Październik.docx

(38 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III - październik 2013

 

 

 

Tematyka kompleksowa:                                                                                                                                                                                                                  1.Nadeszła jesień                                                                                                                                                                                                                                              2. Co robią zwierzęta jesienią?                                                                                                                                                                                                                   3. Jesień w sadzie                                                                                                                                                                                                                                              4. Jesień na działce

 

Opracował:

                                                                                                                                                                                                                                Beata Matuszka

                                                                                                                                                                                                                                Stanisław Kaczmarczyk

 

Tematyka

 

Środki realizacji

Podstawa programowa i treści programowe

Uwagi

 

1.Nadeszła jesień

 

Poniedziałek:

• Park w jesiennej szacie – wycieczka do parku, obserwowanie zachodzących zmian w wyglądzie: drzew, liści, krzewów, obserwowanie zachowania się zwierząt, gromadzenie okazów przyrodniczych do kącika przyrody (liście, żołędzie, kasztany).

Zabawa orientacyjno porządkowa „Wiatr i liście”

„Jesienne drzewa” – praca plastyczna z wykorzystaniem techniki łączonej.

Zabawa doskonaląca umiejętność orientacji w przestrzeni –nauka chodzenia pod dyktando, stosowanie się do wskazówek słownych typu: idź w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu.

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –skazywanie źródła dźwięku o największym natężeniu.

Ćwiczenia fonacyjne Koniki”.

Zabawa w teatr – Impulsy w ruchu:

- wszyscy „ lecą” z rozpostartymi ramionami przez pomieszczenie, nie dotykaj się nawzajem,

- wszyscy „lecą” i szukają końcami palców kontaktu z innymi osobami, potem przy pomocy całej ręki, a potem całego ramienia,

- wszyscy grzebią na straganie z wyprzedażą, który stoi na środku pomieszczenia,

- wszyscy chodzą węsząc.

 

Wtorek:

• „Jesień” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu, ćwiczenia i zabawy rytmiczne według rozkładu materiału na bieżący miesiąc Kalendarz Muzyczny.

Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw nr 3.

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –przekładanie dźwięków na przestrzenny układ przedmiotów.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową – szukanie brakującego elementu tematycznej ilustracji. Ćwiczenia fonacyjne - parskanie połączone z całkowitym rozluźnieniem mięśni powtarzamy kilkakrotnie. Zabawa z zakresu Kinezjologii „Rozciąganie gumy” ”RK”. str. 18

 

Środa:

Słuchanie opowiadania D. Niewoli „O tym, jak Kasia na panią Jesień czekała” wdrażanie dzieci
do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby.

Zabawa ruchowa z elementem biegu „Wiatr”.

„Kolory jesieni” wykonanie prac techniką frottage.

Jesienne zabawy – ćwiczenia słuchowo ruchowe.

Zabaw rozwijająca spostrzegawczość wzrokową -układanie obrazka z części. Zabawa dydaktyczna „Co to jest i do czego to służy”? Ćwiczenia fonacyjne śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (na jednym wydechu): głosem ciągłym eeeeeeeee, głosem przerywanym e e e e e e e e.

 

Czwartek:

• „Jesień” –  nauka drugiej i trzeciej zwrotki piosenki (śpiew indywidualny i grupowy, ćwiczenia
i zabawy rytmiczne według rozkładu materiału na bieżący miesiąc Kalendarz Muzyczny.

Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy liście”.

„Jesienne ludki” wyk. prac z  kasztanów, żołędzi, kolorowych liści. Ćwiczenia artykulacyjne, różnicowanie głosek b – p.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne zestawami plastikowymi według podanych schematów
i w oparciu o inwencję dziecka. Zagadki pantomimiczne –rozpoznawanie dziejących się czynności oraz przewidywanie ewentualnego zakończenia. Śpiewanie indywidualnie i grupowo poznanych piosenek o tematyce jesiennej. Ćwiczenia fonacyjne. Łączenie po 2 samogłoski: aoaoaoaoao, eoeoeoeoeo, uiuiuiuiu, uauauauaua

 

Piątek:

• „Odlatujące liście” – nauka wiersza metodą fragmentaryczną.

Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw nr 3.

Zabawa dydaktyczna „W parku czy lesie?” – zapoznanie z wybranymi grzybami jadalnymi i niejadalnymi.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne.

Ćwiczenia fonacyjne. naśladowanie szumu wiatru:

jesiennego chłodnego – przedłużona artykulacja głoski ssssssssss, zimowego lodowatego – przedłużona artykulacja głoski wwwwwww, wiosennego ciepłego – przedłużona artykulacja głoski fffffffff, letniego gorącego – przedłużona artykulacja głoski hhhhhhh. Ćwiczenie wykonujemy na jednym wydechu (wdech nosem)

 

 

 

- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich: wyjaśnienie zjawiska usychania liści – rozpoznawanie drzew
po liściach i owocach

- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny niestandardowy sposób

- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowiki, pieprznica jadalna, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy)

- wymienienie potraw i przetworów sporządzanych z grzybów na podstawie własnych wiadomości

- słuchanie czytanych przez nauczyciela wybranych fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i natężeniem głosu, zwracanie uwagi na piękno języka polskiego

- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi

- uczestniczenie w zabawach z barwną plamą

- wyrażanie swoich emocji poprzez barwy

- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni

- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania

- poznawanie ogólnej budowy własnego ciała, wskazywanie po której stronie ciała znajduje się serce

- dostrzeganie zmian w swoim rozwoju fizycznym n przestrzeni kilku lat

- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby

- uczestniczenie w zabawach ruchowych:  kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, skoku, podskoku, z elementem toczenia, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych

- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym) w różnych porach roku

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych pląsach przy muzyce

- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

- improwizowanie piosenek ruchem

- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

- improwizowanie piosenek ruchem

 

Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci. Numery obszarów z podstawy programowej: 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.2, 5.3, 5.4, 6.2, 8.1, 9.2, 10.1, 12.1, 13.1, 14.5, 14.6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Co robią zwierzęta jesienią?

Poniedziałek:

Wycieczka do lasu, obserwowanie zmian, zbieranie eksponatów.

„Las jesienią” –malowanie farbami plakatowymi.

Ćwiczenie rozwijające słuch „Zrób tyle kroków ile słyszysz dźwięków”. Zabawa rozwijająca wyobraźnię i pamięć wzrokową – nazywanie rozpoznawanie: kasztanów, żołędzi, szyszek za pomocą dotyku. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”. Zabawa rytmiczna c str. 102. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: g str. 107. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni

 

Wtorek:

„Jarzębinowa piosenka” –zapoznanie z melodią i tekstem piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.

• Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw nr 3.

Zabawa z elementem rytmu „c” str. 106. Zagadki słowne –wskazywanie warzyw i owoców opisywanych słownie. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Ułóż taki sam szereg jak ja”. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –powiedz, w jakiej kolejności zagrałem –zestaw 3 dźwięków. W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność artystyczno –techniczna. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho). Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni

 

Środa:

• „Na leśnej polanie” – rozwijanie umiejętności orientacji w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów.

• „Wiewiórka” – wydzieranka z kolorowego papieru (wyklejanie sylwety).

Ćwiczenia graficzne – wyścigi rąk. Zabawy inhibicyjno –incytacyjne: b, c, d str. 106. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny –„powiedz, co zagrałem”, zestaw 4 dźwięków. Zagadki pantomimiczne, odgadywanie, jaka to jest czynność, co się dziać może dalej itp. Ćwiczenia artykulacyjno –ortofoniczne wydłużanie oddechu. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –układanie obrazka z części bez podanego wzoru. Ćwiczenia fonacyjne. Dzieci mruczą przez nos – przedłużają wymowę głosek: „m”, „n”, czemu zawsze towarzyszy drganie skrzydełek nosa i warg (sprawdzenie przez dotyk palcem). Zabawa inhibicyjno incytacyjna: a, b, c, d, str. 106. Zabawa z elementem rytmu: c str. 102. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni.

 

Czwartek:

• „Jarzębinowa piosenka” – nauka drugiej  zwrotki piosenki, instrumentacja refrenu, podejmowanie próby inscenizowania ruchem i gestem w/w utworu.

• Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw nr 3.

Ćwiczenia graficzne –kreślenie linii kolistych. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –zrób tyle podskoków ile słyszałeś dźwięków. Zagadki rozwijające wyobraźnie przestrzenną i pamięć wzrokową –„powiedz, co narysowałem z powietrzu”. Zabawa tematyczna w kąciku lalek –„Idziemy z lalkami na jesienny spacer”. Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne. Ćwiczenia fonacyjne. Łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami „m”, „n”: „ma”, „mo”, „mu”, „mi”, „my”, „na”, „ne”, „no”, „ni”, „ny”. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: a, b, c str. 106. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni Zabawa realizująca program Zabawa w teatr - Stop- klatka (tableau) technika obrazów scenicznych.

 

Piątek:

„Co robi jesienią wiatr”? Inscenizowanie w oparciu o technikę dramy poznanych wierszy o tematyce jesiennej.

• „Jeżyk” – wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem ziemniak i goździków.

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –reagowanie ruchem w określony sposób na dany sygnał dźwiękowy. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową, „Co się zmieniło na naszej gazetce”? Zabawa doskonaląca koordynację wzrokowo –ruchową –podbijanie balonów ręką lewą, prawą i oburącz. Ćwiczenia graficzne –kreślenie w powietrzu dużych kształtów. Ćwiczenia fonacyjne Do przedłużonej głoski „mmmmmmm” dodajemy na końcu samogłoski: mmma, mmme, mmmo, mmmu, mmmi, mmmy, albo też zaczynamy od samogłoski: ammm..., emmm..., ommm..., ummm..., immm..., ymmm... .Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin