Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III - październik 2013
Tematyka kompleksowa: 1.Nadeszła jesień 2. Co robią zwierzęta jesienią? 3. Jesień w sadzie 4. Jesień na działce
Opracował:
Beata Matuszka
Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa i treści programowe
Uwagi
1.Nadeszła jesień
Poniedziałek:
• Park w jesiennej szacie – wycieczka do parku, obserwowanie zachodzących zmian w wyglądzie: drzew, liści, krzewów, obserwowanie zachowania się zwierząt, gromadzenie okazów przyrodniczych do kącika przyrody (liście, żołędzie, kasztany).
Zabawa orientacyjno porządkowa „Wiatr i liście”
• „Jesienne drzewa” – praca plastyczna z wykorzystaniem techniki łączonej.
Zabawa doskonaląca umiejętność orientacji w przestrzeni –nauka chodzenia pod dyktando, stosowanie się do wskazówek słownych typu: idź w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –skazywanie źródła dźwięku o największym natężeniu.
Ćwiczenia fonacyjne „Koniki”.
Zabawa w teatr – Impulsy w ruchu:
- wszyscy „ lecą” z rozpostartymi ramionami przez pomieszczenie, nie dotykaj się nawzajem,
- wszyscy „lecą” i szukają końcami palców kontaktu z innymi osobami, potem przy pomocy całej ręki, a potem całego ramienia,
- wszyscy grzebią na straganie z wyprzedażą, który stoi na środku pomieszczenia,
- wszyscy chodzą węsząc.
Wtorek:
• „Jesień” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu, ćwiczenia i zabawy rytmiczne według rozkładu materiału na bieżący miesiąc Kalendarz Muzyczny.
• Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw nr 3.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –przekładanie dźwięków na przestrzenny układ przedmiotów.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową – szukanie brakującego elementu tematycznej ilustracji. Ćwiczenia fonacyjne - parskanie połączone z całkowitym rozluźnieniem mięśni powtarzamy kilkakrotnie. Zabawa z zakresu Kinezjologii „Rozciąganie gumy” ”RK”. str. 18
Środa:
• Słuchanie opowiadania D. Niewoli „O tym, jak Kasia na panią Jesień czekała” – wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby.
Zabawa ruchowa z elementem biegu „Wiatr”.
• „Kolory jesieni” – wykonanie prac techniką frottage.
Jesienne zabawy – ćwiczenia słuchowo – ruchowe.
Zabaw rozwijająca spostrzegawczość wzrokową -układanie obrazka z części. Zabawa dydaktyczna „Co to jest i do czego to służy”? Ćwiczenia fonacyjne śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (na jednym wydechu): głosem ciągłym eeeeeeeee, głosem przerywanym e e e e e e e e.
Czwartek:
• „Jesień” – nauka drugiej i trzeciej zwrotki piosenki (śpiew indywidualny i grupowy, ćwiczenia i zabawy rytmiczne według rozkładu materiału na bieżący miesiąc Kalendarz Muzyczny.
Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy liście”.
• „Jesienne ludki” wyk. prac z kasztanów, żołędzi, kolorowych liści. Ćwiczenia artykulacyjne, różnicowanie głosek b – p.
Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne zestawami plastikowymi według podanych schematów i w oparciu o inwencję dziecka. Zagadki pantomimiczne –rozpoznawanie dziejących się czynności oraz przewidywanie ewentualnego zakończenia. Śpiewanie indywidualnie i grupowo poznanych piosenek o tematyce jesiennej. Ćwiczenia fonacyjne. Łączenie po 2 samogłoski: aoaoaoaoao, eoeoeoeoeo, uiuiuiuiu, uauauauaua
Piątek:
• „Odlatujące liście” – nauka wiersza metodą fragmentaryczną.
Zabawa dydaktyczna „W parku czy lesie?” – zapoznanie z wybranymi grzybami jadalnymi i niejadalnymi.
Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne.
Ćwiczenia fonacyjne. naśladowanie szumu wiatru:
jesiennego chłodnego – przedłużona artykulacja głoski ssssssssss, zimowego lodowatego – przedłużona artykulacja głoski wwwwwww, wiosennego ciepłego – przedłużona artykulacja głoski fffffffff, letniego gorącego – przedłużona artykulacja głoski hhhhhhh. Ćwiczenie wykonujemy na jednym wydechu (wdech nosem)
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich: wyjaśnienie zjawiska usychania liści – rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny niestandardowy sposób
- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowiki, pieprznica jadalna, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy)
- wymienienie potraw i przetworów sporządzanych z grzybów na podstawie własnych wiadomości
- słuchanie czytanych przez nauczyciela wybranych fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i natężeniem głosu, zwracanie uwagi na piękno języka polskiego
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- uczestniczenie w zabawach z barwną plamą
- wyrażanie swoich emocji poprzez barwy
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania
- poznawanie ogólnej budowy własnego ciała, wskazywanie po której stronie ciała znajduje się serce
- dostrzeganie zmian w swoim rozwoju fizycznym n przestrzeni kilku lat
- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, skoku, podskoku, z elementem toczenia, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym) w różnych porach roku
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych pląsach przy muzyce
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
- improwizowanie piosenek ruchem
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci. Numery obszarów z podstawy programowej: 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.2, 5.3, 5.4, 6.2, 8.1, 9.2, 10.1, 12.1, 13.1, 14.5, 14.6
2. Co robią zwierzęta jesienią?
• Wycieczka do lasu, obserwowanie zmian, zbieranie eksponatów.
•„Las jesienią” –malowanie farbami plakatowymi.
Ćwiczenie rozwijające słuch „Zrób tyle kroków ile słyszysz dźwięków”. Zabawa rozwijająca wyobraźnię i pamięć wzrokową – nazywanie rozpoznawanie: kasztanów, żołędzi, szyszek za pomocą dotyku. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”. Zabawa rytmiczna c str. 102. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: g str. 107. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni
• „Jarzębinowa piosenka” –zapoznanie z melodią i tekstem piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.
Zabawa z elementem rytmu „c” str. 106. Zagadki słowne –wskazywanie warzyw i owoców opisywanych słownie. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Ułóż taki sam szereg jak ja”. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –powiedz, w jakiej kolejności zagrałem –zestaw 3 dźwięków. W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność artystyczno –techniczna. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho). Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni
• „Na leśnej polanie” – rozwijanie umiejętności orientacji w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów.
• „Wiewiórka” – wydzieranka z kolorowego papieru (wyklejanie sylwety).
Ćwiczenia graficzne – wyścigi rąk. Zabawy inhibicyjno –incytacyjne: b, c, d str. 106. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny –„powiedz, co zagrałem”, zestaw 4 dźwięków. Zagadki pantomimiczne, odgadywanie, jaka to jest czynność, co się dziać może dalej itp. Ćwiczenia artykulacyjno –ortofoniczne wydłużanie oddechu. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –układanie obrazka z części bez podanego wzoru. Ćwiczenia fonacyjne. Dzieci mruczą przez nos – przedłużają wymowę głosek: „m”, „n”, czemu zawsze towarzyszy drganie skrzydełek nosa i warg (sprawdzenie przez dotyk palcem). Zabawa inhibicyjno incytacyjna: a, b, c, d, str. 106. Zabawa z elementem rytmu: c str. 102. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni.
• „Jarzębinowa piosenka” – nauka drugiej zwrotki piosenki, instrumentacja refrenu, podejmowanie próby inscenizowania ruchem i gestem w/w utworu.
Ćwiczenia graficzne –kreślenie linii kolistych. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –zrób tyle podskoków ile słyszałeś dźwięków. Zagadki rozwijające wyobraźnie przestrzenną i pamięć wzrokową –„powiedz, co narysowałem z powietrzu”. Zabawa tematyczna w kąciku lalek –„Idziemy z lalkami na jesienny spacer”. Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne. Ćwiczenia fonacyjne. Łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami „m”, „n”: „ma”, „mo”, „mu”, „mi”, „my”, „na”, „ne”, „no”, „ni”, „ny”. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: a, b, c str. 106. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni Zabawa realizująca program Zabawa w teatr - Stop- klatka (tableau) technika obrazów scenicznych.
•„Co robi jesienią wiatr”? Inscenizowanie w oparciu o technikę dramy poznanych wierszy o tematyce jesiennej.
• „Jeżyk” – wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem ziemniak i goździków.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny –reagowanie ruchem w określony sposób na dany sygnał dźwiękowy. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową, „Co się zmieniło na naszej gazetce”? Zabawa doskonaląca koordynację wzrokowo –ruchową –podbijanie balonów ręką lewą, prawą i oburącz. Ćwiczenia graficzne –kreślenie w powietrzu dużych kształtów. Ćwiczenia fonacyjne Do przedłużonej głoski „mmmmmmm” dodajemy na końcu samogłoski: mmma, mmme, mmmo, mmmu, mmmi, mmmy, albo też zaczynamy od samogłoski: ammm..., emmm..., ommm..., ummm..., immm..., ymmm... .Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni...
Elavon