kr-pdf-36-1491244048.pdf

(545 KB) Pobierz
Kompendium Relacji
PRZEKONYWANIE DZIECI
W tym filmie poruszane są następujące tematy:
1. Techniki przekonywania dzieci.
Zamiast krzyczenia i straszenia stosuje się etyczne metody wywierania wpływu na
dziecko.
Wyróżnia się następujące techniki:
1. Autorytet.
Rodzice dowiadują się, jakie postaci z bajek, filmów lub faktycznie żyjące
osoby są autorytetami dla dzieci, i stawiają tych bohaterów za przykład, kiedy chcą coś
od dziecka wyegzekwować.
2. Zwolnienie z konsekwencji.
Z tej techniki korzysta się w sytuacji, gdy zmieniają się
okoliczności, w których wymagało się od dziecka konkretnych zachowań i do których
było przyzwyczajone.
3.
Budowanie potencjału reakcji.
Jest to budowanie u dziecka pozytywnej reakcji za
pomocą pytań lub zachowań. Będzie ono wówczas skłonne podjąć decyzje, na których
zależy rodzicom.
4. Uzasadnienie.
Wyjaśnienie dziecku, dlaczego oczekuje się od niego określonego
zachowania.
5. Negatywna alternatywa.
Pokazanie dziecku, co negatywnego się wydarzy
w sytuacji,
gdy nie zrobi tego, o co jest proszone, oraz połączenie komunikatu z przedstawieniem
pozytywnego rozwiązania.
6. Pytania kierunkowe.
Poprzez zadawanie określonych pytań można sprawić, że dziecko
samo podejmie decyzję, aby zrobić to, na czym zależy rodzicowi. Technika wspiera
zaangażowanie dziecka i przekonanie, że to jego decyzja.
7. Etykietowanie. Poprzez wprowadzanie do komunikacji z dzieckiem pozytywnych
etykiet wyrabia się w nim określone przekonania na swój temat, umożliwiające
zrobienie rzeczy,
na których zależy rodzicowi.
Starway Sp. z o.o. Sp. k. & Mateusz Grzesiak
Kompendium Relacji
8.
Odczucia plus prośba. Kiedy rodzic pokazuje, jak się czuje, i łączy to z prośbą o
zrobienie określonej rzeczy, dziecko chętniej tę prośbę spełnia. Na przykład: „Jestem
bardzo zmęczony. Mógłbyś, proszę, zrobić mi herbatę?”.
9.
Poznanie kryteriów. Poprzez zadanie dziecku pytania według konstrukcji „co musi się
wydarzyć, aby coś zostało zrobione” wyprowadza się je z zachowań niepożądanych i
prowadzi w kierunku zachowań pożądanych.
10. Potwierdzenie i prowadzenie (pace and lead). Pozwala
wyperswadować dziecku
określony pomysł lub odwieść od określonego zachowania.
11. Pozytywne emocje.
Poprzez rozmowę wprowadza się dziecko w silne pozytywne
emocje i w tym stanie emocjonalnym proponuje się określone działanie.
12.
Określenie celu.
Polega na zapytaniu
dziecka, co chce osiągnąć, do kiedy, po czym
pozna, że osiągnęło już ten cel, jak konkretnie będzie to robić i jaki jest jego pierwszy
krok.
13.
Reguła konsekwencji. Polega na pokazaniu dziecku, że coś, czego nie chce zrobić,
robiło już wcześniej. Zgodnie z regułą konsekwencji Cialdiniego, jeśli określoną rzecz
robiło się wcześniej, łatwiej ją kontynuować.
BADANIA
The Roles of Respect for Parental Authority and Parenting Practices in Parent–Child
Conflict Among African American, Latino, and European American Families, Sara
Villanueva Dixon, Julia A. Graber, and Jeanne Brooks-Gunn (2008):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3125601/
Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives,
Urie Bronfenbrenner (1986):
https://pdfs.semanticscholar.org/1737/8413f37060b3b705b7158af59d61d3cb3385.
pdf
Starway Sp. z o.o. Sp. k. & Mateusz Grzesiak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin