Plan ja kwiecień.docx

(32 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III na miesiąc kwiecień 2014 r.

 

 

Tematyka kompleksowa:

Co kto robi wiosną?

Zwierzęta na wsi

Święta Wielkanocne

Dbamy o Ziemię

 

 

 

                                                                                                                                                                        Opracowali: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

Treści programowe

 

Co kto robi wiosną?

 

 

Poniedziałek: 31. 03. 2014 r. 12, 2, 12.3, 9.2,

„Wracają ptaki” – teatrzyk kukiełkowy wg. Scenariusz opracowanego przez nauczyciela, utrwalenie znajomości nazw powracających ptaków , ich charakterystycznych cech oraz sposobów i miejsca wicia gniazd.


Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaki wracają do gniazd”.

 

„Wiosenny powrót ptaków” – rysowanie kredkami ołówkowymi.

 

Wtorek: 01. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 8.1, 8.2

Zabawy i ćwiczenia w wodzie połączone z nauką pływania podczas pobytu na pływalni „Delfin”.

 

Słuchanie piosenki „Wiosenne porządki” – określanie jej tempa, nastroju. Rozmowa na temat treści utworu, wymienianych czynności wykonywanych wiosną w ogrodzie i wokół domu. Zabawy rytmiczno
– ruchowe przy piosence.

 

Środa: 02. 04. 2014 r. 9.2, 13.3, 1.1

„ Zwiastuny wiosny w ogrodzie” – zabawy i ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia – ustalanie równoliczności poprzez przeliczanie oraz łączenie w pary.

 

Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Sadzimy cebulki kwiatów”.

 

Wiosenne kwiaty” wykonywanie prac techniką „wydzieranki”
z wykorzystaniem kolorowego papieru (tulipany, żonkile).

 

Czwartek: 03. 04. 2014 r. 9.2, 8.3, 8.4, 1.1

Słuchanie utworu Modesta Musorgskiego „Taniec piskląt
w skorupkach”. Swobodna improwizacja ruchowa do słuchanego utworu., zagadki słuchowe – rozpoznawanie charakterystycznych odgłosów wybranych ptaków.

 

Zabawa ruchowa z elementem pełzania „Kreciki”.

 

„Kurka i jajeczka” – lepienie z plasteliny – doskonalenie umiejętności wałkowania, toczenia, łączenia różnokolorowej plasteliny..

 

Piątek: 04. 04. 2014 r. 12.2, 5.3, 5.4, 1.1

Słuchanie wiersza K. Różyckiej „Wiosenne porządki” – rozmowa
na temat treści utworu, zabawa dydaktyczna Znajdź brakujący element”, utrwalenie nazw rodzajowych oraz przeznaczenia i funkcji poszczególnych narzędzi niezbędnych do prowadzenia wiosennych prac porządkowych.

 

„Zwierzęta małe i duże” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

 

- oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich; omawianie ich budowy oraz etapów rozwoju

- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode)

- obserwowanie roślin i zwierząt za pomocą lupy

- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw

- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np. radość, złość, sutek, strach

- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchanie wybranych utworów z literatury

- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii

- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności

- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych , nieznanych

- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwrócenie uwagi
na konsekwencje wynikające z danego wyboru

- szukanie kompromisu w sprawach spornych

- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny

- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań

- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

- pełnienie w każdej sytuacji słuchacz i mówiącego

- zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się

- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby

- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności

- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie

- uczestniczenie w zabawach rozwijających: umiejętność poznawania samego siebie

- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

- wspólne wykonywanie prac plastycznych

- wyklaskiwanie rytmiczne fragmentów piosenek

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

- modulowanie głosu stosownie do sytuacji

- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika

- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz  nagrań z płyt kompaktowych

- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą

- uczestniczenie w zabawach kształtujących postawę organizowanych metodą opowieści ruchowych

 

Zwierzęta na wsi

 

 

Poniedziałek: 07. 04. 2014 r. 12.2, 9.2,

Wycieczka do gospodarstwa” – obserwowanie wyglądu i zachowania się zwierząt w ich naturalnym środowisku. Rozmowy z gospodarzami, poznawanie zwyczajów zwierząt, sposobów ich odżywiania, zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy zewnętrznego wyglądu.

 

„Poznane przez nas zwierzęta hodowlane” – rysowanie pastelami olejowymi.

 

Wtorek: 08. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 8.1, 8.2

Zabawy, ćwiczenia w wodzie, połączone z nauka pływania podczas pobytu na basenie „Delfin”.

 

„Zwierzęta w gospodarstwie” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, analiza treści utworu, utrwalenie znajomości nazw rodzajowych. Zagadki słuchowe (odgłosy zwierzą, płyta CD)

 

Środa: 09. 04. 2014 r. 9.2, 13.2, 1.1

„W stajni, chlewie, oborze i podwórku” – zabawy  i ćwiczenia
w dodawaniu i odejmowanie: od rachowania konkretnych sylwet zwierząt, przez liczenie na palcach, do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Po ścieżce”.

 

„Moje gospodarstwo” – wycinanie z kolorowego papieru, zwrócenie uwagi na zakomponowanie całej wyznaczonej płaszczyzny kartki papieru.

 

Czwartek: 10. 04. 2014 r. 9.2, 8.1, 8.3, 8.4

„Zwierzęta w gospodarstwie” – nauka I zwrotki piosenki oraz refrenu metodą fragmentaryczną ze słuchu. Zabawy muzyczno ruchowe
do utworu Modesta Musorgskiego „Taniec piskląt w skorupkach”.

 

Zabawa ruchowa z elementem biegu „Kurczątka i skorupki”.

 

„Nasze zwierzęta” – lepienie z plasteliny, zwrócenie uwagi
na umiejętność łączenia różnych kolorów plasteliny.

 

Piątek: 11. 04. 2014 r. 12.2, 5.3, 5.4, 1.1, 3.1, 3.2

Jak należy troszczy się w gospodarstwie o zwierzęta?” – historyjka obrazkowa.

 

„Zwierzęta małe i duże” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

 

- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowlane

- poznawanie i nazywanie dorosłych i młodych zwierząt

- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowlanych

- wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi

- nazywanie domów zwierząt, sposobu poruszania się zwierząt, odżywiania

- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności

- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych , nieznanych

- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwrócenie uwagi
na konsekwencje wynikające z danego wyboru

- szukanie kompromisu w sprawach spornych

- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny

- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań

- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

- pełnienie w każdej sytuacji słuchacz i mówiącego

- zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się

- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby

- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności

- posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym

- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

- uczestniczenie w zabawach rozwijających: umiejętność uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego

- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

- wspólne wykonywanie prac plastycznych

- wyklaskiwanie rytmiczne fragmentów piosenek

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

- modulowanie głosu stosownie do sytuacji

- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika

- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli

- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć

- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań

- nabywanie umiejętności kreślenie w ograniczonej przestrzeni,
w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych i ukośnych; falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)

- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz  nagrań z płyt kompaktowych

- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą

- uczestniczenie w zabawach kształtujących postawę organizowanych metodą opowieści ruchowych

 

Święta Wielkanocne

 

 

Poniedziałek: 14. 04. 2014 r. 5.3, 5.4, 3.1, 3.2

Nadchodzą Święta Wielkanocne – oglądanie obrazków, ilustracji, widokówek związanych ze świętami; nazywanie przedstawionych
na nich elementów, zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą. Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na ten temat oraz dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

 

„Zwierzęta małe i duże” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Wtorek: 15. 04. 2014 r. 9.2, 8.2, 8.3, 1.1

Słuchanie piosenki z płyty CD „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa
z dziećmi na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych, tradycji i zwyczajów świątecznych. Zabawa słuchowa „Zagubione kurczątko”.

 

Zabawa ruchowa z elementem skoku „Kurczątka”.

 

„Wielkanocne pisanki” – malowanie jajek farbami plakatowymi oraz ozdabianie ich według własnych pomysłów.

 

Środa: 16. 04. 2014 r. 13.3, 5.3, 5.4

„Świąteczne upominki” - ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia  - ustawianie po kolei i numerowanie.

 

„Zwierzęta małe i duże” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Czwartek: 17. 04. 2014 r. 9.2, 8.1, 8.2, 1.1

Zapoznanie z treścią rytmem, melodią piosenki – tradycyjnej ludowej przyśpiewki „Wieziemy tu kogucika” – zabawy muzyczno – ruchowe
do poznanego utworu.

 

Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zajączki”.

 

„Wielkanocne kurczątko” – wypełnianie kolorowym papierem sylwetki kurczaka (technika „wydzieranki”).

 

Piątek: 18. 04. 2014 r. 9.2, 3.1, 3.2, 1.1

„Przygoda zajączka” – historyjka obrazkowa, wymyślanie różnych wersji zakończenia historii zajączka, kształtowanie umiejętności tworzenia wypowiedzi w oparciu o formę zdania, zwrócenie uwagi na poprawność językową wypowiedzi – scenki pantomimiczne ilustrujące kolejne etapy historyjki.

 

Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy wiosenne kwiaty”.

 

„Wielkanocny baranek” – wypełnianie sylwety baranka formowanymi kulkami waty, kawałkami włóczki, kulkami plasteliny (praca w grupach).

 

 

 

- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności

- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych , nieznanych

- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw

- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np. radość, złość, sutek, strach

- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchanie wybranych utworów z literatury

- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii

- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwrócenie uwagi
na konsekwencje wynikające z danego wyboru

- szukanie kompromisu w sprawach spornych

- wykorzystywanie sytuacji dnia codzienneg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin