Benicewicz-Miazga A. - Cyfrowa fotografia panoramiczna.pdf

(20273 KB) Pobierz
Spis treści
Holistyczny obraz świata
»
4
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
4.1.
4.2.
4.2.1.
4.3.
4.3.1.
4.3.2.
5.
5.1.
5.1.1.
5.1.2.
5.2.
5.3.
5.3.1.
5.3.2.
5.3.3.
5.3.4.
5.3.5.
Fotografia panoramiczna
»
7
Historia fotografii
panoramicznej
»
17
Specjalistyczne aparaty do
fotografii panoramicznej
»
35
Aparaty z szerokim
polem widzenia
»
37
Aparaty z ruchomą optyką
»
43
Aparaty obrotowe
»
47
Inne urządzenia
»
52
Popularny sprzęt cyfrowy
i akcesoria
»
55
Aparaty cyfrowe
»
57
Statywy i głowice
»
62
Wyznaczanie położenia
głowicy panoramicznej
»
65
Obiektywy
»
68
Fisheye, czyli rybie oko
»
68
Obiektywy typu One-Shot
»
74
Kadrowanie zdjęć
panoramicznych
»
77
Podejmowanie decyzji
»
79
Elementy kompozycji
»
85
Równowaga zdjęcia
»
95
Kompozycja i kadrowanie
zdjęć składowych
»
97
Typy panoram
»
102
Panoramy poziome
»
103
Panoramy pionowe
»
107
Panoramy kołowe
»
111
Panografie
»
113
Inne wariacje
»
114
6.
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.4.1.
6.4.2.
6.4.3.
6.4.4.
6.4.5.
6.5.
6.6.
6.6.1.
6.6.2.
6.6.3.
6.6.4.
6.6.5.
6.6.6.
7.
7.1.
7.2.
7.3.
7.3.1.
7.3.2.
7.4.
7.5.
7.6.
7.7.
Ekspozycja i obróbka
»
119
Długi czas naświetlania
»
125
Panoramy nocne
»
130
Sylwety
»
135
Panoramy HDR
»
137
HDR w Adobe Photoshop
»
147
Topaz Adjust
»
148
DRI
»
149
Tworzenie pliku HDR w programie
Photomatix
»
151
Bezpośrednie łączenie panoram
i plików HDR
»
152
Panoramy w podczerwieni
»
153
Dodatkowa obróbka
»
155
Korekcja jasności
»
156
Korekcja błędów przy składaniu
panoramy
»
159
Retusz nieba
»
162
Korekcja dystorsji na zdjęciu
»
166
Korekta perspektywy
»
167
Wygięcie linii horyzontu
»
168
Montowanie panoram
ze zdjęć cyfrowych
»
171
Panoramy niepełne poziome
i pionowe
»
174
Panoramy cylindryczne
»
179
Panoramy sferyczne
»
181
Montaż panoramy sferycznej
w PTGui
»
182
Montaż panoramy sferycznej
w Panoweaver
»
188
Panorama VR — wirtualna
wycieczka
»
190
Panoramy kołowe — małe
planetki
»
200
Panografie — panoramy mozaiki
»
206
Wariacje
»
210
Słownik pojęć
»
212
Literatura
»
215
4
Holistyczny obraz świata
Ogłoszenie wynalezienia fotografii w 1839 roku otworzyło
erę obrazu. Świat otrzymał niezwykłą metodę mechanicznie
utrwalonego widoku. Pionierzy i odkrywcy, pierwsi fotogra-
fowie, postępując w zgodzie ze stanem techniki, poszukiwali
w pejzażu fotograficznych kadrów. Dbali o prawidłową kom-
pozycję elementów tworzących zdjęcie, postępowali zgodnie
z normami wypracowanymi wcześniej przez sztuki piękne. Fo-
tografowie i wynalazcy stale udoskonalali sprzęt i technolo-
gię fotografii. W roku 150-lecia powstania, oparta na zjawisku
światłoczułości soli srebra, fotografia osiągnęła doskonałość
techniczną i technologiczną, a nauka opracowała nową, rewo-
lucyjną metodę elektromagnetycznego zapisu obrazu. Fotogra-
fia cyfrowa stanowiła przełom. Ułatwiła proces rejestracji oraz
znacznie powiększyła możliwości formowania obrazu świata.
Niemal od początku, już kilka lat po opublikowaniu za-
sad fotografowania, narastała potrzeba wykonywania serii
fotografii, które montowano ze sobą, aby uzyskać formę pa-
noramy. Fotografowie intuicyjnie odczuwali potrzebę „prze-
dłużenia” widoku, skonstruowania nowego zapisu, zdolnego
przedstawić wrażenia wzrokowe zachodzące w oku obserwa-
tora. W tych pionierskich latach fotografowano cząstki widoku
(w odpowiednio przyjętym porządku), a następnie pojedyn-
cze kadry łączono i montowano według ustalonego porząd-
ku w założoną całość. Najczęściej opracowywano panoramy
przedstawiające krajobrazy przyrodnicze bądź prospekty ar-
chitektoniczne. Był to proces prymitywny. Łączenie widoków
było obarczone błędami perspektywicznymi, skrótami i znie-
kształceniami, zaś wynik przypominał „protezę”. Mimo tych
ograniczeń tworzenie panoram rozpowszechniło się, a nawet
stało się modne i weszło do praktyki wytrawnych profesjonali-
stów. Z czasem pomocy fotografom udzieliła nauka. Wynalaz-
cy prześcigali się w konstruowaniu i usprawnianiu urządzeń
przeznaczonych do fotografowania „wydłużonych” obiektów.
Modele handlowe ułatwiały pracę dokumentatorów, pozwa-
lały wykonywać obrazy o stosunku boków 1:2 lub 1:3, (a nie-
kiedy jeszcze dłuższych).
Panorama pionowa — Gdańsk
Holistyczny obraz świata »
5
Trwa proces zapisywania obrazów
świata i przybliżania jego fotograficz-
nych odwzorowań do wrażeń wzroko-
wych człowieka, który „ruchomym” spoj-
rzeniem ogarnia większy (niż zapisany
w konwencjonalnym kadrze), interesu-
jący go obszar krajobrazu.
Fotografia cyfrowa powiększyła moż-
liwości kształtowania obrazu otaczającej
nas przestrzeni oraz przyniosła poprawę
parametrów tego zapisu. Fotografia pa-
noramiczna stała się codzienną prakty-
ką wszystkich fotografujących. W wybra-
nych modelach aparatów wprowadzo-
no funkcję panoramy, wyprodukowano
również modele aparatów przeznaczo-
ne do fotografowania panoram. Urzą-
dzenie określa tryb, ustala parametry,
fotografuje, a następnie łączy pojedyn-
cze kadry w widok ogólny. Inną możli-
wość stanowi łączenie odbitek w pro-
cesie opracowywania komputerowego.
Kolejnym etapem wtajemniczenia fo-
tografa jest próba konstruowania prze-
strzeni, dokonywana z wielu dziesiątków
kadrów, rzutowanych na ekran według
przyjętego porządku. Trwa nieustają-
cy proces zapisywania i doskonalenia
obrazu świata.
W przypadku uzasadnionej potrze-
by warto podjąć trud opracowania pa-
noramy. W XXI wieku jesteśmy otocze-
ni obrazami zapisanymi mechanicznie.
Przywykliśmy do formuły estetycznej
„jednego kadru”. W otaczającej nas lawi-
nie obrazów odnajdujemy obrazy szcze-
gólne, obejmujące na jednej kartce pa-
pieru dużą przestrzeń krajobrazu. Na
przykład liczne w materiale niniejszej
książki panoramy przyrodnicze, wedu-
ty miejskie (Kielce
— ulica Sienkiewicza)
czy wnętrza (piękna, przestrzennie roz-
budowana kolekcja eksponatów Muze-
um Historii Kielc). Nasze zainteresowa-
nie wzbudza holistyczny wymiar zare-
jestrowanej przestrzeni. Potwierdza on
w pełni nasze wzrokowe doświadczenia.
Tworzenie panoram jest procesem
skomplikowanym, wymaga fachowego
przygotowania, wiedzy, wyczucia oraz
dobrego smaku. A także pełnej świado-
mości celów i możliwości technicznych
założonego projektu. Problematykę two-
rzenia panoram przybliża książka
Cyfro-
wa fotografia panoramiczna.
To pionier-
skie wydawnictwo przynosi skonden-
sowany zasób wiedzy na temat historii,
opisu urządzeń i metod pracy, a także
porad estetycznych i wskazówek prak-
tycznych. Zaletą tego podręcznika —
kompendium wiedzy — jest oparcie
tekstu o doświadczenia autorów i wy-
korzystanie ilustracji rodzimego, pol-
skiego pochodzenia. Nie jest to częsta
praktyka w przypadku naszych wydaw-
nictw fotograficznych.
Zachęcam do lektury. Wszystkim ko-
leżankom i kolegom w fotografii życzę
opanowania zasad oraz pomyślnych re-
alizacji własnych panoramicznych wizji
artystycznych.
Paweł Pierściński
Panorama krajobrazowa — Gibraltar
Zgłoś jeśli naruszono regulamin