Zręczność językowa Magia zmiany przekonań poprzez rozmowę.pdf

(10044 KB) Pobierz
R o b e r t B. D i l t s
Zręczność
językowa
M agia z m ia n y przekonań poprzez rozm ow ę
Przedmowa
do wydania polskiego
Z przyjemnością oddajemy do rąk Czytelników książkę
Roberta Diltsa na temat zręczności językowej. Jest ona
adresowana do wszystkich osób, które pragną być bardziej
świadome zjawisk zachodzących w procesie komunikacji
i chcą zrozumieć mechanizmy psychologiczne umożliwia­
jące bądź ograniczające ludziom realizację ich życiowych
wartości. Książka ta jest niezbędnym podręcznikiem dla
wszystkich adeptów sztuki NLP. Jej użyteczność docenią
osoby, które w związku z wykonywaną pracą pragną roz­
wijać swoje umiejętności sprawnego operowanie językiem.
Będzie ona także przydatna dla osób podążających ścieżką
rozwoju osobistego.
Książka ta koncentruje się wokół tematyki lingwistycznej,
a mówiąc dokładniej, pokazuje, w jaki sposób język organi­
zuje nasze procesy poznawcze, kształtując tym samym nasze
doświadczenie i wpływając na naszą osobistą historię oraz na
to, kim możemy bądź nie możemy się stać.
Przygotowując polski przekład, staraliśmy się być jak naj­
bardziej rzetelni w stosunku do oryginału i jednocześnie uła­
twić polskiemu czytelnikowi korzystanie z książki.
Zręczność
językowa
nie zawiera łatwych porad, w stylu „zrób to, a nie
rób tamtego". Nie jest poradnikiem, aczkolwiek jest książką
praktyczną, zawierającą wiele ćwiczeń do wykonywania sa­
modzielnego lub z partnerem. Jej celem jest dostarczenie wie­
dzy oraz inspiracji osobom poszukującym sposobu i drogi do
ujrzenia „większego kawałka rzeczywistości" oraz wyjścia
poza znany dotychczas teren.
Podstawowe przesłanie tej książki brzmi: „mapa to nie
terytorium". Wskazuje ono, że nasze wewnętrzne mapy
rzeczywistości, będące wyrazem naszego jej zrozumienia,
nie są rzeczywistością samą w sobie. Aby wzrastać i się roz­
wijać oraz działać bardziej skutecznie, musimy wyjść poza
znany nam świat, poszerzając i aktualizując nasze „mapy".
Czyniąc to, napotykamy różnego rodzaju bariery, które nie
tkwią w samej rzeczywistości, ale w naszym sposobie myśle­
nia o niej - w naszych przekonaniach. Z książki tej dowiemy
się, czym są przekonania, jaki mają wpływ na nasze decyzje
i działania oraz jak poprzez zmianę ograniczających prze­
konań możemy wychodzić poza granice aktualnie znanego
„świata".
Lektura tej książki pomoże nam rozwinąć wiele praktycz­
nych umiejętności. Przede wszystkim staniemy się bardziej
sprawni w sztuce dyskutowania oraz prowadzenia sporu.
Znalezienie porozumienia z ludźmi jest jednym z celów, dla
których warto nauczyć się stosowania wzorców zręczności
językowej. Porozumienie, które jest przeciwieństwem odrzu­
cenia i izolacji, często leży poza możliwościami zawartymi
w naszych dotychczasowych „mapach". Jednak, im bardziej
nasze mapy będą zachodziły na siebie częściami wspólnymi
z mapami innych ludzi, tym bardziej będziemy współdzie­
lić „rzeczywistość". Wówczas stanie się możliwe poczu­
cie wspólnoty i współuczestniczenia. Wyjście poza własną
„mapę" jest jednocześnie celem i drogą do otwarcia się na
nowe doświadczenia. Pozwala nam odkryć pokłady możli­
wości, o istnieniu których nie mieliśmy pojęcia oraz upewnić
się, że my, ludzie, jesteśmy w gruncie rzeczy istotami stwo­
rzonymi do uczenia się.
Izabela Rudzińska
Prezes NLP Neuroedukaq'a
Podziękowania
Na moje serdeczne podziękowania szczególnie zasłużyli:
Judith DeLozier, Todd Epstein, David Gordon i Leslie
Cameron-Bandler za swoje zaangażowanie i wsparcie w cza­
sie, gdy opracowywałem założenia, które legły u podstaw
Zręczności językowej.
Moje dzieci, Andrew i Julia, których doświadczenia i tłu­
maczenia pomogły mi zrozumieć naturalny proces zmiany
przekonań i ich „metastrukturę".
Ami Sattinger, która (podobnie jak w przypadku innych
moich książek i projektów) pomagała w redakcji i korektach
tej książki.
John Wundes, który przepracował pewne głębsze struk­
tury tej książki, dzięki czemu można zobaczyć je wyraźniej.
John stworzył zarówno projekt okładki', jak i rysunki na po­
czątku każdego rozdziału.
* Dotyczy to okładki wydania amerykańskiego.
Wstęp
Do napisania tej książki przygotowywałem się od wielu
lat. Mówi ona o magii języka, opierając się o założenia i poję­
cia neurolingwistycznego programowania (NLP). Pierwszy
raz zetknąłem się z NLP prawie dwadzieścia pięć lat temu,
gdy uczęszczałem na zajęcia z lingwistyki na Uniwersytecie
Kalifornijskim w Santa Cruz. Wykładowcą był współtwórca
NLP John Grinder. Wraz z Richardem Bandlerem ukończyli
właśnie pierwszy tom ich przełomowego dzieła
Struktura
magii
(1975). W pracy tej opisali model językowych wzor­
ców i intuicyjnych zdolności trzech największych świato­
wych psychoterapeutów (Fritza Perlsa, Virginii Satir i Miltona
Ericksona). Zestaw tych wzorców (znany jako „metamodel")
pozwalał osobom takim jak ja, na trzecim roku nauk politycz­
nych, bez żadnych indywidualnych doświadczeń z jakąkol­
wiek terapią, zadawać pytania, jakie mógłby zadać doświad­
czony terapeuta.
Byłem zaskoczony możliwościami zarówno metamodelu,
jak i procesu modelowania. Uznałem, że modelowanie może
mieć ogromne znaczenie we wszystkich ważnych obszarach
działalności człowieka: w polityce, sztuce, zarządzaniu, w ba­
daniach naukowych, w nauczaniu itp. (zob.
Modeling with
NLP,
Dilts, 1998). Byłem przekonany, że metodologia mode­
lowania prowadzić może do znaczących innowacji w wielu
innych dziedzinach związanych z komunikowaniem się,
wykraczających daleko poza psychoterapię. Dla mnie, jako
studenta filozofii nauk politycznych, pierwszym „przedsię­
wzięciem z zakresu modelowania" było zastosowanie filtrów
lingwistycznych, których Grinder i Bandler użyli w swojej
analizie psychoterapeutów, aby przekonać się, jakie można
wyłonić wzorce, studiując sokratejskie dialogi Platona (Plato's
Use o f the Dialectic in The Republic: A Linguistic Analysis,
1975,
w:
Applications o f NLP,
Dilts, 1983).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin