Matura Język Angielski 2015 PODST Technikum.pdf

(316 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
Układ graficzny © CKE 2013
UZUPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
Miejsce
na naklejkę
z kodem
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13 stron
(zadania
1 – 8).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Część pierwsza arkusza, sprawdzająca rozumienie
ze słuchu, będzie trwała około 20 minut i jest nagrana
na płycie CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj,
że
zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla
zdającego, zamaluj
pola do tego przeznaczone. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem
i zaznacz właściwe.
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj
żadnych
znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
6 MAJA 2015
Godzina rozpoczęcia:
9:00
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MJA-P1_
1
P-152
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
ROZUMIENIE SŁUCHANEGO TEKSTU
Zadanie 1.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie komunikat dotyczący konkursu. Zaznacz znakiem X, które zdania
są zgodne z treścią nagrania (T – True), a które nie (F – False).
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
T
1.1.
The Thanksgiving quiz will have a different form this year.
F
1.2.
Students need to click the “result” button to get their scores.
1.3.
Five hundred points is the minimum necessary to get to the second stage.
1.4.
The student with the best result will get two prizes.
1.5.
The speaker informs listeners how to prepare well for the quiz.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Zadanie 2.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie pięć wiadomości radiowych. Do każdej wiadomości (2.1.–2.5.)
dopasuj właściwy nagłówek (A–F). Wpisz rozwiązania do tabeli. Uwaga: jeden nagłówek
został podany dodatkowo i nie pasuje do
żadnej
wiadomości.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
WILD ANIMALS PLAY IN CITY CENTRE
B.
YOUNG DRIVER SAVES ANIMAL’S LIFE
C.
ANIMALS ESCAPE BEFORE POLICE ARRIVE
D.
ANIMAL GETS INJURED DOING ITS JOB
E.
HOMELESS ANIMALS WAIT FOR NEW OWNER
F.
YOUNG ANIMAL PRESENTED TO THE PUBLIC
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 2 z 13
MJA_1P
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 3.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie rozmowę z przewodnikiem. Z podanych odpowiedzi wybierz
właściwą, zgodną z treścią nagrania. Zakreśl literę A, B albo C.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
3.1. To get the job at Universal Studios, Sarah had to
A.
demonstrate her acting skills.
B.
take two different tests.
C.
send her application by email.
3.2. What does Sarah find surprising?
A.
children’s reactions
B.
visitors’ ideas about film stars
C.
celebrities’ attitudes to tourists
3.3. What does Sarah like about her job?
A.
She often organises film shows for her colleagues.
B.
She has the chance to earn a lot of money.
C.
She can learn acting for free.
3.4. When Dakota Fanning took a tram tour, she
A.
refused to answer one of the questions.
B.
talked about one of her films.
C.
didn’t agree to give any autographs.
3.5. In the interview, Sarah describes her experience of
A.
acting in a film about tour guides.
B.
collecting celebrities’ autographs.
C.
working for a film studio.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
MJA_1P
Strona 3 z 13
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
ROZUMIENIE PISANEGO TEKSTU
Zadanie 4.
(7 pkt)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A–H) do każdego fragmentu tekstu
(4.1.–4.7.). Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę. Uwaga: jeden nagłówek został
podany dodatkowo i nie pasuje do
żadnego
fragmentu tekstu.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
Choose where to sit
B.
Check the regulations
C.
Talk to the staff on the plane
D.
Move around
E.
Take your mind off the flight
F.
Avoid airline meals
G.
Pack wisely
H.
Ask for non-standard food earlier
TIPS ON TRAVELLING BY PLANE
4.1.
Before you buy a plane ticket, find out as much as possible about the airline’s procedures, for
example how long before the flight you have to be at the airport, how much luggage you can
take, how much it costs to change the date of your flight or what documents you must have
to check in. If you don’t know the rules, you might miss your flight or have to pay a lot of
money.
4.2.
When getting ready for the journey, put all valuable things, like a laptop or an expensive
camera in your carry-on bag. You won’t have to worry about them if your checked-in luggage
gets lost. It’s also a good idea to take a small blanket or a pair of warm socks on the plane
with you because some flights can be colder than others.
4.3.
Even if you travel in economy class, some areas of the plane are better than others. Reserve
a seat by the aisle if you want more legroom, or a window seat if you want to sleep during
the flight. The worst seats are near the toilets because other passengers will be moving there
regularly.
Strona 4 z 13
MJA_1P
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
4.4.
Usually all passengers are served the same meal but if you are a vegetarian or you are allergic
to some products, you can ask for a special dish. Contact your airline to get one. Such meals
have to be prepared in advance so you need to order them up to three days before your flight.
4.5.
When you sit for some time in the same position, you might experience a headache or back
pains. Especially on long flights, it is important to take a walk up and down the aisle from
time to time. At the back of the plane there might be enough room to do some back stretches.
4.6.
If you are afraid of flying, put the headphones on and listen to your favourite music. In this
way you won’t hear the noise of the engines and it will be easier for you to forget where you
are. You can also play computer games or solve puzzles. Studies have shown that when your
brain is busy with something difficult, you can’t worry about other things.
4.7.
If you hear or feel something that worries you, ask the flight attendants about it. Most likely
they will have a very logical explanation. For example, many people are afraid of turbulence.
However, turbulence is not dangerous. It is the plane’s way of coping with changing air flows.
adapted from www.wikihow.com
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
MJA_1P
Strona 5 z 13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin