Samochód pancerny ADSK 1937.pdf

(1568 KB) Pobierz
AUSTRIA
Technika lądowa
BROŃ
1937
Samochody pancerne
Samochód pancerny ADSK
Panzerwagen ADSK
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
samochód pancerny.
Trakcja:
kołowa.
Producent:
Steyr-Daimler-
Puch.
Wyprodukowano:
5 egzemplarzy.
Długość:
3,72 m.
Szerokość:
1,95 m.
Wysokość:
1,70 m.
Masa bojowa:
3200 kg.
Silnik:
6-cylindrowy, gaźnikowy silnik
rzędowy o mocy 60 KM.
Opancerzenie:
pancerz stalowy o grubości 4-7 mm.
Prędkość maksymalna na drodze:
60 km/h.
Zasięg:
450 km.
Uzbrojenie:
1 ka-
rabin maszynowy kal. 7,92 mm Schwarzlose.
Załoga:
4 osoby.
W drugiej połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku w zakładach kon-
cernu Steyr-Daimler-Puch AG skonstruowano dwa samochody pancerne.
Gdyby nie Anschluss Austrii w marcu 1938 roku, być może i one weszłyby do
uzbrojenia armii i policji.
W latach
1937-38
wyprodukowano w Steyr niewielką serię
5 egzem-
plarzy
lekkiego samochodu pancernego
ADSK.
Były to pojazdy dwuosiowe, z
zamontowanym z tyłu silnikiem o mocy 60 KM. Przy masie własnej 3,2 ton
osiągały one prędkość 60 km/h. Pancerz był bardzo cienki - tylko 4-7 mm. Załoga ADSK składała się z 4 osób. Pojazd nie
miał wieży, a uzbrojenie ograniczało się do 1 karabinu maszynowego w kadłubie.
W 1937 roku zbudowano prototyp ciężkiego samochodu pancernego
ADKZ,
który mógł się stać następcą ADGZ.
Był to pojazd 3-osiowy, z napędem na wszystkie koła. Z tyłu zamontowano
silnik o mocy 120 KM. Mimo że masa całkowita wy nosiła 8 ton, samochód
pancerny osiągał prędkość maksymalną 75 km/h. Pancerz o grubości 8-14,5
mm zapewniał ochronę tylko przed pociskami z broni maszynowej. W obroto-
wej wieży zamierzano montować dwa karabiny maszynowe (ewentualnie
jeden z nich zastąpić rusznicą ppanc). Dla ADKZ przewidywano 3-4 osobową
załogę.
Wraz z przyłączeniem Austrii do Niemiec w marcu
1938
roku całe
uzbrojenie armii austriackiej zostało przejęte przez Wehrmacht. W niemieckie
ręce trafiły także samochody pancerne ADKZ i ADSK. W pierwszym przypadku, mimo bardzo pozytywnych ocen pojazdu,
nie podjęto jego produkcji seryjnej na potrzeby Wehrmachtu, głownie z uwagi na trwającą już produkcję ciężkich samo-
chodów pancernych Sd.Kfz 231 i 232 (8-Rad). Na zlecenie Urzędu Uzbrojenia Wojsk Lądowych przeprowadzono szereg
prób także z ADSK, jednak i w tym przypadku nie zlecono ich budowy. Brak informacji o wykorzystaniu tych pojazdów w
następnych latach przez Wehrmacht lub policję.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin