c_sharp_wer2_0.pdf
(
3084 KB
)
Pobierz
Anna Kempa
Tomasz Staś
Wstęp do
programowania w C#
Łatwy podręcznik dla początkujących
Aktualna wersja podręcznika na stronie
http://c-sharp.ue.katowice.pl
Katowice, styczeń 2018
Wersja 2.0
Anna Kempa, Tomasz Staś
Katedra Inżynierii Wiedzy
Wydział Informatyki i Komunikacji
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
e-mail: c-sharp@ue.katowice.pl
Anna Kempa
Tomasz Staś
rozdziały 2, 5, 6, 7, podrozdział 1.1, dodatki, redakcja całości
rozdziały 3, 4, podrozdział 1.2 oraz opracowanie strony internetowej
Copyright © Anna Kempa, Tomasz Staś
Wydrukowano z pliku w formacie
pdf
dostarczonego przez autorów
Wszelkie prawa zastrzeżone. Książka w wersji elektronicznej jest dostępna bezpłatnie na
stronie
http://c-sharp.ue.katowice.pl.
Zabronione jest jej drukowanie czy powielanie w celach
komercyjnych bez odpowiedniej zgody i umowy z autorami.
ISBN 978-83-62652-60-0
Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego
44-100 Gliwice, ul. Pszczyńska 44
tel. 506132960, www.pkjs.pl
Gliwice 2018
Spis treści
Wstęp
....................................................................................................................................................... 7
Dla kogo jest ta książka?
..................................................................................................................... 7
Jak czytać tę książkę?
.......................................................................................................................... 8
1
Przywitanie ze światem
................................................................................................................. 11
1.1
Świat wcale nie taki nowy
..................................................................................................... 11
Zmienna jaką znamy z matematyki
............................................................................... 11
Stałe i literały też nieobce
.............................................................................................. 13
Algorytm – kolejne pojęcie jakie znasz
......................................................................... 13
Instrukcje
....................................................................................................................... 13
Funkcje
.......................................................................................................................... 14
Klasy i obiekty – o tym wiesz od dziecka
..................................................................... 14
1.1.1
1.1.2
1.1.3
1.1.4
1.1.5
1.1.6
1.2
Uruchomienie pierwszej aplikacji w Visual Studio
.............................................................. 15
Instalacja Visual Studio Community
............................................................................. 15
Pierwsze uruchomienie
.................................................................................................. 17
1.2.1
1.2.2
2
Arytmetyka w programowaniu
...................................................................................................... 25
2.1
Zmienne i ich typy
................................................................................................................. 25
Typ wartościowy i typ referencyjny
.............................................................................. 25
Deklaracja zmiennych
................................................................................................... 27
2.1.1
2.1.2
2.2
2.2.1
2.2.2
2.2.3
2.2.4
2.2.5
2.3
Wyrażenia algebraiczne.........................................................................................................
29
Działania bez konwersji typów
..................................................................................... 29
Modyfikacja typów dla literałów
................................................................................... 30
Konwersja typów
........................................................................................................... 33
Funkcje matematyczne
.................................................................................................. 35
Arytmetyka++
............................................................................................................... 36
Wyrażenia logiczne
............................................................................................................... 39
Operatory koniunkcji
..................................................................................................... 40
Operatory alternatywy
................................................................................................... 43
Złożone wyrażenia logiczne
.......................................................................................... 44
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.4
2.5
2.6
Proste operacje na tekstach i znaki specjalne
........................................................................ 45
Kolejność wykonywania działań
........................................................................................... 49
Prezentacja wyników
............................................................................................................. 51
2.7
3
Zadania do samodzielnego rozwiązania
................................................................................ 54
Sterowanie działaniem programu
.................................................................................................. 57
3.1
Instrukcje warunkowe
........................................................................................................... 57
Instrukcja warunkowa
if
................................................................................................ 58
Instrukcja warunkowa
if..else
........................................................................................ 60
Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych
........................................................................ 62
Operator warunkowy
..................................................................................................... 64
Instrukcja warunkowa
switch..case
............................................................................... 65
3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4
3.1.5
3.2
Instrukcje cykliczne – pętle
................................................................................................... 69
Pętla
for
......................................................................................................................... 69
Pętle
while
i
do..while
.................................................................................................... 76
Polecenia
break
i
continue
............................................................................................. 82
3.2.1
3.2.2
3.2.3
3.3
Zadania
.................................................................................................................................. 85
Zadania z rozwiązaniami
............................................................................................... 85
Zadania do samodzielnego rozwiązania
........................................................................ 88
3.3.1
3.3.2
4
Operacje na typach referencyjnych – tablice i typ
string
.............................................................. 91
4.1
Tablice
................................................................................................................................... 92
Tablice jednowymiarowe
.............................................................................................. 92
Tablice dwuwymiarowe
.............................................................................................. 104
Tablice postrzępione
.................................................................................................... 108
Wybrane metody klasy
Array
...................................................................................... 112
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
Operacje na tekstach
............................................................................................................ 114
Tekst jako tablica znaków
........................................................................................... 115
Wybrane metody klasy
String
..................................................................................... 116
4.2.1
4.2.2
4.3
5
Zadania do samodzielnego rozwiązania
.............................................................................. 121
Metody.........................................................................................................................................
125
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
5.8
Metody statyczne
................................................................................................................. 125
Definicja metody
................................................................................................................. 126
Przekazywanie argumentów przez wartość
......................................................................... 131
Przekazywanie argumentów przez referencję
..................................................................... 132
Lista argumentów o zmiennej długości
............................................................................... 134
Przekazywanie i zwracanie tablic
........................................................................................ 135
Argumenty domyślne
.......................................................................................................... 138
Metody przeładowane
......................................................................................................... 139
5.9
5.10
6
Rekurencja
........................................................................................................................... 143
Zadania do samodzielnego rozwiązania
.............................................................................. 148
Wprowadzenie do tworzenia klas
................................................................................................ 151
6.1
6.2
Klasa a obiekt
...................................................................................................................... 151
Budowa klasy
...................................................................................................................... 152
Opis klasy
.................................................................................................................... 153
Elementy klasy (ciało klasy)
....................................................................................... 154
6.2.1
6.2.2
6.3
Użycie zdefiniowanej klasy
................................................................................................. 158
Deklaracja obiektu
....................................................................................................... 158
Wywołanie metody dla obiektu
................................................................................... 159
Zmiana wartości pól obiektu
....................................................................................... 160
Właściwości
................................................................................................................. 161
Składniki statyczne
...................................................................................................... 164
Tablice obiektów
......................................................................................................... 166
6.3.1
6.3.2
6.3.3
6.3.4
6.3.5
6.3.6
6.4
6.5
6.6
6.7
7
Typ referencyjny w kolejnej odsłonie
................................................................................. 168
Struktury a klasy
.................................................................................................................. 173
Cechy programowania obiektowego
................................................................................... 176
Zadania do samodzielnego rozwiązania
.............................................................................. 181
Poprawianie błędów w programie
............................................................................................... 183
7.1
7.2
Poprawianie błędów zgłaszanych na etapie kompilacji
...................................................... 183
Poprawianie błędów występujących po uruchomieniu programu
....................................... 189
Zakończenie, czyli początek
................................................................................................................ 196
Dodatki – podręczny bryk
................................................................................................................... 197
Literatura
............................................................................................................................................. 206
Plik z chomika:
PanKokoski
Inne pliki z tego folderu:
10.1007978-3-662-62157-8.pdf
(3759 KB)
Algorithms and Interviews - Job Interviewing for Programmers 2021.pdf
(9676 KB)
500 Most Important Data Science Interview Questions and Answers.pdf
(3170 KB)
algorytmika.pdf
(350 KB)
An Introduction To Artificial Intelligence (PDF).pdf
(17232 KB)
Inne foldery tego chomika:
Buddyzm
Business
Calibre
Cyberbezpieczeństwo
Czasopisma
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin