepcja nieśmier-
telności duszy - ze śmiercią wszyst-
ko się kończy[1.3].
Nieśmiertelność osiągamy przez
potomstwo i twórcze działanie, które
daje największą radość życia. Twór-
czość w narodzie i dla narodu uzna-
jemy za najbardziej podniosłą.[1.4]
Wierzymy, że Bogowie nadają sens
naszemu istnieniu, wierzymy, że
ochronią od zapomnienia czyny
naszych przodków, nas, naszych
dzieci i wnuków. To co najwarto-
ściowsze przekazane będzie dalej w
wiecznym cyklu odradzającego się
życia.
Elementów duchowych w człowieku
jest więcej niż tylko jeden (a ich losy
pośmiertne są różne).
Jeden z tych pierwiastków jako iskra
boża
stanowi
reinkarnowany
element życia, który po śmierci
(poprzez
Wyraj Niebianski
lub też
Drzewo Przodków)
powraca na ten
0p
RODZIMA WI
ARA
Rodzima Wiara
Słowiańska Wiara
Uznajemy, że śmierć człowieka
stanowi koniec pewnego etapu. Jest
warunkiem przejścia w nowszą,
coraz to inną postać bytu. Zrzuce-
niem starej, wyczerpanej już formy.
Nagrodą dla szlachetnych i wytrwa-
łych jest wstępowanie w nieustannie
wyższe poziomy istnienia, bardziej
świadome, bardziej doniosłe, bliższe
Bogom.
Pokładamy wiarę w duszę, pierwia-
stek boski w człowieku.[2.2]
Zasady przynależności i członkostwa
Rodzimy Kościół Polski
świat by się odrodzić. Drugi przenika
na inną płaszczyznę bytowania lub
też (jako cień mogący stanowić
zagrożenie dla żywych) odsyłany
jest lub też odchodzi jak najwcze-
śniej do Nawii, by zjednoczyć się z
przodkami.[3.2]
Nieśmiertelność nie polega na prze-
dłużeniu naszego obecnego życia
poza grób. Nieśmiertelność można
osiągnąć fizycznie przez potomstwo,
przenosząc na nie odziedziczone
geny, a duchowo - starając się możli-
wie jak najwięcej wnieść do rozwoju
zbiorowej osobowości Narodu, aby
stać się twórcą.[1.5]
Według związku do rodzimej
słowiańskiej wiary należą osoby
które:
- genetycznie należą do ludów
słowiańskich
- szanują tradycyjne słowiańskie
obyczaje
- uznają rodzimowierczy światopo-
gląd
- sławią odwiecznych Słowiańskich
Bogów
Do rodzimej słowiańskiej wiary nie
należą osoby które:
- genetycznie nie są Słowianami
- odrzucają wielobóstwo
- wyznają obce religie, zarówno
monoteistyczne jak i politeistyczne
- czczą zmyślonych bogów
- wymyślają albo dokonują obrzędy
nie mające żadnego związku z trady-
cją narodową
- przedstawiają siebie jako wyrazi-
cieli jakichś proroków lub własnych
nauk [1.6]
W chwili obecnej związek formalnie
skupia
obywateli
narodowości
polskiej (z czasem planuje rozsze-
rzenie członkostwa na sąsiadujące z
Polską kraje słowiańskie). Formalnie
do związku, przystąpić może każdy
obywatel RP (jako, że poczucie przy-
należności do grupy etnicznej czy
rasowej - w opinii przedstawiciela
związku - jest rzeczą całkowicie
subiektywną i nie poddającą się
regulacjom prawnym), przy czym
Słowiańska Wiara,
jak sama nazwa
wskazuje, skupia wokół siebie
przede wszystkim ludność pocho-
dzenia słowiańskiego). Innymi słowy
ZZW
Słowiańska Wiara
skierowany
jest zasadniczo do Słowian, jako że
jest to „wiara rodzima, etniczna, a nie
kosmopolityczna”.[2.3]
Związek nie jest zasadniczo adreso-
wany do osób o innej niż heterosek-
sualna orientacja.[2.4] Za bezcelowe
uznaje również wstępowanie do
związku osób, które wyznaje inną niż
słowiańska religię (a tym samym
kierują się dodatkowo również
innymi zasadami i poglądami niż
przyjęte za właściwe przez ZZW
SW).[2.5] (jednocześnie przyjmują
przy tym, że „nasza
religia nie zosta-
ła nam objawiona, nie posiadamy
"instrukcji obsługi świata", nie uzur-
pujemy sobie prawa do "monopolu
na wiedzę"”[2.6]).
**
Do związku mogą przystąpić jedynie
osoby
pełnoletnie[2.7].
Osoba
zainteresowana wstąpieniem do
związku zobowiązana jest do odby-
cia trwającego co najmniej rok stażu
kandydackiego. W okresie tym
Kandydat na członka bierze aktywny
udział w działaniach podejmowa-
Po mimo tego, że z nazwy Rodzime-
go Kościoła Polskiego wyraźnie
wynika do kogo jest skierowany,
związek ten pozostaje Kościołem
otwartym, nie uzurpującym sobie
prawa wyłączności (zarówno w spra-
wach osobistej wiary jak i przynależ-
ności kościelno-organizacyjnej).***
Jednocześnie przyjmuje on, iż Pola-
kiem jest ten kto za Polaka się
uważa - kto rodzimą kulturę i wiarę
uważa za swoją (jego członkiem
zostać może każdy bez względu na
to, jakiej narodowości przodków ma
w swoim drzewie genealogicznym,
jako że naród to przede wszystkim
wspólny język i kultura).
Formalnym warunkiem przystąpienia
do Rodzimego Kościoła Polskiego
jest złożenie (przez osobę pełnolet-
nią) stosownej deklaracji przystąpie-
nia, będącej równocześnie swego
rodzaju wyznaniem wiary. Samo
życie (praktyka) weryfikuje natomiast
czy dana osoba jest rodzimowiercą
w rzeczywistości (czemu sprzyjać
może np. statut i stosowne regulami-
ny zstępujące związku szczegółowo
regulujące jego charakter).[3.3]
O ile deklaracje zasadniczo może
złożyć każdy, to już nie każdy (co
naprawdę istotne) może zostać
powołany do pełnienia kluczowych
funkcji w ramach danego związku
(osoba taka musi wpierw spełnić
szereg określonych kryteriów, jak np.
aktywny staż w ramach struktury
danego związku).[3.4]
*** Stanowisko to związek opiera
m.in. na tym, że
Rodzimowierstwo
słowiańskie
jako religia naturalna
RODZIMA WI
ARA
Rodzima Wiara
Słowiańska Wiara
nych przez Związek oraz zaświad-
cza o swojej nienagannej postawie
moralnej. Kandydat na członka
formalnie należy do Związku[2.8], w
przeciwieństwie do osoby posiadają-
cej jedynie status tzw. Wiernego (od
którego wymagane jest tylko złoże-
nie ustnej lub pisemnej prośby o
nadaniem tegoż statusu do Starsze-
go Gniazda, który tę prośbę następ-
nie rozpatruje).
** Za największe zagrożenie neopo-
gaństwa / rodzimowierstwa uznają
dogmatyzm, tak typowy (wg nich) dla
tzw. religii założonych (objawionych).
[2.9]
Formalnie nie wymagają dokonania
aktu apostazji.
Formalnie nie wymagają dokonania
aktu apostazji. [2.10]
Formalnie nie wymagają dokonania
aktu apostazji.
Rodzimy Kościół Polski
(w przeciwieństwie do tzw. religii
założonych,
tzw.
objawionych),
zasadniczo nie zalicza się do syste-
mów dogmatycznych.
Podejście do istoty Bóstw, otaczającego nas świata i natury
Panteizm
nacechowany
polite-
izmem. System kosmocentryczny.
Lechici czczą Bogów jak wszyscy
Aryowie, czcząc Słońce i cały
Wszech-Świat, Matkę-Ziemię naszą
rodzicielkę i całą Przyrodę.[ 1.7]
Wiecznie rozwija się wszechogarnia-
jący
człowieka
jednorodny
Bogo-Świat.[1.8]
Rodzima Wiara opierając się na
dziedzictwie naszych przodków
Prapolaków Słowian, doświadczeniu
pokoleń, rozsądku, rozumie i nauce,
przyznaje, że ten nieskończony,
nieograniczony czymkolwiek Świat,
w którym żyjemy, który stopniowo
poznajemy, to nasza jedyna Rzeczy-
wistość ujęta w prawa Przyrody -
świat Bogów i Ludzi.
Umiłowanie i cześć boskiej Przyrody
wyraża i opiewa niepowtarzalnie
pięknie i nieporównywalnie wzniośle
Rgweeda (Rgveda)
Rozwój wiedzy pogłębia i poszerza
obraz wiecznego, nieograniczonego,
hierarchicznie zbudowanego i stale
rozwijającego się
Bogo-Świata.
[1.9]
Świat rozwija się stale. Wraz z nim
rozwijają się Bogowie będący różny-
mi przejawami Tego Najwyższego -
Prasiły, Jedni. To Najpotężniejsze -
Boska Moc pragnie doskonalić się,
prze ku doskonałości.
Politeizm
nacechowany
pante-
izmem. System kosmocentryczny.
[2.11]
Słowiańscy Bogowie są źródłem
życia, mocy i szczęścia.
Słowiańscy Bogowie, czczeni od
tysiącleci są dla nas najpiękniejszym
i najbliższym sercu wyobrażeniem
Boskiej Mocy.
Bogowie stanowią
zhierarchizowany, wielopostaciowy,
wzajemnie uzupełniający się ład.
Porządek wyłoniony z chaosu.
Wiedza człowieka nie osiągnęła
poziomu pozwalającego arbitralnie
wyrokować o istocie wszechświata,
wiemy jednak o jego nieustającym
wzroście. Możemy włączyć się w ten
rozwój. Ciągły rozrost wypełnia
treścią nasze życia i daje wiarę w
przetrwanie naszych czynów. [2.12]
W ramach związku występują zarów-
no zwolennicy poglądu, że bóstwa
są realnie istniejącymi bytami osobo-
wymi, których przejawem w naszym
świecie są siły natury, jak również
przedstawiciele opinii, że bóstwa
stanowią poszczególne aspekty
natury będąc raczej ich personifika-
cją. Związek stanowić ma bowiem
swego rodzaju
forum wolnej myśli,
w
ramach którego nic więcej poza
(częściowo w niniejszym opracowa-
niu
przytaczanym)
Wyznaniem
Słowiańskiej Wiary
nie jest wiernym
narzucane. [2.13]
System kosmocentryczny.
Henoteizm (forma politeizmu, zakła-
dająca pewną hierarchię bóstw)
nacechowany panteizmem (czy
nawet panenteizmem), opierający
się na przekonaniu, że o losie świata
decyduje siła kosmiczna zwana
Bogiem Najwyższym
(przez wielu
rodzimowierców z RKP utożsamia-
nym z Metawszechświatem), które-
go poszczególnymi przejawami
(kolejnymi wcieleniami) są inni,
pomniejsi bogowie. [3.5]
W przypadkach utożsamiających
Metawszechświat**** z
Bogiem
Najwyższym
jest on zazwyczaj
Bogiem bezosobowym lub nie podle-
gającym w pełni ludzkiemu pozna-
niu, reprezentowanym przez szereg
Bóstw stanowiących poszczególne
aspekty natury lub poprzez te aspek-
ty natury przejawiający swe istnie-
nie.[3.6]
Choć oficjalnie w RKP boga najwyż-
szego określa się mianem Świętowit,
o tyle w powszechnym użyciu równie
popularne są pozostałe imiona ze
szczytu rodzimowierczego panteonu
słowiańskich bogów (jak np. Perun
czy Swaróg); członkowie RKP przyj-
mują bowiem, iż
Bóg Najwyższy
niezależnie od imienia pod jakim
będzie czczony zawsze pozostanie
Bogiem Najwyższym,
a jego rzeczy-
wiste, prawdziwe imię (o ile takowe
w ogóle posiada) zawsze pozostanie
poza ograniczoną ludzką percepcją.
0p
RODZIMA WI
ARA
Rodzima Wiara
Słowiańska Wiara
Rodzimy Kościół Polski
Członkowie tego związku wierzą, iż
w takiej postaci (jako wieczny,
nieskończony i nieograniczony abso-
lut – w sobie zawierający wszelkie
racje swego bytu)
Bóg Najwyższy
nie może być opisywany powszech-
nie używanymi pojęciami dobra i zła
czy też innymi ludzkimi subiektywny-
mi (relatywnymi) kryteriami. Jedno-
cześnie przyjmują jednak, że tym
kryteriom (choć w różnej skali)
podlegają pozostali, pomniejsi bogo-
wie i boginie, znajdujący się bliżej
poszczególnych sfer ludzkiej egzy-
stencji. Pozostali bogowie i boginie
(będący uproszczonymi przejawami
Boga Najwyższego)
sprawują pieczę
nad konkretnymi aspektami związa-
nymi z naturą (z którymi często są
wręcz utożsamiani).[ 3.7][3.8]
---
**** Metawszechświat pojmowany
jest jako nieskończony , nieograni-
czony i wieczny, zawierający w sobie
wszystko inne (w tym wszystkie
możliwe, potencjalne - niezależnie
od rozważanych czasoprzestrzeni
lub wymiarów, w których się znajdują
- wszechświaty; w tym także tak
zwane wszechświaty równoległe;
zbiór wszelkich możliwych wszech-
światów). Jest rozumiany jako
zawierający w sobie wszystko co
znane i nieznane człowiekowi. Jest
jedynym, samowystarczalnym i
samoistnym bytem absolutnym. Nic
nie istnieje poza Metawszechświa-
tem i nic nie można wyjść poza jego
obszar oddziaływania.[3.9]
Pankosmiczna Prasiła, wedyjskie To
Jedno przenika wszystko. Ona jest
obecna w każdej zmianie w Kosmo-
sie. To ta Wszech-Moc sprawia, że
Świat podlega ciągłej, cyklicznej
przemianie, że rozwija się stale i bez
ograniczeń. Ta Boska Siła to Pankre-
ator - Wszechtwórca.
Wysoko cenimy znaczenie mitów i
mitologii jako poetyckiego przedsta-
wienia i wyobrażenia naszych
Bogów uosabiających przepotężne
siły Przyrody, tożsamych z Nimi.
[1.10]
Bogowie są upostaciowanymi siłami
Przyrody, oglądem Tego Jednego -
Boskiej Prasiły tworzącej, przenika-
jącej i uduchowiającej wszystek
Świat. Każdy z Nich jest częścią,
ułamkiem Bożycy, odzwierciadlając
jedną
z
wielu
stron
potęgi
Wszech-Boskości. Bez Bogów nie
byłoby Świata, a bez Świata
Bogów.[1.11]
Nasza polska prawiara zawiera w
sobie [...] dwie warstwy religijności.
[...] Starsza warstwa prawiary odzna-
czała się czcią oddawaną Boginiom i
Bogom związanym z ziemią i wodą.
[...] Młodsza warstwa jest zbudowa-
na trójpoziomowo zgodnie z aryjskim
wyobrażeniem Świata zbudowanego
z Ziemi, Przestworzy i Nieba.
Najwyższe miejsce w hierarchii
zajmują Bogowie, lub wieloimienny
Bóg Nieba władający Ogniem.
Następni są Bogowie Przestworzy
przenoszący Ogień ludziom. Bogo-
wie Ziemi i Wód dopełniają panteon.
[1.12]
Zasady etyczne
Lechickie zasady etyczne opierają
się na boskich prawach Przyrody.
Najwyższymi wartościami są wiedza
i siła, rozum i zdrowie, prawość i
tężyzna, odpowiedzialność i żywot-
ność, godność i rzetelność, wytrwa-
łość i odwaga, wierność i mocna
wola, duma i sprawiedliwość. Poko-
nujemy w nas nieuctwo i słabość,
głupotę i chorobę, potępiamy chwiej-
ność i tchórzostwo, zdradę i uzależ-
nienie, fałszywość i warcholstwo,
zwalczamy bojaźń i niemoc, pokorę i
bierność. Dążymy do WIELKOŚCI,
MOCY,
PIĘKNA,
PRAWDY
Wyznajemy surowe zasady etyczne.
Słowianowierca żyje godnie, uczci-
wie i szlachetnie. Piętnuje lenistwo,
tchórzostwo,
lekkomyślność
i
obłudę. Za najbardziej nikczemną
uznaje zdradę.
Jesteśmy wrogami małości, nade
wszystko potępiamy brak woli
wyzbycia się jej. Krzewimy to, co w
nas najlepsze. Ponosimy odpowie-
dzialność za nasze czyny. Wzrasta-
my i tworzymy, tak jest nam przezna-
czone.
Rodzimy Kościół Polski uznaje
człowieka za część przyrody (jeden z
tworów mocy kosmosu), a jednocze-
śnie za część społeczeństwa. Tym
samym wymaga od niego respekto-
wania Praw Przyrody i Praw Ładu
Społecznego (przestrzegania nieja-
ko uniwersalnych zasad współżycia
społecznego, wspólnych na prze-
strzeni wieków dla większości
znanych kultur). Zabrania zabójstw,
gwałtów, rabunku i kradzieży. Naka-
zuje poszanowanie dla związków
międzyludzkich, które organizują
społeczeństwo – od rodziny po
RODZIMA WI
ARA
Rodzima Wiara
I DOBRA.[1.13]
Nasze prapolskie zasady moralne
opierają się na prawie naturalnym,
czyli na prawach Przyrody, wprost
wynikają z nich. System wartości
Rodzimej Wiary ma swe odniesienie
do rzeczywistego życia Narodu i
większych pokrewnych nam wspól-
not narodów Indoeuropy.
Dobro i zło są w powszechnym
odczuciu najważniejszymi, najistot-
niejszymi pojęciami porządkującymi
wyznawane wartości. Dobrym jest
wszystko, co nas wzmacnia i rozwija.
Złem jest wszystko, co rodzi się z
zastoju i ze słabości. W naszej
wierze, jak w innych, rodzimych
wyznaniach ważne miejsce zajmuje
pojęcie dobra narodu. To, co jest
dobrem dla narodu, jest dobrem dla
każdego z nas.[1.14]
Symbolika
Forma swastyki kruszwickiej [1.15],
triskelion[1.16].
Swarzyca, trystyka, koło oraz równo-
ramienny krzyż to symbole słowiano-
wierców, symbole kodujące wiedze o
porządku wszechświata.[2.15]
Rodzimy Kościół Polski posiada trzy
główne symbole religijne. Są nimi
Ręce Boga (motyw graficzny obecny
m.in. na naczyniu odnalezionym w
Białej koło Łodzi) – jako ideogram
oznaczający pojęcie Boga Najwyż-
szego, a równocześnie także
wszechświat i równowagę do której
dąży Natura, Idol Zbruczyński – jako
ikonograficzne wyobrażenie m.in.
wszechświata, a także jako przed-
stawienie głównego panteonu bóstw
słowiańskich, oraz Świętowit z Woli-
na.[3.11]
Słowiańska Wiara
Jesteśmy
obrońcami
swego,
naszych rodzin i naszej wspólnoty.
Bronimy prawa do życia na własnym
terytorium,
bronimy
przestrzeni
naszej cywilizacji. Obowiązek ten
wynika z najoczywistszych praw
natury.[2.14]
Rodzimy Kościół Polski
państwo. Nakazuje bronić przyrody
uznając ją za twór święty.
Jednocześnie przy tym – m.in. uzna-
jąc, że natura nie potrzebuje
żadnych tzw. świętych ksiąg (czy
spisanych w formie dekalogu reguł)
by jej prawa były respektowane, a
także nie chcąc mnożyć zbędnych
bytów ponad miarę oraz uznając, że
nic nie zastąpi człowiekowi samo-
dzielnego myślenia i zdolności
empatii – stara się unikać formuło-
wania tych oczywistych dla większo-
ści zasad w formie niejako gotowych
przepisów na właściwe życie (ogra-
niczając się zazwyczaj do podstawo-
wych stwierdzeń z rodzaju "żyj
godnie i bądź prawym człowiekiem",
czy też "czyń co chcesz, bylebyś
przy tym nie krzywdził innych").[3.10]
Wykorzystanie elementów odtwórstwa historycznego
Związek w trakcie obrzędów lub
świąt akceptuje elementy odtwór-
stwa historycznego (np. odwzorowa-
nie strojów historycznych / ludowych
przez kapłanów).[1.17]
1.1.http://www.mswia.gov.pl/index.p
hp?dzial=92&id=223
1.2.http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/
119/15644/DOKUMENT.html
1.3.http://www.taraka.pl/?id=rupo_3
0.htm
1.4.http://www.rodzimawiara.org.pl/i
ndex.php?option=com_content&vie
w=article&id=1 p.XII
Związek w trakcie obrzędów lub
świąt akceptuje elementy odtwór-
stwa historycznego (np. odwzorowa-
nie strojów historycznych / ludowych
przez kapłanów jak i uczestników).
[2.16]
2.1.http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/
119/15644/DOKUMENT.html
2.2.http://www.slowianskawiara.hek
ko.pl/index.php?option=com_conten
t&task=view&id=55&Itemid=38
2.3.Wypowiedź
reprezentanta ZZW
Słowiańska Wiara
2.4.http://www.slowianskawiara.pl/re
lacje/faq.html p.3
2.5.http://www.slowianskawiara.pl/re
lacje/faq.html p.4
Związek w trakcie obrzędów lub
świąt akceptuje elementy odtwór-
stwa historycznego (np. odwzorowa-
nie strojów historycznych / ludowych
przez kapłanów jak i uczestników).
[3.12]
3.1.http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/
119/15644/DOKUMENT.html
3.2.http://www.rkp.w.activ.pl/index.p
hp?option=com_content&task=view
&id=59&Itemid=14
3.3.http://www.rkp.w.activ.pl/index.p
hp?option=com_content&task=view
&id=4&Itemid=11
3.4.Gniazdo
-Rodzima wiara i
kultura, Nr 2(7)/2009
Zgłoś jeśli naruszono regulamin