Klubik_Niewidzialnej_Dloni- OBWÓD.pdf

(3162 KB) Pobierz
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 67, s.
1
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Klubik Niewidzialnej Dłoni
1
Przeczytaj treść opowiadania z podziałem na role.
Edyta Krawiec
i przykrywał powoli małe uliczki.
– Napisałeś już list do Świętego Mikołaja? – zapytała dziewczynka.
– Yhy – kiwnął głową Jaś, choć wcale jeszcze listu nie napisał. Zapomniał, ale żeby
koleżanka nie pytała o szczegóły, zmienił temat: – Jutro ulepimy bałwana albo
pojeździmy na sankach. Chyba że najpierw pójdziemy na łyżwy? – zaproponował.
– Super! – Ada pisnęła tak głośno, że aż pan, który przyklejał ogłoszenia do latarni,
acja
zatkał
duk
tyczna
uszy i odszedł w pośpiechu.
E
plas
– Chodź, zobaczymy, co to za ogłoszenie – Jaś pociągnął Adę za rękaw kurtki.
– Pewnie komuś zaginął pies – dziewczynce zrobiło się nagle smutno.
Przez dłuższy czas klasowi przyjaciele stali bez słowa, patrząc na kartkę
przyklejoną do słupa latarni. Na ogłoszeniu było zdjęcie. Znajomy chłopak, Eryk,
na wózku inwalidzkim uśmiechał się do nich tak jakoś smutno, niepewnie. A pod
c
a
uka
y
j
zn
d
nim
c
widniał napis: „Zbieram pieniądze na wygodniejszy, sportowy wózek”.
a
E
plast
– To nie może napisać listu do Świętego Mikołaja? – zdziwiła się Ada.
– Może, może… – odparł Jaś. – Tylko sama wiesz, jak to jest z tym Świętym
Mikołajem i jego pomocnikami. Taki wózek musi sporo kosztować…
– Słuchaj, a może sami zostaniemy mikołajami? Pomożemy Erykowi uzbierać
pieniądze na nowy wózek! – postanowiła Ada. – Oddamy mu swoje oszczędności,
zgoda?!
– Nie wiem… chyba tak. Pomyślę o tym jeszcze w domu – Jasiek miał mętlik
w głowie. Chciał pomóc, ale też nie chciał zostać bez grosza.
– Mamo! – Ada usiadła obok mamy na kanapie. – Widziałaś to ogłoszenie
na słupach i latarniach? Eryk potrzebuje pomocy przy zbieraniu pieniędzy na nowy
wózek. Chciałabym mu pomóc.
– Wspaniale! – ucieszyła się mama. – A wiesz już, jak mogłabyś to zrobić? –
zapytała.
– Na przykład... Oddam mu swoje oszczędności i świąteczne prezenty, które mi
się nie spodobają – powiedziała Ada
Publikacja bezpłatna
owan
ych
yczne
ie
wracali z rodzicami ze sklepu. Był wieczór. Padał śnieg
W
Ada i Jaś
fiz
Pomocna dłoń
am
i
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 67, s.
2
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
– Mam lepszy pomysł – uśmiechnęła się mama. – Zorganizujemy loterię
i „Konkurs talentów” w twojej szkole. Impreza będzie biletowana.
– No tak, tylko że ja nie umiem świetnie śpiewać ani tańczyć – zmartwiła się
dziewczynka.
– Masz inne talenty! Umiesz podrzucać naleśniki na patelni, stać na głowie,
pięknie malujesz i zabawnie gwiżdżesz na palcach. Chodzi o występ i przede
owanie
wszystkim o zabawę, dzięki której zbierzemy pieniądze na coś pożytecznego.
ych
yczne
W
fiz
– Mamusiu, jesteś genialna! – Ada obsypała mamę lawiną całusów i uścisków.
„Konkurs talentów” udało się zorganizować bardzo szybko. Wystarczyła
jedna rozmowa mamy Ady z panią dyrektor, Radą Rodziców i Samorządem
Uczniowskim. Ada z Jasiem samodzielnie przygotowali plakaty i ulotki
informujące o imprezie i celu, na jaki przeznaczą zbierane pieniądze.
Chętnych do występowania było wielu! Konkurs rozpoczęły trzy dziewczyny
acja
duk
tyczna
E
plas
ich psy yorki. Był to pokaz mody. Po nich wystąpił tata Jasia w roli iluzjonisty.
i
Śmiechu było co niemiara, bo tata nic nie wyczarował, za to bardzo zabawnie
opowiadał o upartym króliku, który nie chciał wyjść z kapelusza. Publiczność
nie chciała wypuścić ze sceny Witka, który dał koncert na rurze od odkurzacza
i starej maszynie do pisania.
cja
ka
Na koniec pojawił się Eryk na wózku, który zaśpiewał tak pięknie, że nawet
du
astyczna
E
pl
pani dyrektor płakała. Wszyscy byli bardzo wzruszeni i wielkimi brawami
potwierdzili, że to Eryk powinien dostać główną nagrodę.
– Myślę, że będziemy co roku robić taki pokaz talentów – powiedziała Ada.
– I pomagać Świętemu Mikołajowi – dodał Jaś.
2
3
4
Jak oceniasz zachowanie bohaterów opowiadania? Zapisz swoją
odpowiedź w zeszycie.
Zredaguj w zeszycie ogłoszenie o zbiórce karmy dla zwierząt
ze schroniska.
Uzupełnij luki w wyrazach właściwymi literami. Co łączy te wyrazy?
b
b
eg
mi
b
d
ęczy
ewostan
d
azgi
am
i
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 67, s.
3
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
Klubik Niewidzialnej Dłoni
Obwód
to łączna długość boków
wielokąta.
Obwód tego
prostokąta obliczymy tak:
2 cm + 6 cm + 2 cm + 6 cm = 16 cm
acja
duk
tyczna
E
plas
2 cm
6 cm
1
Zmierz i zapisz długości
c
a
uka
yc
j
zn
d
boków prostokąta. Oblicz
a
E
plast
jego obwód.
cm
cm
Obwód prostokąta =
.
2
cam
i
Narysuj prostokąt o bokach
o długości 4 cm i 7 cm.
Oblicz jego obwód.
Obwód prostokąta =
.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja bezpłatna
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 67, s.
4
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
2 cm
acja
duk
tyczna
E
plas
Obwód prostokąta można
obliczyć również innym sposobem:
2
2 cm + 2
6 cm = 16 cm
6 cm
3
u
Ed
lastyczna
p
Oblicz dwoma sposobami obwód prostokąta o bokach o długości
10
c
cm i 2 cm.
ka
ja
Obwód prostokąta =
.
4
Każdy bok tego kwadratu ma 2 cm. Jaki jest jego obwód?
Dokończ zadania rozwiązywane przez Adę i Jasia.
2 cm
Obwód:
2 cm + 2 cm + 2 cm + 2 cm =
Obwód:
4 ∙ 2 cm =
cam
i
5
Jaś z Adą narysowali na arkuszu papieru kwadrat o obwodzie
100 cm. Jaką długość ma bok tego kwadratu?
Odpowiedź:
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 67, s.
zyk
J
ę
ngielski
a
5
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
1
Places in town
ę
cia
k
Look and say. Popatrz i powiedz.
j
Za
omputerowe
p
acja
duk
rodnic
E
zy
za
r
BUS STOP
kacja
du
uzyczna
E
m
THEATR
E
SHOPPING
CENTER
SHOPPING CENTER
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
RAILWAY
STATION
THEATRE
HOSPITAL
RAILWAY STATION
HOSPITAL
2
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
Listen and
na
m
number. Posłuchaj i ponumeruj.
SHOPPING
CENTER
HOSPITAL
THEATR
E
RAILWAY
STATION
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
acja
duk
tyczna
E
s
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja bezpłatna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin