9 Preludiów op.1 - Wydane w 1906r. nakładem Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich
Nr 1- h-moll
nr 2 d-moll
nr 3 Des-dur
nr 4 b-moll
nr 5 d-moll
nr 6 a-moll
nr 7 c-moll
nr 8 es-moll
nr 9 b-moll
· . Powstały najprawdopodobniej w latach 1899-1900
· to utwory fortepianowe niewielkich rozmiarów - II lub IIIcz (pod względem formy do preludiów Chopina oraz do dzieł Skriabina tego gatunku)
· faktura polimelodyczna
· zróżnicowaną metrykę głosów
· Harmonia -rozbicie homofonii na odrębne plany melodyczne z zastosowaniem figur ostinatowych i nut pedałowych. (nawiązanie do Preludiuów Skriabina z ostatniego okresu).
· Jego harmonika jest więc pozornie funkcyjne, ale piony akordowe nie występują w jednym momencie, przedstawiane są raczej linearnie, niż wertykalnie., wykorzystuje bowiem liczne alteracje, dźwięki obce, przejściowe (podobnie jak u Wagnera).
·
Mazurki:
• 20 Mazurków na fortepian op. 50
Wydane w latach 1926-1931 w
5 zeszytach po 4 utwory.
• 2 mazurki na fortepian op. 62
Mazurki op. 50 (20 mazurków)wydane w latach 1926-1931 w 5 zeszytach po 4 utwory. – wydane w Wiedniu
2 Mazurki op. 62 wydane w 1935r. wyd. w Paryżu
· Inspiracją dla kompozytora stał się folklor Podhala (Folklor w postaci muzycznego cytatu pojawił się tylko raz- Mazurk nr 1 op. 50 w którym tzw Nuta Sabałowa- znana melodia góralska kontrastuje z tematem własnym kompozytora)
· technii przetwarzania materiału ludowego
o Jako intonacje- charakterystyczne zwroty melodyczne
o Tworzywa skalowe – szczególnie częste jest wykorzystanie skali podhalańskiej podw. IV i obn. VII stopniem
o Maniery rytmiczne i charakterystyczne akcentowanie
o Układy fakturalne wielogłosowe, akordowe, puste kwitny
· Łączy elementy podhalańskiego folkloru z gatunkiem tanecznym centralnej Polski
· Melodie są czynnikiem dominującym i formotwórczym
· różnorodne skale- podhalańska, lidyjska, frygijska, durowa, molowa, pentatonika oraz łączenia różnych skal ze sobą
· W przebiegu melodycznym zatraca się znaczenie toniki jako centrum tonalnego
· harmonicznym akompaniamenty są o wiele bardziej skomplikowane od linii melodycznych- wprowadza często skalę podhalańską jako zabarwienie stosowanej tutaj skali 12-tonowej lub schromatyzowanej skali dur-moll. Nierzadko występują jedynie tzw. podhalanizmy- przypadki,( gdzie występują stopnie IVpow i VII obn)
· polimelodyka, w jej konsekwencji także bitonalność -mazurek III
· budowa: najczęściej III częściowa (Część środkowa -fragment o charakterze kantylenowo-lirycznym)
· polimetryczność
· Szymanowski wprowadza środki współczesnego języka ludowego- > w jego mazurkach dochodzi więc do zderzenie muzyki ludowej z normami współczesnego języka muzyki artystycznej
muzykzam