materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym-i-znacznym-czesc-2-2018-02.pdf

(11339 KB) Pobierz
Agnieszka Bajewska-Kołodziejak
Małgorzata Skuza
Zeszyt kart pracy
do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych
Tom 2
Materiał ćwiczeniowy dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych
uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
Zeszyt kart pracy do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych
Tom 2
Materiał ćwiczeniowy dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu umiarkowanym i znacznym
Materiał ćwiczeniowy wykonany został ze środków i na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej.
Wykonawca materiału ćwiczeniowego:
Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Pracownia Lingwistyki Migowej,
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa
Autorzy:
Agnieszka Bajewska-Kołodziejak
Małgorzata Skuza
Krystyna Ziątek (współpraca)
Ilustracje:
Paweł Kłudkiewicz
Recenzja oligofrenopedagogiczna
oraz w zakresie alternatywnych
i wspomagających metod komunikacji:
Agnieszka Pilch
Redaktorzy merytoryczni:
Paweł Rutkowski
Piotr Mostowski
Redaktor językowa:
Emilia Danowska-Florczyk
Projekt layoutu i skład:
Beata Czapska
Kierownik zespołu:
Paweł Rutkowski
Źródła zdjęć:
s. 7 (dom, środek)
CC0 Public Domain, https://pxhere.com/pl/photo/7274
s. 7 (dom, prawa strona)
CC0 Public Domain, https://pixabay.com/pl/blok-wie%C5%BCowiec-
szary-672993/
s. 8 (szkoła, lewa strona)
CC BY-SA 3.0, autor: Przykuta, https://commons.wikimedia.org/wiki/
File:Szko%C5%82a_w_Nieradzie_21.jpg
s. 8 (szkoła, prawa strona)
CC BY-SA 3.0, autor: Hons084, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2013_
Nawsie,_Polska_szko%C5%82a_podstawowa_02.jpg
s. 14 (legitymacja szkolna) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (s. 250)
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/170/1
The Picture Communication Symbols ©1981-2017 by DynaVox Mayer-Johnson LLC.
All Rights Reserved Worldwide. Used with permission.
Rok opracowania: 2017
ISBN: 978-83-65981-25-7 (tom 2)
ISBN: 978-83-65981-22-6 (całość)
Spis treści
Wstęp
5
Budowanie własnej tożsamości
23
Budowanie własnej tożsamości: wykonanie
wizytówki
24
Budowanie własnej tożsamości: identyfikacja
z płcią
25
Budowanie własnej tożsamości: identyfikacja własnych
danych
267
Budowanie własnej tożsamości: identyfikacja z rolą
ucznia
31
Posługiwanie sie sztućcami. Nazywanie sztućców
34
Nauka dbania o higienę jamy ustnej
66
Stosowanie zabiegów higienicznych w ciągu dnia
Dobieranie odzieży stosownie do sytuacji,
okoliczności, pory
70
Rozpoznawanie stanów emocjonalnych u siebie
i innych osób
73
Nazywanie członków swojej rodziny
76
Nazywanie członków swojej rodziny i rozumienie ich
ról
78
Określanie swojego miejsca w rodzinie (jestem
dzieckiem, bratem, siostrą, jedynaczką, wnuczką
itp.)
81
Udział w zajęciach w domu, obowiązki domowe
Udział w świętach i tradycjach rodzinnych
Korzystanie z adresu domowego.
91
40
Poznawanie rodzaju i funkcji pomieszczeń
w domu
93
Poznawanie wyposażenia mieszkania, nazywanie
pomieszczeń w domu
95
Nazywanie pomieszczeń w domu ucznia
98
Nauka opieki nad zwierzętami domowymi
99
Poznawanie koleżanek i kolegów, nawiązywanie z nimi
relacji
101
Poznawanie osób pracujących w szkole, ich funkcje
i role
104
Poznawanie i przestrzeganie struktury dnia
Poznanie barw i symboli narodowych
110
107
88
83
68
Posługiwanie się sztućcami. Dekoracyjny talerz
35
Posługiwanie się sztućcami. Dekoracyjny kubek
36
Posługiwanie się sztućcami. Nazywanie nakryć
stołowych
37
Nazywanie sztućców. Liczba pojedyncza i mnoga
Dokonywanie zakupów żywnościowych
Samodzielne przygotowywanie posiłków
66
45
Dokonywanie wyboru posiłków zgodnie z porą
dnia
46
Dokonywanie wyboru produktów
49
Dokonywanie wyboru produktów zgodnie z porą
dnia
52
Nazywanie części odzieży
53
Dobieranie odzieży stosownie do pory roku
i pogody
57
Higiena osobista - w łazience
58
60
Higiena osobista - przybory toaletowe
Udział w świętach religijnych, okolicznościowych.
Boże Narodzenie i sylwester
112
Rozpoznawanie pór roku i zjawisk im
towarzyszących
115
Udział w świętach narodowych, religijnych,
okolicznościowych
119
Opanowanie nawyków higienicznych – symbole
62
Planowanie nawyków higienicznych (toaleta, mycie
rąk
63
Stosowanie zabiegów higienicznych: mycie, wycieranie
twarzy i ciała
64
3
Zeszyt kart pracy do podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym w szkołach podstawowych
Tom 1
Materiał ćwiczeniowy dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów
niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
Wstęp
Od września roku szkolnego 2017/2018 uczniów szkół podstawowych z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanych i znacznym obowiązuje nowa podstawa programowa
kształcenia ogólnego. Uczniowie ci na podstawie odpowiedniego orzeczenia o  potrzebie
kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną uczą się
w oddziałach edukacyjno-terapeutycznych. Zadaniem szkoły jest zapewnienie odpowiednich
zajęć edukacyjnych z  następujących zakresów:
funkcjonowanie osobiste i  społeczne, zajęcia
rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność, wychowanie fizyczne, religia/
etyka.
Ponadto szkoła zapewnia uczniom z  niepełnosprawnością intelektualną w  stopniu
umiarkowanym lub znacznym udział w niezbędnych
zajęciach rewalidacyjnych
wspierających
rozwój, które są organizowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
oraz ustaleń zespołu nauczycieli i specjalistów (tekst dokumentu „Podstawa programowa…”
znajduje się na końcu niniejszego wstępu).
Karty pracy zawarte w tomach 1 i 2
Zeszytu kart pracy do podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w szkołach podstawowych
zostały opracowane w odniesieniu do aktualnej podstawy
programowej. Zarówno tom 1, jak i  tom 2 odnoszą się do treści edukacyjnych z  zakresów
„Ja” i „Ja i otoczenie”. Proponowane karty pracy należy traktować jako inspirację. Dostępna
obecnie w szkołach technologia umożliwia łatwe powielanie i modyfikacje (np. powiększanie,
pomijanie niektórych poleceń, dostosowanie do korzystania na tablicy interaktywnej)
stosownie do potrzeb konkretnego ucznia.
Grupa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
jest bardzo zróżnicowana pod względem poziomu funkcjonowania w poszczególnych sferach.
Często nawet w  mało licznym zespole edukacyjno-terapeutycznym dobranym zgodnie
z  potrzebami edukacyjnymi i  możliwościami psychofizycznymi uczniowie różnią się pod
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin