Lekcja 13.doc

(124 KB) Pobierz
Lekcja 13:

Lekcja 13:
Fotografowanie z fleszem

 

Fotografowanie z fleszem: Czysta twórczość i technologia

Ultra szybkie flesze stały się najnowszym osiągnięciem technologii: używanie do zdjęć czasów "profesjonalnie" jest łatwiejsze niż kiedykolwiek przedtem. Za pomocą opcji do stosowania twórczej kontroli światła uzyskuje się efekty specjalne.

Liczni profesjonaliści lubią pracować z fleszem. Powody tych preferencji są zrozumiałe. Flesz - światło, które powstaje z wyładowania w gazie, a następnie jest emitowane w ułamkach sekund - nie tylko poprawia jakość zdjęć, może ono również wydobyć efekt motywów. Jednym z czynników odpowiedzialnych za to jest np. temperatura barwowa błysku. Skład tego źródła światła (temperatura barwowa) odpowiada średniej światła dziennego. To ogromnie upraszcza mieszanie światła błyskowego i dziennego. Po prostu pomyśl o dopełnieniu oświetlenia przy pomocy flesza.



Duża moc z małego źródła

Światło powstaje z minimalnej objętości i masy. Porównanie daje czytelną ilustrację. Spróbuj ustawić odpowiednie oświetlenie stosując konwencjonalne lampy w taki sposób, aby możliwe było naświetlanie przy przysłonie f11 i czasie 1/125 s. Naprawdę będziesz musiał się przy tym napocić! Także ze względu na wydzielanie ciepła, które nie powstaje podczas użycia flesza.

Gwarantowana prędkość

Powinieneś pamiętać przede wszystkim o szybkich lub ultraszybkich błyskach uzyskiwanych za pomocą lamp błyskowych. Błysk trwa od 1/100000 do 1/50000000 s lub krócej. To rzeczywiście zapobiega jakimkolwiek wstrząsom aparatu powstałym w wyniku wydłużonego naświetlania lub poruszenia samego motywu. Zmiany kolorów ze względu na długie czasy naświetlania są także eliminowane. Dodatkowo, temperatura barwowa światła emitowanego przez flesz pozostaje wyjątkowo stała przez długi odstęp czasu.

Efekty odkrywane jedynie dzięki lampie błyskowej

Przy pomocy flesza, mogą być uchwycone szybkie serie ruchu na filmie z ostrą wyrazistością. To zostało obrazowo zademonstrowane nie później niż w eksperymentach prowadzonych przez Harold'a Edgerton'a, pioniera ultraszybkiej fotografii. Technika stroboskopowa daje szybki postęp błysków w bardzo krótkich odstępach czasu: procesy dynamiczne są rozbijane na indywidualne fazy. Serie ruchów mogą być wyraźnie uwidocznione na pojedynczym zdjęciu. Intensywność poszczególnych naświetlań, częstotliwość i całkowita liczba ekspozycji może być różna. Jednak im wyższa jest częstotliwość, tym mniej światła jest emitowanego w poszczególnych przypadkach. Dzisiaj, ta technika błysku, która pierwotnie była rezerwowana dla zastosowań technicznych, jest już zintegrowana z niektórymi fleszami komputerowymi.
 



Jak wiele światła potrzebuje flesz?

Aby sklasyfikować poszczególne flesze, przemysł zgodził się na specyfikowanie mocy w liczbach przewodnich. Ta wielkość reprezentuje produkt przysłony roboczej i odległość obiektu, oparte na czułości filmu ISO 100/21°. Niektóre wartości specyfikowane są dla lamp zoom. Ta zmienna lampa posiada różne kąty pokrywania aby zapobiec utracie światła na brzegach zdjęcia (przy szerokich kątach aparatu). Np. jeśli obsługiwany automatycznie lub manualnie flesz rozprasza światło dla szerokokątnych obiektywów, to osiągana efektywna skuteczność oświetlenia spada na rzecz szerokiego rozproszenia. Przeciwnie, jeśli strumień świetlny jest skoncentrowany do zdjęć z teleobiektywem, efektywna liczba przewodnia wzrasta. Ta wielkość jest zazwyczaj oparta na średnich długościach ogniskowej, takiej jak w standardowym obiektywie. Nierówne załamanie się może wyglądać następująco:

 

GN 16 - 30

Małe bezprzewodowe flesze do poszczególnych portretów i dopełniania oświetlenia
 

 

GN 32 - 40

Średni zakres do stosunkowo duźych obiektów, flesze do światła odbitego z zaawansowanymi funkcjami
 

 

GN 42 - 50

Najszerszy zakres fleszy z uchwytem montażowym rozbudowanymi akcesoriami
 

 

GN 60

Skomplikowany flesz dla profesjonalistów
 

Dodatkowo dla efektywnej osiągalnej sprawności świata bardzo ważnymi cechami są inne szczegóły, takie jak częstość błysków. Chociaż odgrywa właściwie drugorzędną rolę w fotografii martwej natury, to czas pomiędzy rozładowaniem flesza, a następnym możliwym błyskiem ma duże znaczenie przy zastosowaniach dynamicznych. Szybkie ponowne naładowanie prowadzi do szybkiego sekwencjonowania obrazu, flesz gotowy za każdym razem umożliwia krótki czas reakcji. Osiągają to niektóre modele przez pewnego rodzaju procedurę dostrajania: zewnętrzne źródło zasilania nie tylko przyspiesza ładowanie, ale także zwiększa ogólną moc możliwych ekspozycji flesza.
 

Osiągnięciem nowoczesnych technologii lamp błyskowych jest zastosowanie pomocniczego reflektora jako dodatkowego źródła zredukowanego frontalnego oświetlenia. Większe tempo błysków może być osiągane w wersjach napędzanych silnikiem. W niektórych jednostkach moc wyjściowa światła może być redukowana indywidualnie, co jest dobre w przypadku zbliżeń, makrofotografii i efektów specjalnych.
Niektóre lampy mają także tak zwaną funkcję urządzenia podporządkowanego. Tak jak w profesjonalnej fotografii tylko jeden moduł jest zsynchronizowany z aparatem. Pozostałe jednostki rozmieszcza się dowolnie w całym pomieszczeniu. Uruchamiane są w tym samym czasie, łącznie z kontrolerem TTL. Tak więc mini studio z lampami błyskowymi jest dostępne, gdy jesteś w drodze i co warte jest szczególnej wzmianki, składa się ono z komputerowo sterowanego, zredukowanego do nieznośnie małych wymiarów - superlekkiego flesza.

 

Ostatnie moduły są wyposażone w ciekłokrystaliczne wyświetlacze, które przekazują wszystkie szczegółowe informacje. Znajdziesz tu dane o zasięgu lampy (co jest ważne przy kontroli oświetlenia obszaru wokół fotografowanego motywu i przy obiektach znajdujących się w pewnej odległości), minimalną odległość (by zapobiec prześwietleniu) oraz oczywiście ustawienie lampy, pozycję zooma i inne funkcje operacyjne.

Dlaczego zdjęcia z lampą błyskową wyglądają na "czystsze"?



Motywy z użyciem lampy błyskowej wydają się być dobrze określone. Jeżeli naświetlenie jest prawidłowe, często mają one lepsze kolory a także cechują się atrakcyjnym wyglądem, względnie wolnym od obsady kolorów. Właściwości filmu są na przykład jednym elementem odpowiedzialnym za ten efekt. Ilustruje to porównanie: długa ekspozycja nadaje zdjęciu inny wygląd niż krótka przy odpowiednio dużej ilości światła. W dodatku, aby uzyskać mniejsze ziarno - wyższy kontrast uzyskany przez błysk lampy daje wrażenie lepszej ostrości.  

 

Nowoczesne filmy dają kolorystyczne optimum jedynie wtedy, gdy są skoordynowane z temperaturą barwową światła. Jest to znany efekt w przypadku użycia lampy błyskowej. Nie powinieneś także zapominać, że wypełniające światło lampy błyskowej jest tym, co może kształtować zakres kontrastów, z którym materiał filmowy może sobie lepiej poradzić. Mowa tu głównie o cieniach, które mogą być rozjaśnione. Jest rzeczą oczywistą, że chodzi o precyzyjne określenie i ustawienie naświetlania jako najważniejszej rzeczy w całej procedurze. Oczywiście ustawienie światła jest bardzo ważne. Lampa błyskowa użyta bezpośrednio z przodu, w najlepszym przypadku, zapewni jedynie ogólne oświetlenie. Nie ma wątpliwości, że bezprzewodowy flesz gwarantuje specjalne efekty oświetleniowe i technicznie wysokiej jakości zdjęcia.

Bez "efektu czerwonych oczu"

Jeżeli flesz zostanie użyty prostopadle do twarzy, efektem będzie powstanie czerwonych oczu. Lampa błyskowa oświetla czerwonawą siatkówkę na dnie oka. Można tego uniknąć przez użycie funkcji błysku z wyprzedzeniem: przy wysyłaniu kilku błysków wstępnych źrenice zamykają się przed błyskiem właściwym. Efekt zostaje złagodzony. Błysk odbity od białej powierzchni (ściany lub sufitu) jest nawet lepszym rozwiązaniem. Przeznaczone do tego są lampy błyskowe z reflektorami o zmiennym kącie ustawienia. Usytuowanie lampy z dala od aparatu jest najlepszym wyjściem, również co do jej ustawienia. Nawiasem mówiąc, bezpośrednie światło nie powinno być nigdy używane przy fotografowaniu małych dzieci czy niemowląt.

 

Użycie lampy błyskowej w praktyce
 

 

Studio na wolnym powietrzu
 

 

Prawidłowa ekspozycja
 

 

Gdy nie ma dosyć światła
 

 

Podnieś zasłonę!
 

 

Efekty z fleszem
 

 

Zabawa kolorem
 

 

Odejście od zwyczajności
 

 

Prawidłowe ustawienia
 

 

Podwójne obrazy
 

 

Obiektyw zoom i lampa błyskowa

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin