Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III na miesiąc kwiecień 2014 r.
Tematyka kompleksowa:
Co kto robi wiosną?
Zwierzęta na wsi
Święta Wielkanocne
Dbamy o Ziemię
Opracowali: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka kompleksowa
Środki realizacji
Treści programowe
Poniedziałek: 31. 03. 2014 r. 12, 2, 12.3, 9.2,
• „Wracają ptaki” – teatrzyk kukiełkowy wg. Scenariusz opracowanego przez nauczyciela, utrwalenie znajomości nazw powracających ptaków , ich charakterystycznych cech oraz sposobów i miejsca wicia gniazd.
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaki wracają do gniazd”.
• „Wiosenny powrót ptaków” – rysowanie kredkami ołówkowymi.
Wtorek: 01. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 8.1, 8.2
• Zabawy i ćwiczenia w wodzie połączone z nauką pływania podczas pobytu na pływalni „Delfin”.
• Słuchanie piosenki „Wiosenne porządki” – określanie jej tempa, nastroju. Rozmowa na temat treści utworu, wymienianych czynności wykonywanych wiosną w ogrodzie i wokół domu. Zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence.
Środa: 02. 04. 2014 r. 9.2, 13.3, 1.1
• „ Zwiastuny wiosny w ogrodzie” – zabawy i ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia – ustalanie równoliczności poprzez przeliczanie oraz łączenie w pary.
Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Sadzimy cebulki kwiatów”.
• Wiosenne kwiaty” – wykonywanie prac techniką „wydzieranki” z wykorzystaniem kolorowego papieru (tulipany, żonkile).
Czwartek: 03. 04. 2014 r. 9.2, 8.3, 8.4, 1.1
• Słuchanie utworu Modesta Musorgskiego „Taniec piskląt w skorupkach”. Swobodna improwizacja ruchowa do słuchanego utworu., zagadki słuchowe – rozpoznawanie charakterystycznych odgłosów wybranych ptaków.
Zabawa ruchowa z elementem pełzania „Kreciki”.
• „Kurka i jajeczka” – lepienie z plasteliny – doskonalenie umiejętności wałkowania, toczenia, łączenia różnokolorowej plasteliny..
Piątek: 04. 04. 2014 r. 12.2, 5.3, 5.4, 1.1
• Słuchanie wiersza K. Różyckiej „Wiosenne porządki” – rozmowa na temat treści utworu, zabawa dydaktyczna Znajdź brakujący element”, utrwalenie nazw rodzajowych oraz przeznaczenia i funkcji poszczególnych narzędzi niezbędnych do prowadzenia wiosennych prac porządkowych.
• „Zwierzęta małe i duże” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
- oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich; omawianie ich budowy oraz etapów rozwoju
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode)
- obserwowanie roślin i zwierząt za pomocą lupy
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np. radość, złość, sutek, strach
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchanie wybranych utworów z literatury
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych , nieznanych
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwrócenie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru
- szukanie kompromisu w sprawach spornych
- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- pełnienie w każdej sytuacji słuchacz i mówiącego
- zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: umiejętność poznawania samego siebie
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
- wspólne wykonywanie prac plastycznych
- wyklaskiwanie rytmiczne fragmentów piosenek
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
- modulowanie głosu stosownie do sytuacji
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych
- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą
- uczestniczenie w zabawach kształtujących postawę organizowanych metodą opowieści ruchowych
Poniedziałek: 07. 04. 2014 r. 12.2, 9.2,
• Wycieczka do gospodarstwa” – obserwowanie wyglądu i zachowania się zwierząt w ich naturalnym środowisku. Rozmowy z gospodarzami, poznawanie zwyczajów zwierząt, sposobów ich odżywiania, zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy zewnętrznego wyglądu.
• „Poznane przez nas zwierzęta hodowlane” – rysowanie pastelami olejowymi.
Wtorek: 08. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 8.1, 8.2
• Zabawy, ćwiczenia w wodzie, połączone z nauka pływania podczas pobytu na basenie „Delfin”.
• „Zwierzęta w gospodarstwie” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, analiza treści utworu, utrwalenie znajomości nazw rodzajowych. Zagadki słuchowe (odgłosy zwierzą, płyta CD)
Środa: 09. 04. 2014 r. 9.2, 13.2, 1.1
• „W stajni, chlewie, oborze i podwórku” – zabawy i ćwiczenia w dodawaniu i odejmowanie: od rachowania konkretnych sylwet zwierząt, przez liczenie na palcach, do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Po ścieżce”.
• „Moje gospodarstwo” – wycinanie z kolorowego papieru, zwrócenie uwagi na zakomponowanie całej wyznaczonej płaszczyzny kartki papieru.
Czwartek: 10. 04. 2014 r. 9.2, 8.1, 8.3, 8.4
• „Zwierzęta w gospodarstwie” – nauka I zwrotki piosenki oraz refrenu metodą fragmentaryczną ze słuchu. Zabawy muzyczno – ruchowe do utworu Modesta Musorgskiego „Taniec piskląt w skorupkach”.
Zabawa ruchowa z elementem biegu „Kurczątka i skorupki”.
• „Nasze zwierzęta” – lepienie z plasteliny, zwrócenie uwagi na umiejętność łączenia różnych kolorów plasteliny.
Piątek: 11. 04. 2014 r. 12.2, 5.3, 5.4, 1.1, 3.1, 3.2
• „Jak należy troszczy się w gospodarstwie o zwierzęta?” – historyjka obrazkowa.
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowlane
- poznawanie i nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowlanych
- wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
- nazywanie domów zwierząt, sposobu poruszania się zwierząt, odżywiania
- posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: umiejętność uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- nabywanie umiejętności kreślenie w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych i ukośnych; falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
Poniedziałek: 14. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 3.1, 3.2
• Nadchodzą Święta Wielkanocne – oglądanie obrazków, ilustracji, widokówek związanych ze świętami; nazywanie przedstawionych na nich elementów, zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą. Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na ten temat oraz dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
Wtorek: 15. 04. 2014 r. 9.2, 8.2, 8.3, 1.1
• Słuchanie piosenki z płyty CD „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa z dziećmi na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych, tradycji i zwyczajów świątecznych. Zabawa słuchowa „Zagubione kurczątko”.
Zabawa ruchowa z elementem skoku „Kurczątka”.
• „Wielkanocne pisanki” – malowanie jajek farbami plakatowymi oraz ozdabianie ich według własnych pomysłów.
Środa: 16. 04. 2014 r. 13.3, 5.3, 5.4
• „Świąteczne upominki” - ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia - ustawianie po kolei i numerowanie.
Czwartek: 17. 04. 2014 r. 9.2, 8.1, 8.2, 1.1
• Zapoznanie z treścią rytmem, melodią piosenki – tradycyjnej ludowej przyśpiewki „Wieziemy tu kogucika” – zabawy muzyczno – ruchowe do poznanego utworu.
Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zajączki”.
• „Wielkanocne kurczątko” – wypełnianie kolorowym papierem sylwetki kurczaka (technika „wydzieranki”).
Piątek: 18. 04. 2014 r. 9.2, 3.1, 3.2, 1.1
• „Przygoda zajączka” – historyjka obrazkowa, wymyślanie różnych wersji zakończenia historii zajączka, kształtowanie umiejętności tworzenia wypowiedzi w oparciu o formę zdania, zwrócenie uwagi na poprawność językową wypowiedzi – scenki pantomimiczne ilustrujące kolejne etapy historyjki.
Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy wiosenne kwiaty”.
• „Wielkanocny baranek” – wypełnianie sylwety baranka formowanymi kulkami waty, kawałkami włóczki, kulkami plasteliny (praca w grupach).
- wykorzystywanie sytuacji dnia codzienneg...
Elavon