Młody.Technik.1968.06.pdf

(25753 KB) Pobierz
,,Młodego Technika*' wydaje
Instytut Wydawniczy
„Nasza Księgarnia”
W
numerze
S 3
Redaktor naczelny:
Zbigniew Przyrowski
Z-ca redaktora naczelnego:
Jan St. Kopczewski
Redaktor graficzny:
Władysław P Jabłoński
AD R E S R E D A K C J I
W arszawa, ul. Spasow skicgo 4
•skryt. poczt. 380
TELEFO NY:
Redaktor n aczeln y: 26-26-27
R ed ak cja: 26-24-31 do 36,
w ewn. 47
Dział Łączności z C zyteln ik a m i:
6-24-31 do 36, w ew n . 60
N ie zam ów ion ych artyk u łów
Redakcja nie zw raca
Cena prenum eraty k ra jo w e j
k w artaln ie
12 zł, półrocznie
24 zł, rocznie 48 zł. P ren u m e­
ra ty p rzyjm ow an e są do 10
dnia miesiąca p op rzed za jącego
okres prenum eraty.
P ren u m eratę na k ra j dla c zy ­
teln ik ó w in dyw id u aln ych p r z y j­
m ują urzędy p ocztow e oraz
listonosze. C zyteln icy in d y w i­
dualni mogą d ok o n yw a ć wpłat
na konto P K O Nr
1
6— 100020
— Centrala K olp ortażu Prasy
i W yd aw n ictw „R u c h ” , W a r­
szawa, ul. W ronia 23.
W szystkie in stytu cje państw o­
w e i społeczne m ogą zam awiać
prenum eratę w y łą czn ie za po­
średnictw em O ddziałów i De­
legatur „R u ch ” .
P ren u m eratę ze zlecen iem w y ­
syłki za granicę, która jest o
40%
droższa
od.
k ra jo w e j,
p rzy jm u je
Biuro
K olp ortażu
W yd aw n ictw
Zagranicznych
..Ruch” W arszawa, ul. W ronia
23, konto P K O Nr 1—6— 100024,
telefon 20-46-88.
Egzem plarze zdezaktualizow ane
można nabyć w Pun kcie W y ­
syłk ow ym Prasy A rch iw a ln ej
..Ruch” , W arszawa, ul_ N o w o -
m iejska 15/17, na m iejscu, lub
na zam ów ien ie za zaliczen iem
pocztow ym .
Zakłady G raficzn y
„D om Słowa P o ls k ie g o ”
/arn. 3698
115 31? cgy
W-77
NO W E 1 N A J N O W S Z E ............................
2
N O W O ŚC I W BU D O W IE S T A T K Ó W — mgr inż.
Zenon Stefański ...................................................
4
W OJCIECH S W IĘ T O S Ł A WSK1 (1881—1968) —
dr Irena Czarnota-Kubaszewska
1
4
PO D W O D N E M ASO W CE — m gr inż. An d rzej
Urbańczyk
. .......................................................... 22
E L E K T R O N IK A W O C E A N O G R A F II — dr inż.
A n d rze j S o w i ń s k i .................................................... 28
M IE S Z A N K A N A U K O W O -T E C H N IC Z N A .
32
W Y C I N K I ...............................................................34
Z N IE C Z U L IC A — Bogusław Kitzniann
36
S Y M U L A T O R Y — m gr inż. Jan Leski . . .
38
P O L S K I F IA T 125-P — Zdzisław Podbielski
49
FO TO -S Ę D ZI A O L IM P IJ S K I — inż. Ryszard
K r e y s e r .............................................
54
DRUGI Ś W IA D E K O BR O NY (opow iadanie) —
Ryszard S a w w a ..........................................................56
F O T O - W Y S T A W A ..............................................66
F O T O -Ż A R T Y — mgr inż. Jan Piechura
7
2
FO TO -N O W O Ś C I — inż. Ryszard K reyser .
7
4
N A W A R S Z T A C I E .................................................... 7
6
B A R W N E K A R T K I Z DZIEJÓW T E C H N IK I .
96
P O M Y S Ł Y G E N I A L N E .............................................. 98
K L U B W Y N A L A Z C Ó W .............................................100
W Y Z N A C Z A M Y P R Z Y S P IE S Z E N IE Z IE M S K IE
— Marek Jakubowski i M ieczysław Saw icki
105
H IS T O R Y C Z N E D O Ś W IA D C Z E N IA — mgr B o­
lesława T w a r o w s k a ................................................110
P R A W A F IZ Y K I — m gr Jerzy Rogaczewski
11
1
CH E M IA N A CO DZIEŃ — mgr Stefan Sę­
kow ski .......................................................................... 113
R O Z M A IT O Ś C I M A T E M A T Y C Z N E — mgr Sta­
nisław K o w a l ........................................................ 116
DO I OD R E D A K C J I ............................................. 1 8
1
M A T E R IA M IĘ D Z Y G W IA Z D O W A — mgr Sła­
w om ir Kuciński .
120
D L A K A ŻD E G O COS I N N E G O ............................124
NOW E K S I Ą Ż K I ...................................................126
Z A G A D K A M I E S I Ą C A ............................................. 127
K R O N IK A N A U K I 1 T E C H N I K I ............................128
LAS E R G A Z O W Y He-Ne — mgr inż. Jan M.
K u rtycz
Na okładce: D robnicow iec (12 500 DW T) z silnikiem
S u lzer-C egielski (9600 K M ) — jeden z 500 statków,
które zbudowano w Stoczni Gdańskiej w ciągu ostat­
niego 20-lecia (fo t.-k o lo r Zbigniew Raplew ski)
N u m er ilu strow ali: Przem ysław Bytoński, Janusz Ci­
szewski (IV str. okładki). Jerzy Flisak, W ładysław P.
Jabłoński.
F o to gra fie w numerze: T. Bukowski, CAF, „H o b b y ” .
W. P. Jabłoński. „ K r a j Rad” , Z. Podbielski. ..Popular
S cien ce” , Z. Stefański. ..Science et V ie ” . Znanije-Sj-
ła” , ze zbiorów' Redakcji.
Produ ncję n ow ego rodzaju M A T E R IA Ł Ó W
C IE R ­
N Y C H rozpoczęto w Zakładzie Dośw iadczalnym In ­
stytutu M etali Nieżelaznych w G liw icach i w Za kła-
\
dach C yn kow ych w Trzebini. Jest to spiek m iedzi,
cyny, cynku, żelaza, proszku gra fitow ego, tlen ków
glinu i krzemu. M ateriał ten nadaje się szczególnie
do w yrobu ciernych tarcz sprzęgieł, elem en tów c ier­
nych do ham ulców tarczowych itp. Odznacza się on
bardzo korzystnym i własnościami m echanicznym i
i
Nr 6(239) CZERWIEC 1968 dUŻ* od,>,’ rn<’®
cia na
NOWE I NAJNOWSZE
Zach odn ion iem iecki
koncern
,.Siem ens’ * opracow ał n o w y r o ­
dzaj p ółp rzew od n ik ow ych p ro ­
stow n ik ów .
u m ożliw iających
zam ianę prądu zm iennego w
stały o napięciu 1»» kV i na­
tężeniu 1200 A. N ow e prosto­
w n ik i p rzeszły pom yślnie p ró ­
by na specjaln ym stanowisku
badaw czym dostosowanym do
napięć sięgających 40u kV.
W Zw iązku R adzieckim Już w
kilku szpitalach (w M oskwie.
Lenin grad zie, K ijo w ie i K u j-
b y szew ie) czynne są tzw. c h i­
ru rgiczn e barokom ory. Służą
one do p rzeprow adzania o p e ­
ra cji pod ciśnieniem zw ięk szo ­
nym do 2—3 atm osfer. Jak
stw ierd zon o w w ielu w y p a d ­
kach, zapew n iają one lepsze
w y n ik i op era cji, gd yż orga­
nizm o p erow a n ego pacjen ta w
tych
warunkach
znacznie
szyb ciej ulega dotlenieniu. W
barokom orach można p rzy tym
o dp ow iedn io d ozow ać skład po­
w ietrza i w y tw a rza ć n ajb ar­
d ziej s p rzyja ją ce opera cji w a ­
runki klim atyczne.
Jelczańskie Zakłady Samochodowe przekazały do użytku pierwsza partię nowych
samochodów ciężarowych — „Jelcz-315” . Pozostawiając identyczny układ konstruk­
cyjny Jak w samochodzie „Żubr A 80", w „Jelczu 315” zastosowano wiele nowych
zespołów, Jak: 200-konny wysokoprężny silnik WSK Mielec, produkowany wg licencji
Leylanda, tylny most i mechanizm kierowniczy produkcji węgierskiej oraz dwu-
obwodowy układ hamulcowy typu Westinghouse. Całkowicie zmienione zostało
wnętrze kabiny kierowcy. Zapewnia ono wygodniejszą Jazdę niż w „Żubrze” . „Jelcz
315” ma nośność SOWikG, rozwija maksymalną prędkość 85 km/h, zużywa ok. 24 1/109
km paliwa. W 1968 r. J.Z.S. zamierzają wyprodukować ok. 500 nowych samochodów.
Nowy typ wideofonu- został opracowany przez amerykański koncern „B ell” . Kamera
umieszczona nad ekranem może być ustawiona w dowolnym kierunku, a dzięki
systemowi luster można również za je j pośrednictwem przekazywać rozmówcy obra­
zy rysunków i fotografii. Wyłączenie kamery nie powoduje przerwania łączności na
fonii.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin