Sztuka wojny - Tzu Sun , Pin Sun.pdf

(31286 KB) Pobierz
SUN TZU
Sztuka
Wydanie III
BONUS
zawiera 36 forteli oraz m etod podstępu
i zwodzenia przeciwnika
wojny
&
BESTSELLER ONEPRESS!
sprzedanych egzemplarzy!
150 000
One
p r e s s
Spis treści
P rz edm ow a
7
S
u n
T
z u
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sztuka wojny
13
19
23
31
37
43
51
57
63
71
77
87
91
97
W stępna ocena
Prowadzenie wojny
Planowanie ofensywy
Rozmieszczenie wojsk
Strategiczna siła militarna
M ateria i jej brak
W alka wojskowa
Dziewięć zmiennych
Manewrowanie armią
Ukształtowanie terenu
Dziewięć terenów
Ataki ogniowe
Zatrudnianie szpiegów
Dziewięć ukształtowań i dwa pytania
S
u n
P
IN
1
2
3
4
5
6
7
8
M etody wojskowe
111
115
119
127
133
137
143
149
Pojmanie P’ang Chuana
Audiencja u króla W ei
Pytania króla W ei
T ’ien Chi pyta o fortyfikacje
Dobór żołnierzy
Nocne działania wojenne
Osiem formacji
Skarby terenu
S Z T U K A W OJN Y
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Przygotowanie strategicznej siły
Charakter armii
Dobór w praktyce
Zabijanie oficerów
W zm aganie ch’i
Stanowiska, część I
W zm acnianie armii
Dziesięć sposobów rozmieszczenia
Dziesięć pytań
Dowodzenie rozproszonymi oddziałami
Odróżnianie gościa od gospodarza
Biegli w sztuce wojny
Pięć nazw, pięć wyrazów szacunku
W ady armii
Prawość wodza
Cnoty dowódcy
Klęski wodza
Straty wodza
M iasta męskie i żeńskie
Pięć kryteriów, dziewięć zagarnięć
Zwarte i rozproszone
Konwencjonalne i niekonwencjonalne
Pięć instrukcji
Dowodzenie kaw alerią
Atakowanie serca
153
159
163
167
171
181
189
193
201
209
211
217
221
227
233
237
241
245
249
255
259
265
273
279
283
285
317
319
320
T rzydzieści sz eść fo r t e li
B ib liogra fia
P rzybliżona ch ro n o lo gia ok resów dyn astycznych
N izina Chińska i obszary p r z y leg le
6
Przedmowa
K to zna T ao rodziny Sun, będzie na zawsze zjedn oczony z N iebem i Ziemią.
Koncepcje i zasady zawarte w słynnej
Sztuce w ojn y
autorstwa Sun Tzu nie
tylko od dwóch i pół tysiąca lat napędzają chińską naukę o wojskowości, ale
również do dziś znajdują przeróżne zastosowania w rozmaitych sferach życia.
Co więcej, interpretacje tego zwięzłego tekstu — obecnie także
M etod w o j­
sk ow ych
Sun Pina — są ograniczone tylko poglądami i wyobraźnią czytelnika.
Spośród wielu interpretacji przedstawianych na Dalekim Wschodzie, a w ogra­
niczonym zakresie także w krajach Zachodu, najciekawsze wywodzą swoją
użyteczność z transponowania myśli militarnej na analogiczne sytuacje w in­
nych dziedzinach życia. Oczywiście koncepcje taktyczne stanowią ważne
źródło dla nauki o wojskowości i do dziś uw zględnia je we współczesnej
doktrynie nauczania wiele armii na całym świecie, w tym m.in. U.S. Marine
Corps. Ponadto często znajdują one zastosowanie w świecie biznesu, zwłaszcza
marketingu, który od dawana uw aża się za pole bitwy i opisuje terminami
wojskowymi. Natomiast w krajach azjatyckich bardzo częstym zjawiskiem jest
odnoszenie taktyki i pojęć zawartych w pismach militarnych rodziny Sun do
życia osobistego — począwszy od najprostszych relacji międzyludzkich zwią­
zanych z awansami i karierą, aż po szerokie interakcje społeczne. Niektórzy
autorzy dopasowują te zasady do prawideł rządzących giełdą papierów warto­
ściowych, związkami seksualnymi czy samoobroną, najczęściej starając się
uświadomić czytelnikowi, że spojrzenie z innej perspektywy i niekonwencjonal­
na taktyka znajdują zastosowanie w tak zwanych „prozaicznych” sytuacjach.
Intencją wydania
K om pletn e] sztuk} w ojn y
jest dostarczenie czytelnikowi naj­
donioślejszych dzieł wojskowych rodziny Sun w jednej publikacji — pism sły­
nących z analizy natury działań wojennych dokonanej przez Sun Tzu, zaty­
tułowanej
Sztuka w ojn y,
oraz dzieła odkrytego niedawno w grobowcu z czasów
dynastii Han, przypisywanego jego bezpośredniemu potomkowi, Sun Pinowi,
które również nosi tytuł
Sztuka w ojn y,
ale dla wygody określa się je mianem
M etody w ojsk ow e.
Obecne wspólne wydanie różni się od poprzednich jednoto­
mowych publikacji (oraz przekładu
Sztuk} w ojn y
zamieszczonego w zbiorze pt.
Seven M ilitary Classics)
ujednoliconymi i poszerzonymi komentarzami do po­
szczególnych rozdziałów, indeksem terminów wojskowych i poprawkami
S Z T U K A W OJN Y
przekładu wprowadzonymi, aby tekst był czytelny już przy pierwszym czytaniu
— w tym celu usunięto fragmenty interesujące tylko naukowców, skrócono
opis kontekstu historycznego i pominięto taktyczną analizę różnych bitew.
Chociaż pisma wojskowe Sunów są doskonale zrozumiałe bez znajomości
ich czasów, podstawowa w iedza o ówczesnych w ydarzeniach politycznych,
w ażnych bitwach i o charakterze wojen pomaga zrozumieć wiele nieja­
snych wypowiedzi obydwu autorów. Czytelnicy poprzednich wydań uznali,
że komentarze dołączone do każdego rozdziału osobno i w yjaśniające za­
warte tam taktyki i doktryny są bardzo przydatne. Z tego powodu postano­
wiłem kontynuować tę starożytną chińską tradycję. D zięki komentarzom
dodanym do poszczególnych rozdziałów czytelnik nie powinien mieć pro­
blemów z odniesieniem treści
Sztuki w ojn y
i
M etod w ojsk ow ych
do codzien­
nych sytuacji życiowych i biznesowych. Aby to ułatwić, a jednocześnie uniknąć
uw ag, które mogłyby ograniczać wyobraźnię, w kom entarzach, gdy poja­
w ia się określony temat, zostało zaznaczone, że opisane w nim zagadnienia
mogą znaleźć zastosowanie w biznesie. Tego rodzaju sugestie tylko w yja­
śniają problematykę, a czytelnik stosujący je w sytuacjach życiowych robi to na
własną odpowiedzialność. Ponieważ wydane tu teksty dotyczą wojskowości,
w pierwszej kolejności — przynajmniej początkowo — powinny być rozu­
miane jako odnoszące się do działań ludzi i armii na polu bitwy; dopiero po
zrozum ieniu tych podstaw można skutecznie analizować zawarte tu reguły
i rozpatrywać zastosowanie ich we własnej sytuacji.
Sztuka w o jn y
Sun T zu uw ażana była za najstarszy i najbardziej w nikliw y
chiński traktat wojskowy, a pozostałe dzieła traktowano najwyżej jako dru­
gorzędne. Tradycjonaliści przypisują tę księgę Sun W u, który według daw­
nych źródeł historycznych był aktywny na scenie politycznej od 512 roku
przed naszą erą. Według nich dzieło pochodzi z tego właśnie okresu, ponie­
w aż zawiera koncepcje strategiczne Sun W u i jego reguły taktyczne. Jednak
w raz z upływem wieków pojawili się sceptyczni uczeni, którzy podważyli
autentyczność dzieła, a swoje stanowisko wyjaśniają, cytując pewne sprzecz­
ności historyczne i podkreślając anachronizmy. Argumentacje takie cechują się
różnym stopniem wiarygodności, a najskrajniejsze podważają rolę, jaką Sun
W u odegrał w wojskowości, a nawet kwestionują sam fakt jego istnienia.
Poglądy bardziej wyważone — biorące pod uwagę ewoluującą naturę działań
wojennych, konieczność specjalizacji w armii i administracji, pojawiające się
postaci historyczne, złożoność polityki oraz niekompletność źródeł historycz­
nych — sugerują, że Sun W u istniał jako postać historyczna i nie tylko był
strategiem, a być może nawet generałem, ale także autorem trzonu księgi,
która jest podpisana jego nazwiskiem . Później, przez w iele dziesięcioleci,
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin