szymanowski- preludia i mazurki.docx

(16 KB) Pobierz

9 Preludiów op.1 - Wydane w 1906r. nakładem Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich

Nr 1- h-moll

nr 2 d-moll

nr 3 Des-dur

nr 4 b-moll

nr 5 d-moll

nr 6 a-moll

nr 7 c-moll

nr 8 es-moll

nr 9 b-moll

 

·         . Powstały najprawdopodobniej w latach 1899-1900

·         to utwory fortepianowe niewielkich rozmiarów - II lub IIIcz (pod względem formy do preludiów Chopina oraz do dzieł Skriabina tego gatunku)

·         faktura polimelodyczna

·         zróżnicowaną metrykę głosów

·         Harmonia -rozbicie homofonii na odrębne plany melodyczne z zastosowaniem figur ostinatowych i nut pedałowych. (nawiązanie do Preludiuów Skriabina z ostatniego okresu).

·         Jego harmonika jest więc pozornie funkcyjne, ale piony akordowe nie występują w jednym momencie, przedstawiane są raczej linearnie, niż wertykalnie., wykorzystuje bowiem liczne alteracje, dźwięki obce, przejściowe (podobnie jak u Wagnera).

·          

Mazurki:

          20 Mazurków na fortepian op. 50

Wydane w latach 1926-1931 w

5 zeszytach po 4 utwory.

          2 mazurki na fortepian op. 62

Mazurki op. 50 (20 mazurków)wydane w latach 1926-1931 w 5 zeszytach po 4 utwory. – wydane w Wiedniu

2 Mazurki op. 62 wydane w 1935r. wyd. w Paryżu

·         Inspiracją dla kompozytora stał się folklor Podhala (Folklor w postaci muzycznego cytatu pojawił się tylko raz- Mazurk nr 1 op. 50 w którym tzw Nuta Sabałowa- znana melodia góralska kontrastuje z tematem własnym kompozytora)

·         technii przetwarzania materiału ludowego

o        Jako intonacje- charakterystyczne zwroty melodyczne

o        Tworzywa skalowe – szczególnie częste jest wykorzystanie skali podhalańskiej podw. IV i obn. VII stopniem

o        Maniery rytmiczne i charakterystyczne akcentowanie

o        Układy fakturalne wielogłosowe, akordowe, puste kwitny

·         Łączy elementy podhalańskiego folkloru z gatunkiem tanecznym centralnej Polski

·         Melodie są czynnikiem dominującym i formotwórczym

·         różnorodne skale- podhalańska, lidyjska, frygijska, durowa, molowa, pentatonika oraz łączenia różnych skal ze sobą

·         W przebiegu melodycznym zatraca się znaczenie toniki jako centrum tonalnego

·         harmonicznym akompaniamenty są o wiele bardziej skomplikowane od linii melodycznych- wprowadza często skalę podhalańską jako zabarwienie stosowanej tutaj skali 12-tonowej lub schromatyzowanej skali dur-moll. Nierzadko występują jedynie tzw.  podhalanizmy- przypadki,( gdzie występują stopnie IVpow i VII obn)

·         polimelodyka, w jej konsekwencji także bitonalność -mazurek III

·         budowa: najczęściej III częściowa (Część środkowa -fragment o charakterze kantylenowo-lirycznym)

·         polimetryczność

·         Szymanowski wprowadza środki współczesnego języka ludowego- > w jego mazurkach dochodzi więc do zderzenie muzyki ludowej z normami współczesnego języka muzyki artystycznej

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin